Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Työttömiä viljamiehiä pukkaa...  (Luettu 16309 kertaa)

exporsaantuottaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 59
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
no, sittenhän olisi oikein hyvä aika alkaa kehittää toimintaa johonkin muuhun suuntaan kuin vain yksipuoliseen viljelyyn.  mites olisi energiakasvit tai erikoiskasvit ja vientiä varten?

***** Ei, kyllä tuottavinta on allekirjoittaneen harjoittama "tuotantosuunta". Puolet pinta-alasta LHP:ksi ja lopulle nurmea, joka ilmoitetaan kylvöalalomakkeella kuivaksi heinäksi, ympin lisätoimenpiteeksi vähennetty lannoitus-> lannoitekulut minimissä. Naapurin "tehotuottaja"  korjaa kiitollisena nurmisadon pois, kun saa sonneille ilmaista apetta. Kun kaikenlisäksi EU suuressa viisaudessaan päätti ettei LHP:tä tarvitse niittää kuin kolmen vuoden välein on tukipotti tehtyyn työmäärään nähden valtava. 20Ke palkan päälle vuodessa on aika mukava lisä  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
vanitas,vanitatum et omnia vanitas

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
usseimmiten sitä ollaan tietokonneen eissä persiellään

Ja odotellaan tonttihinnan nousua, joka kaiken korjaa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52013
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
No höpöhöpö ja höpö. Määkin vuokraan lisää taas ja laitan ihan varmana ohraa ja vehnää.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
No höpöhöpö ja höpö. Määkin vuokraan lisää taas ja laitan ihan varmana ohraa ja vehnää.
ja tuet suoraan vuokranantajalle,periaattena kaluston korkea käyttöaste,oma kun ei maksa mittään ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

Repliikki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Kyllä viljapuolellakin on mahdollisuuksia. Rukiin viljelyä voidaan lisätä. Huonon hinnan takia on sen viljely taantunut. Nyt syömme ulkomaista ruisleipää. Kunnonnollisella leipävehnällä on kysyntää. Rypsin viljelyä voidaan lisätä. Nurmikasvien siemenviljelyä samoin. Viljan siemenviljelijöitä tarvitaan. Ammattitaitoisista siemenviljelijöistä on puutetta. Herne on myös eräs mahdollisuus.
Rehuviljan bulkkituotannolla on huonot näkymät. Nyt tulevat pärjäämään viljelijät, joilla on tietoa ja taitoa. Erikoiskasvien ja varhaisvihannesten tuotanto haastaa ammattiviljelijät. Menekkiä on, jos traktorin ratin ja istuimen välissä on pätevä henkilö.
Sokerijuurikas ja tärkkelysperuna on hyvä lisä kasvien viljelyvalikoimaan.
Nykyään näkee paljon näennäisviljelyä. Viljellään vain tukien takia.
Jos isännän aika menee nettikirjoitteluun, niin pellot pukkaavat rikkakasveja, eikä se parane, että täällä netissä ruikuttaa ja haukkuu Kepua.

Vilja-Antti

  • Vieras
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Kyllä viljapuolellakin on mahdollisuuksia. Rukiin viljelyä voidaan lisätä. Huonon hinnan takia on sen viljely taantunut. Nyt syömme ulkomaista ruisleipää. Kunnonnollisella leipävehnällä on kysyntää. Rypsin viljelyä voidaan lisätä. Nurmikasvien siemenviljelyä samoin. Viljan siemenviljelijöitä tarvitaan. Ammattitaitoisista siemenviljelijöistä on puutetta. Herne on myös eräs mahdollisuus.
Rehuviljan bulkkituotannolla on huonot näkymät. Nyt tulevat pärjäämään viljelijät, joilla on tietoa ja taitoa. Erikoiskasvien ja varhaisvihannesten tuotanto haastaa ammattiviljelijät. Menekkiä on, jos traktorin ratin ja istuimen välissä on pätevä henkilö.
Sokerijuurikas ja tärkkelysperuna on hyvä lisä kasvien viljelyvalikoimaan.
Nykyään näkee paljon näennäisviljelyä. Viljellään vain tukien takia.
Jos isännän aika menee nettikirjoitteluun, niin pellot pukkaavat rikkakasveja, eikä se parane, että täällä netissä ruikuttaa ja haukkuu Kepua.

Joo, ja on paljon näitä sivutoimi-sukutila-isäin perintö -viljelijöitä, joilla on hyväpalkkainen päätoimi, eikä heitä hetkauta paljon, vaikka  viljely olisi tappiollistakin...harrastuksethan näet maksaa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
 Ammattitaitoisista siemenviljelijöistä on puutetta.

***Sekuliviljan viljely ei tosiaan ole helppoa.  ;D
Kui mää ain olen paras?

luomuilija

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Kyllä viljapuolellakin on mahdollisuuksia. Rukiin viljelyä voidaan lisätä. Huonon hinnan takia on sen viljely taantunut. Nyt syömme ulkomaista ruisleipää. Kunnonnollisella leipävehnällä on kysyntää. Rypsin viljelyä voidaan lisätä. Nurmikasvien siemenviljelyä samoin. Viljan siemenviljelijöitä tarvitaan. Ammattitaitoisista siemenviljelijöistä on puutetta. Herne on myös eräs mahdollisuus.
Rehuviljan bulkkituotannolla on huonot näkymät. Nyt tulevat pärjäämään viljelijät, joilla on tietoa ja taitoa. Erikoiskasvien ja varhaisvihannesten tuotanto haastaa ammattiviljelijät. Menekkiä on, jos traktorin ratin ja istuimen välissä on pätevä henkilö.
Sokerijuurikas ja tärkkelysperuna on hyvä lisä kasvien viljelyvalikoimaan.
Nykyään näkee paljon näennäisviljelyä. Viljellään vain tukien takia.
Jos isännän aika menee nettikirjoitteluun, niin pellot pukkaavat rikkakasveja, eikä se parane, että täällä netissä ruikuttaa ja haukkuu Kepua.

Joo, ja on paljon näitä sivutoimi-sukutila-isäin perintö -viljelijöitä, joilla on hyväpalkkainen päätoimi, eikä heitä hetkauta paljon, vaikka  viljely olisi tappiollistakin...harrastuksethan näet maksaa.

Nämä sun puhees on pelkkää kateelisen paskasakin puhetta. Minä olen 21. isäntä suoraan alenevassa polvessa meidän sukutilalla. Ja edelleen vieläkin riittää sinun kaltaisiasi haita yrittämässä ottaa osaa suvulle kuuluvista maista mitä vielä on jäljellä. Minä hallitsen tällä hetkellä omaa sukutilaani kaikkien taisteluiden jälkeen ja olen ylpeä siitä, että kaikki siivestäjät ja serkkujen kummin kaimat on häädetty vihdoin käräjäoikeuden kauta pois norkoilemasta suvun omaisuutta. Ja nyt vihdoin saan ihan itse viljellä sukutilaani.

Tällä palstalla tuntuu olevan paljon suorastaan sairaan katkeroitunutta väkeä sukutiloja kohtaan. Miksi kysyn vaan? Meillä ainakin on hoidettu maanviljelystä aina maanviljelynä. Meillä ei ole koskaan menty sairaaseen vuokra viljelyyn mitä meillä päinkin moni HARRASTAA. Mitenkä joku voi selittää järkeväksi maksaa vuokraa pellosta 450€, niin kuin meillä päin vuokraviljelijät maksavat? Minäkin saisin vuokraa 136ha pelloiltani yhteensä reilut 61000€. Mitä järkeä siinä on? Itse kun viljelen, niin saan pelkästään tukina noin 95000€ ja vielä luomu viljasta noin 40000€ päälle. Vuokraten, siis lahjoittaisin vuokramiehelle noin 74000€ vuodessa. Ja tämä kaikki pelkästään siitä ilosta, etten itse viitsisi tehdä mitään. Eri asia tietenkin jos olisin jo yli 65v, silloin ei enää tukia tulisi. Ja silloin homma voisi olla jo vähän toinen. Jos joskus tulevaisuudessa vuokraisin peltoni, kuten todennäköisesti teen, niin silloin teen sellaisen sopimuksen, että vuokramies maksaa minulle prosentit tuloista tukien jälkeen. Jos ei onnistu, niin olkoon sitten. Mutta siltikin uskon, että vuokralainen varmasti  löytyy.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22166
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Alkaa pankolla olemaan ahdasta.
Pian sinne tulee aimo joukko tissinkoittajiakin.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Alkaa pankolla olemaan ahdasta.
Pian sinne tulee aimo joukko tissinkoittajiakin.

NÄIN HIENOA EEMELI VIHDOINKIN MYÖNNÄT MAKAAVASI PANKOLLA ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Kyllä viljapuolellakin on mahdollisuuksia. Rukiin viljelyä voidaan lisätä. Huonon hinnan takia on sen viljely taantunut. Nyt syömme ulkomaista ruisleipää. Kunnonnollisella leipävehnällä on kysyntää. Rypsin viljelyä voidaan lisätä. Nurmikasvien siemenviljelyä samoin. Viljan siemenviljelijöitä tarvitaan. Ammattitaitoisista siemenviljelijöistä on puutetta. Herne on myös eräs mahdollisuus.
Rehuviljan bulkkituotannolla on huonot näkymät. Nyt tulevat pärjäämään viljelijät, joilla on tietoa ja taitoa. Erikoiskasvien ja varhaisvihannesten tuotanto haastaa ammattiviljelijät. Menekkiä on, jos traktorin ratin ja istuimen välissä on pätevä henkilö.
Sokerijuurikas ja tärkkelysperuna on hyvä lisä kasvien viljelyvalikoimaan.
Nykyään näkee paljon näennäisviljelyä. Viljellään vain tukien takia.
Jos isännän aika menee nettikirjoitteluun, niin pellot pukkaavat rikkakasveja, eikä se parane, että täällä netissä ruikuttaa ja haukkuu Kepua.

Joo, ja on paljon näitä sivutoimi-sukutila-isäin perintö -viljelijöitä, joilla on hyväpalkkainen päätoimi, eikä heitä hetkauta paljon, vaikka  viljely olisi tappiollistakin...harrastuksethan näet maksaa.

Nämä sun puhees on pelkkää kateelisen paskasakin puhetta. Minä olen 21. isäntä suoraan alenevassa polvessa meidän sukutilalla. Ja edelleen vieläkin riittää sinun kaltaisiasi haita yrittämässä ottaa osaa suvulle kuuluvista maista mitä vielä on jäljellä. Minä hallitsen tällä hetkellä omaa sukutilaani kaikkien taisteluiden jälkeen ja olen ylpeä siitä, että kaikki siivestäjät ja serkkujen kummin kaimat on häädetty vihdoin käräjäoikeuden kauta pois norkoilemasta suvun omaisuutta. Ja nyt vihdoin saan ihan itse viljellä sukutilaani.

Tällä palstalla tuntuu olevan paljon suorastaan sairaan katkeroitunutta väkeä sukutiloja kohtaan. Miksi kysyn vaan? Meillä ainakin on hoidettu maanviljelystä aina maanviljelynä. Meillä ei ole koskaan menty sairaaseen vuokra viljelyyn mitä meillä päinkin moni HARRASTAA. Mitenkä joku voi selittää järkeväksi maksaa vuokraa pellosta 450€, niin kuin meillä päin vuokraviljelijät maksavat? Minäkin saisin vuokraa 136ha pelloiltani yhteensä reilut 61000€. Mitä järkeä siinä on? Itse kun viljelen, niin saan pelkästään tukina noin 95000€ ja vielä luomu viljasta noin 40000€ päälle. Vuokraten, siis lahjoittaisin vuokramiehelle noin 74000€ vuodessa. Ja tämä kaikki pelkästään siitä ilosta, etten itse viitsisi tehdä mitään. Eri asia tietenkin jos olisin jo yli 65v, silloin ei enää tukia tulisi. Ja silloin homma voisi olla jo vähän toinen. Jos joskus tulevaisuudessa vuokraisin peltoni, kuten todennäköisesti teen, niin silloin teen sellaisen sopimuksen, että vuokramies maksaa minulle prosentit tuloista tukien jälkeen. Jos ei onnistu, niin olkoon sitten. Mutta siltikin uskon, että vuokralainen varmasti  löytyy.

"PROSENTIT TUKIEN JÄLKEEN" ??? sitä se tukirutsaus teettää vai oliko se suku :o

viestikirjoitettu 04:00 ookko sukua veetieemelille ???
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Pigman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2912
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
No höpöhöpö ja höpö. Määkin vuokraan lisää taas ja laitan ihan varmana ohraa ja vehnää.
Hienoa että kunnon tuottajiakin vielä on.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
No höpöhöpö ja höpö. Määkin vuokraan lisää taas ja laitan ihan varmana ohraa ja vehnää.
Pistä vehnää ja ruista. Tai jotain herne / härkäpapu / rypsiä.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
Hyvä Luomuilija! Pitkästä aikaa järkevä kirjoitus vapaan sanan puolella. Minäkin olen aina ihmetellyt tätä sukutilallisia kohtaan tulevaa *****ilua. Äitini puolen suku on tällä kylällä viljellyt maata 1500-luvulta alkaen. On ollut monenlaista sotaa, vaivaa ja vastusta, mutta aina on menty eteenpäin. Kateellisia perskärpäsiä riittää, mutta niistä ei tarvitse välitää. Omallaan kun pelaa, eikä velkaa ole, niin se on sellainen yhtälö, että sitä ei mikään kaada. Ja sekös toisia kiukuttaa :D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Työttömiä viljamiehiä pukkaa...
On aika vaikea yhtälö harjoittaa pitkäjänteistä viljelyä, kun hinnat ja satotasot sahaavat kuin pörssikurssit. Minulla on lähtökohtana viljelykierto, se on suunniteltu nyt moneksi vuodeksi eteenpäin. Samaa kasvia ei heinämaata lukuunottamatta kylvetä kahta kertaa samalle lohkolle. Voisin hetkellisesti lisätä vaikkapa rypsiä isolle alalle, mutta sitten menisi taas monta vuotta ennenkuin voisin ottaa sitä uudelleen viljelyyn. Mulla ei ole tätä kriisiä vastaan muuta kuin nuo viljelysopimukset. Tähän asti sopimusviljelijöiltä on kuulemma aina viljat haettu. Hinnat voi olla mitä sattuu, mutta huonoja hintoja kompensoi satotaso ja se, että aina jollekkin lajikkeelle on kuitenkin kysyntää. Näin ollen olen äskooännän kanssa samoilla linjoilla, ohraa ja vehnää kylvetään taas ensi kesänä.