Itte en ymmärrä mitenkä tuollaisilla oman penkin kaivureilla oikein kaivellaan. Siis näillä nostolaite tarmoilla yms. jossa vivut ja istuin kuuluvat kaivuriin. Pitääkö siinä olla oma kuski sille traktorille vai pompitaan puolen metrin välein siirtämään konetta. Niin tuo puolimetriä siitä ajatuksesta, että itte omistan takaveto Valteemin päälle rakennetun kaivurin. Ja sanoisin, että yhdellä siirrolla se valmis oja ei etene ehkä metriä enempää. Penkki kääntyy ja mekaaninen laatikko . Takanakin joskus kytkin ollut, mutta ei mulle tullessa. Voi olla, että joku maatila kaivuri nelikon päällä voi olla kuski ystävällisempi, kuin tuollainen takaveto "kaivuri". Varsinkin kun harrastuneisuus ja työmotivaatio / laatu ei mikään päätähuimaava. Aika äkkiä se kaivuri kuume ja usko omaan kyvykkyyteen tuollaisella härpäkkeellä katos. LIsäksi mahdolliset remontit nostavat kynnystä ryhtyä "suuriin" urakoihin tai siirtää konetta ainakaan mihinkään mettä siimekseen. Saattaa meinaan muuttua osaksi kiinteistöä.
Jonkinverran olen kaivellut 702 valmetin perään tehdyllä kaivurilla joka on tuppisovitteissa. Se oli ihan asiallinen apuvehje, kun liikkui saparovedolla ja oikein huonossa paikassa sai puomin voimalla perän siirrettyä helposti sivuun. Myös matalempiin kärreihin sai lastattua suht helposti, mut soraa tai maata lastatessa sille teki mielellään lastauspenkan.
Mut tuonkin koneen koppia oli muokattu suht paljon; nostolaite oli poistettu, lattia tasainen ja koppia hieman levitetty. Ehkä pahin ergonominen puute tuossa oli käyttövipujen sijoittelu venttiilipöydän päällä. Jos vivut saisi penkin sivuille, niin olisi heti vähemmän rasittava asento käyttää.