Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rakentamisen riemua  (Luettu 31619 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Rakentamisen riemua
Meillähän meni tämä homma käteen siinä vaiheessa kun jouduttiin tekemään ns. hätäratkaisuna tämä navettaprojekti. Eläimiä oli hankittu jo aikamoinen määrä ja luvat on oikeusasteissa. Etukäteen hyvin suunnittelemalla olisi paljon helpompaa ::) Meillä ei todellakaan mikään esimerkillisesti hoidettu tapaus tämä projekti. Kolme vuotta suunniteltiin isompaa yksikköä ja homma kusi pahemman kerran.

Edit: Vemssin kanssa samaa mieltä. Kovasti on hommaa tuotannon järjestämisessä vaikka ei rakentaisikaan itse. Nyt pitää lähteä hakemaan lattiaan pinnoitetta rautakaupasta ;D

Viimeksi muokattu: 20.09.12 - klo:09:36 kirjoittanut arzyboy

tr

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 316
Vs: Rakentamisen riemua
Kun suunnitteluvaihees hinnaks arviodaan 900 ja TE-keskus meinaa että 750 riittäs ja +laskusta tuleekin 1400k€ niin ei se toimi ainakan mun mielestä jos kovan rahan lainaa tarviskin 500 lisää. Vaihtu tossa kyllä sitten koko idea huippuvarustellusta Amerikkalaisvaikutteiseen peruspihattoon. Ja se hinta jäi 800:n nurkkiin. Ja ei tuo suunnittelu ja rakentaminen kaikille sovi. Mä nyt vaan olen tämmönen kun olen että tykkään haasteista ja olihan se mukavaa vaihtelua noihin maataloushommiin. Mun mielestä se tuotos voi vähän notkahtaakin siinä rakennusaikana. Maito on niin halpaa ja rakentaminen kallista että on tuottavampaa hoitaa se rakentaminen mahd. nopeasti ja vähillä kuluilla kun yrittää saada se tonni lisää siihen vanhan pikkunavetan maitotiliin.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Rakentamisen riemua
Meillähän meni tämä homma käteen siinä vaiheessa kun jouduttiin tekemään ns. hätäratkaisuna tämä navettaprojekti. Eläimiä oli hankittu jo aikamoinen määrä ja luvat on oikeusasteissa. Etukäteen hyvin suunnittelemalla olisi paljon helpompaa ::) Meillä ei todellakaan mikään esimerkillisesti hoidettu tapaus tämä projekti. Kolme vuotta suunniteltiin isompaa yksikköä ja homma kusi pahemman kerran.

Edit: Vemssin kanssa samaa mieltä. Kovasti on hommaa tuotannon järjestämisessä vaikka ei rakentaisikaan itse. Nyt pitää lähteä hakemaan lattiaan pinnoitetta rautakaupasta ;D

Näin ei käytännön maamiehessä kerrotakaan ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Rakentamisen riemua
Meillähän meni tämä homma käteen siinä vaiheessa kun jouduttiin tekemään ns. hätäratkaisuna tämä navettaprojekti. Eläimiä oli hankittu jo aikamoinen määrä ja luvat on oikeusasteissa. Etukäteen hyvin suunnittelemalla olisi paljon helpompaa ::) Meillä ei todellakaan mikään esimerkillisesti hoidettu tapaus tämä projekti. Kolme vuotta suunniteltiin isompaa yksikköä ja homma kusi pahemman kerran.

Edit: Vemssin kanssa samaa mieltä. Kovasti on hommaa tuotannon järjestämisessä vaikka ei rakentaisikaan itse. Nyt pitää lähteä hakemaan lattiaan pinnoitetta rautakaupasta ;D

Näin ei käytännön maamiehessä kerrotakaan ;D

apilas rakentaa enintään joulukuusenjalan vuodessa, ja siihenkin kerjää investointiavustuksia  ;D

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Rakentamisen riemua
Meillähän meni tämä homma käteen siinä vaiheessa kun jouduttiin tekemään ns. hätäratkaisuna tämä navettaprojekti. Eläimiä oli hankittu jo aikamoinen määrä ja luvat on oikeusasteissa. Etukäteen hyvin suunnittelemalla olisi paljon helpompaa ::) Meillä ei todellakaan mikään esimerkillisesti hoidettu tapaus tämä projekti. Kolme vuotta suunniteltiin isompaa yksikköä ja homma kusi pahemman kerran.

Edit: Vemssin kanssa samaa mieltä. Kovasti on hommaa tuotannon järjestämisessä vaikka ei rakentaisikaan itse. Nyt pitää lähteä hakemaan lattiaan pinnoitetta rautakaupasta ;D

Näin ei käytännön maamiehessä kerrotakaan ;D

apilas rakentaa enintään joulukuusenjalan vuodessa, ja siihenkin kerjää investointiavustuksia  ;D

 johara rakentaa kerran kolmessa vuodessa ooppelin helmapellit uudestaan :o ;D 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rakentamisen riemua
Mun mielestä se tuotos voi vähän notkahtaakin siinä rakennusaikana. Maito on niin halpaa ja rakentaminen kallista että on tuottavampaa hoitaa se rakentaminen mahd. nopeasti ja vähillä kuluilla kun yrittää saada se tonni lisää siihen vanhan pikkunavetan maitotiliin.

Ei sillä tuotoksella olekkaan oikeasti paljoa merkitystä siinä rakentamisen aikana mutta sillä on yllättävän suuri merkitys, että 6 kk päästä on navetta täynnä ja varsinkin 1,5 vuoden päästä ensikoiden määrä laskenut siedettävälletasolle. Sitä ei jaksa uskoa kun asiaa toitotetaan kuinka paljon se vaikuttaa talon tulokseen jos navetta on täydessä tuotannossa tai jos siellä on puolet paikoista tyhjänä tai vajaatuottoisina. Jälkikäteen katsoen asia selkiää.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Rakentamisen riemua
niin suunnittelussa rakenneratkaisuilla ja rakentamisen tyyliin voi vaikuttaa helposti, meillä ainakin vaikutus älytön. kaikellle on hintansa laskettavissa etukäteen. Mua ainakin kiinnosti mika on minkäkin osasen hinta paikallaan, tästä syystä esim. betonielementtiä en ole vielä eläissäni tarvinnut...  tinkimällä kallista rakenneratkaisua eri toimijoiden välillä hankkii prosentin kaksi, halvemmilla ratkaisuilla 10-30 %  :o ::)

toinen mihin tuli itse alunperinkin suhtauduttua kriittisesti on oman työn käyttö. ei mulla ainakaan ole kellossa tunteja olla sekä peltoviljelijä, eläintenhoitaja ja karjanhoitaja. pellot hoidin itse niin kuin ennenkin, elukat hoiti paljolti lomittaja (kiitos vaimon saikutuksen), rakennuksella en vasaraan tarttunut ennen syyskuuta... tärkeimpänä pidin että ammattimiehillä on tekemistä ja homma rationaalista. välissä tein aputoimia vartista 10 h per päivä riippuen muusta tekemisen tilasta... illalla en juurikaan raksalla pyörinyt, en myöskäään silloin kun timperit ottivat väliin 3,5 vko toisen urakan, silloin olin lomalla tai paalaamassa....  8)

niin ja kustannusarvio alitetaan (reilusti) vaikka sisään sitten tuli hankittua lähes kaikki mitä mieleen juolahti... :-[
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Rakentamisen riemua
Kun suunnitteluvaihees hinnaks arviodaan 900 ja TE-keskus meinaa että 750 riittäs ja +laskusta tuleekin 1400k€ niin ei se toimi ainakan mun mielestä jos kovan rahan lainaa tarviskin 500 lisää. Vaihtu tossa kyllä sitten koko idea huippuvarustellusta Amerikkalaisvaikutteiseen peruspihattoon. Ja se hinta jäi 800:n nurkkiin. Ja ei tuo suunnittelu ja rakentaminen kaikille sovi. Mä nyt vaan olen tämmönen kun olen että tykkään haasteista ja olihan se mukavaa vaihtelua noihin maataloushommiin. Mun mielestä se tuotos voi vähän notkahtaakin siinä rakennusaikana. Maito on niin halpaa ja rakentaminen kallista että on tuottavampaa hoitaa se rakentaminen mahd. nopeasti ja vähillä kuluilla kun yrittää saada se tonni lisää siihen vanhan pikkunavetan maitotiliin.
itselläni on myös suunnitteilla poh.amerikka tyylinen navetta. Heitämpä kysymyksen.
Leveä pöytä suunniteltu, mutta apevaunu sähkömoottoril+pienkuormaaja tulee jakoon. Pienkuormaajan tarvitsen nuorkarjan jakoon, ja onhan sille käyttöä(vaunun täyttö). Toista traktoria en halua sitoa vaunuun. Ajatuksia?

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Rakentamisen riemua
Toteuttamistapoja ruokinnassakin monia ja jos tuo homma tuntuu itelle sopivimmalta niin tekee sen sitten niin. Meillä on tulossa rakennuksen sisälle leveä ruokintapöytä sivulle johon ajetaan ape vaunulla. Lisäksi vanhaan navettaan joudutaan vielä viemään rehu, niin apevaunu+traktori oli oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Tuumaa sitten ruokintaa järjestää miten vaan niin apemylly kuitenkin järkevin vaihtoehto.

Carlosi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 325
Vs: Rakentamisen riemua
jos tekee leveän pöydän niin ei mun mielestä oo järkevää jakaa sitä rehua mitenkään muuten kuin suoraan vaunusta eteen.  Tyhjää sitä kasalle toiseen navettaan jossa jakaa sitten sillä pienkuormaajalla tai millä jakaakaan.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Rakentamisen riemua
jos tekee leveän pöydän niin ei mun mielestä oo järkevää jakaa sitä rehua mitenkään muuten kuin suoraan vaunusta eteen.  Tyhjää sitä kasalle toiseen navettaan jossa jakaa sitten sillä pienkuormaajalla tai millä jakaakaan.
ite ajattelin etten just halua sitoa sitä traktoria siihen vaunuun kiire aikaan. Eihän mikään estä vaunun kuljetusta/käyttöä traktoril sillon kun joutaa.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Rakentamisen riemua
Se apevaunun veturi nyt ei paljoa loppupeleis maksa.

Sen kun ei tartte olla uus pakasta vedetty vaan vanha ja helvetin ruma sopii paljon paremmin
Tärkeintä siinä vaan on että se toimii ja lähtee joka aamu suosiolla käymään

Carlosi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 325
Vs: Rakentamisen riemua
jos tekee leveän pöydän niin ei mun mielestä oo järkevää jakaa sitä rehua mitenkään muuten kuin suoraan vaunusta eteen.  Tyhjää sitä kasalle toiseen navettaan jossa jakaa sitten sillä pienkuormaajalla tai millä jakaakaan.
ite ajattelin etten just halua sitoa sitä traktoria siihen vaunuun kiire aikaan. Eihän mikään estä vaunun kuljetusta/käyttöä traktoril sillon kun joutaa.
Jos haluat sen pienkuormaajalla jakaa niin silloinhan riittää sen pienkuormaajan levynen pöytä jonka lappaa täyteen?  Riippuu varmaan aika paljon millanen karjamäärä uuteen navettaasi tulee. Kyllä se pienkuormaaja voi talossa olla vaikkei sillä kaikissa paikoissa tarviikaan. Kuulostaa vaan toi systeemi vähän työläältä ja se apetraktori ei tosiaan tarvii olla mikään ihmeellinen laite.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Rakentamisen riemua
jos tekee leveän pöydän niin ei mun mielestä oo järkevää jakaa sitä rehua mitenkään muuten kuin suoraan vaunusta eteen.  Tyhjää sitä kasalle toiseen navettaan jossa jakaa sitten sillä pienkuormaajalla tai millä jakaakaan.
ite ajattelin etten just halua sitoa sitä traktoria siihen vaunuun kiire aikaan. Eihän mikään estä vaunun kuljetusta/käyttöä traktoril sillon kun joutaa.
Jos haluat sen pienkuormaajalla jakaa niin silloinhan riittää sen pienkuormaajan levynen pöytä jonka lappaa täyteen?  Riippuu varmaan aika paljon millanen karjamäärä uuteen navettaasi tulee. Kyllä se pienkuormaaja voi talossa olla vaikkei sillä kaikissa paikoissa tarviikaan. Kuulostaa vaan toi systeemi vähän työläältä ja se apetraktori ei tosiaan tarvii olla mikään ihmeellinen laite.
säästöä vaan haen etten osta tähän vaiheeseen ape traktoria ja p-kuormaajaa. Leveä pöytä ihan sillä ettei tarvihe sit levitellä vaunulle myöhemmin kun laajennetaan... Näin oon ainakin ajatellu ja silläpä just kyselen et miltä muista kuullostaa.

antti-x

  • Vieras
Vs: Rakentamisen riemua
jos tekee leveän pöydän niin ei mun mielestä oo järkevää jakaa sitä rehua mitenkään muuten kuin suoraan vaunusta eteen.  Tyhjää sitä kasalle toiseen navettaan jossa jakaa sitten sillä pienkuormaajalla tai millä jakaakaan.

Riippuu toki navetan koosta, mutta onhan se vähän näin. Meille tulee visiirikourua about 100m 2 robotille, metrin leveällä penkuormaajan kauhalla tekee siis 100 kauhallista kerran tai kaksi päivässä, melkein sama kuin levittäisi kuivikkeet parsien väliin joka päivä pienkuormaajalla. :) Ja saman verran sitä levitettävää alaa on leveällä pöydälläkin.

Lisäksi se paikka jossa apetta sitten kauhotaan on joko työläs siivottava tai epähygieeninen. Ja laajennuksen jälkeen sitten turha.