Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kake1 - 27.10.13 - klo:11:25
-
onko joku tehnyt kunnollisen tielanan voitteko antaa vinkkejä ja mitä kannattaa ottaa huomioon
-
Yks tuli aikanaan tehtyä. Tälläisia juttuja parantaisin omastani. Terä kulmat jyrkemmiksi jotta tavara kulkee hyvin sivusuunnassa, painoa lisää. Vaikka teinkin lanan puoliperävaunun rungosta ja päällä on 1000 betoni paino, suunnittelen sen vaihtamista vähintään kaksinkertaiseksi. Etummaisen terän kääntö on hyvä olla hydraulinen, voi talvella käyttää polanteen poistoon. Ja piituuden takia akseli saisi olla ohjattava, on mukavempi lanailla pikku teillä kun on noita tiukkoja mutkia.
-
Riittävän suuret välit noille terille eli riittävän pitkä lana.. Tuota FMG:n lanaa kun katselee ja tuohon lisää vähän turpeita mukaan niin purskuttaa kaikki vastaantulijan kaistalle kun ei tavara kulje.. http://www.youtube.com/watch?v=jCC_YPHpVog
-
Edelliset vastaukset kattaa varmaan tärkeimmät perusasiat. Ohjattava akseli tai aisaohjaus hyvä olla, joskus muutakin kuin suoraa tietä vastaan.
-
Siperia on osoittanut että jos joku muu tekee jotain laitetta niin yksittäistä konetta ei kannata itse ruveta väsäämään jos ei ole turhaa aikaa tuhlattavaksi. oma kikoistus kannattaa vasta kun tekee jotain mitä muut ei tee.
Tämäkään kommentti ei auta aloittjaa ollenkaan mutta ennemmin kannattaa keskittyä lanausurakoiden haalimiseen ja lanaamiseen kuin sen yksittäistapauksen tekemiseen jos markkinoilta löytyy sopiva laite.
-
Aika hyvä tekopalkka jää lanassa.. jos meinaa yli 20 000€ laittaa uuteen lanaan...
Tavarat ehkä maksaa 10 000€ riippuen teristä... ja on kaikki sähkö/hydrauli/paineakku ledi viritykset...
Ja jos rotessa jotain hyvää niin takapyörästö... Elikkä jos itse tekisin... niin kelleuva kiviterä ennen jyräpyörästöä...
-
Siperia on osoittanut että jos joku muu tekee jotain laitetta niin yksittäistä konetta ei kannata itse ruveta väsäämään jos ei ole turhaa aikaa tuhlattavaksi. oma kikoistus kannattaa vasta kun tekee jotain mitä muut ei tee.
Tämäkään kommentti ei auta aloittjaa ollenkaan mutta ennemmin kannattaa keskittyä lanausurakoiden haalimiseen ja lanaamiseen kuin sen yksittäistapauksen tekemiseen jos markkinoilta löytyy sopiva laite.
Lana jos mikä kannattaa tehä ite jos vähäänkään taitoa/tiloja, 2kpl ammatti käyttöön menneitä lanoja olen tehnyt jotka vastanneet vähintääkin näitä tehdasvalmisteisia lanoja(tappiterät,sähköohjaus,led-varustus,ohjaavat pyörät...) ja hinta eroa jäi 6000-7000e väliin.
-
Jos ja kun lanoja saa valmiina niin semmoista kannattanee ensimmäisenä harkita, pitääkö paikkansa että jos mielii valtion teitä lanaamaan niin tuolloin lanan pitää olla CE-merkitty?
Edellä mainituilla ohjeilla pitäis tulla toimiva lana.
-
Vemssi kun peräänkuulutti sitä erikoisuutta omatekoiseen lanaan, niin toimiva reunapaltteen hienonnin vois olla sellainen. Ne turpeiset maat kun sais jotenkin pilkottua ja tasailtua ajouralle kerta-ajolla niin sille vehkeelle olis töitä.
Ja vielä semmoinen ominaisuus että hautaisi isommat kivet, juurakot ja turvemättäät pintakerroksen alle niinkuin perunapenkkiä muotoillessa :D
Mut tottapuhuen oma haasteensa on nykyään lanauskerroksen puute. Sama ongelma alkaa olla valtionteillä sekä pienemmillä yksityisteillä.
-
juuri niin, lanauskerroksen paksuus alkaa olla jo kohta milleissä eikä senteissä, aja siinä sitten montun pohjaa myöden.... ite olen tuohon toisen tekemään lanaan tyytyväinen pienen parantelun jälkeen mutta kuitenkin paino ja vetokone pitää olla jossain suhteessa ettei tule vain monttuja lanan eteen kun vetokone ei pysty vetämään koko lanan leveyttä mursketta perässä. joitain lanoja olen nähny joissa runko on kevyt mutta sitten niihin ei saakkaan laitettua lisäpainoja kun ei enää kantavuus salli. pyörien ohjattavuus on kyseenalainen mutta ite pidän tärkeänä että lanaa saa kallistettua myös takapäästä, eli pyöräripustuksen kanssa. itellä hydesylinteriellä molemmat pyörät joten muotoilu onnistuu kerta-ajolla. monasti nähny että liianmonta hydeliitäntää estää koneen järkevän käytön kun sekoaminen on niin helppoa kun harvoin tekee....
-
Ittellä on just sellainen simppelisti rakennettu moniteräinen lana. Jäi joskus peräkärrynrunko joutavaksi kun piti runkoa vahvistaa ja siitä värkkäilin. Siinei painoa ole mahdottomasti, mutta puree kohtuudella mursketiehenkin kunhan keli on kostea. Lähinnä sen rakentelin perälevyn jälkien tasoitteluun, just ajetun mursketavaran nopeaan tasaamiseen ja sorateiden lanailuun.
Tuos omassa lanassa on tosiaan säädöt minimissä, perän nosto hydraulisesti yksitoimisella sylinterillä ja takapään kallistus mekaanisella työntövarrella. Etupää nousee luonnollisesti traktorin nostolaitteella. Senpuoleen hyvä systeemi, että takapäässä kallistussäätö säilyy kokoajan vaikka perän nostaa. (esim. käännettäessä peruutettaessa lana metsään, jolloin joutuu perän nostamaan kuljetusasentoon) ja pelkällä nostolaitteella lana nousee senverran että sen saa tasaisella käänettyä, sitten vaan jatkaa lanaamista eri suuntaan senkummemmin säätelemättä. Takapään kallistuksessa on tämmöisessä lanassa käytännössä 2 asentoa, vaaterissa ja muutama aste ojaan päin, ne jaksaa säätää mekaanisestikin.
-
Jos ja kun lanoja saa valmiina niin semmoista kannattanee ensimmäisenä harkita, pitääkö paikkansa että jos mielii valtion teitä lanaamaan niin tuolloin lanan pitää olla CE-merkitty?
Edellä mainituilla ohjeilla pitäis tulla toimiva lana.
Juu näin on. Omatekoisilla ei ajella kuin omia tai yksityisteitä.
Lanan ominaisuudet on tietysti tarpeesta kiinni, jos oman kylän yksityistiet lanailee niin silloin yksinkertainen ja edullinen on hyvä. Mutta jos työtä alkaa olla enemmän niin suosittelen valmistettuja hommaamaan. Niissä on tuote kehitystä tehty jo vuosien ajan, niin saapi suht toimivan laitteen yhdellä kertaa.
Tie hommia tullu jokunen vuosikymmen tehtyä enemmän tai tai vähemmän tosissaan.
Monelaista härpäkettä tullu perässä vedettyä. Omavalmiste tai ostettua.
Kalustona tällä hetkellä Vuomet VRG ja Soukkion polannelana 2400 lisättynä 3400 kiviharalla.
Tällä kalustolla pystyy hoitamaan kaikenlaiset tiet jees kuntoon.
Soukkio parhaimmillaan yksityisteillä ja vuometilla hoidetaan valtiontiet sekä yksityisteillä reunapaltteiden poistot sekä muotoilut. Talvella polanteiden poisto ja vallinkaato samalla kertaa.
Itse jos värkkäilisin omaan ajoon, niin ostaisin vanhan tiehöylän ja siitä rakentaisin tientasaus laitteen. Rotecin sähkökahvalla ohjaus. Teli pyörästö tai kuorkin paripyörästö taakse. Karheenlevittimet on noissa vähän mitä sattuu mutta hitsaus taitoinen saapi niistäkin ihan kohtuullisen. Ellen ihan väärin muista niin vammaksen karheenlevitin on paras noista vanhoista levittimistä.
Kelpaa sillä tasailla peltojakin.
.
-
Siperia on osoittanut että jos joku muu tekee jotain laitetta niin yksittäistä konetta ei kannata itse ruveta väsäämään jos ei ole turhaa aikaa tuhlattavaksi. oma kikoistus kannattaa vasta kun tekee jotain mitä muut ei tee.
Tämäkään kommentti ei auta aloittjaa ollenkaan mutta ennemmin kannattaa keskittyä lanausurakoiden haalimiseen ja lanaamiseen kuin sen yksittäistapauksen tekemiseen jos markkinoilta löytyy sopiva laite.
Siinäpä se on oikea mies neuvomaan "kikosteluissa". Sun viimeaikaset hankkeet ja hommat on ollu sen sortin "kikostuksia" että tielanan tekeminen on pelkkä aivastus verrattuna sun hurrikaanin lailla pyöriviin aivopieruihin. ;D
Mikä helvetti on muuten "kikostus"?
-
Siperia on osoittanut että jos joku muu tekee jotain laitetta niin yksittäistä konetta ei kannata itse ruveta väsäämään jos ei ole turhaa aikaa tuhlattavaksi. oma kikoistus kannattaa vasta kun tekee jotain mitä muut ei tee.
Tämäkään kommentti ei auta aloittjaa ollenkaan mutta ennemmin kannattaa keskittyä lanausurakoiden haalimiseen ja lanaamiseen kuin sen yksittäistapauksen tekemiseen jos markkinoilta löytyy sopiva laite.
Siinäpä se on oikea mies neuvomaan "kikosteluissa". Sun viimeaikaset hankkeet ja hommat on ollu sen sortin "kikostuksia" että tielanan tekeminen on pelkkä aivastus verrattuna sun hurrikaanin lailla pyöriviin aivopieruihin. ;D
Mikä helvetti on muuten "kikostus"?
Oisko sama kuin härpäke? ???
-
namiskuukkeli varustettuna tiittulalla? härpättää samalla tavalla!
-
namiskuukkeli varustettuna tiittulalla? härpättää samalla tavalla!
Hitusvinkain potikalla ja tingentangelilla?
-
Jos ja kun lanoja saa valmiina niin semmoista kannattanee ensimmäisenä harkita, pitääkö paikkansa että jos mielii valtion teitä lanaamaan niin tuolloin lanan pitää olla CE-merkitty?
Taitaa valtio ja kunnatki vaatia CE-merkityt vehkeet, jos meinaa niile lähtiä täpinöimään...
-
namiskuukkeli varustettuna tiittulalla? härpättää samalla tavalla!
Hitusvinkain potikalla ja tingentangelilla?
(http://www.sherv.net/cm/emo/laughing/smiley-face-giggle.gif)
-
Älä käytä siinä pohjanmaalla käynyttä rautaa.