joskus aikaa ennen hukia oli tuota ongelmaa. linkona oli esko 300 ja esko 312. silloin meni noita bondioli, penzi dir lizzi pizzalaatikko akseleita aika paljon. oli ne eskotkin hajallaa kokoajan. 100hv traktorin peräs vielä kesti, mutta jo valmet 8400 sai ne pehmitettyä.
nyt olen linkoillu useemman vuoden hukilla. otin peuralan alennusvaihteen 1000 välityksellä. ei murtopultteja,ei levykytkintä ei vapaakytkintä. hyvin on akselit kestäny 300hv koneittenkin perässä. ja linkoremontitkin loppui samana päivänä kun esko lähti ja huki tuli. siitä on jo 5 vuotta aikaa.
akseleissakin on eroa. waltteri on omasta mielestäni ainut akselimerkki. nyt jo ihan täysjärkiset urakointi kollegat on kehunut uuttaa mustaa bondiolia. ite en kyllä ihan heti muita akseleita osta kuin walttercheid.
Mulla on kiinteäsiipinen ja -ruuvinen Leppä, jossa ei mikään kutosen akseli kestä (oliko se kuppikoko nyt 30mm). Alennusvaihde ja heiluvat siivet olisi poikaa. Tehontarve hukilla puolet lepästä, mutta leppä on kestänyt hyvin sammuttaa parisataaheppasen koneen, kun akseli on vaan mallia urakointi. 41 milliset laakerikupit ja vastaavat haarukat kestää. Sammutukseen tarvitaan pään kokoinen kivi kierukan väliin ja sen jälkeen leka ja rautakanki takaisinpyöräytykseen.
Tykkään bondiolin ihan kolmioakseleista, kun ne käyvät aina toisiinsa ja voi päitä tarvittaessa vaihtaa. Raskaitahan ne on käsitellä, varsinkin kympin akselit.