Minun puolesta voisi kyllä pinta-alaveroon palata. Mutta miten kävisi ALV:n?
Kiinteistöverossa hyvänä puolena olisi se, että se jäisi lämmittämään metsän sijaintikuntaa.
SAK taitaa siis haluta kiinteistöveron muiden verojen lisäksi, ei vaihtoehdoksi. Kiinteistöveron periaatteellinen ongelma on, että mikä oikeastaan olisi se "kiinteistö", jota verotetaan? Jos se olisi pelkkä maapohja, sen arvo olisi varsinkin syrjäseudulla varsin pieni. Jos se olisi puuvarat, ne tulisi verotettua kahteen kertaan, kun niistä kumminkin maksetaan myyntivero. Ja niiden määrästä pitäisi aina olla ajantasainen tieto.
Jokamiehenoikeuteen kuuluvista asioistakin toki voidaan verottaa, jos nämä oikeudet ensin siirretään maanomistajan määräysvaltaan.
Hyviä ajatuksia. Pyyhin pois muut paitsi ne, joita kommentoin.
Pinta-alaveroon siinä muodossa kuin se aikoinaan oli, voitaisiin minunkin puolestani ehkä palata. Joka tapauksessa se oli parempi systeemi kuin tämä nykyinen.
ALV on metsänomistajan kannalta läpikulkuerä, jolla ei ole mielestäni suoranaisesti mitään tekemistä puunmyynnin tai metsänomistamisen verottamisen kanssa. Systeemi mahdollistaa metsänhoitoon ostettujen tuotteiden ja palvelusten arvonlisäveron vähentämisen sekä ylipäätään lisää valtion tuloja. Muistaakseni alv ei edes käväise metsänomistajan tilillä, jos hän ei ole alv-velvollinen. Eikä hän myöskään pysty hakemaan alv:n palautusta.
Nykyään voitaisiin ihan helposti atk:n avulla siirtää tietty osa myyntiverosta metsän kotikuntaan. Se ei vaatisi koko systeemin muuttamista.
Sellainen olo minullakin on, että tämä vero tulisi myyntiveron lisäksi tavalla tai toisella. Se, mitä verotetaan on tosiaan ongelma, ja ainoa järkevä verotettava olisi metsän maaperän kasvupotentiaali. Eli vanhan pinta-alaveron peruste. Jonkinlainen nykyistä tilannetta parempi ajantasainen tieto puumäärästä on tulossa, jos tai kun laserkeilaussysteemi ulottuu koko maahan. Mutta eikö silloin ole enemmin kyse varallisuusveron kaltaisesta verosta? Siihen en oikein usko, että keilauksella voitaisiin tarpeeksi luotettavasti mitata vuotuista kasvua. Menetelmä taitaa olla myös liian kallis joka vuosi uusittavaksi.
Jos jokamiehen oikeudet poistettaisiin ja annettaisiin maanomistajalle oikeus vaatia niistä maksua, niin en usko että siitä olisi mitään hyötyä. Käytännössä homma kaatuisi maksujen perimisen hankaluuteen. Maksua voisi kohtuu vaivalla periä ulkomaista halpatyövoimaa metsämarjojen ja sienien poimintaan maahan tuottavilta yrityksiltä, ja sekin melkein edellyttäisi maksun perimistä maanhan saapumisen yhteydessä. Metsästyksestä, ratsastuksesta yms. voisi periä maksua, jos liittoutuisi toimintaa järjestävän tahon kanssa. Ongelmaksi jäisivät sitten nämä jo nykyisin harmia aiheuttavat, kaikista säännöistä piittaamattomat.