Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17

Viestit - shavia

Ihan järkevä työnjakohan tuo on. Pohjoisessa on emille paljon maisemalaidunta sekä halvempaa työvoimaa hoitamaan karitsoinnit. Etelässä on karitsanlihalle ostajat ja teurastajat. Etelässä kasvaa paremmin myös vilja, jota karitsoiden kasvatukseen tarvitaan. Vierotettuja karitsoita mahtuu aika satsi yhteen kuormaan. Ja jos kuljetus asiallisesti hoidetaan, ei karitsalauma siitä stressaannu sen enempää kuin vieroituksesta muutenkaan.

Kotimaista lammasta kyllä markkinoille vielä mahtuu, eli ei sekään haittaisi, jos myös etelän uuhitukia nostettaisiin.

Yhden talven vanhalla Joutsa-kuormaimella toimineena myönnän, että erittäin toimiva systeemi. Vaatii vain oman traktorin tätä varten, se on se pahin juttu. Ja sitten kun on systeemit tehnyt juuri tälle ja tulee joku koneongelma, niin naapuri perusetukuormaajatraktorillaan ei voi auttaa. Eli se kuormaintraktori ei voi olla mikään halpismalli.

Voi se olla aika halpa, jos kuormaaja on kärryn aisalla. Minulla on joskus vanha setori paalin nostossa, jos uudemmassa traktorissa on linko. Varasysteeminä kuormaajan hajoamisen tai sen käyttöä osaamattomien lomittajien varalle on etukuormaajaan paalinhalkaisuvehje ja käteen talikko.
Kesla 204T ja 9t kärryn päällä lava, johon sopii 8 paalia. Yhdeksäs keulalle pihtiin ja kymmenes kouraan, jos ei ajeta yleistä tietä. Omatekoinen paalikoura, vakiokoura on liian pieni, eikä riitä puristusvoima. Jos kuiva-aine alle 40%, käy nostovoima vähän niukaksi ja homma vaikeutuu.

Mutta kuivalla tavaralla toimii hyvin. Pellolla ei tarvii tukijalkoja nostaa kuin vähän, joten siirtyminen on nopeaa. Pehkupaalit saa kuormasta nättiin kasaan yksiltä sijoilta. On huomattavasti nopeampaa kuin etukuormaajalla.

Samalla vehkellä nostellaan paalit elukoiden karsinoihin.

Märkien vuosien varalle ja ehkä muutenkin suosittelen kyllä astetta isompaa, sellaista joka nostaa neljästä metristä tonnin, ja kourassa enempi avaumaa ja puristusvoimaa.
Vapaa sana / Vs: Millä pipari irtoaa?
: 28.11.12 - klo:15:10
Minun kikka on se, että malttaa ottaa tarpeeksi kauan. Jos ei se heti tänä iltana irtoa, niin ehkä jo ensi viikolla. Tai viimeistään ensi jouluun mennessä.

Tämä taktiikka toki toimii vain kotona. Ei silloin, jos ollaan kylillä leipomassa.
meillä oli keväällä kans a95 sa sama "vika"ja tuli myöskin kynnöllä en muista kylläkään upottaneeni konetta . mut se hydrauliputki lukittuu vain sillä kartiolla+mutterilla säiliönrunkoa vasten ja ilmeisesti se pääsee vähänki löystymään ja heilahtaa sopivasti sivulle niin putki linttaantuu aivan tukkoon ,meillä oli sellasen 8mm pultin jälet siinä linttakohassa en tiedä mikä sisällöstä semmosen voi tehä.ite jäin epäileen et liittyskö tunnustelijaa (karvalakkimalli ei sähkönostolaitetta)
mut hoito ohje
 uita rautalanka täyttöropusta siihen paluuputken reijälle
vedä palluuputkea mahdollisimman pitkälle ulos
poraa pieni reikä siihen putkeen ja laita rautalanka kiinni siihen reikään, sahaa rautasahalla putkesta kaikki turha ulostullut osuus poikki(reiän ulkopuolelta)
lyö loppuputki säilöön ja toivo parasta et saat sen täyttö korkin kautta pois ,meillä ainakin onnistu hienosti........mut tuuriahan on kahen laista ;D meillä tuo putki on ollu 10cm lyhyempänä enkä ole huomannut öljyjen vaahtoontuvan enempää kuin ennenkään.

Kiitos asiantuntijoille lausunnoista! Paluuputken katkaisuhoito tuli tehtyä. Yritin selvitä poraamatta, mutta olipa niin perusteellisen littaantunut, ettei edes rautalanka mahtunut putkesta läpi. Siis juuri tuon selostuksesi mukaan tein, ja hyvin onnistui:



10 cm putken alapäätä jäi pajan seinälle muistoksi roikkumaan.



Minullakin varmaan syynä on ollut se, että paluuliitin on ollut hieman löysällä, joten tuo putki on päässyt kääntymään hieman keskemmälle (siinä upotessaan traktori myös kallistui reippaasti vasemmalle), ja siksi jäänyt väliin, kun nostolaite on noussut aivan ylös. Vetokoukun tangot ei rajoita. Siinä oli kaksikin pyöreää leimaa, jotka tuossa kuvassa vähän näkyy.
Kuka tana sen muka olisi käynyt siellä tankissa lyttyyn painamassa.

Ainiin, onhan siellä tankissa se nostosylinteri. Ja juuri eilispäivänä tuli ajettua kyntöauran kanssa upoksiin, niin että aura jäi kantamaan traktorin painon. Oiskohan siinä rytäkässä voinut nostosylinteri liikahtaa tavallista pitemälle ja litistää tuon putken?

Etukuormaaja alkoi temppuilla nimittäin juuri tuon jälkeen. Ja sen paluu tulee t-haaralla paluun pikaliittimen alle, eli pikaliittimistä vika ei tällä kertaa johtunut.
ehkä kannattais selvittää se syy miksi menny littuhun?

Mitähän liikkuvaa tuolla hydraulitankin pohjalla voi olla, mikä putken litistäisi? Luulisin joka tapauksessa auttavan, että putken katkaisee vähän lyhemmäksi, jos sen vain saisi jotenkin ulos, että sen pääsisi tekemään.

Kourakuormaajan letkun voi laittaa lohkon toiseen liittimeen, ja se toimii siinä, mutta etukuormaajan paluuöljylle pitää miettiä joku tilapäinen ratkaisu.
Kiitokset Wejjolle ja iskralle vinkeistä, se putki taitaa tosiaan olla loppupäästä litistynyt, ja siksi se myöskään mahdu tulemaan reiästä ulos. Vissiin isompi purkaminen tiedossa. Jos sen katkaisee ja vaikka pätkän saisikin magneetilla täyttöaukon reiästä ulos, niin öljyyn vissiin tulee kuplia, tai mikä virka tuolla putkella muuten olisikaan..

Toisaalta, jos laittaa sinne uuden samanlaisen putken, se on taas 8 vuoden päästä litussa.

Laittakaa vaan vielä tietoa jakoon, jos kellä on ollut sama ongelma, ja miten olette sen ratkaisseet.

Kyllä siellä putkessa joku tukko on. Puhaltamalla menee ilmaa läpi vähän, mutta ei kunnolla. MMJ johto ei mene läpi.
Valtra A:n peräpäässähän on se hydrauliikan vapaan paluun liitin, ja siitä öljyn säiliön pohjalle johtaa rautaputki. Tämä putki on nyt mennyt tukkoon, ja haittaa siten, että öljy ei palaja helposti tankkiin, ja kuormaajat ym. vehkeet on jäykkiä käyttää.

Siinä paluuputkessa on ainakin kaksi mutkaa, joten se ei nouse sieltä perän sisuksista vapaaehtoisesti. Voimalla ja väkivallalla sain nousemaan vähän matkaa, mutta toinen mutka taitaa olla jyrkempi. Mieli teksi katkaista putki vaan poikki, mutta se loppupää jäisi sinne tankin pohjalle pyörimään, mikä ei kuulosta hyvältä. Toinen vaihtoehto olisi rakennella vapaan paluun liitin t-haaralla täyttökorkin alle, ja korjailla tuo paluuputki, kun perää seuraavan kerran aukaistaan.

Onko muita ideoita? Onko siellä putken alapäässä jotain, mikä estää tukosta tulemasta ulos?
Siis mitäh ette saa nosturia kuorman päälle mahtumaan?  :o
Senku heittää nosturin pitkäks ja tipauttaa kuorman päälle ei se sen vaikeempaa oo

Ei oo, ei. Ja jos kouran heiluminen pelottaa, voihan investoida jarrulliseen riipukkeeseen. Tai pitkällä maantietaipaleella jopa käydä sitomassa vähän kiinni.
Nira 6B on pumppu, ja sen jo vaihdoin, eikä vika ollut siinä.

Eikä täällä niin jatkuvaa ole pakkanenkaan ollut, että pohjan vesi olisi jäässä pysynyt.

Mitä tapahtuu, jos työnnän rassin imuputken sisään ja sitä vasaralla naputtelen? Tuleeko sen jälkeen löpöä enää yhtään?
Missä on syy, ja mikä neuvoksi, kun talvilöpösäiliöstä pumppaaminen vaatii tänä syksynä entistä enemmän voimaa? Siinä vaiheessa, kun löpöä alkaa letkusta tulla, pumpun kahvaa ei huonompi mies jaksa kunnolla heiluttaa. Voimalla se kumminkin liikkuu, ja löpöä tulee vähän. Hyvähän se tietysti on, että tankkaamisessa ei liian helpolla pääse näinä aikoina, kun löpö on kallista.

Onko siellä imuputken alapäässä joku takaiskuventtiili, joka jumittaa, ja jos, niin millä kotikonstilla sen saisi toimimaan? Säiliö on täynnä, eikä kylmään löpöön huvittaisi sukeltaa. Säiliön on vanha, sittemmin kunnostettu SMK:n hopeanvärinen tankki.
Sähköaitatarvikkeita sekä rälläkän laikkoja olen tilannut tuolta ihan koko lavallisen. Tiistaisin tosiaan tulee rahtivapaasti, toimitus on nopea, ja maksan pankkikortilla itellakuskille koko homman. Jotkut kamat on ihan Suomen hinnoissa, mutta jotkut on hyvikin halpaa.

Tilauksen kun tekee verkkokaupassa, niin soittavat yleensä heti, ja varmistavat, ja samana päivänä lähtee. Enkä maksa alv:ia (rahdistakaan), kun olen y-tunnuksen heille ilmoittanut.

Tästä saattaa tulla maatalouskauppaan hyväkin kilpailija tanskalaisille, lisäävät valikoimaa koko ajan.
Eihän Suomessa paljon peltoa ole, voisivat ostaa ensin metsät ja vaikka suot turpeineen. Häkämies vaan edistämään kauppoja.

Näinhän se muuten meneekin: Kielletään (eu muka kieltää) turvemaiden raivaus pelloksi tukiaisten menettämisen uhalla. Kiinan valtio sitten ostaa ne halvalla ja raivaa pelloksi. Ne ei tartte tukiaisia, ne tarttee ruokaa. Ylimääräisistä turpeista ne voi tehdä diisseliä.

Onkohan sitä raivauskieltoa jo maksetut miehet puuhaamassa..
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 17