Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljan hinta oikealle tasolle  (Luettu 43626 kertaa)

Saskia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Viljan hinnasta viestiketju alkoi, ja nyt kinataan vilja- ja karjatilojen työtunneista.... hmmm :)
Viljaa tuottavana olen sitä mieltä, että viljan hinta ei ole mitenkään liian korkealla, eikä sikamiesten kannata pitää viljantuottajia "alamaisinaan" jotka vain heille ja heidän tarpeisiinsa tuottavat viljaa, mieluimmin heidän päättämällään hinnalla.

Sitten työtunneista.  Olen nuoruudessani lähes 30 vuotta  ollut lypsykarjan kanssa tekemisissä, enkä pätkääkään kadehdi karjanpitäjien (ehkä) korkeampia tuloja, kyllä työtunteja siinä hommassa tulee!  Sikalassakin on työtä, mutta eikös niissä nykyisin jokseenkin järjestään ole automaattiruokinta ja automaattinen lannanpoisto.....   Emakkosikalat ovat tietysti asia aivan erikseen.....  Olen myös yli 30 vuotta viljellyt viljan lisäksi sokerijuurikasta, joka myös antaa työtunteja varsin runsaasti, nyt jurtinviljely oli katkolla, mutta jatkuu toistaiseksi.....  Hiukan ihmettelen yleensäkin tuota viljelijöiden työtuntien "ahnehtimista", onko se työteko joillekin niin suuri nautinto että pitää jatkuvasti olla menossa?  Itse tyydyn ilomielin hiukan pienempiin tuloihin vähempien työmäärien vastineeksi, koska olen jo pitkään ollut sitä mieltä että 'emme elä tehdäksemme työtä, vaan teemme työtä elääksemme'......  Siinä on muuten aika iso ero, kumminpäin toimii.....
Emme elä tehdäksemme työtä, vaan teemme työtä voidaksemme elää.....

Simeon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Sianlihasta siis maksetaan noin kahdeksan kertaa rehuviljan hinta. Muistaakseni sianliha-kilon tuottamiseen tarvitaan kolme viljakiloa, muistankohan oikein. Sitten siihen sianlihan tuotantoon saa kait kanssa jotain tukiakin.  Olen varmaan ihan väärässä noiden lähtöarvojen kanssa, eihän se nyt noin hyvää hommaa voi olla?

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Oikaisu....


Kotieläintilat saavat jopa 840 000e investointitukia vuodessa, ei tarvitse maksaa takaisin.

Viljatilallinen joutuu investoimaan lähes kokonaan omalla rahoituksella.

Kotieläintila saa täällä 80 e/ha enemmän tukea viljahehtaarilleen kuin viljatila. >:(

Viljan hinta putosi vuosikymmenen alkupuoliskolla 25%, sen sikamiehet "unohtavat" mainita.

Ja ikuinen kadehtiminen kotieläintilojen entistä suurempia riskejä ja pääomasijoituksia tuotantokoneistoon sekä kasvavaa työmäärää/yksikkö, lisääntyy taas parhaimpien / pahimpien änkyröiden avulla.....Helvetin fiksuja vastauksia, kiitos siitä muutamille viljamiehille. Te olette menestyjiä jo kirjoitustenne perusteella, toisin kuin nämä "ikivalittajat".....
Mutta pientä oikaisua taas Talojussin lausuntoihin. Alueellamme olevan TE-keskuksen Maaseutuosaston tarkastaja, joka tekee rahoituspäätöksiä, antoi mm. seuraanvanlaisen tapaisen lausunnon eräälle lehdelle:  Erityisen paljon rahoituspäätöksiä ja -hakemuksia on viime aikoina tullut viljanviljelijöiden taholta kuivureiden tai yhteishankkeena toteuttavien kuivuri-investointien rahoittamiseksi. Myös muita hankkeita viljan hinnan nousu on siivittänyt. ( On muistettava, että salaojitus, maatalouden tuotevarastot, sadonkorjuukoneet yhteiskäyttöön jne. kuuluivat rahoituksen piiriin )....

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Kyllä viljanviljelyn ja jonkun muun homman yhdistäminen on aika haasteellinen juttu.

***tällai talvellakin tosi vaikiaa.
Riippuu just siitä mitä tekee. Tunteja kuluu talvellakin moneen hommaan.

Esim. agronettiin kuluu tolkuttomasti aikaa.

Ja agronettiin.

Niin ja tietysti agronettiin.
Kui mää ain olen paras?

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2405.msg32008#msg32008
[/quote


Niinkö teettävät teilläpäin?

Tekevät itse, mikäs on tehdessä kun on hyvät koneet ja lomittaja tekee navettatyöt.

Ala sinäkin teettämään urakoitsijoilla ainakin osa hommistasi. Ei siitä maausko pahasti horju.

Ei ole rahaa niin täytyy näillä romuilla tehdä.

Saisit sitten olla juhlapyhät töissä 4-kertasella palkalla. Vai onko se sun kapitalisti työnantaja "villi", niin ettei välitä/noudata tes:iä ollenkaan?

Tes:n mukaan maksetaan pyhiltä 100% korotus tuntipalkkaan.

Ja eikös se ole hyvä vain jos teettävät peltohommia urakoijalla, niin pääsee ahdingossa oleva viljanviljelijä lisätienestiin?

Ei täälläpäin paljon urakointia harrasteta kukin tekee omilla koneilla.

Kummalle luulet todennäköisemmin sairauden sattuvan työsesongin aikana, viljanviljelijälle vaiko karjankasvattajalle?

Viljanviljelijälle turmiollisempi jos sattuu kylvöaikaan tai korjuuaikaan.

Kuin paljon teilläpäin on niitä lomittajia jos niitä joka hätään on saatavilla lyhyellä varoitusajalla?

Sano se, skattebetalaren betalar ???

Mikä on keskikokoinen viljatila?

Tänäpäivänä ehkä 40-50ha?

Entä jos karjatilalla on peltoviljelystä tuon keskikokoisen viljatilan verran? Paljonko niitä tunteja kertyy yhteensä?

Karjatilalla ehkä 800 h lisää vuodessa. Toisaalta peltotöissä menee vähempi aikaa koska konet uudempia ja isompia.

Jos käyttäsin omassa "harrastuksessani" noin paljon tunteja, niin pinta-ala olisi kai jotain päälle 100 hehtaaria. Kai sillä jo yhden palkka pitäisi tulla? Vai mikä se on vuosityötulo vaatimus? Mulle riittää yhteenlasketut palkkatyö+maatalous, nettona 15-20 th eur.
Taidat olla ahneempi? 8)

5000€ jäi viime vuonna viivan alle, palkkatulojen kanssa nettona suunnilleen kuten sinulle. Minun mielestäni säälliseen elämään 4-henkisellä perheellä pitäisi yhteenlasketut nettotulot olla n 50000€. Eli mitä keskituloinen palkansaajaperhe tänäpäivänä saa.

Viimeksi muokattu: 03.03.08 - klo:03:28 kirjoittanut maanviljelija

Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
lukea.
Taidampa jättää tämän homman kuitenkin vähemmälle ja keskittyä perhe-elämän viettoon, nyt kun on taas tuo palkallinen hiihtolomakin alkamassa.
Miten nimim. Maanviljelijä, meinaatko taas väsyttää itsesi keskikokoisen sivutoimiviljanviljelysukutilan töillä syvässä maauskossasi? ;) Vai joko palkallinen loma tuli pidettyä?
Ei vainkaan, hyvää jatkoa myös sinulle. Reilun parin kuukauden päästä pellolle. :P

Ei ole lomaa vielä pidetty. Yleensä pitänyt kuukauden toukokuussa. Näin  koska ei tiedä milloin pellolle pääsee ja työantaja vaatii tiedon pari kuukautta etukäteen. En ole mikään herra joka vain ilmoittaa lähtevänsä kylvöille. Syksyllä sitten loput ja pekkaset ym arkipyhävapaat elokuun lopulla. Joskus on onnistanut ja hommat saanut tehtyä lomalla joskus kussut pahastikin. Muistan yhdenkin kevään kun kylvöt oli niin aikaisin että ehdin tehdä ennen lomaa. Silloin vielä onneksi isäukko oli apuna. Perhen kannaltahan tuo on tuhoisaa kun lasten ollessa kesälomalla ei ole lomaa ollenkaan. Ajattelin ensi kesänä yrittää pitää 2 viikkoa heinäkuussa jos työnantaja suo.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
On turha narista siitä että sikamiehet vie kaikki pellot.  Se on vaan markkinataloutta, että se jolla on paras maksukyky, se maksaa parasta vuokraa tai tarjoaa parhaimman hinnan maan myyjälle.



Yritäppä jollekkin sijoittajalle selittää, että teen tässä investoinnin, jonka eteen joudun tekemään vuosittain työtä, mutta se ei tuota ensimmäiseen kymmeneen vuoteen mitään, mutta minulla on tämä sikala mistä pystyn pumppaamaan loputtomasti rahaa "konserni" avustuksena. Voisi antaa neuvon, että jätä ostamatta, aja paska sinne ja osta viljat.

Matematiikan avulla sama. Tämä siis vuoden 2006 hinnoilla. Maan hinta 12500€/ha. Pellon tuet (B-alue) tilatuki 199€/ha + LFA 200€/ha + Ymppi 200 = 599€/ha Rehuohraa 5t/ha x 120€/t = 600€/ha Tuotot yhteensä 1199€/ha/a.

Maanhinta / vuosituotto = takaisinmaksuaika, eli 10,43 vuotta. Siihen sitten viljelykulut päällä, eli lannoiteet, torjunta-aineet, polttoaineet, koneet, työ. Tänä aikana pelto pitäisi kalkita kahteen kertaan, ehkä reunaojia korjata + omalle pääomalle korko ja kai se vieraskin jotain maksaa.

Se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa, vaikka markkinataloudessa ollaankin...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Työtuntehin kommentoisin, että näin keskikokoisen viljatilan omistajana (55ha) että olen kovasti tyytyväinen, jos minulla menee 12h/ha/a ja saan sille työlle kohtuullisen tuntipalkan ja pääomat pystyn kuolettamaan 15:sta vuodessa, niin olen varsin tyytyväinen. Ei kai kukaan oikeasti usko, että tämän kokoisesta viljatilasta pitäisi saada koko vuoden palkka...  ???

Milläkö sitten elän vai? Urakointi hommia tulee 250-300h per vuosi, metsästä tulee jotain ja lisäksi minulla on kokopäivä työ. Viimeksi mainutun vaihtaisin elukoihin mielelläni...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Loordi Fordson

  • Vieras
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2405.msg32008#msg32008
[/quote


Niinkö teettävät teilläpäin?

Tekevät itse, mikäs on tehdessä kun on hyvät koneet ja lomittaja tekee navettatyöt.

Ala sinäkin teettämään urakoitsijoilla ainakin osa hommistasi. Ei siitä maausko pahasti horju.

Ei ole rahaa niin täytyy näillä romuilla tehdä.

Saisit sitten olla juhlapyhät töissä 4-kertasella palkalla. Vai onko se sun kapitalisti työnantaja "villi", niin ettei välitä/noudata tes:iä ollenkaan?

Tes:n mukaan maksetaan pyhiltä 100% korotus tuntipalkkaan.

Ja eikös se ole hyvä vain jos teettävät peltohommia urakoijalla, niin pääsee ahdingossa oleva viljanviljelijä lisätienestiin?

Ei täälläpäin paljon urakointia harrasteta kukin tekee omilla koneilla.

Kummalle luulet todennäköisemmin sairauden sattuvan työsesongin aikana, viljanviljelijälle vaiko karjankasvattajalle?

Viljanviljelijälle turmiollisempi jos sattuu kylvöaikaan tai korjuuaikaan.

Kuin paljon teilläpäin on niitä lomittajia jos niitä joka hätään on saatavilla lyhyellä varoitusajalla?

Sano se, skattebetalaren betalar ???

Mikä on keskikokoinen viljatila?

Tänäpäivänä ehkä 40-50ha?

Entä jos karjatilalla on peltoviljelystä tuon keskikokoisen viljatilan verran? Paljonko niitä tunteja kertyy yhteensä?

Karjatilalla ehkä 800 h lisää vuodessa. Toisaalta peltotöissä menee vähempi aikaa koska konet uudempia ja isompia.

Jos käyttäsin omassa "harrastuksessani" noin paljon tunteja, niin pinta-ala olisi kai jotain päälle 100 hehtaaria. Kai sillä jo yhden palkka pitäisi tulla? Vai mikä se on vuosityötulo vaatimus? Mulle riittää yhteenlasketut palkkatyö+maatalous, nettona 15-20 th eur.
Taidat olla ahneempi? 8)

5000€ jäi viime vuonna viivan alle, palkkatulojen kanssa nettona suunnilleen kuten sinulle. Minun mielestäni säälliseen elämään 4-henkisellä perheellä pitäisi yhteenlasketut nettotulot olla n 50000€. Eli mitä keskituloinen palkansaajaperhe tänäpäivänä saa.

Nopsaan maanviljelijä kotieläintalouden työt näkyy tekevän viestin mukaan ;)...Jos lomitukset vähennetään, päivää kohti tuolla 800 tunnilla tehdään vajaat kolme tuntia kotieläintalouden töitä... Ja mitä tuohon tilakokoon tulee, 40-50 ha viljatila tänä päivänä alkaa olla pikkutila, samaan suuntaan ollaan menossa karjatiloissakin....5000 € viivan alle, poistoja täytyy silti olla ( eli onko koneet niin vanhoja ? Ainakin SE-Jontikka löytyy  vanhojen kirjoitusten perusteella, max.ikä 10 vuotta ) tai satotaso ei ole kohdallaan...Yks sukulainen takoo parempaa tulosta 10 ha:n vilja-alalla harrastellessaan....Kun lisäät tuohon 800 tuntiin kotieläintiloille vähintään 1000 h lisää, aletaan olla lähempänä totuuksia ja lomituspalveluiden käyttö alkaakin olla sitten jo perusteltua. >:(

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12231
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Milläkö sitten elän vai? Urakointi hommia tulee 250-300h per vuosi, metsästä tulee jotain ja lisäksi minulla on kokopäivä työ. Viimeksi mainutun vaihtaisin elukoihin mielelläni...
Mielestäni teet tosi paljon töitä. Jos siis kokopäivätyön lisäksi noin paljon urakointia, niin sehän tekee yli 30 päivää vuodessa. Itselleni kyllä riittää kokopäivätyö+viljelyhommat. Ei yksinkertaisesti saa itsestään enempää irti. Laiska mikä laiska...

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Lainaus käyttäjältä: maanviljelija link=topic=2405.msg32008#msg32008
[/quote


Niinkö teettävät teilläpäin?

Tekevät itse, mikäs on tehdessä kun on hyvät koneet ja lomittaja tekee navettatyöt.

Ala sinäkin teettämään urakoitsijoilla ainakin osa hommistasi. Ei siitä maausko pahasti horju.

Ei ole rahaa niin täytyy näillä romuilla tehdä.

Saisit sitten olla juhlapyhät töissä 4-kertasella palkalla. Vai onko se sun kapitalisti työnantaja "villi", niin ettei välitä/noudata tes:iä ollenkaan?

Tes:n mukaan maksetaan pyhiltä 100% korotus tuntipalkkaan.

Ja eikös se ole hyvä vain jos teettävät peltohommia urakoijalla, niin pääsee ahdingossa oleva viljanviljelijä lisätienestiin?

Ei täälläpäin paljon urakointia harrasteta kukin tekee omilla koneilla.

Kummalle luulet todennäköisemmin sairauden sattuvan työsesongin aikana, viljanviljelijälle vaiko karjankasvattajalle?

Viljanviljelijälle turmiollisempi jos sattuu kylvöaikaan tai korjuuaikaan.

Kuin paljon teilläpäin on niitä lomittajia jos niitä joka hätään on saatavilla lyhyellä varoitusajalla?

Sano se, skattebetalaren betalar ???

Mikä on keskikokoinen viljatila?

Tänäpäivänä ehkä 40-50ha?

Entä jos karjatilalla on peltoviljelystä tuon keskikokoisen viljatilan verran? Paljonko niitä tunteja kertyy yhteensä?

Karjatilalla ehkä 800 h lisää vuodessa. Toisaalta peltotöissä menee vähempi aikaa koska konet uudempia ja isompia.

Jos käyttäsin omassa "harrastuksessani" noin paljon tunteja, niin pinta-ala olisi kai jotain päälle 100 hehtaaria. Kai sillä jo yhden palkka pitäisi tulla? Vai mikä se on vuosityötulo vaatimus? Mulle riittää yhteenlasketut palkkatyö+maatalous, nettona 15-20 th eur.
Taidat olla ahneempi? 8)

5000€ jäi viime vuonna viivan alle, palkkatulojen kanssa nettona suunnilleen kuten sinulle. Minun mielestäni säälliseen elämään 4-henkisellä perheellä pitäisi yhteenlasketut nettotulot olla n 50000€. Eli mitä keskituloinen palkansaajaperhe tänäpäivänä saa.

Nopsaan maanviljelijä kotieläintalouden työt näkyy tekevän viestin mukaan ;)...Jos lomitukset vähennetään, päivää kohti tuolla 800 tunnilla tehdään vajaat kolme tuntia kotieläintalouden töitä...

Lypsy tunti aamuin illoin ja rehunjako tunti. Robottitilalla vähemmän.

Ja mitä tuohon tilakokoon tulee, 40-50 ha viljatila tänä päivänä alkaa olla pikkutila, samaan suuntaan ollaan menossa karjatiloissakin....

Näin muistelisin tilastojen mukaan, käytännössä voit olla oikeassa. Täälläpäin karjatilat alkavat olla peltoalaltaan isompia kuin viljatilat. Viljaa riittää myyntiinkin, eikä mikään ihme kun siitä maksetaan korkeampi tuki kuin viljanviljelijälle. Ja niillä on varaa ostaa lisämaita.

5000 € viivan alle, poistoja täytyy silti olla ( eli onko koneet niin vanhoja ? Ainakin SE-Jontikka löytyy  vanhojen kirjoitusten perusteella, max.ikä 10 vuotta ) tai satotaso ei ole kohdallaan...

Koneiden keski-ikä reippaasti yli 20 v. Satotaso ei mitään huippua, hiesusavimaat, mutta kuitenkin keskisatoihinkin päästy.

 
Yks sukulainen takoo parempaa tulosta 10 ha:n vilja-alalla harrastellessaan....

Onko sukutilaa ylläpidettävänä ja velkoja? Voisinhan minäkin myydä suurimman osan tilasta pois ja sitten harrastelisin sillä 10:llä hehtaarilla. Olen tuota kyllä miettinyt mutta en silloin enää voisi käyttää nimikettä maanviljelijä ja kulissit on tärkeitä täällä maalla. Ja niissä hehtaareissa on myös kiinni rakennusoikeutta ja odotusarvoa metropolialueen laitamilla.

Kun lisäät tuohon 800 tuntiin kotieläintiloille vähintään 1000 h lisää, aletaan olla lähempänä totuuksia ja lomituspalveluiden käyttö alkaakin olla sitten jo perusteltua. >:(

Kotieläintiloilla yleensä viljelijäpariskunta yhdessä tekee työt, eli 900 h/lärvi. Palkansaajat tekevät 1700 h/v + työmatkat 200 h kuten minäkin ja lisäksi minä viljelytyöt yli 1000 h/v. Missäköhän se lomitustarve olisi suurin? Tuolle kotieläintilalle kuitenkin valtio, eli veronmaksajat, kustantaa lomittajat.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Casettaja

  • Vieras
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Laskekaa vaan tunteja valittakaa...Ihan aikuisten oikeesti ei ole pakko tehä jos ei taho... :o

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Laskekaa vaan tunteja valittakaa...Ihan aikuisten oikeesti ei ole pakko tehä jos ei taho... :o

Mutta ihan oikeesti onko vaihtoehtoja? Jostakin se leipä on revittävä ja jotkut saa sen helpommalla, jotkut joutuu tekemään töitäkin.
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Milläkö sitten elän vai? Urakointi hommia tulee 250-300h per vuosi, metsästä tulee jotain ja lisäksi minulla on kokopäivä työ. Viimeksi mainutun vaihtaisin elukoihin mielelläni...
Mielestäni teet tosi paljon töitä. Jos siis kokopäivätyön lisäksi noin paljon urakointia, niin sehän tekee yli 30 päivää vuodessa. Itselleni kyllä riittää kokopäivätyö+viljelyhommat. Ei yksinkertaisesti saa itsestään enempää irti. Laiska mikä laiska...

Samaa mieltä on vaimo...  ;) ??? :-\ :'(

Tuo kokopäivä työ on lähinnä olosuhteiden pakosta ja jää pois jahka vaimon hoitovapaa loppuu. Vaimo jäi oikeastaan suoraan valmistuttuaan äitiyslomalle ja samaan aikaan teimme spv:n, joten säännölliset tulot on plussaa. Lähivuosina tarkoitus tuplata urakointi ja viljelyala, sekä karjapuoli on mietinnässä.


Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Viljan hinta oikealle tasolle
Milläkö sitten elän vai? Urakointi hommia tulee 250-300h per vuosi, metsästä tulee jotain ja lisäksi minulla on kokopäivä työ. Viimeksi mainutun vaihtaisin elukoihin mielelläni...

Samaa mieltä on vaimo...  ;) ??? :-\ :'(

 Lähivuosina tarkoitus tuplata urakointi ja viljelyala, sekä karjapuoli on mietinnässä.

Vaihdetaanko?
Sivuja:1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 9