Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kasvinsuojelu  (Luettu 6902 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kasvinsuojelu
Kivaa... Pellon vierestä kulkee oja.

Mun kohdallani se on merkitty puroksi ja sekä ala- että ylävirran naapureilla valtaojaksi  ;D ;D

Vissiin mä olen sitten vesistön varrella, en viitsi valittaa asiasta  ???

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7095
Vs: Kasvinsuojelu
Mitataan siis veden rajasta?

Mikä on vesistö?

Joki on, entä valtaoja?

Maataloustoimistolla ainakin tietoa vesistöistä, siellä kartat mitkä valtaojat vesistöjä. Sellainen menee kartan mukaan tuossa tontin rajalla ja kilometrikaupalla peltojen keskellä, onneksi valuma-alue pienenee sopivasti että tietyssä kohtaa oja muuttuu normaaliksi valtaojaksi. Samalla muuttuu pientareen leveys kolmesta metristä metriin, tai ainakin vaatimus. Aika isokin valtaoja voi olla ei ole välttämättä vesistö, valuma-alueen koko ratkaisee määritelmän ja tätä rajaa ei ilman "viisampia" tavan pulliainen tiedä ::)

Vajaa kymmenkunta tälläista ojaa löytyy oman kunnan alueelta, kaks rajoittuu omiin peltoihin ja lisäksi yksi naapurikunnan puolella.

Uusissa kartoissa oli pellon rajaa siirretty varmuuden vuoksi kauemmaksi ojan pientareesta >:( Tietää mitä tapahtuu, kun karttavirheen korjaa oikeaksi, tuleepi tarkastajat tutkimaan paikan päälle :P

Mä meinasin olla kuuliainen ja ilmoittaa nyt normaalisti digitoidun ojan valtaojana. Sitten heräskin epäilys jos se onkin puro? Kartassa luki - puro hieman alempana. Maaseutusihteeri kuitenkin toppuutteli ja sanoi, että ei mulla voi/ tarvi olla käsitystä alueen valuma-alueesta. Kuulemma vaikka kartassa lukee -puro ei se välttämättä täytä vesistönmääritelmää valuma-alueen puolesta. Joten käski hyvän tavan mukaan ilmoittaa reunaviiva korjauksena normi ojasta valtaojaksi. Kaippa tässä pitäis luottaa digitoijiinkin mutta kyllä mä nyt sen valtaojaksi ainakin muutan ;)

Täällä taas jo vuosia sitten pyydettiin tarkastamaan onko omat pellot vesistön varrella, isotkin kanavat voi olla joko valtaojia tai vesistöjä, valuma-alueen mukaan. Muistaakseni näitä isoja ojia on 7 kappaletta kunnan sisällä+ joki- ja merenrannat. Maataloustoimistolla kartta, johon nämä vesistöt selkeästi merkattu, joten viljelijän vastuulla mikäli viljelee 3 metriä lähempänä ojan reunaa...
 
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9811
Vs: Kasvinsuojelu
Kivaa... Pellon vierestä kulkee oja.

Mun kohdallani se on merkitty puroksi ja sekä ala- että ylävirran naapureilla valtaojaksi  ;D ;D

Vissiin mä olen sitten vesistön varrella, en viitsi valittaa asiasta  ???

Johara on tainnut olla alkuaikoina liian rehellinen. Jos sää oot sen itte ilmoittanut puroksi niin tuskin digitoija uskaltaa muuttaa takaisin joksikin muuksi ;) Mutta noi "ojat" on siis ihan oikeasti miten sattuu digikartois. Laskuojia näyttää olevan vähän siellä täällä laskien kuitenkin tavalliseen ojaan :D Tuo munkin tapauksen oja on mulla alajuoksulla normaali oja sitten mettän jälkeen yläjuoksulla se on puro ja taas mulla on sen vieressä läntti ja se on normaalioja. Toki itsekkin pidän sitä laskuojana ja 1m pientareella, sekä ylä että alajuoksulla. Mutta nyt kyllä sen alajuoksun ojan yritän muuttaa valtaojaksi, sillä sitä se ihan varmasti on ... ainakin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9811
Vs: Kasvinsuojelu


Täällä taas jo vuosia sitten pyydettiin tarkastamaan onko omat pellot vesistön varrella, isotkin kanavat voi olla joko valtaojia tai vesistöjä, valuma-alueen mukaan. Muistaakseni näitä isoja ojia on 7 kappaletta kunnan sisällä+ joki- ja merenrannat. Maataloustoimistolla kartta, johon nämä vesistöt selkeästi merkattu, joten viljelijän vastuulla mikäli viljelee 3 metriä lähempänä ojan reunaa...
 


Nyt herää epäilys olisko täälläkin olemassa tuollainen kartta? Toisaalta maaseutusihteeri ei mitenkään edes väläyttänyt sellaisen kartan olemassa olosta. Vaan tosiaan sanoi että vaikka peruskartassa ojan nimi on puro, ei se sitä välttämättä ole todellisuudessa. Tosin onhan mulla kerran ollut suojakaista valvontakin. Ja se tehtiin vaan niillä paloilla missä suojakaistaa pitää olla digikartan mukaan. No tekee mitä tekee niin aina taitaa tehdä väärin ja vastuun ainakin kantaa viljelijä  :(

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Kasvinsuojelu
Kivaa... Pellon vierestä kulkee oja.

Mun kohdallani se on merkitty puroksi ja sekä ala- että ylävirran naapureilla valtaojaksi  ;D ;D

Vissiin mä olen sitten vesistön varrella, en viitsi valittaa asiasta  ???

Johara on tainnut olla alkuaikoina liian rehellinen. Jos sää oot sen itte ilmoittanut puroksi niin tuskin digitoija uskaltaa muuttaa takaisin joksikin muuksi ;) Mutta noi "ojat" on siis ihan oikeasti miten sattuu digikartois. Laskuojia näyttää olevan vähän siellä täällä laskien kuitenkin tavalliseen ojaan :D Tuo munkin tapauksen oja on mulla alajuoksulla normaali oja sitten mettän jälkeen yläjuoksulla se on puro ja taas mulla on sen vieressä läntti ja se on normaalioja. Toki itsekkin pidän sitä laskuojana ja 1m pientareella, sekä ylä että alajuoksulla. Mutta nyt kyllä sen alajuoksun ojan yritän muuttaa valtaojaksi, sillä sitä se ihan varmasti on ... ainakin.

Oma vika se varmaan on juu... Siitä on joskus saanut ongella kirjolohia (karanneita), joten se ei mielestäni ole valtaoja  ::)

Mutta on ihan hienoa... että sama oja voi olla puro tai valtaoja oman ilmoituksen perusteella. Taisi muuten olla niinkin, että oja on puro minun rannallani ja vastarannalla se on valtaoja  ;D On tämä järjestelmä kyllä niin aukoton että se jaksaa riemastuttaa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kasvinsuojelu
Kivaa... Pellon vierestä kulkee oja.

Mun kohdallani se on merkitty puroksi ja sekä ala- että ylävirran naapureilla valtaojaksi  ;D ;D

Vissiin mä olen sitten vesistön varrella, en viitsi valittaa asiasta  ???

Johara on tainnut olla alkuaikoina liian rehellinen. Jos sää oot sen itte ilmoittanut puroksi niin tuskin digitoija uskaltaa muuttaa takaisin joksikin muuksi ;) Mutta noi "ojat" on siis ihan oikeasti miten sattuu digikartois. Laskuojia näyttää olevan vähän siellä täällä laskien kuitenkin tavalliseen ojaan :D Tuo munkin tapauksen oja on mulla alajuoksulla normaali oja sitten mettän jälkeen yläjuoksulla se on puro ja taas mulla on sen vieressä läntti ja se on normaalioja. Toki itsekkin pidän sitä laskuojana ja 1m pientareella, sekä ylä että alajuoksulla. Mutta nyt kyllä sen alajuoksun ojan yritän muuttaa valtaojaksi, sillä sitä se ihan varmasti on ... ainakin.

Oma vika se varmaan on juu... Siitä on joskus saanut ongella kirjolohia (karanneita), joten se ei mielestäni ole valtaoja  ::)

Mutta on ihan hienoa... että sama oja voi olla puro tai valtaoja oman ilmoituksen perusteella. Taisi muuten olla niinkin, että oja on puro minun rannallani ja vastarannalla se on valtaoja  ;D On tämä järjestelmä kyllä niin aukoton että se jaksaa riemastuttaa.

Voisko se olla valtameri toiselta puolelta ja oja toiselta puolelta? Jos vaan ilmoittais?
Kui mää ain olen paras?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5896
Vs: Kasvinsuojelu


Täällä taas jo vuosia sitten pyydettiin tarkastamaan onko omat pellot vesistön varrella, isotkin kanavat voi olla joko valtaojia tai vesistöjä, valuma-alueen mukaan. Muistaakseni näitä isoja ojia on 7 kappaletta kunnan sisällä+ joki- ja merenrannat. Maataloustoimistolla kartta, johon nämä vesistöt selkeästi merkattu, joten viljelijän vastuulla mikäli viljelee 3 metriä lähempänä ojan reunaa...
 


Nyt herää epäilys olisko täälläkin olemassa tuollainen kartta? Toisaalta maaseutusihteeri ei mitenkään edes väläyttänyt sellaisen kartan olemassa olosta.

Tiloille lähetetyssä peruslohkokartassahan nuo ovat.
Valtaojat valkoisella katkoviivalla, purot vähän toisenlaisella ja vakavedet omanlaisellaan viivalla.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9811
Vs: Kasvinsuojelu


Täällä taas jo vuosia sitten pyydettiin tarkastamaan onko omat pellot vesistön varrella, isotkin kanavat voi olla joko valtaojia tai vesistöjä, valuma-alueen mukaan. Muistaakseni näitä isoja ojia on 7 kappaletta kunnan sisällä+ joki- ja merenrannat. Maataloustoimistolla kartta, johon nämä vesistöt selkeästi merkattu, joten viljelijän vastuulla mikäli viljelee 3 metriä lähempänä ojan reunaa...
 


Nyt herää epäilys olisko täälläkin olemassa tuollainen kartta? Toisaalta maaseutusihteeri ei mitenkään edes väläyttänyt sellaisen kartan olemassa olosta.

Tiloille lähetetyssä peruslohkokartassahan nuo ovat.
Valtaojat valkoisella katkoviivalla, purot vähän toisenlaisella ja vakavedet omanlaisellaan viivalla.

Niinhän ne on. Todellisuudessa vaan valtaojia on paljon muitakin kuin digikarttoihin oikein piirretyt. Ne valtaojat joita viljelijät eivät ehkä ole äkkiseltään sellaisiksi ilmoittaneet, vaikka omassa mielessään aina ovat niin ajatelleet. Onko niissä sitten sama kuin pinta-aloissa? Viljelijä vastaa vaikka virhe oliskin digitoinnissa? Tosin kyllä mä nyt siihen luotan että digitoinnin tulisi tietää onko oja vai puro (vesistö). Jako oja / valtaoja sitten taas asia erikseen.

Viimeksi muokattu: 05.04.12 - klo:10:33 kirjoittanut lypsyukko