mihin nuo valion menettämät litrat on menny, selvää tuottajien hankintaa on pitänyt harrastaa, ei kai kivimaito voi kaikkea selittää?
Perusmaitojen kulutus laskenut rajusti. Arkimaitojuoma yms. ottavat osansa perusmaitokulutuksesta. Kuluttajan siirtyessä näihin jalosteisiin maidon kulutus vähenee kotitalouksissa ja seurauksena koko nestemaidon kulutus vähenee jolloin meijerin tarvii tehdä enetistä enemmän maitojauhetta.
Kaupan omat merkit ovat vähän keventäneet perusmaitojen kulutuksen pudotusta, niissä kasvu on ollu voimakasta. Pohjolan meijeri on kuluttajille laadukas tuotemerkki, mainonta tehnyt tehtävänsä.
Valion heikko imago varmasti näkyy myös kuluttajien ostopäätöksissä on lähdetty kovaan hinta kilpailuun erikoistuotteissa ja menetetty niiden tuoma lisäarvo. Julkisuudessa olleet sakot ja vahingonkorvaus vaateet jättävät jälkensä, niiden merkitys kun kuluttaja luo ostopäätöstä ja yhdistää tuotteen valmistajan näihin laittomuuksiin, niin se ei ainakaan luo positiivista käsitystä tuotteesta, jolloin valinta on usein joku luottettavampi toimija.
Kivimaito on tuonut parhaimman katteen valiolle viime vuodet.