Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paluuaurat ja traktorin koko  (Luettu 50900 kertaa)

Dynashift

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Paluuaurat ja traktorin koko
Mitäpä raati sanoo onko 4 siipiset paluuaurat muovisiivillä ja kiekkoleikkureilla liian painavat MF 5450 traktoriin.. Esim Överum DX tai vastaavat kiinteärunkoiset.

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Onko etukuormaaja paikallaan, entä nokkapainot? Millaisilla maalajeilla auroja vedellään? Onko lohkoilla reippaita ylämäkiä? Missä kunnossa renkaat ovat? En tunne tuota(kaan) Massikan mallia mitenkään hyvin, mutta Konedatan tietojen mukaan vaikuttaisi 3-siipisten paluuaurojen veturilta.

Vetotehon tarpeestahan on joku jeesuksen aikainen laskelma, että 20 hv / 14 '' siipi. Toimii varmaan silloin, kun pitoa on riittävästi. Kyntelin eilen viimeiset juurikasmaat ja 3-siipiset paluuaurat tuntuivat olevan paikoin liikaa JD 6410:n (uutena 105 hv, 429 Nm) perässä. Jos pyörä ei pidä, niin se ei kerta kaikkiaan pidä.

Eli antamiesi tietojen perusteella on vähän vaikea vastata. Yleisesti ottaen isännät laittavat liian pienien veturien eteen isoja auroja. Mun mielestä sataheppasella kannattaa kyntää 3-siipisellä, niin työ sujuu hienosti melkein kaikissa olosuhteissa. Näin siis ainakin Varsinais-Suomen savikoilla, kukkamullat erikseen.

Dynashift

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Siis traktori on uusi ja nokkapainoja 500kg ja voima piisaa kyllä kun nelisiipisillä Kvernelandin sarka-auroilla menee Pienempi MF 5445 ihan ok.. Mutta aurojen paino lähinnä mietityttää että onko liian painavat ettei mene päisteissä hankalaksi

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Siis traktori on uusi ja nokkapainoja 500kg ja voima piisaa kyllä kun nelisiipisillä Kvernelandin sarka-auroilla menee Pienempi MF 5445 ihan ok.. Mutta aurojen paino lähinnä mietityttää että onko liian painavat ettei mene päisteissä hankalaksi

No niinpäs näkyy olevankin, piti oikein käydä Keskon sivuilla katsomassa tuo veturi tarkemmin. Taitaa olla aika samanpainoinen kuin tuo minun JD. Olen itse joskus lainannut naapurin 4-siipisiä paluuauroja, ja aika pomppimiseksi se menee päisteissä, vaikka olisi kauhakin paikoillaan. Tuntuu vähän siltä, ettei tee nostolaitteille hyvää pidemmän päälle, joten siksi itse olen tyytynyt 3-siipisiin. Mutta käy kokeilemassa jonkun naapurin auroja tai pyydä liikkeestä vaihtoaurat koeajoon, niin olet paljon viisaampi asiassa.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Mutta aurojen paino lähinnä mietityttää että onko liian painavat ettei mene päisteissä hankalaksi

Ikävän painavat nelisiipiset kääntöaurat ovat. Mutta hankaluudet tulevat mielestäni ennemmin tiellä ja reunaa kyntäessä kuin päisteissä. Päisteissä pärjää aina ottamalla käännöksen rauhallisesti ja varovasti. Kunhan vaan aurat nousevat tarpeeksi ylös. Tieajo on aika ikävää kun tietää ettei etupyörillä paljoa pysty ohjaamaan tai kun penkka pellolla alkaa pettää ja pitäisi kääntää kynnökselle mutta jos aurat nostaa ilmaan niin varmasti ojan puoleinen pöyrä vajoaa...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Liian raskaat jos vielä rapamaita ym muita kytömaita.
Kolmesiipisen ILMASTOIDUN työsaavutus on sama kuin nelisiipisen sarkaauran.

Viimeksi muokattu: 28.10.12 - klo:16:01 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Liian raskaat jos vielä rapamaita ym muita kytömaita.
Kolmesiipisen työsaavutus on sama kuin nelisiipisen sarkaauran.
Ei lähellekään, kun lasketaan vakojen tasaukset ja päisteajo mukaan.

Kannattaa SAS tutustua maan perusrakenteeseen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Podsoli Pohjamaan rakenne on valmiiksi tiivis, siitä johtuu salaojittamisen laaja tarve.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Ittellä on ollu vähä haaveissa ostaa toisen traktorin perään 3-siipiset paluuaurat, kun niitä saa nykyään sopuhintaan. Niillä voisi käydä ajamassa kaikki hankalat pikkulohkot. 4 siipisillä sarka-auroilla sitten ne melkein suorakulmaiset lohkot.

Ja mikseipä niinkin voisi tehdä, että tekee hankalan muotoiset lopetukset vaan paluuauroilla. Meillä kaukaisin lohko on 3 km päässä, joten voisi vaikka kahvitauolla käydä koneen vaihtamassa.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Liian raskaat jos vielä rapamaita ym muita kytömaita.
Kolmesiipisen ILMASTOIDUN työsaavutus on sama kuin nelisiipisen sarkaauran.
Ei lähellekään, kun lasketaan vakojen tasaukset ja päisteajo mukaan.

Kannattaa SAS tutustua maan perusrakenteeseen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Podsoli Pohjamaan rakenne on valmiiksi tiivis, siitä johtuu salaojittamisen laaja tarve.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
ILMASTOIDUN
kyllä mä sen tiesin ja siihen vastasin. Aloitus/lopetusvakojen tasailu ja päisteajo kun huomioidaan, niin kolmesiipinen paluuaura päihittää kevyesti neljäsiipisen sarka-auran.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65463
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
mikä olisi hyvä ja huollettava merkki savon kiveksiselle maille?   paluuauroja jo hieman alkanut aatella jos sittenkii alkaisi näitä maita kyntään kun on noita rinteitä ja lautaskoneilla ei tule kuin sutta ja sekundaa!     htmr kaipaa näköjään kyntöä ainakin kerran 10 vuotessa!

Fuller

  • Vieras
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Perälevy on ainoa työkone jonka järjellä voi selittää miksi 3-pisteeseen on pakko saada kytkeä joku laite. Hinattavat ne olla pitää on sitte kyseessä mikä tahansa työkone. 8)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Siis traktori on uusi ja nokkapainoja 500kg ja voima piisaa kyllä kun nelisiipisillä Kvernelandin sarka-auroilla menee Pienempi MF 5445 ihan ok.. Mutta aurojen paino lähinnä mietityttää että onko liian painavat ettei mene päisteissä hankalaksi

No niinpäs näkyy olevankin, piti oikein käydä Keskon sivuilla katsomassa tuo veturi tarkemmin. Taitaa olla aika samanpainoinen kuin tuo minun JD. Olen itse joskus lainannut naapurin 4-siipisiä paluuauroja, ja aika pomppimiseksi se menee päisteissä, vaikka olisi kauhakin paikoillaan. Tuntuu vähän siltä, ettei tee nostolaitteille hyvää pidemmän päälle,

 :o 4 siipisille kääntöauroille just passeli veturi, 6410 JD. Omissa auroissa toki muovisiivet ja puukkoleikkurit, lisänä sitten esiaurat. Ei kyllä tunnu yhtään liian pieneltä veturilta normioloissa, varsinkaan päisteissä. Renkaat sen verran kulahtaneet kun mittarissa vajaa 9000h, että vaihdoin suosiolla isomman veturin liukkaalla rapakolla. Isommalla veturilla tuntuu homma turhauttavalta, kun kone ja veturi ei ole oikeen sopusuhtainen pari, 5 siipiset olisi oikea työkone.

Kevääksi voi olla hankinnassa toiset aurat, ja ne taitaa olla viisteräiset (loppuunajetut jostakin ulkomailta ;D). Neliteräiset jää nelipyttyisille traktoreille sopivaksi pariksi,  kahdet aurat fiksumpi valinta kuin yhdet uudehkot viisteräiset.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
Ittellä on ollu vähä haaveissa ostaa toisen traktorin perään 3-siipiset paluuaurat, kun niitä saa nykyään sopuhintaan. Niillä voisi käydä ajamassa kaikki hankalat pikkulohkot. 4 siipisillä sarka-auroilla sitten ne melkein suorakulmaiset lohkot.


3-siipisten paluuaurojen markkinat mun mielestä varsin rajalliset, jos nyt ei mitään vanhoja raakkeja ota ristikseen. Yhdet 2000 luvun Kvernet näin vaihtokonelistoilla tänä syksynä, nekin katos aika äkkiä. Nelisiipisiä kyllä olis markkinat väärällään. Tarkoitus oli tälle syksylle päivittää kolmesiipisiä sarka-auroja isompiin, vaan ajatuksen asteelle jäi. Näkyy noillakin ehtivän, vaikka kyntöala on nykyään kolminkertainen noiden aurojen ostoajankohtaan verrattuna. 8)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Fuller

  • Vieras
Vs: Paluuaurat ja traktorin koko
3-siipisillä paluuauroilla kyntö melkoista puuhastelua ja ajan tappamista,työsaavutus lapsellinen jos vertaa vaikka 4 siipiseen sarka-auraan 8)