Vaihdettiin velipojan kaa 1h15min Fhaariin , ei tehny tiukkaakaan .
Homman työläys on kiinni mahdollisesti vain muutamasta pikkuasiasta. Esimerkiksi Claasiin kyllä vaihtaa runsaassa vartissa, jos on lattarauta ja pari mutteria varattu valmiiksi kiristämään jousipyörän. Tällöin ei ole edessä muuta kuin muita remmejä vähän, hinapyörät ovat vapaalla linjalla. Sampossa joutui poistamaan moottorin ja vasemman puolen hihnakäyttöjen välisen voima-akselin laakerilaattoinen, jota ennen piti poistaa lokasuojan osia ja lattaremmi, uusi remmi ei olisi mennyt ruttuun sinne väliin, juuri ja juuri saatiin kangettua pois päältä, eli olisi purattanut vieläkin enempi. Suuri ongelma oli tuossa mallissa se, että jousipuristeisen limppuparin pönttä on ämpärin kokoinen ja tiukasti rungon aukosta läpi. Vaihteiston laskeminen alas ei suurenna viiston rungon aukkoa yhtään. Ylöspäin ruuvaamalla jotakin tilaa voi tulla, mutta sitten on alettava irroitella jarrujen ja muiden vipujen kiinnityksiä. Eli hihnan muljauttaminen sen "ämpärin" reunan ympäri vaati sen pöntön irroittamisen, sisällä on kuin auton kierrejousi, vieäpä kaksi sisäkkäistä, pituus noin 40 cm, kasassa 15 cm. Eli puristinta kasaamaan ja prässäämään lyttyyn, jotta sai keskipultin ottamaan kierteelle takaisin.
Yksin tekemällä siellä kolakuljettimen ja vaihteiston välissä pelkkä voima-akselin ujuttaminen moottorin pään booriin oli aika kikkailua. Piti tehdä puupalikoista kannake, koska boorille ylettyi vasta silloin, kun laatta oli menossa kiinteälle sijalleen, ei voinut ylös-alas eikä juurikaan sivulle vemputtaa sieltä hihnapyörän päästä.
Kympissä oli muistaakseni avoimempi jousi, jollakin sokalla jousi lukittu siihen, mutta tilaa oli viedä se remmi siitä ympäri.
Claasissa taasen ovat suojapellit ikävästi moottorin hihnapyörältä lähtevien remmien ( tyhjennys, hydrauliikka, ajovoimansiirto, puintikoneisto) vaihdon ja säädön tiellä. Paras vaihtoehto on nostella alhaalta saranoidut yläpellit ja kiinteät sivupellit, sekä ylösnouseva pitkä sivuovi kokonaan pois ennen huoltotöitä. Siinä jo tarvitaan pari kaveria laskemaan ne isot luukut alas. Sitten pääseekin ihan telineiltä tai kunnon tikkailta tekemään sinne moottorin päähän edes jotakin. Moottorin päällä maaten, yhdellä kädellä avainta tähdäten, pää alaspäin roikkuen ja toisella kädellä kiinni pitäen, huoltotyö ei ole herkkua Claasissakaan.
-SS-