Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Nuor isanta - 19.02.10 - klo:19:52
-
Eipä toiminut aamulla enää peeconin vaaka. Näyttölaite pelaa kaikinpuolin, mutta ruutuun tulee vain E kirjaimen mallinen kuva ja 0,0000 lukema. ei punnitse mitään. Yleensä pitäisi näyttää tuossa vaiheessa -10kg tai jotain ennen taaraamista.
Virtaa tulee normaalisti. Johdot mittasin niin pitkälle kuin voi, mutta kuinkas tuollaisen anturin testaus onnistuu?
Miten voi tietää onko anturissa vika vai näyttölaitteessa? Vaunu varustettu neljällä anturilla.
Saman tekstin antaa näyttö vaikka antureiden johtonippu irti.
Ihanaa appeen tekoa ilman vaakaa >:(
-
Eipä toiminut aamulla enää peeconin vaaka. Näyttölaite pelaa kaikinpuolin, mutta ruutuun tulee vain E kirjaimen mallinen kuva ja 0,0000 lukema. ei punnitse mitään. Yleensä pitäisi näyttää tuossa vaiheessa -10kg tai jotain ennen taaraamista.
Virtaa tulee normaalisti. Johdot mittasin niin pitkälle kuin voi, mutta kuinkas tuollaisen anturin testaus onnistuu?
Miten voi tietää onko anturissa vika vai näyttölaitteessa? Vaunu varustettu neljällä anturilla.
Saman tekstin antaa näyttö vaikka antureiden johtonippu irti.
Ihanaa appeen tekoa ilman vaakaa >:(
Vaaka-anturiin menee 4 tai 6 johtoa. Kahdella syötetään mittasillalle jännite ja kahta (tai neljää) käytetään kuorman mittaamiseen. Tuo syöttöjännite on joitakin voltteja (teollisuusvaaoissa yleensä 10V) ja mitta-arvo milllivoltteja. Yleensä vaakasysteemi hajoaa antureiden tai niiden johtojen osalta, harvemmin keskusyksikkö.
Homma lähtisi siitä että selvittää mitkä johdot ovat jännitteen syöttöjohtoja ja meneekö joka anturille perille asti syöttöjännite. Nuo mittasignaalit summataan jossain boksissa (tai sitten suoraan vaakaboksissa) yksinkertaisesti kytkemällä ne sarjaan. Jos jännitteen syöttö pelaa, voi yksittäisen anturin mitta-arvoa mitata yleismittarin millivolttialueella (niistä muista piuhoista jotka eivät ole syöttöpiuhoja) ja kokeilla muuttuuko joka anturin arvo sitä kuormitettaessa. Vaakapurkille summattu jännite pitäisi muuttua kuormitti vaunua miltä nurkalta tahansa.
Auttaisi tietää vaakapurkin valmistaja ja mahdolliset manuaalit.
Mika
-
Ts-300 lukee näytön laidassa. Ts engineering takana.
-
Ts-300 lukee näytön laidassa. Ts engineering takana.
Eipä löydy ainakaan googletuksella ohjeita. Se piti vielä sanomani että 6-piuhaisessa anturissa mitatessa pitäisi syöttöjännite (esim. 10VDC) näkyä kahden parin välillä. Se toinen pari piuhoja on varsinainen syöttöpari ja toisesta parista vaakalaite mittaa paljonko jännitettä on "mennyt perille". Jäljelle jäänyt pari piuhoja on sitten se mittasignaali joka on millivoltteja.
Mika
-
Vaunun vaakasta minäkin. Nyt on pakkasilla alkanut lukemat heittää jopa 500 kiloa. Eli lämpimästä ulos mennessä parikymmentä minuuttia kaikki ok. Mutta sitten alkaa tulos kasvaa pikkuhiljaa useita satoja kiloja ja lukemat vaeltaa vaikka ei kuorma muutu.
Jos vaunun jättää pakkasiin, ei käytännössä saa alle 500 kilon tarkkuutta. Anturit siis satuilee kylmässä.
Toinen juttu, näyttö joka punaisilla segmenteillä näyttää lukemaa, on satoja kiloja näyttävästä osasta pimennyt kolme pystypalkkia. Eli melko epäselvää on lukea tuloksia,300 500 ja 600 kilot menee helposti sekaisin, vaikka kaikkeen tottuu. Joskus tuli avattua koko boksi, ja näytti siltä, ettei helppoa ratkaisua olekaan. Ajattelin että jos vaihtais tuhansia kiloja näyttävän kanssa, mutta taitaa olla haaveita vain.
Muistaakseni STM merkkinen laite, onko vihjeitä?
-
Jo siellä on jäätä välissä.
-
Toinen juttu, näyttö joka punaisilla segmenteillä näyttää lukemaa, on satoja kiloja näyttävästä osasta pimennyt kolme pystypalkkia. Eli melko epäselvää on lukea tuloksia,300 500 ja 600 kilot menee helposti sekaisin,
Noita numeromoduleita saa elektroniikkakaupasta, 10x13, 12x17, 13x19 ja 20x28 mm kokoisina, kahta mallia, yhteisellä anodilla tai katodilla. Maksaa euron tai pari. Ei pitäisi olla mahdoton homma tekijämieheltä juotella paikalleen jos laitoksen saa purettua piirilevyyn asti. Vika voi tietysti olla myös vain huonossa juotoksessa tai sitten jossain muualla..
-
Kuusi johtoa on antureissa. Tulevat antureilta rasiaan josta lähtee johto vaakalaitteeseen.
-
Mullakin sekon vaaka toimii lämpimällä ja kylmällä kelillä ihan ok, mutta jos yöllä on kylmä ja päivällä lämmin, niin jopa rupeaa lukemat heittelemään. Vanhassa vaunussa oli kaukosäädin, millä lukeman sai nollattua kuormaajatraktorin hytistä, niin sillä tavoin pystyi kikkailemaan kokonaismäärän kohdalleen. Nykyisessä vaunussa sitä ei ole ja pitää vain mielessään laskeskella, mikä lukema oli edellisen kauhallisen aikana näkyvissä.
-
Veikkaisin kyllä vaaka pimeenä, saattaa kyllä pakkanenkin jäätää jotain. Saatko vaunun sisälle sulamaan, minä oon jättäny pelkän vaunun pöydälle, tänäkin aamuna vaivaset -36,5 mittarissa. Alkaa ahistaa toi vaunun luukkujen sulattelu kun kerkee joka välissä jäätää kiinni.
-
-E viitaisi että tulee virhe/häly = "boksi toimii" epäilisin kosteutta liitoksissa tai boksissa (on voinut rikkoa jotain)
-kosteuden voi poistaa Isopropanolilla (puhtaalla elekroniikka tarkoituksiin) itse käytin sinollia ei hyvä mutta toimi ainakin kännykässä, alkoholi sitoo/poistaa kosteuden,
-yleensä laitteissa on toiminto joka käyttää kaikki valot päällä kun kytketään virrat jos kaikki "ledit" käyvät päällä näyttö on ok ja jos myös sammuvat prosessori "toimii"
tässä yksi valmistaja
http://www.digi-star.com/
-
Nuo vaakalaitteet ja anturit on kyllä sen verran varmatoimisia että ensimmäisenä etsisin vikaa anturien johtoliitoksista. Oman vaunun vaaka oli sekaisin kun seinäkello kun tuli ensimmäiset pakkaset. Vika löytyi anturijohtojen jakorasian liitoksista. Oli aikamoista hapettumaa.
Puhdistin johtojen päät, ruiskautin vähän crc:ta ja kytkin uudelleen. Sen jälkeen on toiminut. Kerran aikaisemmin teki kiusaa kun virran syöttö traktorin pistorasiasta takkuili. Crc senkin korjasi. Tosi harvoin nuo itse laitteet on rikki.
-
Ainakin mulla Kuhnin pystyruuvivaunussa vaaka sanoo työsopimuksen irti kun pakkanen laskee alle -10. Ja huoltomiehen mukaan tämä ei ole vika vaan ominaisuus.
-
Entäs sellainen vaihtoehto virrat olisi kokoajan päällä ja taukojen ajan olisi "älykäslaturi" lataamassa akkua pakkasten ajan, ei sen luulisi kovin pajon sähköä kuluttavan ja kosteus ei vaivaisi
-
Entäs sellainen vaihtoehto virrat olisi kokoajan päällä ja taukojen ajan olisi "älykäslaturi" lataamassa akkua pakkasten ajan, ei sen luulisi kovin pajon sähköä kuluttavan ja kosteus ei vaivaisi
Voisi kokeilla. Ongelma saattaa liittyä kosteuden ohella itse vaaka-antureiden lämpötilakompensointiin. Koska anturissa mitataan metallikappaleiden hyvin pientä venymää, anturissa itsessään on kytkentä joka mittaa varsinaisen venytyssuunnan lisäksi myös ristikkäistä venymää koko metalliklöntin lämpöelämisen kompensoimiseksi jotta pitäisi saada lämpötilasta riippumaton tulos.
Hyvin vähän se syöttövirta kyllä tuota systeemiä pystyy kovalla pakkasella lämmittämään. Mutta ehkä tarpeeksi.
Mika
-
Kuusi johtoa on antureissa. Tulevat antureilta rasiaan josta lähtee johto vaakalaitteeseen.
Junkkarissa oli samanlaista vikaa, oli tuo jakokakkara pimeenä.
-
Entäs sellainen vaihtoehto virrat olisi kokoajan päällä ja taukojen ajan olisi "älykäslaturi" lataamassa akkua pakkasten ajan, ei sen luulisi kovin pajon sähköä kuluttavan ja kosteus ei vaivaisi
Ei kyllä ainakaan pakkasen aiheuttamaan vääristymään auta, virrat on niin pieniä ettei todellakaan lämmitä. Jos kaksi kertaa päivässä vaunua käyttää, niin ei tarvii laturia. Pari päivää jos on virrat päällä ja akku ehtoopuolella, joutunee latailemaan....
-
Lisää mittauksia tehty, mutta mitään vikaa ei löydy. Kaikki johdot ehjiä jne. Maahantuoja/ myyjä sanoo että itse vaaka rikki. Huomenna uusi vaaka jolla näkee onko vika jossain anturissa vai itse vaakassa.
-
Tarkoitin jos virrat päällä kokoajan niin anturin mittaliuskan lämpötila siis sisäinen lämpötila pysyy korkeanpana/vakaana ja pysyy kuivempana ja boksin piirilevylle ei kontensoidu vettä/kuuraa ja lämpötila vakaampi
Yleensä "mittalaiteet" ovat tarkempia kun ovat "lämmeneet", yleensä kestää paremmin jos on kokoajan päällä=tasasempi lämpö, ainakin apevaunussa mekaniikassa tulee ennemin tunnit täyteen kuin elekroniikassa
-
Eipä kiusaa pakkaset tuota rehuvarston lattiaan pultattua. ;D
-
Uusi vaaka paikallaan ja taas toimii. Kallis mutta helppo vika lopulta oli. Kiitos kaikille avusta. :)