Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: eevertti - 07.02.24 - klo:17:50

Otsikko: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: eevertti - 07.02.24 - klo:17:50
Tarttis vaihtaa tuo Hakkisouvarin metsäpilkki uudempaan ja ennen kaikkea isompaan. Tarkoitus laittaa Jaken sovitteilla traktoriin kiinni. Nytpä mietinkin että tukijaloilla vai ilman? Vanhassa tukijalat mutta eipä niitä paljon metsässä tule käytettyä ja kuvia kun on katsellut niin aika harvalla on enää tukijalkoja jos kuormain takasillassa kiinni.
Mitäpä porukka mieltä, tuleeko niitä tukijalkoja kaipaamaan?
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: kylmis - 07.02.24 - klo:18:38
Mitä isompi kuormaaja, sen enemmän kaipaat. Ärsyttävää niitä on käyttää, jossain erikoistilanteessa tietysti paikallaan. Viisain ratkaisu olisi valita sellainen kuormaaja, joka traktorin kannalta olisi kohtuullinen ja unohtaa tukijalat. Ainahan se pilkki liian lyhyeksi jää, joten kannattaisi miettiä hommia sen kautta, että saa työt onnistumaan ilman isoa heijaria. Vinssi on aika näppärä apuväline tiettyihin tilanteisiin. Sellaista kannattaisi harkita varusteeksi.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Don Essex - 07.02.24 - klo:22:25
Kaveri tekee ammatikseen hakkuita N174 Valtralla. Isoin Palms takasillassa Jaken sovitteilla ja Keto Forst puomin päässä. Tosin metsäkoneen 800 mm renkaat alla (jäykät). Ei tukijalkoja, mutta automaattinen etuakselin jäykistys on. Ja etupainoa vajaa tonni. Kone ei kippaa sivulle eikä taakse täydellä nostoteholla tai ulottuvuudella. Motohommaa lähes ympäri vuoden. Ei kuulemma heilu sen enempää kun aiemmin ollut Ponsse. Toki ohjaamon jousituksellakin voi olla merkitystä. Eli tukijalat voi korvata renkailla ja etuakselin jäykistyksellä.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: metsajussi - 08.02.24 - klo:09:11
Kaveri tekee ammatikseen hakkuita N174 Valtralla. Isoin Palms takasillassa Jaken sovitteilla ja Keto Forst puomin päässä. Tosin metsäkoneen 800 mm renkaat alla (jäykät). Ei tukijalkoja, mutta automaattinen etuakselin jäykistys on. Ja etupainoa vajaa tonni. Kone ei kippaa sivulle eikä taakse täydellä nostoteholla tai ulottuvuudella. Motohommaa lähes ympäri vuoden. Ei kuulemma heilu sen enempää kun aiemmin ollut Ponsse. Toki ohjaamon jousituksellakin voi olla merkitystä. Eli tukijalat voi korvata renkailla ja etuakselin jäykistyksellä.

Juu. Isot renkaat  lisäävät myös kokonaisleveyttä, hommasta sitten riippuu haittaako se mitään. Parantavat myös kantavuutta merkittävästi jos sulalla pohjalla toimii.

Renkaiden nestetäytöllä saa myös tarvittaessa lisää vakautta. Raskaat ketjutkin vaikuttavat samoin.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 08.02.24 - klo:10:43
kun yleensä töissä on kuitenki maatalouskäytössä käytetty tr ni miun mielestä on hyä valita tukijalat,   saabi olla käyttämättä jos tuntee olevan tarpeettomat...  net paljon hintaa nosta..
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: eevertti - 08.02.24 - klo:10:54
kun yleensä töissä on kuitenki maatalouskäytössä käytetty tr ni miun mielestä on hyä valita tukijalat,   saabi olla käyttämättä jos tuntee olevan tarpeettomat...  net paljon hintaa nosta..

Ei nosta mutta kuormainpukin valintaan vaikuttaa. Tukijalallisessa kuormaimessa pitäisi olla Jake 350 ja ilman tukijalkoja Jake 600 tai 800
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 08.02.24 - klo:11:06
kiitti tuo on huomioitavaa.   naapuri tuosta just muuta viikko takasin haasteli..   ei uutta päivää uutta tietoa...
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: jariman - 08.02.24 - klo:11:13
Minkäkokoinen kuormaaja, ulottuvuudeltaan ja painoltaan,
Sekä traktorin koko, paina ja rengaskoko ja paino.
Ennemmin etuakselin jäykistyy kun tukijalat, ei niillä tukijaloilla
Tee mitään pehmosella mettänpohjalla,
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 08.02.24 - klo:11:21
mut kuin paljon oikeesti pehmeellä työskentelee?   ite ei moisella nää kuin mettähallituksen työmailla...
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: eevertti - 08.02.24 - klo:11:33
Minkäkokoinen kuormaaja, ulottuvuudeltaan ja painoltaan,
Sekä traktorin koko, paina ja rengaskoko ja paino.
Ennemmin etuakselin jäykistyy kun tukijalat, ei niillä tukijaloilla
Tee mitään pehmosella mettänpohjalla,

Noin 7metrin ulottuvuudella tarvis olla ja valmet 6800 tarkoitus asentaa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: lypsyukko - 08.02.24 - klo:11:57
Mulla on 80/90 nostolaittees patruunan pieni pilkki ja tuon patruunan tukijaloilla ei ainakaan tee mitään. Ehkä edellinen on ne jo pilannut jos ne laskee maahan niin teleskooppi mallisista tuleekin sammakko malliset :) Muutaman kerran oon ojan päälle jäänyt ja silloin voinut nostaa jaloilla pyörät ilmaan muuten ihan joutavat kapistukset. Mutta nyt puhutaankin pilkistä ei kuormaajasta.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: jariman - 08.02.24 - klo:14:38
Minkäkokoinen kuormaaja, ulottuvuudeltaan ja painoltaan,
Sekä traktorin koko, paina ja rengaskoko ja paino.
Ennemmin etuakselin jäykistyy kun tukijalat, ei niillä tukijaloilla
Tee mitään pehmosella mettänpohjalla,

Noin 7metrin ulottuvuudella tarvis olla ja valmet 6800 tarkoitus asentaa.

####
Jos normaali maatilakuormaaja, ettei ole 80 - luvun mettäkoneen kuormaaja
(Syntisen painavia), niin tuppisovitteet ja nokkapainot,vähän vannepainoja
Niin pärjää ensalkuun, jos tarvetta niin etuakselin jäykistyy sitten
Lisäksi.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 08.02.24 - klo:15:43
ja kuin paljon nuo kustantaa johonki vanahaan 6800 valuun??
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: eevertti - 08.02.24 - klo:16:00
ja kuin paljon nuo kustantaa johonki vanahaan 6800 valuun??

Jos Jaken kilkkeitä tarkoitat niin noin 10K€ sovitteet ja akselin jäykistin jos uutena ostaa. Saman ne maksaa uuteenkin valtraan.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: velviiki - 08.02.24 - klo:18:37
Mulla on ollu vuodesta -88 alkaen kuormaaja takasillas enkä ikinä vaihtais kärryssä kiinni olevaan, on se niin monipuolinen yhdistelmä. Tukijalkoja ei oo enkä ole niitä osannut kaivatakkaan . Kaverilla 5000 Kronos Valtu 915 rungos ja siinä tukijalat, mut hän ajaa vain puuta, mä sen sijaan käytän nosturia paaaaljon moneen muuhun hommaan, mielikuvitus on ainoo rajoittava tekijä .

Mun hommis tukijalat olis lähinnä näköeste ja vaikeuttais pienempien kärryjen käyttöä peräs , esim. vanha mutta hemmetin kätevä 6,5 t telituhti olis jo tosi ahdas käyttää ahtais paikois tukijalkojen kans kun kuormataan/ puretaan nosturilla kahmareilla jotain sepeliä,hiekkaa ym vehkeet aivan linkussa jossain mökin pihassa.

Ennen oli Patu 600, nyt Kesla 314  7 m varrella ja radiovinssillä, Valtra 8050 päällä. Mitä enemmän käytän, sitä enemmän hymyilyttää, tällä hetkellä päässä Kesla 19 G ,energiapuuhommia omissa mettissä.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 08.02.24 - klo:19:02
tuo on parasta mitä kuulla voi,   on se hyä et löytää koneen joka toimii oman mielen mukaan.    monta kertaa kuulee kuin on joku niin persiistä.   ite en uskalla moiseen enää ruveta..
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Make - 08.02.24 - klo:20:35
Kaveril on ollu iät ajat kohtalaisen kokoinen Kronos tupilla ilman jalkoja 605 Vallun päällä. Jotkut 14 kankaiset teollisuusrenkaat siinä on.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: kylmis - 08.02.24 - klo:20:37
Kaveri tekee ammatikseen hakkuita N174 Valtralla. Isoin Palms takasillassa Jaken sovitteilla ja Keto Forst puomin päässä. Tosin metsäkoneen 800 mm renkaat alla (jäykät). Ei tukijalkoja, mutta automaattinen etuakselin jäykistys on. Ja etupainoa vajaa tonni. Kone ei kippaa sivulle eikä taakse täydellä nostoteholla tai ulottuvuudella. Motohommaa lähes ympäri vuoden. Ei kuulemma heilu sen enempää kun aiemmin ollut Ponsse. Toki ohjaamon jousituksellakin voi olla merkitystä. Eli tukijalat voi korvata renkailla ja etuakselin jäykistyksellä.
Pätevän oloinen yhdistelmä. 174 on melko painava muutenkin, mistä on hyötyä tuossa hommassa.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: kylmis - 08.02.24 - klo:20:38
Minkäkokoinen kuormaaja, ulottuvuudeltaan ja painoltaan,
Sekä traktorin koko, paina ja rengaskoko ja paino.
Ennemmin etuakselin jäykistyy kun tukijalat, ei niillä tukijaloilla
Tee mitään pehmosella mettänpohjalla,

Noin 7metrin ulottuvuudella tarvis olla ja valmet 6800 tarkoitus asentaa.
Tuo kuulostaa järkevältä yhdistelmältä. Ei tarvii mitään tukijalkoja. Luulin, että ollaan hankkimassa jotain 8,5 metrin pilkkiä. ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: eevertti - 09.02.24 - klo:06:55
Minkäkokoinen kuormaaja, ulottuvuudeltaan ja painoltaan,
Sekä traktorin koko, paina ja rengaskoko ja paino.
Ennemmin etuakselin jäykistyy kun tukijalat, ei niillä tukijaloilla
Tee mitään pehmosella mettänpohjalla,

Noin 7metrin ulottuvuudella tarvis olla ja valmet 6800 tarkoitus asentaa.
Tuo kuulostaa järkevältä yhdistelmältä. Ei tarvii mitään tukijalkoja. Luulin, että ollaan hankkimassa jotain 8,5 metrin pilkkiä. ;D

No eihän siitä ulottuvuudesta koskaan haittaa ole mutta 8.5metrisellä touhutessa täytyy olla tolkku päässä isommallakin vehkeellä. Jossain vaiheessa niitä rajoja tulee kokeiltua kuitenkin ja sitten on jotain hajalla. 8.5m. puomi lienee jonkin verran painavampi muutenkin.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Monttu Simeon - 09.02.24 - klo:09:51
Pienessä Valtrassa on ollut Kronoksen mittatilaus nosturi 6,5m mitalla aika kauan. Laskelmien mukaan tasapaino säilyy ilman tukijalkoja ja käytäntö on todistanut asian.   Sillon tilauksen aikaan ei muilta valmistajilta voinut tilata mittatilauksena eikä ollut  Jake sovitteita kait edes vielä olemassa. Ite tehtiin yhen sepän kanssa Jaken tyyliset sovitteet. Piti tehä sovitteeseen kerran muutoksia, kun siirsin uudempaan pieneen Valtraan. Paskoo mätän levitysvaunuun, soraa betonimyllyyn ja vähän ajan puita. Nosturi on aina paikollaan. Lumitöissä voipi nostella puliukot tieltä pois. Ainoastaan kyntämisen nosturi estää.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: malanko - 09.02.24 - klo:11:10
60 hv traktori, 6tn kärry, 4.5m kuormain; sammakkomallin tukijalat ehottomat.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: klapikasa - 09.02.24 - klo:21:48
Joitai mezzoja täs lähistöllä, kahdet jolla oisko peräti yli 8m kire? joutsa? takasilloissa ja kolmas kronos 5000. ilman tukijalkoja mutta reilusti etupainoja.

Toinen ääripää, belauksen takasiltaan yli 8m farma. Kääntää aina siiroissa nosturi eteen ja työskentelee tukijalat maassa.
https://www.bondbloggen.fi/author/nisse/
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: metsajussi - 10.02.24 - klo:08:10
60 hv traktori, 6tn kärry, 4.5m kuormain; sammakkomallin tukijalat ehottomat.

Sillä on vissi ero onko traksan massa 3,5 vai 7 t ...

Jos sivulta nostaen tahtoo kovasti mennä yhdellä pyörällä kiikkumiseksi niin hennommista vehkeistä voipi hajota jotain. Mulla on vahvistetut keskiölevyt. vakiot ei kestäneet. Vetoakselin katkaissut takaa 2 kertaa, nyttemmin puuhaan vähän kevyempää duunia niin ovat kestäneet. En oikein tiedä onko ne menneet sivuvääntöjen vai suuren akselimassan vuoksi kivikossa ja kannokossa kiipeillessä. Ehkä molempien, lopullisesti katkenneet 'itsestään' ajossa tasamaalla. Onneksi niin, voin kuvitella monia paikkoja jossa pyörän putoaminen olisi kaatanut koko vehkeen eikä välttämättä nätisti...

Sivulta rajusti vetäminen on takapyörille kovvoo hommoo. Ja sitä vetämistähän motoillessa tehdään jatkuvasti... ei se vähän reippaampi puu muuten sieltä tule. Tuota mun museokonettanihan ei todellakaan ole tehty moiseen. Joku N-sarjalainen saattaa olla premmin sopiva tuossa suhteessa.

Mulla tietysti aika raju nosturikin mutta en kyllä pienempään vaihtaisi. Eikä ole tarvinnut korjata mitään isompaa :-)
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.02.24 - klo:08:36

https://www.bondbloggen.fi/author/nisse/
Nyt on yritystä, mopolla kuuhun :o
Hankalaa ja remonttia piisaa ;D
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 10.02.24 - klo:08:52
mutta eipä taija olla miljuunarojekti hinnaltaan..      yritystä täytyy olla..     ja paaaljion.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.02.24 - klo:10:41
mutta eipä taija olla miljuunarojekti hinnaltaan..      yritystä täytyy olla..     ja paaaljion.
Ei varmaankaan, itselleen perustellut järkeväksi, joko Repalus ollut tai tarve päästä halvalla.
Kestävyydessä ja käytettävyydessä antaa tasoitusta.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: 115 - 11.02.24 - klo:09:27
Kuinka suuri ero on koneen vakaudessa N, ja Mega/T sarjan koneiden välillä kun pilkki takasillassa ?
N-sarjalaiset taka-akselin keston osalta taitaa vastata 90-luvun lopun megalaisia.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: kylmis - 11.02.24 - klo:09:42
Kuinka suuri ero on koneen vakaudessa N, ja Mega/T sarjan koneiden välillä kun pilkki takasillassa ?
N-sarjalaiset taka-akselin keston osalta taitaa vastata 90-luvun lopun megalaisia.
Omapaino on kasvanut matkan varrella. N3 oli 5000kg ja N4 alkaen 6300kg. Megat aika kevyitä t-sarjalaisiin nähden, jotka nekin lihoneet vuosien saatossa. Mitä uudempaa, sen painavampaa. Painosta on aina etua takasiltapilkin kanssa. Sitä etuakselin jäykistystä ei voi aliarvioida, se on hyvä.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 11.02.24 - klo:10:34
paljon mahtaa olla luvattu laillinen kuorma noilla takasilloilla?    aikasemminhan oli monella 05 sarjan valulla urakoivilla tapana vaihtaa panjot kerran kahteen vuoteen..   ihan turvallisuussyistä.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: icefarmer - 11.02.24 - klo:11:40
paljon mahtaa olla luvattu laillinen kuorma noilla takasilloilla?    aikasemminhan oli monella 05 sarjan valulla urakoivilla tapana vaihtaa panjot kerran kahteen vuoteen..   ihan turvallisuussyistä.
pikkusen nyt epäilen noita oksan puheita kun muistelen minkälaisia kuorma-autoista katkottuja kärryjä noitten 805 ja 905 valmettien perään istutettiin aikoinaan  ja kuormatkin oli muuta kuin näillä nykykärryillä :-\
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Toivo Tonta - 11.02.24 - klo:12:03
paljon mahtaa olla luvattu laillinen kuorma noilla takasilloilla?    aikasemminhan oli monella 05 sarjan valulla urakoivilla tapana vaihtaa panjot kerran kahteen vuoteen..   ihan turvallisuussyistä.
pikkusen nyt epäilen noita oksan puheita kun muistelen minkälaisia kuorma-autoista katkottuja kärryjä noitten 805 ja 905 valmettien perään istutettiin aikoinaan  ja kuormatkin oli muuta kuin näillä nykykärryillä :-\
Jollekkin joskus jotain sattunut ;D
Oliskohan ollut pultit se heikko kohta eikä vetopyörästöt niinkään?
Aluksi ollut 8.8 M10, sitten 10.9M10, lopuksi 10.9M12.
Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: ht - 11.02.24 - klo:13:12
Kollegalla oli aikanaan 705 perässä muistaakseni Joutsa 33 ja siinä Naarva.

Sitten kun tuli vaihtoon lähdön aika, purki nosturin ja tupet pois. Kumpikin putki oli 3/4 halki niin, että yläpuoli oli ehjä.

Laittoi sitten purkaamosta ehjät putket tilalle.

Otsikko: Vs: Metsäkuormain tukijalat
Kirjoitti: Oksa - 11.02.24 - klo:19:17
tuo kyseinen oli 705 ja siinä oli sälöillä jonpi kunpi,  en muista enää mitä viimeeks vaihtoi.   nyt ei enää ole enää koko laitetta eikä kuskia..