Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe viljasiilon teräskartio  (Luettu 18499 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: viljasiilon teräskartio
Jos ERITTÄIN HALVALLA haluaa tehdä kartion, niin ottaa viljaa sieltä siilosta vain sen aikaa kun sitä ittellään tulee...  ;)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

sorkkis

  • Vieras
Vs: viljasiilon teräskartio
Mites Eestikartiot ? Jossakin nähny Virolaisia siiloja joissa oli metalliset kartiot .

pappavolovo

  • Vieras
Vs: viljasiilon teräskartio
Teräskartioita kannattaisi kysellä firmoilta jotka duunailee teollisuuslaitosten remppoja sekä purkuja. Hyvällä tuurilla löytää vieläpä kokonaisen siilon tai läkkipeltisen alle sopivan pelkän pohjan.

Betoninen olisi siinä mielessä kätevämpi että kun tarve loppuu niin laittaa siitä uima-altaan ja myykäsee läkkipellit päältä pois. ;D

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: viljasiilon teräskartio
Welmet OÜn pihalla ainakin näytti olevan teräskartioita, eli tekee niitä siel myöskin, vois hintaa kysästä juu

sirkussonni

  • Vieras
Vs: viljasiilon teräskartio
Ei ole vielä valmistunut betonista elementtipohjakartiota, puolitoista vuotta sitten eräältä vammalalaiselta tehtaalta sellaisen "tilautin". Ei kuulemma voi maksaa enempää kuin teräksinenkään. Mutta kysyntä saattaa olla senverran pientä, ettei muotteja kannata tehdä. Nykykalustolla sen saisi kyllä kahdessa osassa tehtyä ja kuljetettua, sanoi tj.
No, ompa pari sen jälkeen tehty omalla metoodilla valaen, 35 astetta kun saa kallistusta, niin ei paljoakaan jää siivottavaa, keskelle vaan kaivo, johon ruuvi tulee, niin valuu tyhjäksi.

Kuudesta tasaisesta kolmiomallisesta viipaleesta voisi saada riittävän kartion?

Tuollaiset elementit pystyisi varmaan valamaan itsekin.

Kuusi paalua tai anturatolppaa reunoille, ja keskelle pieni laatta, ja nostelee elementit paikalleen?



Juuri tämä oli ideani silloin, mutta heti tehtaalla ajateltiin isompaa kokkaretta, vähemmän virolaisia kättenjälkiä...

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: viljasiilon teräskartio
Mutta mikä vika siinä pyyhkäisyruuvis on kun kaikki vaan hehkuttaa kartiota? Se on sen vajaan parin tonnin kustannus, mutta sitä voi käyttää useassa siilossa ja vaikka usealla tilalla. Teräskartiokin tarvii sen tasaisen betonilaatan...

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: viljasiilon teräskartio
Mutta mikä vika siinä pyyhkäisyruuvis on kun kaikki vaan hehkuttaa kartiota? Se on sen vajaan parin tonnin kustannus, mutta sitä voi käyttää useassa siilossa ja vaikka usealla tilalla. Teräskartiokin tarvii sen tasaisen betonilaatan...

Jotku teräskartiot voi pystyttää sepelipohjallekin. Isommat vaatii harukset. Mepulla oli ainaki sellasia myynnissä. Kartio on varmatoiminen ja pitkäikäinen eikä vaadi huoltoa toisin kun pyyhkäisyruuvit.

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: viljasiilon teräskartio
Mutta mikä vika siinä pyyhkäisyruuvis on kun kaikki vaan hehkuttaa kartiota? Se on sen vajaan parin tonnin kustannus, mutta sitä voi käyttää useassa siilossa ja vaikka usealla tilalla. Teräskartiokin tarvii sen tasaisen betonilaatan...

Itse ainakin vakavasti harkitsisin ratkaisuksi pyyhkäisyruuvia "Mä:n"kertoman mukaan.

Taapertaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: viljasiilon teräskartio
Ääni pyyhkäisyruuville. Olen nähnyt/kokenut monia betonikartioita jotka ovat liian loivia jotta valuisivat aivan tyhjiksi. Eli siilo pitää kuitenkin lapioida tyhjäksi. Ja kun seisoo viljan joukossa kartiopohjassa niin ei siellä pystyssä pysy ja jopa toivoo tasapohjaista. Ja kartio maksaa hunajaa sekä vie tilavuutta. Hyvä idea on valaa vaikka kaivonrengas siilon keskelle. Tähän kuoppaan on helpompi työntää loput viljat.

sirkussonni

  • Vieras
Vs: viljasiilon teräskartio
Tuosta kun ajatuksella katsoo tuon esittelyvideon, niin kyllä jopa minä lapioin mieluummin, ja nopeammin, sen 5.3 metrisen siilon kartiopohjan tyhjäksi, kuin alan tuon ruuvin kanssa pelaamaan. Ja siivottavaa jää vielä tuon ruuvin käytönkin jälkeen jonnii verran, esim. tuhjäysruuvin kohdalle jää.  Jotensakin huvittavaa oli se kohta, jossa mainittiin, että ruuvi pitää nostaa 45 asteen kulmaan, että se kestää viljan painon.... jep jep, kestääkö? No saa siihen aikaa sekoamaan ainakin vähintään saman kuin pieneen lapiointiin ehkä kerran vuodessa, jos joka vuosi tarviikaan.
http://www.jussi-tuote.fi/viljaruuvit.html

JoHaRa

  • Vieras
Vs: viljasiilon teräskartio
Mitäs jos laittaisi pohjalle ilmaputken kiemuralle ja valaisi pinnan mahdolisimman tasaiseksi. Ja siihen putkeen pieniä reikiä vaikka arvioiolta 10 sentin välein, suunta kohti keskipistettä. Sitten kaamealla kompuralla ilmaa  :D

Kuullostaa kyllä niin edulliselta systeemiltä että ei ole ökytilan touhuja  ;D

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3136
Vs: viljasiilon teräskartio
Mitäs jos laittaisi pohjalle ilmaputken kiemuralle ja valaisi pinnan mahdolisimman tasaiseksi. Ja siihen putkeen pieniä reikiä vaikka arvioiolta 10 sentin välein, suunta kohti keskipistettä. Sitten kaamealla kompuralla ilmaa  :D

Kuullostaa kyllä niin edulliselta systeemiltä että ei ole ökytilan touhuja  ;D

Ei ole "tuulesta temmattu" toi. Kongskilde KC siilossa oli suomulevyt silleen et sai puhallettu viimeiset jyvät ulos, kyljestä. Siiloja tasaisen betoni lattian päälle, purkaus kaatokuiluun. Olen nähnyt semmonen rakennus missä oli silleen ja n. 30v vanha kuivuri ja silti tarpeeks tehokas tänään.

Ei olis varmaan peltisepälle vaikee homma tehä semmonen tasapohja siilon sisään. Ei varmaan rekälevyn 1mm pelti kestä jos siilossa on 100t viljaa.....

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: viljasiilon teräskartio
Olen vahvasti lapioinnin kannalla. Mulla on tuossa pyöreässä pytyssä betonista valettu kartio ja eihän se tietenkään tyhjäksi mene, mutta helpottaa lapiointia kun saa alamäkeen lykkiä. Joka  vuosi en ole edes lapioinut, vaan SB77 ohjeen mukaisesti ottanut vain sen minkä saa, ei sinne niin paljoa sitä viljaa jää. Joskus kun on tuntunut menevän kuorman kanssa tiukalle, niin olen lapioinut ja tietenkin nyt keväällä jouduin lapioimaan kun vaihdoin sinne ohran tilalle kauraa.

Joskus aikaisemmin yhdessä toisessa topicissa laskeskelin minkä tuntipalkan lapiohommilleen saa ja se oli aika hyvä. Ja ihan brotkomiehen miinuksilla listattuna mun mielestäni kartion haittapuolia on:
- Kuten jo todettu, se korottaa siiloa joka taas hyvin äkkiä kertautuu kalliimpana täyttötekniikkana ja paineena rakentaa lisää siiloja.
- Se vaatii alleen kuitenkin betonilaatan, eli siitäkään ei säästöä saada.
- Valupohja on nopeampi rakentaa, rakentamiskulut ovat pienemmät
- kallis

On jalallisella pohjalla tietenkin etunsa, mutta raha ja taloudellinen järkevyys puhuu vahvasti vastaan. Tietenkin jos aletaan rakentamaan suurempia järjestelmiä jossa on useita siiloja ja mahdollisesti jo automatiikkaakin, niin silloin asia on eri. Tuo mun pohdintani koski vain sitä, että täppäri on rakentamassa yhtä erillistä siiloa eikä mitään sen suurempaa kompleksia. Jos mulla olisi enemmän rahaa ja peltoa, niin vetäisin kolme tai neljä jalallista pyttyä jonoon ja maton alle ja päälle...

Viimeksi muokattu: 05.10.11 - klo:16:58 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1569
Vs: viljasiilon teräskartio
Normi peltipönttö tasapohjalla ja urakoija käy Remmillä tyhjentää.. ???

http://www.yrma.net/viljaimuri.htm

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: viljasiilon teräskartio
Ilmeisesti silloin kun tehdään useita siiloja, on teräksinen pohjakartio kilpailukykyinen. Tyhjennykseen yksi kuljetin kaikkien rivissä olevien alle.

Toki teräspohja luo tietynlaista imagoa kurottajan ja punavanteisen virhetarktorin...siis vihertraktorin lailla.