Uusi vaiva, kuormaajan saa paineettomaksi kun kytkee virran pois, mutta harvesterissa kun heiluttaa pikaliittimestä paine-, paluu- tai ls-letkua niissä tuntuu olevan paine päällä joka ei poistu kuin koneen sammuttamalla. Kun käynnistää koneen niin edellä mainittu tilanne tulee yhtäkkiä päälle ilman mitään toimia ja tämä ilmeisesti vaikuttaa tiellä ajaessa niin kuin vedetäs käsijarru kevyesti päälle.
Suljetun keskiasennon LS-systeemi pitää kai aina sen pohjapaineen päällä kun pumppu pyörii. Eli luokkaa 20-30 bar. Jos jokin antaa LS-linjaan ohjauspainetta niin päälinjan paine nousee vastaavasti käskettyyn arvoon. Tehoahan tuon ei varsinaisesti pitäisi suuremmin kuluttaa kun öljy ei kuitenkaan liiku minnekään, ainoastaan staattinen paine on päällä. Kyllähän sen koneen äänestä silti huomaa jos se alkaa pitää 200 bar koko ajan. Harvesterissa voi myös olla jokin sellainen toiminto joka kuluttaa öljyä hiukan, esim karsintaterien painatus tms, silloin tehoakin alkaa hukkua. Loppuuko kuormitus jos ajaa harvesterin toisenlaiseen tilaan?
Sitä mitä Valtran summautuva systemi tekee omilla ulkoisen hydrauliikan venttiileillään tuossa tilanteessa en minä osaa valitettavasti ennustaa.Saattaa päästää samat paineet sinne viratauksenjakoventtiilille/nosturin kiertoon ja tehoa hukkuu.
Omassa rakennelmassani on lepuutus varmistettu sillä että pumpun säätimelle tuleva ls-linja yhdistetään suoraan tankkiin. Silloin mikään ei pääse komentamaan pumppua oikeasti töihin vaikka yrittäisi. Hyvä varmistus vaikka käynnistäessä ja kytkettäessä hakkupään älylle sähköt. Periaate on niin että ilman sähköohjausta on lepuutus päällä, antamalla mg-venttiilille sähköä se sulkee tankkiyhteyden ja normaali toiminta astuu voimaan.
Jossakin voi myös olla sisäinen vuoto joka päästää pumpulle ohjausta tai öljyä karkuun. Jos kuormantuntevassa järjestelmässä on varoventtiiili päälinjassa niin sen säädön tulee olla hieman korkeampi kuin pumpun säätimen määrittämä korkein paine. Jos ylimääräinen varoventtiili avautuu, se päästää kovalla kuormalla koko ajan öljyä karkuun ja pumppu sen kun yrittää lisätä tuottoaan. Tehoa hukkuu ja lämpöä syntyy. Jos toimilaitekohtaista (karakohtaista) painerajaa ei ole tai se on pumpun asetusta korkeampi, ylikuormitustilanteessa ei pitäisi tapahtua suuremmin mitään. Moottori ei mainittavasti kuormitu, pumppu säätyy nollakulmalle eikä ota suuremmin tehoa, öljy ei liiku eikä tietysti sylinterikään liiku.
Väärin säädetty pääpaineenrajoitusventtiili sen sijaan avautuu, pumppu tekee koko kyvyllään ja tehollaan töitä vaikkei sylinteri liikahdakaan. Pari kertaa on tuon tapainen vika ollut metsästyksen kohteena. Giljotiinilla sen huomaa erityisen hyvin, kun kaikki on OK niin, ylisuuri puu ei vaan katkea mutta muuta ei tapahdu.
Sen sijaan jos moottori meinaa tuossa tilanteessa nikahtua tehtäväänsä niin silloin on säätö väärin ja pumppu painaa sen 150 litraa täydellä paineella varoventtilistä läpi ja yksi 50 kW muuttuu samalla lämmöksi... sen huomaa jo koneen äänestäkin että turhaa työtä yritetään hurjasti tehdä.
Ongelman perussyy lienee kuitenkin se että jokin ohjaa (turhaan) pumppua nostamaan painetta. Onko se harvesteri vai traktorin omat systeemit, siitä en osaa esittää edes valistunutta arvausta :-( Se alle 30 bar siellä kuitenkin kuuluukin aina olla (mutta ei enempää) jos systeemi on täysiverinen ja normaali kuormantunteva järjestelmä.