Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Esa-tume ym. äkeet  (Luettu 26252 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Esa-tume ym. äkeet
No niin nyt rupee tulee kunnon tarinaa  ::)
Mää on oppinut zetorilta ,sieltä on tullut deutsi skeidaa vuosia. ;D ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52014
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Esa-tume ym. äkeet
No niin nyt rupee tulee kunnon tarinaa  ::)
Mää on oppinut zetorilta ,sieltä on tullut deutsi skeidaa vuosia. ;D ;D

Tukka putkella tarmolla kohti uusia vaikeuksia. Voi jeesus mut sää oot dille. ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Vielä alkuperäiseen aiheeseen palaten: Esa-Patu on Esa-Tumeen verrattuna selkeästi raskaampi ja muokkaa sekä tasaa myös tehokkaammin. Esa-Patussa on hieman jäykempi "pystypiikki" ja Esa-Tumessa perinteisempi S-piikki. Kumpiakaan ei tietenkään kannata verrata muokkaustehokkuudessa nykyisiin pyörä-äkeisiin. Käytössä on aiheen mukaiset äkeet Esa-Patu 420, Esa-Tume 3600 ja Esa-Tume 4000 - kaikki puolihinattavina malleina.

Esa-Patusta on muutama kuva ehtinyt nettiin asti:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420
Myös jotain remontteja:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420/bearingFix
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420/Spikes

firebird

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Vielä alkuperäiseen aiheeseen palaten: Esa-Patu on Esa-Tumeen verrattuna selkeästi raskaampi ja muokkaa sekä tasaa myös tehokkaammin. Esa-Patussa on hieman jäykempi "pystypiikki" ja Esa-Tumessa perinteisempi S-piikki. Kumpiakaan ei tietenkään kannata verrata muokkaustehokkuudessa nykyisiin pyörä-äkeisiin. Käytössä on aiheen mukaiset äkeet Esa-Patu 420, Esa-Tume 3600 ja Esa-Tume 4000 - kaikki puolihinattavina malleina.

Esa-Patusta on muutama kuva ehtinyt nettiin asti:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420
Myös jotain remontteja:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420/bearingFix
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420/Spikes
Nämä juubin projekti kuvat on huippuja jatka samaan malliin

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Nämä juubin projekti kuvat on huippuja jatka samaan malliin

OK, jatketaan  ;D

Valmöntti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Onkos Juubi vielä tehnyt varpajyrille laakeriremppaa? Hommasin juuri 420 äkeen ja laakerit on aika heikossa hapessa. Edestä keskimmäinen jyrä oli tippunut poiskin ja tuohonnut samalla metalliset laakeripesät ja toiselta puolen syönyt akselin :o...
Noissahan on 6206 laakerit, mutta ne on jonkinlaisessa muovi/kumi pesässä varsinaisen rautaisen pesän sisällä. Nyt epäilyttääkin, että pystyykö noita laakereita vaihtamaan ilman, että ne ympärykset murenee käsiin (mitä nyt muutamaa kattelin, niin ne ainakin mureni). Saako noita kokonaisia yksiköitä vielä jostain kun ei ole tuollaisia osunut silmään koskaan, vai käykö tohon sellaiset "normaalit" laakeriyksiköt?  Lompsa kevenee varmaan kivasti jos tarvii alkaa kaikkiin (12kpl) uusia yksiköitä laitaan.

Valmöntti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Nämä juubin projekti kuvat on huippuja jatka samaan malliin

OK, jatketaan  ;D

Jatka ihmeessä. Monessa projektissa ollut apua kirjoituksistasi. Itelläkin noissa äkeen pyöränlaakereissa väljää paljon.. Helpottaa kummasti kun voi tehdä ton sun tarinan mukaan rempan

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Kyllä tuohonkin on laakereita ja niitä kumeja vaihdettu. Muistaakseni kumit löytyivät varaosatiskiltä ihan hyllytavarana, hintaa en tosin muista. Kyllä ne on tosiaan uusittava samalla tai muuten akseli hakkaa sen peltisen kupin pilalle kun kumit murenevat ympäriltä. Eikä siitä uudesta laakeristakaan olisi mitään hyötyä siellä väljien kumilimppujen välissä.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Kyllä tuohonkin on laakereita ja niitä kumeja vaihdettu. Muistaakseni kumit löytyivät varaosatiskiltä ihan hyllytavarana, hintaa en tosin muista. Kyllä ne on tosiaan uusittava samalla tai muuten akseli hakkaa sen peltisen kupin pilalle kun kumit murenevat ympäriltä. Eikä siitä uudesta laakeristakaan olisi mitään hyötyä siellä väljien kumilimppujen välissä.
Kesällä "jouduin" ostaan koko limpun, makso muistaakseni yli 60€  >:(
Joku oli laittanut  30mm laakeri silmäiset tilalle ilmeisesti tuuma kokoisen, joka oli siis jo laittaessa ollu väljä  ??? Täyty sorvattava toinen varpajyrän pää  25mm: seksi ja taas löytyi laakeri siihen hyllystä. Ehjät "limpun " osat pistin tietty kiiruusti hyllylle talteen!
Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

Motörhead

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 125
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Onkos Juubi vielä tehnyt varpajyrille laakeriremppaa? Hommasin juuri 420 äkeen ja laakerit on aika heikossa hapessa. Edestä keskimmäinen jyrä oli tippunut poiskin ja tuohonnut samalla metalliset laakeripesät ja toiselta puolen syönyt akselin :o...
Noissahan on 6206 laakerit, mutta ne on jonkinlaisessa muovi/kumi pesässä varsinaisen rautaisen pesän sisällä. Nyt epäilyttääkin, että pystyykö noita laakereita vaihtamaan ilman, että ne ympärykset murenee käsiin (mitä nyt muutamaa kattelin, niin ne ainakin mureni). Saako noita kokonaisia yksiköitä vielä jostain kun ei ole tuollaisia osunut silmään koskaan, vai käykö tohon sellaiset "normaalit" laakeriyksiköt?  Lompsa kevenee varmaan kivasti jos tarvii alkaa kaikkiin (12kpl) uusia yksiköitä laitaan.
http://www.tumeagri.fi/site/fi/

Pari vuotta sitten tilasin suoraan tuolta varpajyrän ja laakereita kuppeineen ja kumeineen. Hintakin muistaakseni oli ihan siedettävä.

Maa-Anssi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1373
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Ehdin jo sillon kesällä miettiä et joudunko varpajyrän uusimaan mutta mahtui isompaan sorviin. Varpajyrä ottaa helposti kipiää kun kohtaa kiviä. Ja jos menee väärään niin taitaa oikaisu olla mahdotonta.

Viimeksi muokattu: 16.12.15 - klo:09:02 kirjoittanut Maa-Anssi

Voikko tehdä ja voikko samalla olla tekemättä!
--Selkeää ohjeistusta tuvan puolelta, ihan kuin tukia hakiessa

Köntys

  • Vieras
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Vielä alkuperäiseen aiheeseen palaten: Esa-Patu on Esa-Tumeen verrattuna selkeästi raskaampi ja muokkaa sekä tasaa myös tehokkaammin. Esa-Patussa on hieman jäykempi "pystypiikki" ja Esa-Tumessa perinteisempi S-piikki. Kumpiakaan ei tietenkään kannata verrata muokkaustehokkuudessa nykyisiin pyörä-äkeisiin. Käytössä on aiheen mukaiset äkeet Esa-Patu 420, Esa-Tume 3600 ja Esa-Tume 4000 - kaikki puolihinattavina malleina.

Esa-Patusta on muutama kuva ehtinyt nettiin asti:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420
Myös jotain remontteja:
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420/bearingFix
http://juubi.hlan.net/index.php?page=farmingEquipment/Esa-Patu420/Spikes

Siinä on Esaa edestä ja takaa, Esa sivulta ja Esa makaa  ;D
Hienoja toimintakuvia  ;)

SamuelVäsy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Onkos Juubi vielä tehnyt varpajyrille laakeriremppaa? Hommasin juuri 420 äkeen ja laakerit on aika heikossa hapessa. Edestä keskimmäinen jyrä oli tippunut poiskin ja tuohonnut samalla metalliset laakeripesät ja toiselta puolen syönyt akselin :o...
Noissahan on 6206 laakerit, mutta ne on jonkinlaisessa muovi/kumi pesässä varsinaisen rautaisen pesän sisällä. Nyt epäilyttääkin, että pystyykö noita laakereita vaihtamaan ilman, että ne ympärykset murenee käsiin (mitä nyt muutamaa kattelin, niin ne ainakin mureni). Saako noita kokonaisia yksiköitä vielä jostain kun ei ole tuollaisia osunut silmään koskaan, vai käykö tohon sellaiset "normaalit" laakeriyksiköt?  Lompsa kevenee varmaan kivasti jos tarvii alkaa kaikkiin (12kpl) uusia yksiköitä laitaan.

Onko Valmöntti jo saanut äkeeseen uuden akselin?
Itsellä aivan sama onkelma laakeri meni->laakeripesä **skana myös varpajysässä ->akselin pää aivan pyöreä.....
Pitäis koojata ennen kevättä.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8429
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Kai laakereita saa, mutta vaihda pukkilaakeri. Se on helpompi vaihtaa uuteen.  ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Valmöntti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Esa-tume ym. äkeet
Ei ole vielä laakereita laitettu.. Alkaa pikkuhiljaa kiire tulemaan. Meinasin, että laittaisin sellaset neliö malliset valurautaiset laakeriyksiköt, mutta eihän ne mahtunut sinne väliin.. Eli pitää hakee alkuperäiset. Kävin syksyllä kyselemässä K-maataloudessa eikä se myyjä oikeen tietäny asiasta, että kuka niitä toimittaa ymym..  Mieleen ainakin jäi, että kalliiksi tulee. Taidankin uusia vain muutaman tähän hätään. Se kulunut akseli pitää täyttöhitsata ja hioa mittaansa sovittamalla laakeria aina välillä. Saa nähä mitä siitäkin tulee..