Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Outo sattuma tämäkin  (Luettu 4450 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Outo sattuma tämäkin
Viime pe aamuna kävin hakemassa umpituubeja lehmille, jotta saan umpeuttaa viikonloppuna. No yhdellä umpeutettavalla lypsäessä la aamuna yksi lohko aivan kova. Lykkäsin 4 kpl kefa- nova tuubeja ja ajattelin jotta laitan umpituubit vasta ma aamuna jos neljännes vähän pehmiäis. Seurailin tilannetta ja ma aamuna päätin olkoon sittenkin ti aamuun, koska utare alkoi selvästi pehmenemään. Illalla sitten olikin kaikki kovia ja aivan tuumetuksissa. Ti aamuna soitin tohtorille , jotta tämä taitaa poikia pian tai sitten se ei edes ole tiine. Tulehdukseen sais ainakin laittaa piikit, umpituubit ei voi vaikuttaa noin kovissa utareissa. Poikimiseen olis aikaa 6,5 viikkoa.

Tohtori tarkasti ja sanoi kaiken olevan normaalia. Pieni elävä vasikka kohdussa ja paikat täysin kiinni. Joten eläin tässä vaiheessa piikki kuurille, sen jälkeen umpituubit ...Muutama tunti tästä, niin eläin lykkäs peräpäätä ... paska roiskahteli seinille (oli kyllä ollut sitä ennen tosi kovalla). Soitto tohtorille ja käski juottaa ketovettiä. Työnnöt loppuivat melko pian tästä ja eilen kaikki ihan ok, paitsi ne kovat utareet.

Aamulla sitten loorista tervehti jäniksen kokoinen elävä (vielä) lehmä vasikka mölinöillään  :o No onneksi en laittanut niitä umpituubeja 8)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Outo sattuma tämäkin
Merkillinen, muttei vallan tavaton, sattumus  :(

Lehmä tiesi lääkäriä paremmin, se on yllättävän tavallista  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12168
Vs: Outo sattuma tämäkin
Muutkin kuin emakot voivat abortoida antibiooteista - luki se sitten tuoteselosteessa tai ei. Emakoilla on nyrkkisääntö, että valkoista ainetta sisältäviä ei saa antaa tiineyden loppupuolella.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Outo sattuma tämäkin
Muutkin kuin emakot voivat abortoida antibiooteista - luki se sitten tuoteselosteessa tai ei. Emakoilla on nyrkkisääntö, että valkoista ainetta sisältäviä ei saa antaa tiineyden loppupuolella.

Jos täs nyt jotain syyllistä etsii, niin sillä elukalla oli ehkä kuumetta viikonloppuna. Siis siitä yhden nisän tulehduksesta johtuen. Tosin en mitannut ja elukka söikin suht. hyvin. Tosin siitä paskasta tuli samalla todella kiinteää. Silloin ma iltana se todellakin näytti mun silmään siltä, että se tulee poikimaan pian. Kyllähän mä näitä muillakin olen kuullut tapahtuvan. Yleensä silloin on syytetty umpituubeja, pitäisköhän munkin syyttää noita ominpäin laittamiani Kefa- nova tuubeja. No sitten oli mun oma moka. Vasikka on nyt sitten 3,5 feet under.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Outo sattuma tämäkin
Muutkin kuin emakot voivat abortoida antibiooteista - luki se sitten tuoteselosteessa tai ei. Emakoilla on nyrkkisääntö, että valkoista ainetta sisältäviä ei saa antaa tiineyden loppupuolella.

Jos täs nyt jotain syyllistä etsii, niin sillä elukalla oli ehkä kuumetta viikonloppuna. Siis siitä yhden nisän tulehduksesta johtuen. Tosin en mitannut ja elukka söikin suht. hyvin. Tosin siitä paskasta tuli samalla todella kiinteää. Silloin ma iltana se todellakin näytti mun silmään siltä, että se tulee poikimaan pian. Kyllähän mä näitä muillakin olen kuullut tapahtuvan. Yleensä silloin on syytetty umpituubeja, pitäisköhän munkin syyttää noita ominpäin laittamiani Kefa- nova tuubeja. No sitten oli mun oma moka. Vasikka on nyt sitten 3,5 feet under.

Lehmä saattaa heittää vasikan pellolle, jos sen energiavaje on liian suurta tiineyden tuossa vaiheessa... Sinähän umpeutit tuon elukan... teitkö sen jollain olkikuurilla  ::) ::) ::)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Outo sattuma tämäkin
Mites pitkään pidätte lehmää ihan ummessa. Meillä ennen aikaan pyrittiin kahdeksaan viikkoon.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Outo sattuma tämäkin
Dinosaurusten aikaan meillä oli käytössä antibioottituubeja, mitkä saivat lehmän luomaan. Meni meiltäkin muutama, ennen kuin uskoi, että tuubit sen saavat aikaan. Tuli onneksi eu ja vei ne tuubitkin. Kloriitti tai jotain, ei kumminkaan mastaloneja. ;D
Tähtään 8 viikon ummessaoloaikaan, mutta jos aureusta edes joskus löytynyt pitempi aika ei pahasta. Joskus katellaan lehmän kuntoakin... ;D

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Outo sattuma tämäkin
Muutkin kuin emakot voivat abortoida antibiooteista - luki se sitten tuoteselosteessa tai ei. Emakoilla on nyrkkisääntö, että valkoista ainetta sisältäviä ei saa antaa tiineyden loppupuolella.

Jos täs nyt jotain syyllistä etsii, niin sillä elukalla oli ehkä kuumetta viikonloppuna. Siis siitä yhden nisän tulehduksesta johtuen. Tosin en mitannut ja elukka söikin suht. hyvin. Tosin siitä paskasta tuli samalla todella kiinteää. Silloin ma iltana se todellakin näytti mun silmään siltä, että se tulee poikimaan pian. Kyllähän mä näitä muillakin olen kuullut tapahtuvan. Yleensä silloin on syytetty umpituubeja, pitäisköhän munkin syyttää noita ominpäin laittamiani Kefa- nova tuubeja. No sitten oli mun oma moka. Vasikka on nyt sitten 3,5 feet under.

Lehmä saattaa heittää vasikan pellolle, jos sen energiavaje on liian suurta tiineyden tuossa vaiheessa... Sinähän umpeutit tuon elukan... teitkö sen jollain olkikuurilla  ::) ::) ::)

Tuokin on mahdollista. Umpeuttaminen ei ihan helpolta hommalta vaikuttanut. valutti maitoa alleen ja tuotos ei meinannut laskea ollenkaan. Säilistä sai mutta sitäkin rajoitetusti. Ja lopuksi iski sitten se tulehdus siihen yhteen neljännekseen ja ehkä vielä vähensi ruokahaluakin. Tuossa vaiheessa tuntu, että nyt se menee helposti umpeen ::)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9830
Vs: Outo sattuma tämäkin
Dinosaurusten aikaan meillä oli käytössä antibioottituubeja, mitkä saivat lehmän luomaan. Meni meiltäkin muutama, ennen kuin uskoi, että tuubit sen saavat aikaan. Tuli onneksi eu ja vei ne tuubitkin. Kloriitti tai jotain, ei kumminkaan mastaloneja. ;D
Tähtään 8 viikon ummessaoloaikaan, mutta jos aureusta edes joskus löytynyt pitempi aika ei pahasta. Joskus katellaan lehmän kuntoakin... ;D

Tänä talvena olis tarvetta pitkille ummessaolo ajoille syksyisten tulehdusten takia. Mutta jostain syystä ne haluaa lypsää hiukka pidempään. Pelkkä lypsyjen harventaminen ei auta , vaan sapuskaakin joutuu rajoittamaan :( Ja yksittäisen neljänneksen umpeuttaminen on  ollut täys mahdottomuus, sillä kaikki mitä olen yrittänyt ovat vuotaneet solkenaan lypsyaikana parteen :(

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Outo sattuma tämäkin
Muutkin kuin emakot voivat abortoida antibiooteista - luki se sitten tuoteselosteessa tai ei. Emakoilla on nyrkkisääntö, että valkoista ainetta sisältäviä ei saa antaa tiineyden loppupuolella.

Jos täs nyt jotain syyllistä etsii, niin sillä elukalla oli ehkä kuumetta viikonloppuna. Siis siitä yhden nisän tulehduksesta johtuen. Tosin en mitannut ja elukka söikin suht. hyvin. Tosin siitä paskasta tuli samalla todella kiinteää. Silloin ma iltana se todellakin näytti mun silmään siltä, että se tulee poikimaan pian. Kyllähän mä näitä muillakin olen kuullut tapahtuvan. Yleensä silloin on syytetty umpituubeja, pitäisköhän munkin syyttää noita ominpäin laittamiani Kefa- nova tuubeja. No sitten oli mun oma moka. Vasikka on nyt sitten 3,5 feet under.

Lehmä saattaa heittää vasikan pellolle, jos sen energiavaje on liian suurta tiineyden tuossa vaiheessa... Sinähän umpeutit tuon elukan... teitkö sen jollain olkikuurilla  ::) ::) ::)
Tänä vuonna ei tarvitse tuohon muutokseen etes olkikuuria.Voimakkaat rehut,yliruokinta loppulypsykaudesta,umpeutus ja siihen vielä sairaus päälle tämä on niinkuin halvauksen halvausoireiden paikka.Tiineyttä yläpitävä keltarauhanen reagoi kalkinpuutteeseen poistumalla paikalta eli vasikka ulos.Fosfori on toinen tai näin ainakin ulkomaan elävät väittävät...