Pitäisi puhua siitä voimansiiron hyötysuhteesta.
Kyllä sähkögeneraattorin ja -moottorin hyötysuhde on aika kohtuullinen, nehän ovat periaatteesa samanlaisia, toinen vaan luo energiaa ja toinen sitä käyttää. kummankin hyötysuhde lähentelee 90 %, siis kokonaishyötysuhde teoriassa on 0,9 kertaa 0,9 eli 0,8 eli 80%. Jos vertaa näihin nykysiin portaattomiin vaihteistoihin kyllä niihinkin hukkuu yllättävän paljon tehoa, hyötysuhde samaiset noin 80 %. Jo nuo pikavaihdesysteemit eli powersiftit hukkaavat energiaa melkoisesti verrattuna vanhoihin keppivaihteellisiin. Täyspwersiftvaihteiston hyötysuhde on alle 85%. Vanhan keppivaihteelisen hyötysuhde on 90-95%.
Että ei tuo sähköinen voimansiirto häviä yhtään nykyiselle portaattomalle. Ja saattaapa olla jopa kestävämpi, kun voima siirtyy sähkökaapeleita pitkin, ei pitkiä mekaanisia voimansiirtolinjoita. Generaattori mootorin jatkeena ja sähkömoottorit pyörän navoissa.
Viimeksi muokattu: 06.09.14 - klo:22:39 kirjoittanut nestori2