Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SKN - 16.05.17 - klo:08:31

Otsikko: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: SKN - 16.05.17 - klo:08:31
51-vuotta vaan kesti polttoaineputki vergutsoonissa kunnes lopulta hankautui puhki kaasuvipuun. Kerrassaan kelvotonta.

(http://i3.aijaa.com/t/00542/14385108.t.jpg) (http://aijaa.com/8Da504)


Kestääköhän nykymateriaaleilla edes kymmentä vuotta...

(http://i8.aijaa.com/t/00767/14385109.t.jpg) (http://aijaa.com/1z8vtg)
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Dr.Who - 16.05.17 - klo:08:38
Täydellinen suunnitteluvirhe.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: vms1 - 16.05.17 - klo:08:43
Eihän nyt muuta voi olettaa kun mennään työkalupakilla saareen ja ruvetaan tekemään raktoria. Sutta ja sekundaa syntyy.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Köntys - 16.05.17 - klo:08:50
51-vuotta vaan kesti polttoaineputki vergutsoonissa kunnes lopulta hankautui puhki kaasuvipuun. Kerrassaan kelvotonta.

(http://i3.aijaa.com/t/00542/14385108.t.jpg) (http://aijaa.com/8Da504)


Kestääköhän nykymateriaaleilla edes kymmentä vuotta...

(http://i8.aijaa.com/t/00767/14385109.t.jpg) (http://aijaa.com/1z8vtg)

Onko kyseessä Matin traktori?
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Mr. M - 16.05.17 - klo:10:55
Tehtaalle vaan yhteyksiä. Pitäis mennä virhevastuun piikkiin. Aivan selvästi putken sisällä on reikä, ei ihme että alkaa vuotaa kun pikkasen hinkkaa.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: de Citonni - 16.05.17 - klo:12:19
Kaupan purkamisen paikka!   (https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/Themes/Agronet/images/post/grin.gif)
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: -SS- - 16.05.17 - klo:12:59
Traktorien tyyppihyväksyntäsäännöksissä on kohta, jossa mainitaan, että polttoaineputki on suojattava siten, että se ei joudu kosketukseen esimerkiksi pakoputken kuumien osien kanssa.

Leyland on tästä esimerkki, että suunnittelijaa ei kyllä kiinnostanut yhtään mikään. Muovinen polttoaineletku kulkee säiliön pohjasta vasemmalla puolella pitkin moottoria kiertävää U-profiilipeltiä (se, missä on se Leyland-tarra)  ja taittuu alas siirtopumpulle, joka on aivan öljynsuodattimen etupuolella. Letku siis taipuu alas terävän pellinreunan yli. Ja siihen tulee tärinän taki lovi jo noin 1500 h:ssa tai jopa aikaisemmin. Ei ole laitettu mitään pidintä siihen ylimenokohtaan.

Tuossa suolla paloi kaivurileukku, nokka ylhäällä, tankki täynnä, reikä letkuun. Pakosarja noin 4 cm päässä.

Kyllä kannattaa tarkistaa tuo. Samalla kannattaa paikata oikealla puolella kulkeva imuilmaletku, se on kahnautunut hyvin suurella todennäköisyuydellä puhki siinä kohdassa missä se nousee suodattimelta sinne peltikouruun.

Näitä ei ehkä tule kovin usein esille, koska nuo 70-luvun loppupuolen Leukut kärähtävät ensin sähköistä, meillä riitti noin 400 h, niin hytin alla ajossa alkoi palaa.

-SS-
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: SKN - 16.05.17 - klo:14:56
Nyt kyllä kivipostimerkkien höpöheinäviljelijä saa paskahalvauksen....
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: nuffieldmaster - 16.05.17 - klo:16:16
-SS- ei selvästikkään ole lukenut huoltotiedotteita tai koneen huoltanut K-huolto ei ole ollut ajantasalla. Tuohonkin ilmaletkun putkihankautumiseen on huoltotiedote, jossa kerrotaan haavoittuvan osan korvattavan rautaputkella. Muutoskohta tehdastoimitettuihin numerosta 247129 alkaen.

Putki ctj 8005 täytyy hankkia.

Samoin huoltotiedotteissa kerrotaan, että plus kaapeli akulta, syylärin alta pitää lisäsuojata puhkihankautumisista johtuneista paloista asia huomattu.

Valtrallakin nämä on ihan tätä päivää nämä huoltotiedotteet ja niistä tietää merkkihuolto. Osa ne muistaa asiakkaalle kertoa, osa jättää kertomatta.

Ken tekee itse kalustoon huollot, voi jäädä ilman tätä informaatiota.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Dr.Who - 16.05.17 - klo:16:42
Kyllä tuo vielä takuun piikkiin menee,suolahdensusien  takuu päättyy siihen kun valumöllykkä ajetaan tehtaasta ulos, tai tuupataan jos ei satu lähtemään käyntiin.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: -SS- - 16.05.17 - klo:18:24
-SS- ei selvästikkään ole lukenut huoltotiedotteita tai koneen huoltanut K-huolto ei ole ollut ajantasalla. Tuohonkin ilmaletkun putkihankautumiseen on huoltotiedote, jossa kerrotaan haavoittuvan osan korvattavan rautaputkella. Muutoskohta tehdastoimitettuihin numerosta 247129 alkaen.

Putki ctj 8005 täytyy hankkia.

Samoin huoltotiedotteissa kerrotaan, että plus kaapeli akulta, syylärin alta pitää lisäsuojata puhkihankautumisista johtuneista paloista asia huomattu.

Valtrallakin nämä on ihan tätä päivää nämä huoltotiedotteet ja niistä tietää merkkihuolto. Osa ne muistaa asiakkaalle kertoa, osa jättää kertomatta.

Ken tekee itse kalust
oon huollot, voi jäädä ilman tätä informaatiota.

Höpötät siitä ajasta, jolloin ne perärepun liimaamisetkin jo ilmoitettiin tiedotteissa. Kyllä se ilmaletkun paikkuu oli merkkihuollolla jo tiedossa heti sinisten tullessa. Herää kysymys, miksei tehdas viitsinyt lähes kymmenen vuoden aikana laittaa niitä jo valmistuksen yhteydessä ? . Samoin sunnittelu- ja asennusvika oli väärin vedetty hydraulisen ohjauksen paineputki. Samoin nostolaitteen poikkiakselin voitelukielto piti parhaimmillaan tehdä poistamalla nipat. . Sähköjen johtosarja piti tehdä itse uusi sulakkeilla, sillä maahantuoja ei tullut vastaan täysin sulakkeettoman järjestelmän korjauksessa.

Polttoaineletkun väärä sijainti huomautettiin jo Vakolan testin perusteella, sille ei vain tehty mitään. Leukkujen kanssa oli keskolla riittävästi hommaa muutenkin, kun moottoreitakin avattiin heti kun vastaanottohuoltoon tuli, lähes sabotaasin kaltaisten koneeseen jätettyjen irto- osien takia.

Salon alueella oli pätevä leyland- huoltomies, eläköityi ja sen jälkeen ei alueelle monta keltaista leukkua tullut. Leylandista poiketen, Fordissa ei juurikaan muuta puuhaa ole ollut kuin ajaminen.

-SS-
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: TomppaH - 16.05.17 - klo:19:02
Mulla kävi vähän sama, toi hankkijan eko-haka ruisku vai  mikä olikaan, antautu. Lähti vissiin pumpusta testaillessa ruosteet irti ja väljisty. Mitään muuta ei siis ollu tarkotus suihkutella ku tuota aineista kovinta, h2oo:ta laitumelle että lähtis kasvamaan kun ei näillä seutuvilla oo tullu rippustakaan vettä.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 16.05.17 - klo:20:40
No onhan tuo tiedetty mitä britteinsaarilta tulee autot ,traktorit oli merkki mikä hyvänsä täyttä p....... !niin on vieläkin ja tulee olemaan,brittiläinen koneen rakennus on surullisen kuuluisa huonosta laadusta.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: SKN - 16.05.17 - klo:21:08
No onhan tuo tiedetty mitä britteinsaarilta tulee autot ,traktorit oli merkki mikä hyvänsä täyttä p....... !niin on vieläkin ja tulee olemaan,brittiläinen koneen rakennus on surullisen kuuluisa huonosta laadusta.

Mattiko kertoi?
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Räkkyjooseppi - 16.05.17 - klo:21:18
No onhan tuo tiedetty mitä britteinsaarilta tulee autot ,traktorit oli merkki mikä hyvänsä täyttä p....... !niin on vieläkin ja tulee olemaan,brittiläinen koneen rakennus on surullisen kuuluisa huonosta laadusta.

Mattiko kertoi?
moni muukin
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: -SS- - 16.05.17 - klo:21:43
Kyyl tää kone ilmassa pysyy, vaikka on engelsmannimoottori.
(https://www.rolls-royce.com/~/media/Images/R/Rolls-Royce/content-images/country-site/single-image-text-slider/civil-aerospace/airlines/airlines-trent-7000-a330neo.jpg?h=736&la=en&w=2000)

-SS-
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: -SS- - 16.05.17 - klo:21:48
Kuninkaallinen David Brown jatkaa elämäänsä vaihteistovalmistajana.

(https://www.clydeblowerscapital.com/media/1614/rsz_1dbs_logo_final.jpg) (https://dbsantasalo.com/)

-SS-
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: -SS- - 16.05.17 - klo:22:05
Nyt tiedetään, minne ne Basildonin tehtaat kärrättiin.  Hasta manjaana.
(http://assets.cnhindustrial.com/nhag/nar/es-mx/assets/Tractors/serie-10s/gallery/10s-gallery-02.jpg)

-SS-
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: SKN - 16.05.17 - klo:22:48
Nyt tiedetään, minne ne Basildonin tehtaat kärrättiin.  Hasta manjaana.
(http://assets.cnhindustrial.com/nhag/nar/es-mx/assets/Tractors/serie-10s/gallery/10s-gallery-02.jpg)

-SS-

Monesti näkee rantalomakohteissa noita avomallisia eri merkkien UUSIA traktoreita, suorittavat rannan möyhennystä niillä, esimerkiksi. Ja turkkilaiset talotollot maataloustöihin.

Voi olla että jostakin kovalevyltä löytyisi kuva kanarian rantaa höyläävästä nyykkäristä, ei nyt just tule mieleen missä on...
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Mr. M - 16.05.17 - klo:23:03

Monesti näkee rantalomakohteissa noita avomallisia eri merkkien UUSIA traktoreita

Niitä käytetään edelleen paljon esim jenkeissä kakkostraktoreina ja piha hommissa.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: sorjone - 16.05.17 - klo:23:11
   Mulla ei kestä ovessa se lukkopalikka, oon koittanu muistaa hiukan rasvata mutta ei oikein auta. Vuosimalli on -79 ja nyt asensin just uuden palikan, neljäs järjestyksessä. Kestää nyt varmaan taas sen 10 vuotta kun melkein joka päivä ovi aukee ja menee kiinnikkin.  Saisko mistään kestävämpiä, alkuperäisenä kyllä saa ja ikh:lta tarvikkeena.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Lemmy - 17.05.17 - klo:20:39
51-vuotta vaan kesti polttoaineputki vergutsoonissa kunnes lopulta hankautui puhki kaasuvipuun. Kerrassaan kelvotonta.
Mun tehdasuudessa -65 135:ssa on melkein sentti putken ja tuon tangon välissä. Joku on vääntänyt tuon putken väärään asentoon.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: SKN - 17.05.17 - klo:20:46
51-vuotta vaan kesti polttoaineputki vergutsoonissa kunnes lopulta hankautui puhki kaasuvipuun. Kerrassaan kelvotonta.
Mun tehdasuudessa -65 135:ssa on melkein sentti putken ja tuon tangon välissä. Joku on vääntänyt tuon putken väärään asentoon.

Itse asiassa kaasuvipu on väärässä asennossa?
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Susikoski - 17.05.17 - klo:21:15
Kokenut konemies huomaa tuollaisen vian jo heti kun kerran katsoo ja osaa tehdä muutokset.
No Loimaalla ei osattu edes ääniä laskea viime vaaleissa että se siitä.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: - 17.05.17 - klo:21:21
Kokenut konemies huomaa tuollaisen vian jo heti kun kerran katsoo ja osaa tehdä muutokset.
No Loimaalla ei osattu edes ääniä laskea viime vaaleissa että se siitä.

Sanoo ukko joka ei ole kertaakaan onnistunut sääennustuksissaan, ei edes säkällä  ;D
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Susikoski - 17.05.17 - klo:21:28
Kokenut konemies huomaa tuollaisen vian jo heti kun kerran katsoo ja osaa tehdä muutokset.
No Loimaalla ei osattu edes ääniä laskea viime vaaleissa että se siitä.

Sanoo ukko joka ei ole kertaakaan onnistunut sääennustuksissaan, ei edes säkällä  ;D
Nyt en kyllä ymmärtänyt ,olet varmaan erehtynyt henkilöstä ,en ole ennustuksia antanut .
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: SKN - 17.05.17 - klo:21:30
Kokenut konemies huomaa tuollaisen vian jo heti kun kerran katsoo ja osaa tehdä muutokset.
No Loimaalla ei osattu edes ääniä laskea viime vaaleissa että se siitä.

Meinaaks sää et joku kyttää 50-vuotta vanhan traktorin kaasuvipujen asentoa ihan vaa ennakoivasti jos sattuu jotain löytymään? Johan se 9-vuotta ehti säkkejä roikotella ja olla halkeluvehkeen edessä.

Ymmärrän kyllä jos kyseessä olis valmetti, sillon pitäs kaikki rapinat ja kropinat ottaa huomioon sekä vaihtaa kansipahvi ja putket kahdesti vuodessa ettei sesonkina hajoa.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: junttieinari - 17.05.17 - klo:21:33
Kokenut konemies huomaa tuollaisen vian jo heti kun kerran katsoo ja osaa tehdä muutokset.
No Loimaalla ei osattu edes ääniä laskea viime vaaleissa että se siitä.

Meinaaks sää et joku kyttää 50-vuotta vanhan traktorin kaasuvipujen asentoa ihan vaa ennakoivasti jos sattuu jotain löytymään? Johan se 9-vuotta ehti säkkejä roikotella ja olla halkeluvehkeen edessä.

Ymmärrän kyllä jos kyseessä olis valmetti, sillon pitäs kaikki rapinat ja kropinat ottaa huomioon sekä vaihtaa kansipahvi ja putket kahdesti vuodessa ettei sesonkina hajoa.

Valmetin omistajana oppii olemaan välittämättä pienistä sivuäänistä. Alkuun kuuntelee korvat höröllä erilaisia kilinöitä ja vinkunoita, mutta jossain vaiheessa ne vaan hyväksyy osaksi konetta.   :)
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Oksa - 18.05.17 - klo:07:49
elikkä;   kyllästyy ja aikoo ajaa sen kerralla loppuun... kun vaan kulkee...                               ja sit jo unohuksen lumet peittää liiat äänet..
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Köntys - 18.05.17 - klo:07:57
Kokenut konemies huomaa tuollaisen vian jo heti kun kerran katsoo ja osaa tehdä muutokset.
No Loimaalla ei osattu edes ääniä laskea viime vaaleissa että se siitä.

Meinaaks sää et joku kyttää 50-vuotta vanhan traktorin kaasuvipujen asentoa ihan vaa ennakoivasti jos sattuu jotain löytymään? Johan se 9-vuotta ehti säkkejä roikotella ja olla halkeluvehkeen edessä.

Ymmärrän kyllä jos kyseessä olis valmetti, sillon pitäs kaikki rapinat ja kropinat ottaa huomioon sekä vaihtaa kansipahvi ja putket kahdesti vuodessa ettei sesonkina hajoa.

Valmetin omistajana oppii olemaan välittämättä pienistä sivuäänistä. Alkuun kuuntelee korvat höröllä erilaisia kilinöitä ja vinkunoita, mutta jossain vaiheessa ne vaan hyväksyy osaksi konetta.   :)

On muuten melkoinen kilistäjä 05-sarjalaisen pakoputkenpäässä oleva suojaläppä. Ei kuulu sivuäänet ei  :D
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: tohtori - 19.05.17 - klo:11:04
Täysin laaduttomia on kyllä noi 100 sarjan massikat. Omasta vuosimallin -73 suurtehotraktorista (185) hajosi Multi-Poweri. Epäilen että paineputki pakalle katkesi koska hajosi kerrasta ilman varottelua. Nyt jo pitää remontoida lähes uutta konetta.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: Dr.Who - 19.05.17 - klo:22:28
Ihan oli pakko katsoa tuo putken ja vipstaakin kohta ettei ala hankaamaan.Kyllä tuossa oli riittävästi tilaa, ilmeisesti SKN verkkussa jossain vaiheessa pimpparauta taipunut.
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: mlauril2 - 29.05.17 - klo:21:12
On noi vanhat koneet kyllä tehty hieman paremmin kuin nykyiset. Nykyaikainen valtra alle 2000h mittarissa ja vuosia reilut 4 takana niin jo aletaan vesipumppua vaihtamaan. Onko laakerien kesto tullut huonommaksi vai tehdäänkö nykykoneet niin että pääsee remppaa tekeen joka tuhannes tunti  ::)
Otsikko: Vs: Kelvotonta konevalmistusta
Kirjoitti: montöör - 29.05.17 - klo:21:50
On noi vanhat koneet kyllä tehty hieman paremmin kuin nykyiset. Nykyaikainen valtra alle 2000h mittarissa ja vuosia reilut 4 takana niin jo aletaan vesipumppua vaihtamaan. Onko laakerien kesto tullut huonommaksi vai tehdäänkö nykykoneet niin että pääsee remppaa tekeen joka tuhannes tunti  ::)



Traktorit ja muutkin laitteet ovat tuotteita. Niitä valmistetaan ostettaviksi. Noita vanhoja koneita sitten joku
masinisti korjailee omaksi pihakoneeksi. Notta notta.