Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MF 7499VT  (Luettu 62035 kertaa)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: MF 7499VT
Kyllä se noin on, 5000-6000h vaihtoon, tai sitten pitää ajaa se tuonne 15000h, jolloin vaihtoarvolla ei ole enää käytännössä merkitystä tuntikustannukseen.
Kun otetaan mukavuus huomioon ja uuden koneen tuoma mielihyvä, kannattaa siis vaihtaa konetta 5000-6000h välein.

Siis eikö autopowerissa voi ajaa samallailla kuin ventillä, että polkimella säädetään nopeutta? En oo muilla portaattomilla metriäkään ajanut, enkä fentilläkään kovin montaa :-X

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: MF 7499VT
Suomessa on vaihdettu laatikko 10 vuoden aikana noin 10% JD:n portaattomista, muilla merkeillä on prosentti on samansuuruinen. ZF on myös kehittänyt jo valmistettuihin vaihteistoihin päivitettyjä osia, mitä käytetään vaihteistojen tehdaskorjauksissa ja varaosamyynnissä.

 Paskapuhetta!! Mä tiedän n. 10 portaatonta 20-sarjalaista JD:tä ja niistä kaksi on vaihteistoltaan alkuperäinen ja neitseellinen.

Yleensähän se on juuri valmistaja tai maahantuoja joka viimeisenä mistään tyyppivioista kuulee.

Mitään ongelmia ei ole ollut, varaosanumerot on ihan muuten vaan vaihtuneet tiuhaan tahtiin..

+250

  • Vieras
Vs: MF 7499VT
Tää on konemyyjien aikaansaannosta.
Ei kauaakaan kun kaveri tästä höpisi, traktori myyjä oli kehottanut vaihtamaan ennenkuin 5000h tulee mittariin koska sen jälkeen koneen vaihtoarvo kuulemma romahtaa.  ::)
Kyllä siihen kannustaa moni laskelmakin. Ja luotettavuutta kuulemma haetaan. Oma laskelma osoittaa vääjäämättä, että halvimmaksi tulee ajaa traktori jonnekin 14-16.000h tienoille ja jättää hätävara-aisan kannattajaksi. Tuohon ei ole enää itellä pitkästi. Kyse on toki yleiskoneesta, urakoinnissa tuskin onnistuisi vastaava. Mutta sielläkin parhaan tilin tuntuvat tekevän ne, jotka pyrkivät ajamaan traktorilla sinne 15 tonnin rajapyykille. Tuottavaa ajoa vaan pitäis olla mieluusti se 1200-1500h/v....

Kyllä se noin on, 5000-6000h vaihtoon, tai sitten pitää ajaa se tuonne 15000h, jolloin vaihtoarvolla ei ole enää käytännössä merkitystä tuntikustannukseen.
Hei exeli laskijat.Eikö käyttötarpeen muutokset vaikuta vaihtoaikaan.Jos 8000 tunnin jälkeen tarttis vain esim puolta pienempää konetta,onko isolla pakko ajaa viä 7000 tuntia.Tai jos pintaala tuplaantuu,ja pikkuises on vasta 10000 tuntia,pakko ajaa viä 5000 tuntia.
Kun exeli niin väärillä lähtötiedoilla kertoo :o

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: MF 7499VT
DynaVtn kanssa ei tarvii miettiä moisia mitä edellä.

Avainsana on poljinajo.

Voimanottohommissa taas silppuriajo.

Miten muuten linkous toimii noilla peleillä. Vakio kierroksilla??? Ei pysty lirkkimään kaaren pituutta. Noh rahamiehillä yksitorviset lingot(ko) :o

Yleensä DynaVt/Claassin miehillä kunta auraa tiet pihalle asti.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: MF 7499VT
DynaVtn kanssa ei tarvii miettiä moisia mitä edellä.

Avainsana on poljinajo.

Voimanottohommissa taas silppuriajo.

Miten muuten linkous toimii noilla peleillä. Vakio kierroksilla??? Ei pysty lirkkimään kaaren pituutta. Noh rahamiehillä yksitorviset lingot(ko) :o

Yleensä DynaVt/Claassin miehillä kunta auraa tiet pihalle asti.

 ;D

Ok :D
Nii se on...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: MF 7499VT
Tuo kunnan auraus johtuu siitä kun portaaton pitää askistakin lämmittää että pääsee liikkeelle ;D ;D ;D ;D
Muuten talvikäyttö on rajua rääkkiä mehuvetoselle .
Lämmin talli on mehuvetosen paras paikka. ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

sirkussonni

  • Vieras
Vs: MF 7499VT
DynaVtn kanssa ei tarvii miettiä moisia mitä edellä.

Avainsana on poljinajo.

Voimanottohommissa taas silppuriajo.

Miten muuten linkous toimii noilla peleillä. Vakio kierroksilla??? Ei pysty lirkkimään kaaren pituutta. Noh rahamiehillä yksitorviset lingot(ko) :o

Yleensä DynaVt/Claassin miehillä kunta auraa tiet pihalle asti.

 ;D

Joo ,mulla on peltotietkin kaupungin ylläpitämiä pikateitä.......  No okei, osa on....ja loput valtion :P

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: MF 7499VT
Onko joku joka raputtomaan on vaihtanut, vaihtanut siitä pois?
pessimisti ei pety!

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: MF 7499VT
Hei exeli laskijat.Eikö käyttötarpeen muutokset vaikuta vaihtoaikaan.Jos 8000 tunnin jälkeen tarttis vain esim puolta pienempää konetta,onko isolla pakko ajaa viä 7000 tuntia.Tai jos pintaala tuplaantuu,ja pikkuises on vasta 10000 tuntia,pakko ajaa viä 5000 tuntia.
Kun exeli niin väärillä lähtötiedoilla kertoo :o
Öö...häh? Kyl mulla on käyttötarve "hiukan" muuttunut hankintavuodesta 2003 tähän päivään. Pinta-alakin on vähän enemmän kuin tuplaantunu :D :D Onneksi rattoreita ja kuskeja on löytynyt muualta, kun kuskejakaan ei ole kahta enempää.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: MF 7499VT

 Paskapuhetta!! Mä tiedän n. 10 portaatonta 20-sarjalaista JD:tä ja niistä kaksi on vaihteistoltaan alkuperäinen ja neitseellinen. Toisaalta tiedossani olevat 30-sarjalaiset ovatkestäneet.  Lisäksi tiedän n. 20 Vario-Fendt:iä, enkä tiedä yhtään mistä olisi loota ollut auki.
     Ei voi olla siis sattumaa, että ne hajonneet yksilöt olisivat kerääntyneet juurikin Päijät-hämeeseen.  Minkälaisia havaintoja muilta seuduilta on?  :)

Tänään viimeksi ehjänä säilynyt portaaton JD käynyt kuivaajalla. Eikä ole montaa päivää kun vaihdettu laatikkoinen ventti kävi kuivurilla :P Pitääkö tästä vetää johtopäätös, että ventit paskoja. Kaks ysisatasta tällä aukealla, ja kummankin laatikkoa roplattu, toista vieläpä heti uutena... Pienempiä kymmenkunta, ja niiden laatikot lienee neitseellisiä. Kai.

Kummankin uskaltaisin ostaa, jos ois varaa :) Pärjään nykyisilläkin, toistaiseksi, katellaan sitten joskus akselilta JD/case/NH/ventti/maasika...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: MF 7499VT
Tuo kunnan auraus johtuu siitä kun portaaton pitää askistakin lämmittää että pääsee liikkeelle ;D ;D ;D ;D
Muuten talvikäyttö on rajua rääkkiä mehuvetoselle .
Lämmin talli on mehuvetosen paras paikka. ;D

Jaa jaa jaaaa.....

Rengin ajokkina Ap ja säilytys paikka oli viimetalvena kylällä ja pohjolan halli. Keppi kone lähti sattuneesta syystä aina hallista kun on minun ajokki ja lähtöpaikka hallilta.
Ps. Noi ap:t lämmittää ittensä ennen kuin rikkovat mitään.5min helposti liikentesen kovastakin pakkasesta ilman naukumista.
Yleensä koneet pyörii meillä sen kahvinkeiton ajan eli 15min ennen solalle lähtöä.
Nii se on...

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: MF 7499VT

Minkäslaisia tekijöitä tuossa kahdessa rajapyykissä (5kilotuntia ja 15 kilotuntia) sitten käytännössä on? Ymmärrän tuon ensimmäisen, mutta joku muuttujahan määrää tuolla välillä kuitenkin sen että tuntihinnan alenema ei ole about lineaarinen. Onko se vain niin, että yli 5000 tuntia ajettu on raskaasti hankalampi myydä jolloin markkinahinta alempi yhdistettynä todennäköisyyteen, että remonttien tarve lisääntyy? Millaisilla poistoilla noihin rajapyykkeihin mennään, luulis että käyttöaste vaikuttaa ja jonkin verran ehkä merkkikin? Ainakin jollakin akselilla. 

Itse olen upottanut tuohon ykköskoneeseen ekan 5kilotunnin aikana niin paljon valuuttaa remontteihin  että saanen sillä hyvinkin ajaa sinne 15 tonnin kieppeille, varsinkin jos korkona pitää muuta kuin nollaa..  ::)

Sitä olen vain ihmetellyt, kuinka isännillä on varaa vaihtaa muutaman vuoden välein uusi noin 500 tunnin vuosittaisilla ajoilla..  :o
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: MF 7499VT

Minkäslaisia tekijöitä tuossa kahdessa rajapyykissä (5kilotuntia ja 15 kilotuntia) sitten käytännössä on? Ymmärrän tuon ensimmäisen, mutta joku muuttujahan määrää tuolla välillä kuitenkin sen että tuntihinnan alenema ei ole about lineaarinen. Onko se vain niin, että yli 5000 tuntia ajettu on raskaasti hankalampi myydä jolloin markkinahinta alempi yhdistettynä todennäköisyyteen, että remonttien tarve lisääntyy? Millaisilla poistoilla noihin rajapyykkeihin mennään, luulis että käyttöaste vaikuttaa ja jonkin verran ehkä merkkikin? Ainakin jollakin akselilla. 

Itse olen upottanut tuohon ykköskoneeseen ekan 5kilotunnin aikana niin paljon valuuttaa remontteihin  että saanen sillä hyvinkin ajaa sinne 15 tonnin kieppeille, varsinkin jos korkona pitää muuta kuin nollaa..  ::)

Sitä olen vain ihmetellyt, kuinka isännillä on varaa vaihtaa muutaman vuoden välein uusi noin 500 tunnin vuosittaisilla ajoilla..  :o

Kyllähän se on kysynnän ja tarjonnan laki. Kaikkein kysytyinpiä lienevät 3000-4000 ajetut.  Nuo muutama sata tuntia ajetut on hankalia, kun usein hyvitetty niin, että myyntipyynnöt on helposti korkeammat kuin uuden tingitty hinta.

Jonkinlaisena vaihtoikäoptimin merkkinä on se, minkälaisia tuntimääriä ilmoituksissa laitetaan näkyville. Aika yleisesti yli 6000h ajetuista ei niitä laiteta näkyville.

Ja tottahan sekin on, että riskit kalliimpien remonttien suhteen kasvaa, ja jo pelkästään renkaiden uusimistarve on melkoinen kynnys - juuri vaihdetuista renkaista käytetyssä ei omiaan saa pois.

Urakointikäytössä noiden remonttien merkitys kasvaa, varsinkin hommissa joita ei ajallisesti pysty siirtämään - viikon remonttitauko pahimpaan ruuhkaan kun vie remonttikulujen lisäksi tulot. Ja kun ei ne pirut hajoa joutoaikana...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: MF 7499VT
Jotenkin merkkiin ja malliin katsomatta tuntuu, että nykyäänkin ensimmäiset 500-1000 tuntia on semmoista aikaa että koneen mahdolliset lapsentaudit tulevat esille. Seuraavat muutamat tuhannet tunnit näyttävät että kestääkö valittu kone työssä johon se on ostettu. Edellinen sillä olettamalla että konetta huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti.
Renkaat, ulkoinen kunto ja mittaritunnit määrittelevät pitkälti koneen hinnan siinävaiheessa kun mittarissa on 4000-7000 tuntia. Itse en näkis ongelmaksi ostaa kymppitonninkaan ajettua konetta, jos edellinen omistaja on sisäistänyt huolellisen huollon merkityksen. Sitten jos koneella on ajettu muutama tuhat tuntia "vaihto mielessä" ja huollettu tyyliin että pelkät moottoriöljyt vaihtoon 1000 h välein, niin ongelmia on tiedossa jossain vaiheessa.
Nykyisen traktorini ostin 6800 tuntia ajettuna ja ulkonäöltään rähjäisenä. Lonkalta heitettynä veroton hinta oli n. 5000 euroa alle yleisen tason. Fiksaaminen ei ole minulle mikään este ja lopullisesti hankinnan ratkaisi, että konetta oli huollatettu merkkihuollossa säännöllisesti. Moottoriöljyt oli vaihdettu tilalla.
Olen koneella ajanut kohta 5 vuotta ja keskeytymätöntä työskentelyä on takana 2300 tuntia.

Edit: Ja tietysti kun nyt menin kehumaan, niin kohta hajoaa jotain kallista  :-X

Viimeksi muokattu: 02.10.12 - klo:14:36 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

kyntaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1406
  • Aasi vs. Peura
Vs: MF 7499VT
Jotenkin merkkiin ja malliin katsomatta tuntuu, että nykyäänkin ensimmäiset 500-1000 tuntia on semmoista aikaa että koneen mahdolliset lapsentaudit tulevat esille. Seuraavat muutamat tuhannet tunnit näyttävät että kestääkö valittu kone työssä johon se on ostettu. Edellinen sillä olettamalla että konetta huolletaan huolto-ohjelman mukaisesti.
Renkaat, ulkoinen kunto ja mittaritunnit määrittelevät pitkälti koneen hinnan siinävaiheessa kun mittarissa on 4000-7000 tuntia. Itse en näkis ongelmaksi ostaa kymppitonninkaan ajettua konetta, jos edellinen omistaja on sisäistänyt huolellisen huollon merkityksen. Sitten jos koneella on ajettu muutama tuhat tuntia "vaihto mielessä" ja huollettu tyyliin että pelkät moottoriöljyt vaihtoon 1000 h välein, niin ongelmia on tiedossa jossain vaiheessa.
Nykyisen traktorini ostin 6800 tuntia ajettuna ja ulkonäöltään rähjäisenä. Lonkalta heitettynä veroton hinta oli n. 5000 euroa alle yleisen tason. Fiksaaminen ei ole minulle mikään este ja lopullisesti hankinnan ratkaisi, että konetta oli huollatettu merkkihuollossa säännöllisesti. Moottoriöljyt oli vaihdettu tilalla.
Olen koneella ajanut kohta 5 vuotta ja keskeytymätöntä työskentelyä on takana 2300 tuntia.

Edit: Ja tietysti kun nyt menin kehumaan, niin kohta hajoaa jotain kallista  :-X
[/color]

Kyllä. KOputa ees
Nii se on...