Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kantola - 14.04.12 - klo:21:19

Otsikko: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: kantola - 14.04.12 - klo:21:19
Miten tämmösellä värkillä edes uskaltaa lähteä liikenteen sekaan?

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/kivilla-lastattu-kuorma-auto-oli-11-tonnia-yli-sallitun-painon/573861/
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Raudanmaa - 14.04.12 - klo:21:30
Mitä jos ylinopeutta ajais vaan vähän matkaa........ saisko pitää korttinsa
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: kantola - 14.04.12 - klo:21:32
Jarrut ja turvaväli ainakin kannattaa tuommosessa kivireessä olla kunnossa jos jotain sattuu.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: icefarmer - 14.04.12 - klo:21:45
kyllä mää kattosin että esim 11 tonnia ylimäärästä puuta tukkiautossa on pienempi riski kuin normi maatilan pyöräpaalikuljetus ite tehdyllä kärryllä ;)
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: vms1 - 14.04.12 - klo:21:47
Ei välttämättä ollu autolle yhtään ylikuormaa ainoastaan tielle. Yleensä autoille on merkitty huomattavasti isompi kokonaispaino kuin mitä tieliikenne sallii. Hiukan on sellainen kutina että oli joku työmaan sisäinen kuljetus mikä kulki jonkinmatkaa yleistä tietä. Olisikohan joku jopa käräyttänyt. Hiukan omituiselta tuntuu kun ei joutunut edes purkamaan kuormaa ja sai korttinsakin pitää.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Peurajussi - 14.04.12 - klo:21:51
kyllä mää kattosin että esim 11 tonnia ylimäärästä puuta tukkiautossa on pienempi riski kuin normi maatilan pyöräpaalikuljetus ite tehdyllä kärryllä ;)

Ja 15- kesäinen kuski..  ;D
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 14.04.12 - klo:23:19
Hiukan on sellainen kutina että oli joku työmaan sisäinen kuljetus mikä kulki jonkinmatkaa yleistä tietä. Olisikohan joku jopa käräyttänyt. Hiukan omituiselta tuntuu kun ei joutunut edes purkamaan kuormaa ja sai korttinsakin pitää.

Olisi voinut olla jopa pelkkä yleisen tien ylitys, ei ole mieltä purattaa kuormaa jos on ehtinyt jo toiselle puolen.

Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: rene - 14.04.12 - klo:23:47
kyllä mää kattosin että esim 11 tonnia ylimäärästä puuta tukkiautossa on pienempi riski kuin normi maatilan pyöräpaalikuljetus ite tehdyllä kärryllä ;)
Ihan varmaan näin :)   Ja kolmelle tai neljälle akselille jaettuna 11t ei vielä tunnu paljon missään :)
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: kahala - 15.04.12 - klo:00:14
Pienihän tuollainen 11 tonnia ylikuormana on verrattuna muinaiseen lakiin jossa jyrsinturpeelle oli laskettu tietty kuutiopaino ja kun laari oli lainsäätäjien mittojen mukainen niin sen sai laillisesti täyttää laitoja myöten. Tosin joskus sattui että turve olikin "hiukan märempää" . Tuttu kuski lähti Pohjanmaalta viemään turvekuormaa Tampereen Naistenlahden voimalaan ja jo alkumatkasta hän moitti että iso Scania ei tahtonut kunnolla jaksaa mutta Sasin mäessä laskettaessa oli heittänyt vapaalle ja antanut vapaasti rullata. Puolivälissä mäkeä oli kuulemma hiukan alkanut hirvittää kun nopeusmittarin lukemat olivat loppuneet 125kmh ja vauhti oli tuosta vielä paljonkin lisääntynyt. Vastamäkeen olivat voimat sitten loppuneet ja mäen päälle oli tultu 25-35kmh. Tampereella voimalan vaaka oli sitten näyttänyt kokonaispainoksi 95tonnia. :o
Meinasi kuski jälkeenpäin että toista kertaa ei uuden auman päästä otettua märkää turvetta enää laiteta koko kuormaa ainakaan hänen kyytiin vaikka kuinka olisi lain sallimat kuutiomäärät kyseessä.
Nykypäivänähän ei enää ajeta kuutioita vaan kiloja ettei tuollainen ole mahdollisitakaan.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: vms1 - 15.04.12 - klo:06:40
On meinaan vähän samansuuruinen ylikuorma kun kolmiakselisen auton päälle vedetään neliakselisen kärryn kasettilaatikko. Aina ei kuitenkaan pysty kasetoimaan ihan työmaalla joten aika hyvä tienestin paikka olisi poliiseille.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Maalaispoika - 15.04.12 - klo:07:29
Meille toi kerran rehukuski rehua puhallusautolla ja oli ottanut nupin kyytiin perävaunun säiliön. Pönttö oli toista metriä pitempi kuin auton säiliö, meinasi olla keula aika köykäinen. Kyllä kuskikin meinasi, että ei ole ihan laillinen yhdistelmä.  :D
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: JoHaRa - 15.04.12 - klo:08:34
Ei välttämättä ollu autolle yhtään ylikuormaa ainoastaan tielle. Yleensä autoille on merkitty huomattavasti isompi kokonaispaino kuin mitä tieliikenne sallii. Hiukan on sellainen kutina että oli joku työmaan sisäinen kuljetus mikä kulki jonkinmatkaa yleistä tietä. Olisikohan joku jopa käräyttänyt. Hiukan omituiselta tuntuu kun ei joutunut edes purkamaan kuormaa ja sai korttinsakin pitää.

Ei poliisi uskalla rekkamiehille päätään aukoa. Menevät vielä lakkoon.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Valtramies - 15.04.12 - klo:09:51
Pienihän tuollainen 11 tonnia ylikuormana on verrattuna muinaiseen lakiin jossa jyrsinturpeelle oli laskettu tietty kuutiopaino ja kun laari oli lainsäätäjien mittojen mukainen niin sen sai laillisesti täyttää laitoja myöten. Tosin joskus sattui että turve olikin "hiukan märempää" . Tuttu kuski lähti Pohjanmaalta viemään turvekuormaa Tampereen Naistenlahden voimalaan ja jo alkumatkasta hän moitti että iso Scania ei tahtonut kunnolla jaksaa mutta Sasin mäessä laskettaessa oli heittänyt vapaalle ja antanut vapaasti rullata. Puolivälissä mäkeä oli kuulemma hiukan alkanut hirvittää kun nopeusmittarin lukemat olivat loppuneet 125kmh ja vauhti oli tuosta vielä paljonkin lisääntynyt. Vastamäkeen olivat voimat sitten loppuneet ja mäen päälle oli tultu 25-35kmh. Tampereella voimalan vaaka oli sitten näyttänyt kokonaispainoksi 95tonnia. :o
Meinasi kuski jälkeenpäin että toista kertaa ei uuden auman päästä otettua märkää turvetta enää laiteta koko kuormaa ainakaan hänen kyytiin vaikka kuinka olisi lain sallimat kuutiomäärät kyseessä.
Nykypäivänähän ei enää ajeta kuutioita vaan kiloja ettei tuollainen ole mahdollisitakaan.

Kuinkas se on voinu mennes laskettaa Sasin mäkee, jos on menny moommalandiasta taNpereelle? Sehän on ylämäkee niin päin... ::) ::)
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: SKF - 15.04.12 - klo:10:19


Kuinkas se on voinu mennes laskettaa Sasin mäkee, jos on menny moommalandiasta taNpereelle? Sehän on ylämäkee niin päin... ::) ::)

TORELLINE TYRVÄÄLÄINE! Mikä menee alas tuloo joskuus ylöski!!
Vai ookko joskuus ajannu tiätä johona ei suunta Ylös/alas koskaa lopu?
Kerro mihinä? Määkii haluaasin tuallaasen ihimehen nährä!
Vai rupesikkona saivaaretellee ja meinoottelit notta toine ahare on Sarkkilan ahres?
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: rene - 15.04.12 - klo:11:18


Kuinkas se on voinu mennes laskettaa Sasin mäkee, jos on menny moommalandiasta taNpereelle? Sehän on ylämäkee niin päin... ::) ::)

TORELLINE TYRVÄÄLÄINE! Mikä menee alas tuloo joskuus ylöski!!
Vai ookko joskuus ajannu tiätä johona ei suunta Ylös/alas koskaa lopu?
Kerro mihinä? Määkii haluaasin tuallaasen ihimehen nährä!
Vai rupesikkona saivaaretellee ja meinoottelit notta toine ahare on Sarkkilan ahres?
Ja sopivan pitkä ylämäki tappaa vauhtia tehokkaasti vaikka olisi pitkäkin :-\
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: SKF - 15.04.12 - klo:11:22

TORELLINE TYRVÄÄLÄINE! Mikä menee alas tuloo joskuus ylöski!!
Vai ookko joskuus ajannu tiätä johona ei suunta Ylös/alas koskaa lopu?
Kerro mihinä? Määkii haluaasin tuallaasen ihimehen nährä!
Vai rupesikkona saivaaretellee ja meinoottelit notta toine ahare on Sarkkilan ahres?
Ja sopivan pitkä ylämäki tappaa vauhtia tehokkaasti vaikka olisi pitkäkin :-\
[/quote]

Kossipoikana tuli ajettua enempi kuarmuria ja pahimmaasesta päästä muistansellaasen ahtehe joka enste alako loivana vissii parisataametriä nousu ehkä 5m tolla matkalla. Sitte perää 25m nykäles ja samavverran nousua . Aina tahttoos olla hevooset hukas ko niitä oikiaste kaipas!
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: rene - 15.04.12 - klo:11:57

TORELLINE TYRVÄÄLÄINE! Mikä menee alas tuloo joskuus ylöski!!
Vai ookko joskuus ajannu tiätä johona ei suunta Ylös/alas koskaa lopu?
Kerro mihinä? Määkii haluaasin tuallaasen ihimehen nährä!
Vai rupesikkona saivaaretellee ja meinoottelit notta toine ahare on Sarkkilan ahres?
Ja sopivan pitkä ylämäki tappaa vauhtia tehokkaasti vaikka olisi pitkäkin :-\

Kossipoikana tuli ajettua enempi kuarmuria ja pahimmaasesta päästä muistansellaasen ahtehe joka enste alako loivana vissii parisataametriä nousu ehkä 5m tolla matkalla. Sitte perää 25m nykäles ja samavverran nousua . Aina tahttoos olla hevooset hukas ko niitä oikiaste kaipas!
[/quote]Nykyisin on autoissa tehoa ja vääntöä, aiemmin on ollut kuormurit todella LAHNOJA :-\
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Cynic - 15.04.12 - klo:12:09
Nyt tuo juttu ei kerro millä tavalla ja minkälaisella autolla rikottiin lakia, akselimäärä vaikuttaa hieman. Kokonaispaino on liikkeen vastuulla, akselipaino kuskin.

Ikävintä tuossa on se, että akselikohtaiset ylipainot rikkovat tien rakennetta ja tie huononee etuajassa. Maksajina ensin veronmaksajat ja sitten vielä autoilijat itse, kun huonontunut tie rasittaa auton rakennetta enemmän.

Ylikuormissa pitäisi olla Norjan malli. Vaakoja tien viereen teollisuuspaikkakuntien lähistölle ja auto jää siihen, jos akselikohtaisesti sallittu massa ylittyy, tai kokonaispaino, ja kovat sakot päälle. Järjestelmä maksa heti itsensä ja tuottaa sitten epäsuoraa säästöä tierasitusten vähenemisessä, vaikka ylikuormat vähenisi.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: rene - 15.04.12 - klo:12:16
Ei ne tiet nyt säännönmukaisesti siitä hajoa että akselipaino ylittää laillisen painon. Nykykäytäntö on hyvä, tarvittaessa uskaltaa ottaa pienen ylikuorman ja yhteiskunta saa siitä jatkuvasti rahaa. Vielä kun pidettäis sekin raha suomessa niin hyvin menisi ;D
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: koivumaki - 15.04.12 - klo:12:42
Aika kovia jurttikuormia joskus vedäteltiin turveautoilla idästä Turenkiin sokeritehtaalle.Konsta evp:n mukaan kokonaispainot välillä yli 75 tn...laidat pullollaan...koettivat sivuteitä ajella..
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: ijasja2 - 15.04.12 - klo:13:28
Ylikuormissa pitäisi olla Norjan malli. Vaakoja tien viereen teollisuuspaikkakuntien lähistölle ja auto jää siihen, jos akselikohtaisesti sallittu massa ylittyy, tai kokonaispaino, ja kovat sakot päälle. Järjestelmä maksa heti itsensä ja tuottaa sitten epäsuoraa säästöä tierasitusten vähenemisessä, vaikka ylikuormat vähenisi.

Tehtailla käytössä ylikuormien suhteen suht nollatoleranssi, ylikuormasta ei makseta yrittäjälle rahtia. Muuten ei pöllikuormat pienentynyt, hurjimmat lukemat ihan muuta kuin tässä ketjussa olleet. 

Kalkkia tuli parivuotta sitten kaks kuormaa, eli 110 tonnia... Kolme tilasin silloinkin eli 120 tonnia, tänä keväänä tuli toisen autoilijan toimesta kolmessa kuormassa just sama määrä ::)

Täällä poliiseja suht vähän, ja tiedossa missäpäin liikkuvat, joten ylikuormat ihan normikauraa. Naapurin talotyömaalla odottelin hiekkaa, kesti pidempään kun poliisit oli puntarin kanssa montun ja pihan välissä, autoilijat joutui kiertämään pidempää lenkkiä :-X Ihmettelin missä viipyvät, ringin eka oli joutunut nalkkiin ;D
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: sirkussonni - 15.04.12 - klo:13:41
Ei ollut tuolla sivutilalla vaikea arvailla, oliko kymppitien levähdysalueella vaakat, kun alkoi juurikasrekkaa kulkemaan kylätiellä jononaan.....  eikä juurikaan kyllä yhdellekään klontille enää paikkaa olisi lavassa tilaa ollut, tai oikeammin kaikki mitkä eivät pysyneet, olivat jo pudonneet liikenteenjakajiin tai kiertoliittymiin...
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Konemies - 15.04.12 - klo:14:00
Eihän tuo 11t ylikuorma vielä paljon ole, sulan maan aikana näkee lähes joka päivä 16-18t ylikuormalla kulkevia vehkeitä tiellä..
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Greenpwr - 15.04.12 - klo:14:04
Aika kovia jurttikuormia joskus vedäteltiin turveautoilla idästä Turenkiin sokeritehtaalle.Konsta evp:n mukaan kokonaispainot välillä yli 75 tn...laidat pullollaan...koettivat sivuteitä ajella..

 Entinen työkaveri tukkikuskina ylivuoteisia mäntykuituja mennyt hakemaan, laanissa mikroilmasto pikkusen muuttunut ja puut olleet pidemmänaikaa sinistyksen estossa...kaikki kyytiin...tolpat riitti...
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: - 15.04.12 - klo:17:16
Pari päivää sitten hoksasin että raatokuljetus meni tilan ohi ja soitin perään että vedä uparit ja hae meidänkin kontti tyhjäksi. Vastas että tänään on ollu useampia vaakoja tien päällä ettei tohdi ottaa enää  ;D

edit.
paras mitä oon kuullu: Paikallisen kuljetusfirman auto haki kuusankoskelta metallisilppua kohti ruukin tehdasta. Uus kuski otti rahtilavalliseen yhdistelmään kuorman. Ei ollu kuskilla ihan ajatus mukana... tulos 72t. Nimittäin kuorma... Autosta kannentiiviste vaihtoon ym. mukavaa  ;D
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: turkki - 15.04.12 - klo:22:00
Pari päivää sitten hoksasin että raatokuljetus meni tilan ohi ja soitin perään että vedä uparit ja hae meidänkin kontti tyhjäksi. Vastas että tänään on ollu useampia vaakoja tien päällä ettei tohdi ottaa enää  ;D

Taitaa olla juuri nyt se aika kun syyspakkasten alusta asti kerätyt raadot alkaa pikku hiljaa happanemaan ja raatoautoon lähetetään kerralla koko talven tuotanto...
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: SKF - 15.04.12 - klo:22:14
Tuttu joskuus aikonaa naureskeli ko Äetsään Vinnikselle lähti uus kaveri sualaa hakee Uuresta kaupunkista!
Kaveri oli vastannu kuakkakuskille, joka kyseli " palajokoos laitetaa"!
"Laita täytee vaa"! Rahti lava.
Portilla konstaapeli puntarin kans. Ekasta puntarista lens jouset mäkee ja haettii toiset, paremmat!
Lopputulos oli notta kolome rekkaa sai hakia ylimääräsiä , ennenko konstaapeli anto lähteee tiämpäälle!
Oli kuulemma lakko alkamas ja pakko saara kuarma airan taka!
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: SKF - 15.04.12 - klo:22:36


Kossipoikana tuli ajettua enempi kuarmuria ja pahimmaasesta päästä muistansellaasen ahtehe joka enste alako loivana vissii parisataametriä nousu ehkä 5m tolla matkalla. Sitte perää 25m nykäles ja samavverran nousua . Aina tahttoos olla hevooset hukas ko niitä oikiaste kaipas!
Nykyisin on autoissa tehoa ja vääntöä, aiemmin on ollut kuormurit todella LAHNOJA :-\
[/quote]

No jaa! Tänäki talavena nuita "HUIPPU TEHOOSIA" yhristelmiä mäenpäälle hinailleena en iha samaa allekirjuuta!
Kusiruutat niälee lopukki hevoset nuista ! Voi nuista johonaki testipenkisä saara huimiaki lukuja mutta ko net ei oo käytösä ko tarvittas.
340 hv Kania oli ja kokonaispaino ko pelekkää nuppia ajettii nin 16 tn. Eli vastaava tehosuhre on rekaas nykyysi 950 hv. Montakoos merkkiä tiät markkinoolla????HÄ????
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: zetor8045 - 15.04.12 - klo:22:42
Jos kalusto on kunnossa niin ei pienet ylitykset haittaa... Mutta hitto kun noi kaupunkilaiset vetää noita henkilöauton jarruttomia peräkärryjä takapainoisilla ylikuormilla 140km/h motarilla... Eikä niillä toimi edes valot  :P   Siitä on leikki kaukana  >:(
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: SKF - 15.04.12 - klo:22:46
Jos kalusto on kunnossa niin ei pienet ylitykset haittaa... Mutta hitto kun noi kaupunkilaiset vetää noita henkilöauton jarruttomia peräkärryjä takapainoisilla ylikuormilla 140km/h motarilla... Eikä niillä toimi edes valot  :P   Siitä on leikki kaukana  >:(

Ja sitte ko se on viä 1xa tai harvemmi! Ajetaa autoo ko kesällä ja yleensä pirullisesa loskasa!
Ja HUPS.... taas kävi näi! Leherestä luetaa "OSUMAT"!
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: zetor8045 - 15.04.12 - klo:22:49
Jos kalusto on kunnossa niin ei pienet ylitykset haittaa... Mutta hitto kun noi kaupunkilaiset vetää noita henkilöauton jarruttomia peräkärryjä takapainoisilla ylikuormilla 140km/h motarilla... Eikä niillä toimi edes valot  :P   Siitä on leikki kaukana  >:(

Ja sitte ko se on viä 1xa tai harvemmi! Ajetaa autoo ko kesällä ja yleensä pirullisesa loskasa!
Ja HUPS.... taas kävi näi! Leherestä luetaa "OSUMAT"!
Ihmeen vähän ketään noiden kanssa pääsee hengestään... Mutta muutamat kerrat tullut pyöräkuormaajakuskien naureskeltua kun tulevat hakemaan mursketta tuommosella jarruttomalla kärryllä niin ne sanoo usein jotain että pistä pari tonnii  ;D   
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: ijasja2 - 15.04.12 - klo:23:00
Jos kalusto on kunnossa niin ei pienet ylitykset haittaa... Mutta hitto kun noi kaupunkilaiset vetää noita henkilöauton jarruttomia peräkärryjä takapainoisilla ylikuormilla 140km/h motarilla... Eikä niillä toimi edes valot  :P   Siitä on leikki kaukana  >:(

Ja sitte ko se on viä 1xa tai harvemmi! Ajetaa autoo ko kesällä ja yleensä pirullisesa loskasa!
Ja HUPS.... taas kävi näi! Leherestä luetaa "OSUMAT"!

Eilen tuli kasitiellä vastaan JUST tommonen. Ylikuorma nippu lautaa, auton prsettä kannatteli ja nipun perä raapi lähes tietä. Kärry oli joku yksakselinen muuli...
Positiivista, tuo kuski älys ajaa hiljaa tienlaidassa mutta silti, sakkoja kaipasi kovasti.
Lähimpään puutavarakauppaan oli matkaa parisenkymmentä kilometriä, ei ihan olematon siirtymä, minne lie jatkoi.
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 15.04.12 - klo:23:52
Tuossa 180 ton pätkissä kunnon kuormat, hiilikaivokselta satamaan 3 metriä leveillä tuplaperävaunuilla, jenkkivehkeiden jarrut ei riitä mihinkään (ilmeisesti etuakselilla ei jarruja lainkaan..)

http://peter.romberg.se/hemsidan/Films/pr_truck_videos.htm

Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: Terminator II - 16.04.12 - klo:06:29
Milloinkahan tienpitäjä keksii samallaisen systeemin ylikuormiin kuin nopeusvalvontaan. Vaaka tierunkoon ja kameratolppa tienvarteen. tolpaan kyltti että jos ylipainoa kuormassa, niin sano "muikku". ;D
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: JoHaRa - 16.04.12 - klo:07:36
Milloinkahan tienpitäjä keksii samallaisen systeemin ylikuormiin kuin nopeusvalvontaan. Vaaka tierunkoon ja kameratolppa tienvarteen. tolpaan kyltti että jos ylipainoa kuormassa, niin sano "muikku". ;D

Ja nuo kamerat sinne sivuteille  ::)

Mutta tosiaan. Miksi autoissa ei voisi olla vaaka-antureita jotka siirtäisivät tiedon vaikka piirturiin  ::) Tekniikka vaikka apevaunuista, maksaa pari tonnia
Otsikko: Vs: Kuorma kohillaan
Kirjoitti: vms1 - 16.04.12 - klo:07:47
Tähän tieliikenteenvalvontaan olisi olemassa hyvin edullinen ja helppo vallvontamuoto. Homan vois tehdä niin että autoon asennettaisi pieni vastaanotin ja lähetin mikä rekisteröis liikennetapahtumat paikkatiedon ja esimerkiksi painon suhteen ja lähettäis tiedot eteenpäin valvomoon missä tietokoneet tulostelis automaattisesti sakkolaput.

Tämähän ei tule ikinä onnistumaan maaliikenteessä mutta toivon että systyeemi otettaisi käyttöön pakollisena lentoliikenteeseen ennen kuin suuri ryhmä rupee sitä käyttämään kulkuvälineenä. Nyt se olisi viellä mahdollista mutta ei ole kuin ajan kysymys koska lentämisestä tulee jokamiehen laji.