Niin kyllä koulussa olisi tärkeä opetella myös miten käytännössä lypsin toimii mutta vähintään yhtä tärkeää on myös saada tietämystä nyky tekniikasta. Puhutaan kuitenkin tulevasta navetasta eikä nykyhetkestä. Siksi nämä isot kalanruodot ja karusellit on opetusmielessä toisaalta aika tärkeät. koska tulevaisuuden navetat on juuri niitä. Itsellä on kuitenkin ko oppilaitoksen navetasta muistikuva että meitä oli 5-8 navettavuorossa ja pääasiallinen toimeenkuva oli keksiä tekemistä koko ajalle. Sen takia tehtiin paljon turhanpäiväistä. Nyt kuitenkin lypsetään robolla ja pääasiallinen toimenkuva on poikimisten hoito ja kiiman tarkkailu sekä rehun ja sonnan kantaminen. Sen takia joku 300 lehmän karusellipihatto vois olla hyvä koska siellä tulis tarpeeksi niitä erikoistapauksia johon koko navetanpito perustuu. Väitän meinaan että navettaa voi pitää 10 vuoden päästä vaikka osaa vain välttäen lypsää kunhan selviää poikimavaikeuksista, osaa antaa kalkkia, osaa tunnistaa kiimat, osaa piikittää lehmiä ja laittaa tuubit sekä muuten pystyy lukemaan lehmiä. Lypsy on siirtymässä toissijaiseksi
Mulla on ollu tänä vuonna lähes 10 työssäoppijaa täällä ja kaikki sanoo samaa, ainoa asia, mitä ovat koulutilalla oppineet, on makuuparsien kolaaminen.... ja navettavuoro on vähän niinkun pakkopullaa, siellä ei viihdy.
Täällä meillä saavat sitten tehdä kaikkea, tiineystarkastuksista lähtien. Syksyllä oli kolme tyttöä, jotka to-jakson loppupuolella hoitivat navettaa kolmistaan minun kolmen päivän loman ajan. Poikimiset ym. hoituivat heiltä siinä missä muutkin työt.
Minusta koulutilojen navatat pitäs yksityistää ja saada siihen hommaan enemmän tekemisen meininki. Ei oo tän alan imagolle hyväks, jos opiskelijat saavat negatiivisen mielikuvan lehmien hoidosta heti alkuunsa. Oppilaat kun kuitenkin tykkäävät tehdä, eikä vaan kattoo vierestä kun kone toimii tai yksi tekee.