Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Varjo79 - 22.01.14 - klo:21:40
-
Nytkun on tämmöistä raikasta talvisäätä niin mites masiinat liikkuu? Ureat jäässä?Pitääko kauan käytellä paikoillaan että vaihteistot suostuu toimimaan? Nuo vanhathan lähttee kuin palmunalta jos vain käyntiinsaa ;D Mutta mites nämät uudet ja hienot kikottimet?
-
Kopiton majori! Portaattomana!
-
Hankala kysymys, voinhan mää sanova jot kolmos Tahvo hörähtää kui perkkinssi konsanaan, mutta joku sanoo jottei sitä lasketa rakkoriks. Jos haluais asiallisia vastauksia jja viksusti muotoillun kysymyksen pitäs olla sama koko ja ikäluoka samassa. Ja sittenaina luokan paras talvivehje. Mutta saalaanhan täällä sentäs kunnnon väittely aikaan ;D
-
Hyvyydestä en tiedä mutta nelos versu valtra tuntuu lähtevän aika raakanakin käyntiin ja hetken johdon päässä viellä paremmin. Kun keksintö käy niin voi samointein perutella tallista ulos ja lähteä eteenpäin. Hydrauliikan kun laittaa päälle ja etukuormaajaa rupee verryttelemään niin hydraulisuodattimen ohitusvalo syttyy mutta käyttö ongelmia ko pakkaset ei ole aiheuttanut kunhan polttoainesuodattimet on kunnossa. Vebasto saisi olla tuomassa koppiin lämmintä ilmaa. Ureaa ei pikkuajossa kulu ollenkaan kun säiliö jatkuvasti jäässä. Urean suhteen ei viellä ole ollut ongelmia. Kone menossa ekaa talvea ja 800 tuntia ja viellä ei talvi ominaisuudet ole tuotanut pettymystä.
-
Fendris on parhaa kylvö ominaisuudet,tulee parhaat oraat 8)
-
Jd 7810. Kyllä tärähtää käymään, ei tartte turhaan starttia kuluttaa pitkällä hinkaamisella. N143 paljon laiskempi käyntiinlähtijä.
-
Deutz fahr 110mk3 Hyvin lähtee pakkasela.
-
perkkinsillä varustetut massikat saa kyllä vähän naaman vihertään... ois vaan nin mukavaa jäädä suosiolla tupaan ;) ;D 8) ::)
-
Huonoin käynnistyjä talossa on 399 turbo massikka. En tiedä mistä johtuu mutta heti kun on pakkasen puolella niin pyörii tosi laiskasti eikä hörähdä sillä vauhdilla käyntiin. Akutkin on uusittu ja eipä juuri ollut vaikutusta. Hehku on uusittu ja ei vaikutusta. Toimii kyllä kaikki kuin kesällä kunhan käyntiin saa. Sit vanhat nelos perkinssit lähtee ihan kohtuu hyvin käyntiin mutta ainahan niissä tahtoo öljyn merkkivalot aluksi palaa. Toimii kuitenkin vuodesta toiseen. Sit tuoreemmasta kalustosta 7616 massikka -25 pakkasessa lähtee parin tunnin roikasta hyvin käyntiin. Kierrokset pysyy tosi pitkään ylhäällä jotta urea sulais säiliössä. Tämä ei kuitenkaan käyttöä estä. Kytkin on aika raju ensimmäiset 10 minuuttia mutta kun öljyt notkistuu sekin toimii. Koppi todella lämmin lisälämmittimen ansiosta ja lasit pysyy sulana. Nostolaite on todella hidas tuossa yli -20 pakkasessa. Tuntuu että kärryä ei saa perään kun laskee niin hitaasti. Auttaa tietenkin asiaa jos on toinen ihminen painona vetovarsilla.
-
30- sarjan peura tuntuu toimivan, lähtee käyntiin ja maltillisen lämmittelyn jälkeen työkunnossa. Ei tuo mikään lämmin kone ole ennenkuin saa moottorin normaalilämpöiseksi. Mutta ei ollu ännä valtrakaan mikä oli viime keväänä kokeilla, karvalakki ja kuulosuojaimet.. ???
-
kyllä tuo 100tla nyykkärikin lähtee käyntiin tunnin lämmön jälkeen ihan nätisti ja kun malttaa käyttää öölejä lämmemmiks n. 10 minsaa niin jopa kytkinkin reakoi johonkin ja ulos otto alkaa pyöriä, savuta ei enää siinä vaiheessa pahemmin ja kuormaajakin alka herätä. saa nostettua kauhaa lattiasta että pääsee ulos. mistä lie vuskaa mutta kauhan kääntää auki joka kerta kun sammuttaa, aisoja ei pahemmin laske.
fiudella sitten lähetään jos tartee noppeemmin lähteä. toimii kuin junan vessa.
-
perkkinsillä varustetut massikat saa kyllä vähän naaman vihertään... ois vaan nin mukavaa jäädä suosiolla tupaan ;) ;D 8) ::)
Pätee ehkä joihinkin yli 20v ikäisiin massikoihin, ei nimittäin ikinä ollut ongelmia käyntiinlähdön kanssa talvella 2005vm massikassa.
Ei kyllä jontikallakaan tarvi sille hävetä ja on vaikka heti valmiina lähtöön. Parempi kyllä antaa käydä jonkin aikaa että öljyt lämpenevät ennen kuin lähtevät kiertämään.
-
780 viiatti lähtee aina. Aina. Lämmitti sitä tai jätti lämmittämättä nii aina lähtee. Eikä ole urea jäässä muutaku kuskilla.
-
Kopiton majori! Portaattomana!
Eikä ole ikkunat huurteessa!
-
780 viiatti lähtee aina. Aina. Lämmitti sitä tai jätti lämmittämättä nii aina lähtee. Eikä ole urea jäässä muutaku kuskilla.
Kuin minunkin 680
Ihme laite kovillakin pakkasilla ;D
-
mf 6465 perkkinsin koneella tähän asti ei käyntiin lämmittämätä pakkasilla. No eilen nyppäsin tehoboksin pois ja tänä aamuna testiä ilman lämmitintä. -23 ja eiku pyörii.
-
Toisaalta tyhmintä mitä isäntä voi tehdä on laittaa vehkeitään käyntiin lämmittämättä. Sitätahtia ei saa 20 revittyä mitä kuluminen vaikuttaa kylmäkäynnistyksessä.
-
Toisaalta tyhmintä mitä isäntä voi tehdä on laittaa vehkeitään käyntiin lämmittämättä. Sitätahtia ei saa 20 revittyä mitä kuluminen vaikuttaa kylmäkäynnistyksessä.
Aivan totta. Mutta sitä hätätilannetta varten on rentouttavaa tietää että viiatti lähtee aina kun tarvitaan. Maxxumia aivan turha edes yrittää lämmittämättä kun lämpö painuu alle -10. Aina annan roikkaa koneille jos vaan ei tule sitä paniikkia, ja silloinkaan en edes yritä muuta, sen ku astelee pinifarinan synakookaan ja laittaa tulille. ;D
-
Täytyy lähteä testaamaan käynnistyykö koneet. Ajastimella lohkolämmittimet, joten lähinnä akun kestosta kiinni tähän asti olleet liikkeellelähdöt. 7840 Ford pelaa paremmin heti kylmiltään, TM ei anna isoimpia vaihteita käyttöön ennen kuin lämpiää. Toisaalta annan koneiden pyöriä ennen kuin lähden liikenteeseen, jotta hiukan vetristyvät.
-
Viime viikolla hain kuusnelkku-Valtraan uuden akun, kun tuntui hieman nihkeältä käyntiinlähtö. 15 asteen pakkanen tuntui kuitenkin liian kylmältä vaihtotyötä ajatellen, joten ajattelin lykkääväni vaihdon hieman lämpimämpään ajankohtaan. Maanantaiaamuna ennen rehunirrottelua saikin sitten vaihtaa akun 20 asteen pakkasessa, vanhassa oli virtaa jäljellä kuin kuolleessa lehmässä. :P
-
Toisaalta tyhmintä mitä isäntä voi tehdä on laittaa vehkeitään käyntiin lämmittämättä. Sitätahtia ei saa 20 revittyä mitä kuluminen vaikuttaa kylmäkäynnistyksessä.
Aivan totta. Mutta sitä hätätilannetta varten on rentouttavaa tietää että viiatti lähtee aina kun tarvitaan. Maxxumia aivan turha edes yrittää lämmittämättä kun lämpö painuu alle -10. Aina annan roikkaa koneille jos vaan ei tule sitä paniikkia, ja silloinkaan en edes yritä muuta, sen ku astelee pinifarinan synakookaan ja laittaa tulille. ;D
Mitä? Edelisen elämän 5140-5150 suorastaan räjähti käyntiin jos akussa oli edes vähän virtaa. Ford 40 ja nh ts lähtee tosi herkästi sahaamatta käyntiin. En laita koneita käyntiin raakan elein tosi pakko. Jos on kiire, ede vartin roikaan, käyntiin ja annan roikan olla kiinni. Lämpenee hyttikin kun sitten lähtee.
-
Maxxumia aivan turha edes yrittää lämmittämättä kun lämpö painuu alle -10.
Mitä? Edelisen elämän 5140-5150 suorastaan räjähti käyntiin jos akussa oli edes vähän virtaa.
Ittellä kans samat kokemukset 5120:stä, hyvä se on lähtemään käyntiin. Naapurin 4000-sarjalainen Case ei taas tahdo lähteä lämmittämälläkään oikein häävisti.
-
Kaikki ne on käymään lähteny jos hehkut ja akku kunnossa ja TALVILAATUA tankissa.
Misäs ne kaikki nyt on jotka sillä kesäpööllä laittelevat menemään? Luulis ny lämpimästä tallista lähtevän.............
-
Kaikki ne on käymään lähteny jos hehkut ja akku kunnossa ja TALVILAATUA tankissa.
Misäs ne kaikki nyt on jotka sillä kesäpööllä laittelevat menemään? Luulis ny lämpimästä tallista lähtevän.............
Kyä! kesälaarulla ja lämpimästä tallista lähretään 3-konetta lämmittelemässä ja autokin vielä omassa lämpimässä tallissa. Kuinka toista ois?
-
Kyllähän 305 Valmetti talvilaatua tankissaan on melko varma peli talveen, 8400:sta en saanut eilen käymään, akku p*skana näköjään taas, johan se vuoden kestikin. Pitäisi vissiin ostaa joku laatumerkki eikä tarjousakkuja.
-
Kyllähän 305 Valmetti talvilaatua tankissaan on melko varma peli talveen, 8400:sta en saanut eilen käymään, akku p*skana näköjään taas, johan se vuoden kestikin. Pitäisi vissiin ostaa joku laatumerkki eikä tarjousakkuja.
Laadukkaampi Bosch tai Varta on mun mielestä hyviä hankintoja. Exideä en enää ostaisi, olivat aika lyhytikäisiä.
-
Ohessa esimerkki kun kusta on runsaasti yläpäässä.
http://www.youtube.com/watch?v=tbMvMlGDq6Q
-
Kyllähän 305 Valmetti talvilaatua tankissaan on melko varma peli talveen, 8400:sta en saanut eilen käymään, akku p*skana näköjään taas, johan se vuoden kestikin. Pitäisi vissiin ostaa joku laatumerkki eikä tarjousakkuja.
Onks varma ettei ole starttirele tms. viallinen?
-
Ohessa esimerkki kun kusta on runsaasti yläpäässä.
http://www.youtube.com/watch?v=tbMvMlGDq6Q
Johtuu varmaan noista vanteista. Se kusipäisyys. 8)
-
fiude on roikan päässä ja kellikytkin hoiteloo käskytyksen mutta silti lyhyemmällä lämmityksellä lähen mieluummin fiudella kuin tilulilulla, siinä ei mikään toimi kylmänä! kellokytkin on ajastettu todennäköisien ajoonlähtöjen mukaan ja siitä hyvä että periaatteessa ei koskaan ihan kylmänä.
-
Toisaalta tyhmintä mitä isäntä voi tehdä on laittaa vehkeitään käyntiin lämmittämättä. Sitätahtia ei saa 20 revittyä mitä kuluminen vaikuttaa kylmäkäynnistyksessä.
Aivan totta. Mutta sitä hätätilannetta varten on rentouttavaa tietää että viiatti lähtee aina kun tarvitaan. Maxxumia aivan turha edes yrittää lämmittämättä kun lämpö painuu alle -10. Aina annan roikkaa koneille jos vaan ei tule sitä paniikkia, ja silloinkaan en edes yritä muuta, sen ku astelee pinifarinan synakookaan ja laittaa tulille. ;D
Mitä? Edelisen elämän 5140-5150 suorastaan räjähti käyntiin jos akussa oli edes vähän virtaa. Ford 40 ja nh ts lähtee tosi herkästi sahaamatta käyntiin. En laita koneita käyntiin raakan elein tosi pakko. Jos on kiire, ede vartin roikaan, käyntiin ja annan roikan olla kiinni. Lämpenee hyttikin kun sitten lähtee.
Mää luulen että jotain eroa on kun kaverin 5150 on aika herkkä käynnistymään. Katoppa ku tämä mun on 5130 ja siinähän on lucaksen pumppu. Nämä isommat, kuin vissiin se nelonenki on boschin pumpulla....
-
Kyllähän 305 Valmetti talvilaatua tankissaan on melko varma peli talveen, 8400:sta en saanut eilen käymään, akku p*skana näköjään taas, johan se vuoden kestikin. Pitäisi vissiin ostaa joku laatumerkki eikä tarjousakkuja.
Onks varma ettei ole starttirele tms. viallinen?
On varma ettei ole, putoaa tuon akun lepojännite tosi alas pakkasessa.
-
Kaikki ne on käymään lähteny jos hehkut ja akku kunnossa ja TALVILAATUA tankissa.
Misäs ne kaikki nyt on jotka sillä kesäpööllä laittelevat menemään? Luulis ny lämpimästä tallista lähtevän.............
Saakeli kun oli hiukan jäänyt 505 valmetin tankin pohjalle kesälöpöä niin meinas perkele hyytyä... Ei jaksanut yli 1500rpm nostaa kierroksia kun ajoin ykkösellä ;D No talvilaatua tankkasin ja meinasin jo ajaa lämpimään talliin mutta kyl se siittä lähti toimimaan... Mutta kyllä täytyy ihmetellä jos kesälaatu toisilla toimii kun nyt oli vaan -15 pakkasta ja meinas jo hyytyä kun oli talvilaatua ja kesälaatua tankissa sekaisin..
-
Toisaalta tyhmintä mitä isäntä voi tehdä on laittaa vehkeitään käyntiin lämmittämättä. Sitätahtia ei saa 20 revittyä mitä kuluminen vaikuttaa kylmäkäynnistyksessä.
Aivan totta. Mutta sitä hätätilannetta varten on rentouttavaa tietää että viiatti lähtee aina kun tarvitaan. Maxxumia aivan turha edes yrittää lämmittämättä kun lämpö painuu alle -10. Aina annan roikkaa koneille jos vaan ei tule sitä paniikkia, ja silloinkaan en edes yritä muuta, sen ku astelee pinifarinan synakookaan ja laittaa tulille. ;D
Mitä? Edelisen elämän 5140-5150 suorastaan räjähti käyntiin jos akussa oli edes vähän virtaa. Ford 40 ja nh ts lähtee tosi herkästi sahaamatta käyntiin. En laita koneita käyntiin raakan elein tosi pakko. Jos on kiire, ede vartin roikaan, käyntiin ja annan roikan olla kiinni. Lämpenee hyttikin kun sitten lähtee.
Mää luulen että jotain eroa on kun kaverin 5150 on aika herkkä käynnistymään. Katoppa ku tämä mun on 5130 ja siinähän on lucaksen pumppu. Nämä isommat, kuin vissiin se nelonenki on boschin pumpulla....
Paras kone meillä ilman lämmitystä käynnistymään on Komatsu.Siinähän on Komatsu/Cummins 3.9 litrainen moottori eli periaatteessa sama kuin Maxxum 5120n motti.Ruiskutuspumpusta en tiedä.Tossa taitanee olla Boschin rivipumppu ja imusarjahehku.Tietysti 24V järjestelmä auttaa.Yleensä olen pakkasrajana pitäny -15 mutta tuo starttaa kyllä alle -20n pakkasestakin aika hyvin.
Pari päivää sitten N141 lähti raakana käymään,vaikeasti tosin kun oli sulake menny pistorasiasta ja aamulla olikin kone ihan kylmä...
-
http://www.youtube.com/watch?v=3lLK86DxeAY Kylä lähtee.. ;D
-
Suhteellisen varmasti lähtee käyntiin kelei kuin keli jos vaan bensaa riittää.
http://www.youtube.com/watch?v=kGXe-gnjZ9o
Täälläpäin yks pellepeloton asensi kaivurin tuon persiiseen.
-
Suhteellisen varmasti lähtee käyntiin kelei kuin keli jos vaan bensaa riittää.
http://www.youtube.com/watch?v=kGXe-gnjZ9o
Täälläpäin yks pellepeloton asensi kaivurin tuon persiiseen.
http://www.youtube.com/watch?v=36c9wNK346E
-
Tietää et kovemmat pakkaset on tullu,kun kylmäkäynnistysvideoita on vähä joka topicissa :) :)
-
3-pyttynen 4610 Fordi oli paras lähtemään, mutta kannentiiviste päästi nesteet vaikka kansi oli ihan suora. Uusi tiiviste ja meni leikkimättä taas vuosia. Oli sitkeä 61 heppanen.
Vaikka MegaValtrat lähtee niin en käynnistä lainkaan näillä pakkasilla tai sitten lohkolämmitin pitkään. Miksi hankkia ikävyyksiä turhaan? Isoilla Fiiateilla ja caseilla pakkasraja jo -5 asteen tienoilla.
-
Niin eikait noita kannattais kylmästä lämmittämättä käynnistellä. Ittellä vaan tahtoo olla niin laiska luonne että roikan hinaaminen jää tekemättä. Sitten nuo romiskot on pitkin tonttia mihin on sattunut jäämään :-[ Niin kyllähän se tuo piletto on millä minä käynistelen :-\ Joo ja niin turha luennoida miten paljon vehkeet kuluu. Saavat muutenkin semmosta sikaa että ei pikku pakkas startit tunnu juuri missään :-[ No itteppä korjaan. Yksi kampirauta on joskus katkennu pileton takia ja vissiin joku kiertokankikin menny . Paljon enemmän on meillä ihan tehon lisäyksellä rikottu rautaa siis kuin kylmä käynnistyksillä :-[ Mutta oikein lämpimästä hallista on mukava lähteä ja jo nollan korvilla vissiin kannattais alkaa lämmitteleen!
-
Paras kone meillä ilman lämmitystä käynnistymään on Komatsu.Siinähän on Komatsu/Cummins 3.9 litrainen moottori eli periaatteessa sama kuin Maxxum 5120n motti.Ruiskutuspumpusta en tiedä.Tossa taitanee olla Boschin rivipumppu ja imusarjahehku.
Maxxum 5120:ssä (Cummins 4T-390) on Bosch VE jakajapumppu jo ihan alusta asti (1990). Sama myös 5140 ja 50. Maxxum 5130 pitäis olla CAV eikä Lucas.
-
Paras kone meillä ilman lämmitystä käynnistymään on Komatsu.Siinähän on Komatsu/Cummins 3.9 litrainen moottori eli periaatteessa sama kuin Maxxum 5120n motti.Ruiskutuspumpusta en tiedä.Tossa taitanee olla Boschin rivipumppu ja imusarjahehku.
Maxxum 5120:ssä (Cummins 4T-390) on Bosch VE jakajapumppu jo ihan alusta asti (1990). Sama myös 5140 ja 50. Maxxum 5130 pitäis olla CAV eikä Lucas.
Myös Isuzut kaivureissa lähtenyt aina kun on tarvinnut. Ei lohkolämmitintä eikä enää kaasuakaan. Koska suurempi murhe on hydrauliikassa kuin moottorissa. Seisokoon kaivurit kun 20 pakkasta. Muuten maastossa kaasulämmitin nopea, helppo ja halpa, kun vain kytkee nesteletkut oikein. Vuosien varrella useammassa ollut, nykyään vain pyöräkoneessa.
-
Paras kone meillä ilman lämmitystä käynnistymään on Komatsu.Siinähän on Komatsu/Cummins 3.9 litrainen moottori eli periaatteessa sama kuin Maxxum 5120n motti.Ruiskutuspumpusta en tiedä.Tossa taitanee olla Boschin rivipumppu ja imusarjahehku.
Maxxum 5120:ssä (Cummins 4T-390) on Bosch VE jakajapumppu jo ihan alusta asti (1990). Sama myös 5140 ja 50. Maxxum 5130 pitäis olla CAV eikä Lucas.
Niin onki aivan totta, ajatuskatko tuli. Mutta sama se, eikai se tainnu tuolla parantua ;)
-
605 vallu lähti hehkuttamatta aina kun koitettiin 28 astetta oli kovin kokeilu. Lähti kuin palmun alta. ;D
Ruoppaushommissa kaverin 7840 SL Ford lähti hehkuttamatta ihan kakistelemata suunnilleen kolmenkynpin pakksessa käyntiin. Rattia sitten kun joku käänsi niin ohjaussylinterin stefa pullahti pailoiltaan. ::) Samalla työmaalla 6610 Foord ei meinannut lähteä yön lohkolämmityksen jälkeekään.
Puolilämpimästä tallista on pakkaskaudella mukava lähteä. Ei tarvitse juurikaan lohkolämmppäreitä ja kaikki toimii heti kuin kesällä. KESÄLAAATUINEN polttoainekin pelaa ihan hyvin. Lämpimänä talliin ajetun koneen jäämälämpö pitää eristetyn tallin pääsääntöisesesti riittävän lämpimänä.
-
780 viiatti lähtee aina. Aina. Lämmitti sitä tai jätti lämmittämättä nii aina lähtee. Eikä ole urea jäässä muutaku kuskilla.
Kuin minunkin 680
Ihme laite kovillakin pakkasilla ;D
Vaan täällä 880 on aika hirveä esitys talvikäyttöön. Se onkin jätetty talvihorrokseen, Valteemilla ja Belkulla tehdään talvityöt. Jälkimmäisessä on jälkiasenteinen lämppäri, -26 ja avokäsin saapi paaleja lastailla.
Petri
-
Vanhemmat 880:pit on OM neloskoneita,eikä Ivecoja kuten esim.780.Uudemmat taas Ivecon 5sylinterisiä.Siinä varmaan syy 880 huonoon käynnistyvyyteen.
-
Vanhemmat 880:pit on OM neloskoneita,eikä Ivecoja kuten esim.780.Uudemmat taas Ivecon 5sylinterisiä.Siinä varmaan syy 880 huonoon käynnistyvyyteen.
Takuulla, 880 OM koneella oli +5´c kelillä eetterille perso, ilman ei lähtenyt käyntiin...
Nelipyttyinen Iveco tärähti viime edellisellä viikolla joka aamu käyntiin, kaivinkone metsäautotiellä, kosaanilla öljypohjan ja imuputken lämmitys. Hiukka hirvitti konetta käynnistellä yli -20´c pakkasilla mutta oli pakko, että sai työn valmiiksi ja koneen kotiin. Ihme ja kumma kun ei edes sylinterin tiivisteet vuotaneet, kai riittävä lämmityskäyttö ja päivittäinen käyttö auttoi öljyjen pysymiseen koneen sisällä.
-
Ennenvanhaan tosimiehet ajoivat lapin savotoilla majoreilla ja nuhveilla..