Ei sitä vaihteiston matalapaine hydrauliikan painetta voi mitata niistä takapään hydrauliliittimistä.
Takapään liittimistä voi testata vain ulkopulisen hydrauliikan paineen sillä mittarilla, jos tuottoa mitataan, niin mittari maksaa äkkiä sen vanhan natikan hinnan...
Käytännön vinkkinä - tuotosta saa karkean käsityksen ilman hienoja mittareita kun nostaa vaikka etukuormaajalla reilua taakkaa ja mittaa tarkkaan paljonko sylinterit pitenee jossain ajassa. Sitten tarvitsee vain mitata männänvarren paksuus ja laskea tilavuudet... monesti valmistajakin ilmoittaa nostoajan alhaalta ylös jollakin määrätyllä tuotolla.
Peräkärrykin käy, ja vielä helpompaa jos voi verrata johonkin toiseen traktoriin jonka tuotot tietää ja joka on kunnossa. Pitää käyttää vain sen tunkin ekaa osaa, ellei valmistaja ilmoita täyteen kippaukseen tarvittavaa öljymäärää jolloin voi mitata ajan ylös asti.
Kierrostilavuudeltaan tunnettu h-moottorikin käy, mitataan vaan kierrosluku.
Jos vauhti hidastuu kuormalla paljon verrattuna ilman kuormaa, niin pumppu on väljä tai jossain muualla on sisäistä vuotoa.
Oikeasti suurituottoisilla koneilla pitää valita jokin sellainen kuorma johon linjat ovat riittävän väljät ja tilavuutta tarpeeksi. Kun mennään reippaasti yli 100 l/min niin tavallisista pikaliittimistä ei enää välttämättä saa läpi täysiä tuottoja, mutta tuonne kymmenien litrojen luokkaan em temput toimivat ihan ok. Tässäkin helpottaa kun mittaa pienellä moottorin kierrosluvulla jolloin litrat jäävät suhteessa alemmas.
Tehokkaat hydrauliikat pitäisi oikeastaan mitata sieltä power beyond -linjasta ja riittävän isoilla (3/4" tai 1") letkuilla/putkilla, LS-ohjaus toteuttaen. Ja perään joku 1000 cm3 hydraulimoottori :-)
Ja tämä ei liittynyt kysyjän ongelmaan kuin etäisesti.. mutta jos tästäkin jollekulle olisi iloa. Tai sitten surua kun kaikki hammaspyöräpumput osoittautuvat kuitenkin vanhempina sohloiksi :-))