Millon tämmönen on tullut. Eikös nää ollut
pakolliset paripyörillä olevaan traktoriin jonka
leveys ylittää 2,5 m. Ja silloinkin pelkät heijastimet
riitti. Eri juttu silloin jos on pitkiä siirtymiä ylileveillä
koneilla jo turvallisuudenkin takia. Ainakin keväällä
m-pyöräilijöiltä unohtuu nopeusmittariin katsominen.
Eikös tässä laissa ollut se hauska piirre että jos pelkkä traktori oli ilman paripyöriä 3,2 metriä leveä, niin nuita ylileveysvaloja ei tar*****?
niin tuo pykälä meni niin, jotta. tarkistin juuri. niin siis jos traktorin leveys omilla pyörillään on alle 2,6 m ja levikkeillä yli, täytyy se varustaa noilla y-l-valoilla. mutta jos se leveys, edelleen omilla pyörillä, (levikkeitä ei lasketa) ylittää tuon 2,6 m noita valoja ei tarvita.
jos traktori ylittää omilla pyörillään 3 m, sillä ei saa ajaa yleisellä tiellä ollenkaan. lavettisiirto.
levikkeiden kanssa ei ole maksimileveyttä määritelty. vain juuripyörät mitataan.
No saa siihen melkoiset läskit silti kiinittää että tuo 3 metrin raja tulee täyteen.
Traktoria ja moottorityökonetta, jonka leveys on suurempi kuin 2,6 metriä mutta ei kuitenkaan yli 3,0 metriä, saa kuljettaa tiellä siirrettäessä traktoria tai moottorityökonetta työpaikalta toiselle tai huoltotarkoituksessa.
siinähän se lainsäädännön kukkanen onkin
. lakikirjan mukaan traktorin suurin sallittu leveys on juurikin tuo 2,6 metriä ja jos tuo maksimimitta ylittyy esim. levikepyörillä, se täytyy merkitä noilla ylileveysvaloilla.
sitten taas jos traktori eritystapauksissa, esim. leveän rengastuksen vuoksi ylittää tuon lainlaatijan määräämän maksmileveyden, mutta ei kuitenkaan 3 metriä, sitä saa ajamalla siirtää työmaalta/työmaalle, tai korjaamolle. no mitäpä sitä muuta traktorilla tehdäänkään
mutta tuota ylileveysvalopakkoa noille yli 2,6 metrisille ei ole säädetty, koskapa niitä ei ole olemassakaan. muuta kuin eritystapauksissa. ja edelleenkin, niitä levikkeitä saa olla vaikka 10 metriä molemmin puolin. vain juuripyörät mitataan.
ja vieläkin on lainlaatijan mukaan lietteenkuljetusvaunu ainut yli 2,6 metriä leveä perävaunu, jota saa kuljettaa yleisellä tiellä kuormattuna. sille on haettu eu:lta erityislupa. kuivapaskakärryillä sitä lupaa ei ole, eikä paalikärryillä, niitä saa kuljettaa tiellä ainoastaan tyhjänä.