Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe fendtin koukku  (Luettu 45735 kertaa)

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: fendtin koukku

***Miksi tuossa videossa hydrauliikan virtaussuunta muuttuu kun siirrytään pakille?  :D  Taitaa olla Weijokin hukassa...

Oliskohan tuolla asialla jotain tekemistä sen kanssa, että muutenhan toi laatikko nasahtais jumiin ;-)  Pakkohan se on kääntää kun pumppu on tuolla pakilla pyörivän planeetankannattimen puolella ja kehäpyörän pitää kuitenkin pyöriä koko ajan samoin päin

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: fendtin koukku

***Miksi tuossa videossa hydrauliikan virtaussuunta muuttuu kun siirrytään pakille?  :D  Taitaa olla Weijokin hukassa...

Oliskohan tuolla asialla jotain tekemistä sen kanssa, että muutenhan toi laatikko nasahtais jumiin ;-)  Pakkohan se on kääntää kun pumppu on tuolla pakilla pyörivän planeetankannattimen puolella ja kehäpyörän pitää kuitenkin pyöriä koko ajan samoin päin



Ei ole vaan kysymys on kateudesta.Massikoilla kun ajaa ainut huono puoli on kateelliset.

Ja se on sitten ihan se ja sama kuinka se Valtralla on ratkaistu,perästä kuuluu.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: fendtin koukku
Wejjo selvitti vaihteiston toiminnan oikein. Peruutus on tämän ratkaisun heikko kohta. Ensimmäiset Fendt Variot kulkivat peruutettaessa yhtä nopeasti kuin eteenkin päin ajettaessa, mutta nopeus jouduttiin rajoittamaan 30km/h vaihteistojen rikkoutumisten takia, Ritterin taakseajolaitteita käytettäessä. Jonkin Ranskalaisen tekniikkalehden testeissä hyötysuhde peruutettaessa on ollut noin 60%.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: fendtin koukku
Taitaa sittenkin tuohon peruutukseen mekaniikkakin osallistua jonkinmoisella osuudella,juurikin tuon hydrauliikan virtaussuunnan muutoksen kautta.Tän planeettamekaniikan+hydrauliikan momenttien/tehojen jakosuhteet ei ole ihan yksinkertainen juttu....

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: fendtin koukku
Hidastettaessa kehäpyörää kiihdytetään hydr.osalla kunnes se pyörii niin lujaa, että se kompensoi täysin mekaanisesti pyörivän aurinkopyörän kehänopeuden ja planeetankannatin pysähtyy.

Pakille mennessä sitten vain lisätään hydr.osan nopeutta, jolloin planeetankannatin alkaa pyöriä vastakkaiseen suuntaan. Tässä vaiheessa vetoteho siirtyy käytännössä kokonaan hydraulisen osan kautta, koska mekaaninen osa pyörii vastakkaiseen suuntaan.


***Miksi tuossa videossa hydrauliikan virtaussuunta muuttuu kun siirrytään pakille?  :D  Taitaa olla Weijokin hukassa...

Pumpun kulmien kääntyessä negatiiviseksi, tulee pumpusta moottori ja moottorista pumppu  ;D
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

turha_poika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: fendtin koukku
Taitaa sittenkin tuohon peruutukseen mekaniikkakin osallistua jonkinmoisella osuudella,juurikin tuon hydrauliikan virtaussuunnan muutoksen kautta.Tän planeettamekaniikan+hydrauliikan momenttien/tehojen jakosuhteet ei ole ihan yksinkertainen juttu....



Joo kyllä se varmaan osallistuu mutta täysillä pakittaessa pitää kehäpyörän jo pyöriä sellasta vauhtia että hydrauliikka näyttelee kyllä isoa osaa.

Mutta yks mikä on varmaa, monipykäläiset portaattomat(hullua eikö?) on tulevaisuutta.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: fendtin koukku
Mutta yks mikä on varmaa, monipykäläiset portaattomat(hullua eikö?) on tulevaisuutta. 
 
***Perustelut?  Tietenkin koska Massikka/Fendt vario on patentoitu. 
 
Kui mää ain olen paras?

hiihaamees

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65
Vs: fendtin koukku
kuten ojala sanoi pumpusta tulee moottori ja moottorista pumppu, niiden tilavuussuhde on 1:2, kun osat vaihtuu tulee suhteeksi 2:1, jolloin kehä pyörii nopeammin kuin moottorinkierrokset= (kone menee taaksepäin). Muistaakseni 900 lootassa on 1 pumppu ja 2 moottoria, jotka kaikki on saman kokoisia (taas tilavuussuhde 1:2)

Hyötysuhde taaksepäin mentäessä alenee, mutta taaksepäin mentäessä käytetään normaalisti työnopeuksia (8-15km/h), jolloin hyötysuhde on ok. Toiseksi: Monesti takaperin työskenneltäessä tehoja tarvitaan PTO:lle ei liikkumiseen, (PTO on suora mekaaninen akseli moottorilta), jolloin hyötysuhde kokonaisuutena on hyvällä tasolla.

ps. valtran ja fendtin nostovarret yms. ovat erilaisia, joten valtran koukku ei välttämättä sovi fendttiin?

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26173
  • vastustan
Vs: fendtin koukku
Mutta yks mikä on varmaa, monipykäläiset portaattomat(hullua eikö?) on tulevaisuutta. 
 
***Perustelut?  Tietenkin koska Massikka/Fendt vario on patentoitu. 
 

mun mielestä nuo pumput ja moottorit pitää saada sieltä laatikosta poies, nämä on vain monimutkasia prototyyppiä
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: fendtin koukku
kuten ojala sanoi pumpusta tulee moottori ja moottorista pumppu, niiden tilavuussuhde on 1:2, kun osat vaihtuu tulee suhteeksi 2:1, jolloin kehä pyörii nopeammin kuin moottorinkierrokset= (kone menee taaksepäin). Muistaakseni 900 lootassa on 1 pumppu ja 2 moottoria, jotka kaikki on saman kokoisia (taas tilavuussuhde 1:2)

***Nyt alkaa kuulostaa uskottavalta. Virtaussuunnan muutos vielä epäilyttää kauranhoitajaa...

Viimeksi muokattu: 06.08.10 - klo:18:04 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: fendtin koukku

 Virtaussuunnan muutos vielä epäilyttää kauranhoitajaa...

No eihän tuossa ole mitään omituista kun katsot tuota kaaviokuvavideota ajatuksella. Tuon planeetan kehäpyörä pyörii koko ajan samaan suuntaan, mutta pakilla planeetankannatin ja sitä kautta pyörimissuunta pumpulla (tai moottori, näitä nyt voi ajatella miten päin vain) muuttuu vastakkaiseksi. Jotta kehäpyörä pyörisi edelleen samaan suuntaan pitää virtaussuunta tietysti kääntää.

Muutoin koko paketti olisi nätisti jumissa.

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: fendtin koukku
Ku on tullu ny seurattua tätä keskustelua tuosta laatikon toiminnasta niin sen mitä oon kattonu ku tuosta naapurista yks ventin mies hakee viljat pellolta pois ni on isoillakin kärryillä peruuteltu 25m3 ihan ongelmitta ja ulvomatta koneet siis on 2kpl 818 ja 1kpl 716 vario tms.  ;D

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: fendtin koukku
No eihän tuossa ole mitään omituista kun katsot tuota kaaviokuvavideota ajatuksella.

***Mää itte kyllä ymmärrän mutta kaipaankin sellaista yleispätevää helppotajuista selitystä minkä esim. ko traktorin myyjä vois kertoa asiakkaalle.

Esim. video suomeksi vaihdelaatikosta mikä olis kuoret avattuna. Vaiheittain selvitettäisiin toimintaperiaate.

Mulle riittää se että DynaVt on käytännössä helvetin hyvä kaikissa töissä.
Kui mää ain olen paras?

turha_poika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Vs: fendtin koukku
Mutta yks mikä on varmaa, monipykäläiset portaattomat(hullua eikö?) on tulevaisuutta. 
 
***Perustelut?  Tietenkin koska Massikka/Fendt vario on patentoitu. 
 


No siinä on yks ja sitten se että ei maailma ole ikinä valmis. Minkä takia samassa konsernissa kehitetään parasta aikaa valtraan omaa portaatonta? Ei valtra ole sen erikoisempi että siihen ei vario sopisi. Oisko että Agco tietättää maailman mittakaavassa marginaalimerkillä uutta (varion korvaavaa?) laatikkoa, jossa hyötysuhde on paree.

Tietenkin sitä en tiedä tuleeko sähköinen voimansiirto ennen tätä jolloin koko nykyisen portaattoman konseptin hylätä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26173
  • vastustan
Vs: fendtin koukku
Mutta yks mikä on varmaa, monipykäläiset portaattomat(hullua eikö?) on tulevaisuutta. 
 
***Perustelut?  Tietenkin koska Massikka/Fendt vario on patentoitu. 
 


No siinä on yks ja sitten se että ei maailma ole ikinä valmis. Minkä takia samassa konsernissa kehitetään parasta aikaa valtraan omaa portaatonta? Ei valtra ole sen erikoisempi että siihen ei vario sopisi. Oisko että Agco tietättää maailman mittakaavassa marginaalimerkillä uutta (varion korvaavaa?) laatikkoa, jossa hyötysuhde on paree.

Tietenkin sitä en tiedä tuleeko sähköinen voimansiirto ennen tätä jolloin koko nykyisen portaattoman konseptin hylätä.


tätä yritin esittää jo kauan sitte, mutta käy liiaks fenttimiesten ylpeyden päälle :D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...