Masennuksen jutussa ei ollut nopeuksista puhetta. Mutta odottakaas vaan, tähän jarruasiaan tulee joku siirtymäaika ja joku etujärjestö pitää sitä saavutuksenaan.
En mitenkään tarkasti juttua lukenut. Mutta jos jarrujen tarve riippuu traktorin iästä niin se olisi samalla aikä älytön ja järkevä ajatus. Yhtä hankala raskas kone on pysäyttää oli vetänäjä uusi tai vanha traktori, mutta vanhat poistuvat hyvää vauhtia ainakin kaikkein raskaimpien työkoneiden edestä. Lähes kaikissa uusissa traktoreissa taitaa olla jarruventtii melkeinpä vakiovarusteena ellei oikein hakemalla hae mahdollisimman yksinkertaista traktoria. Vedettävien laitteiden koko on kasvanut paljon viimeisten 15 vuoden aikana ja keskimääräinen työkoneen koko tulee vielä kasvamaan. Esim. viime vuosituhannella kylvökoneen paino täytenä saattoi olla pienempi kuin nykyään samanlevyisen tyhjänä puhumattakaan esim. kuusimetrisistä koneista. Ja jos tai kun nykykoneilla ajellaan muutama tonni siemeniä ja lannoitteita säiliössä niin ei niistä työkoneen jarruista ainakaan haittaa ole sitten jos tulee tilanne, että on äkkiä pysähdyttävä. Se on sitten eri asia, jos työkoneen jarrut ovat enmmänkin vain muodon vuoksi.
Jos niihin vanhoihin koneisiin saisivat kaikki tai lähes kaikki edes sen toisen ja mielellään vasemman puoleisen takavalon sekä vilkun toimimaan niin sekin olisi edistystä. Mutta kaipa maastulli siitäkin mussuttaisi jos traktoreiden ja peräkärryjen valottomuuteen alettaisiin oikeasti puuttumaan maantiellä.
Yleisesti ottaen ne vanhat traktorit ovat ajo-ominaisuuksiltaan ja jarruiltaan huonompia ja kevyempiä, joten niissähän se kärryn / työkoneen jarru puoltaisi paikkaansa paremminkin kuin uusissa. Mutta vaikea se on takautuvasti vanhoihin autoihinkaan vaatia airbageja ja ABS-jarruja, joten on vain odotettava luonnollista poistumaa.
Poistuma on vain traktoreissa hidasta, kun käyttökaluston keski-ikä on yli 20 vuotta ja kasvaa vuodella joka kolmas vuosi. Nykytahdilla tilat ostavat uusia traktoreita kerran 33 vuoteen.
Vaikka en nyt malta olla kehumatta, että itselläni on jarrut 80-luvun Velsassa ja jarruventtiili saman vuosikymmenen JD:ssä. Molemmat tehtaan toimesta. Velsan jarrut olivat tosin alunperin hydrauliikkavivulla. Lisäksi käyttö edellytti, että ainoan hydrauliikkaletkun jakaja piti kääntää kippiasennosta jarruasentoon. Ideana oli vissiin se, että ennen traktoreissa oli tyypillisesti niin vähän ulostuloja, että niitä haluttiin säästää. Modifiointi jarruventtiilistä toimivaksi ei maksanut kuin reilun satasen.