Täällä kirjoittelee paljon enemmänkin esittelijänä toimineita, mutta olinpa minäkin viimeksi eilen eräällä osastolla.
Äärimmäisen aktiivinen kontaktinotto yleisöön johtaa usein siihen, että saa kuunnella mielenkiintoisia tarinoita historian alkuhämäristä alkaen. Jos sitten kesken elämänkerran hoksaa osastolle tulleen todellisen asiakkaan, joutuu tekemään melko tylysti satusedälle, siirtyessään palvelemaan todelliseksi asiakkaaksi luokiteltavaa. Puheliaita eläkeläisiä riittää joka tilaisuuteen. Jos osastolle houkuttelee sirkustempuilla tai lahjuksilla paljon kansaa, luo mielikuvan että tuossa firmassa tapahtuu, mutta ei jääkään mahdollisuutta esitellä syvällisesti asiaansa niille tosiasiakkaille (ei aloittajan tapauksessa yhden firman markkinoilla, mutta esim OKRA:ssa). Kontaktinotto sulkeutuneisiin suomalaisiin on niin vaativa laji, että joillekin osastoille on palkattu supliikkimies, joka saa ihmiset avautumaan sen verran, että saadaan selville onko potentiaalinen asiakas, jonka jälkeen kehiin tulee se varsinainen asiantuntija.
Asiakkaat voisivat tuoda selvästi esiin, ovatko ostamassa jotain vaiko "vain katselemassa". Tuttuja esittelijöitä jututtavat sietäisivät ottaa huomioon, että tämä saattaa menettää kauppoja kanssanne haastellessaan. Anteeksiantamatonta on tietysti jos osastolla esillepano, materiaali ja asiantuntemus on kehnoa.