Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Noukkarin purkukelat?  (Luettu 6565 kertaa)

pate

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Noukkarin purkukelat?
Pitäisi päättää purkukelojen tarpeellisuus vaunun perään. Onko virheellinen käsitys että kelat purkavat rehun niin matalaan että purkumatka on kohtuullisen pitkä. Nykyinen vaunu ilman keloja jolloin rehun saa vietyä ylemmäksi siiloon, vaunuhan ei kovin korkealle siiloon nouse. Vähentääkö pitkä matala matto siilolla kuitenkaan niin paljon työtä jos rehua joutuu lappamaan rintauksesta ylöspäin suuria määriä. Lisääntyyko purkuaika käytännössä kuinka paljon? Muutenkin mieluummin vähentäisi liikkuvia osia.
Srautmann, Krone ja Claasi taitaa olla merkit joista pitäisi arpoa

Jumi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
  • Roses are red and Tractors are Blue
Vs: Noukkarin purkukelat?
Keloista en tiedä mitää,mun mielestä turha varuste. Mutta Schuitemaker on noukkari joka nousee helposti peruuttamalla kasan päälle,kokemuksesta tiedän ;)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Noukkarin purkukelat?
kait se nousee mikä tahansa vaunu kuhan renkaissa kokoa ja veturissa painoa

Jumi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
  • Roses are red and Tractors are Blue
Vs: Noukkarin purkukelat?
Joo nouseehan ne kaikki,mutta ei kevyesti

Anttu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 50
Vs: Noukkarin purkukelat?
Pitäisi päättää purkukelojen tarpeellisuus vaunun perään. Onko virheellinen käsitys että kelat purkavat rehun niin matalaan että purkumatka on kohtuullisen pitkä. Nykyinen vaunu ilman keloja jolloin rehun saa vietyä ylemmäksi siiloon, vaunuhan ei kovin korkealle siiloon nouse. Vähentääkö pitkä matala matto siilolla kuitenkaan niin paljon työtä jos rehua joutuu lappamaan rintauksesta ylöspäin suuria määriä. Lisääntyyko purkuaika käytännössä kuinka paljon? Muutenkin mieluummin vähentäisi liikkuvia osia.
Srautmann, Krone ja Claasi taitaa olla merkit joista pitäisi arpoa

Minä jättäisin nuo kaksi viimmeistä pois ja arpoisin vain mikä malli Strautmannista

Red Bull

  • Vieras
Vs: Noukkarin purkukelat?
Pitäisi päättää purkukelojen tarpeellisuus vaunun perään. Onko virheellinen käsitys että kelat purkavat rehun niin matalaan että purkumatka on kohtuullisen pitkä. Nykyinen vaunu ilman keloja jolloin rehun saa vietyä ylemmäksi siiloon, vaunuhan ei kovin korkealle siiloon nouse. Vähentääkö pitkä matala matto siilolla kuitenkaan niin paljon työtä jos rehua joutuu lappamaan rintauksesta ylöspäin suuria määriä. Lisääntyyko purkuaika käytännössä kuinka paljon? Muutenkin mieluummin vähentäisi liikkuvia osia.
Srautmann, Krone ja Claasi taitaa olla merkit joista pitäisi arpoa

Eipä taida typerämpää varustetta noukinvaunuun saada.

Vaatii siilolta mittaa vähintään 50 metriä että niistä on jotain hyötyä rehun levittämisessä. Vie kuormatilaa vaunusta. Pitkän siirtomatkan jälkeen ei välttämättä lähde pyörimään helposti. Turhaa painoa liki tonnin verran ja lisää hajoavia osia. Vaikeuttaa kiinnijääneen vaunun tyhjentämistä peltoon. Lisäksi ne maksaa jotakin, ennemmin panostaa siilotraktorin painottamiseen sen rahan mitä purkukelat maksaisivat...

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos on läpiajettavat siilot ja leveyttä vähintään 8m, niin purkakelat on hyvä varuste. Pöttingerin Jumbon kuorma ottaa tosiaan 50m matkaa purkaa se matoksi, mutta esim 30m pitkään siiloon voi ajaa kaksi leveyttä. Helpottaa helkutasti levitys / tiivistys hommaa. Kääntyminen ei oo mikään iso juttu, kun on ohjaava teli. Logistiikan vaan tarttee pelata...  ;) Tuossa mainittu noukkari tekee muuten ylivoimaisesti parhaan silpun ja nousee nätisti kasan päälle.  8) Krone ja Claassi on noukinvaunujen irvikuvia.  :P
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Noukkarin purkukelat?
Omassa on purkukelat, ja tykkään koska ne hajoittavat ne ruohomytyt, jota terien välistä tulee kuormaan.
Tosin uudessa vaunussa en välttämättä maksaisi n.10 000 euron lisähintaa, mitä kelat maksavat.
Mutta jos käytetyssä on varaa valita, niin keloilla ilman muuta.    Takaportti kannattaa laittaa aukeamaan
ihan ylhäältä asti, koska silloin voi käyttää paljon korkeampia kasoja sinne siiloon.
Vaikka purku olisi hiukan hitaampi kuin ilman keloja, niin sen ajan voittaa moninkertaisesti takaisin rehun
tiivistämisessä, koska se rehun siirtely kauhalla jää murto-osaan.    Ainakin jos kuski ymmärtää vetää niitä
kuormia tasaisesti sinne siiloon.
Jos nyt täytyisi uusi vaunu ostaa, niin yksi on ylitse muiden silpun pituuden suhteen.   
Ilman muuta SCHUITEMAKER.
Tuskahiki on köyhän sauna...

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos on läpiajettavat siilot ja leveyttä vähintään 8m, niin purkakelat on hyvä varuste. Pöttingerin Jumbon kuorma ottaa tosiaan 50m matkaa purkaa se matoksi, mutta esim 30m pitkään siiloon voi ajaa kaksi leveyttä. Helpottaa helkutasti levitys / tiivistys hommaa. Kääntyminen ei oo mikään iso juttu, kun on ohjaava teli. Logistiikan vaan tarttee pelata...  ;) Tuossa mainittu noukkari tekee muuten ylivoimaisesti parhaan silpun ja nousee nätisti kasan päälle.  8) Krone ja Claassi on noukinvaunujen irvikuvia.  :P

kelat hidastaa purkua ja aikaa menee turhaan kääntyilyyn.. mitään keloja tarvi ku ontiivistämiseen vain tarpeeksi iso kone ja osaava kuski.

ja vaunuksi pöttinger. klaassit ja kroonet leluja pöttingerin rinnalla.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos on läpiajettavat siilot ja leveyttä vähintään 8m, niin purkakelat on hyvä varuste. Pöttingerin Jumbon kuorma ottaa tosiaan 50m matkaa purkaa se matoksi, mutta esim 30m pitkään siiloon voi ajaa kaksi leveyttä. Helpottaa helkutasti levitys / tiivistys hommaa. Kääntyminen ei oo mikään iso juttu, kun on ohjaava teli. Logistiikan vaan tarttee pelata...  ;) Tuossa mainittu noukkari tekee muuten ylivoimaisesti parhaan silpun ja nousee nätisti kasan päälle.  8) Krone ja Claassi on noukinvaunujen irvikuvia.  :P

kelat hidastaa purkua ja aikaa menee turhaan kääntyilyyn.. mitään keloja tarvi ku ontiivistämiseen vain tarpeeksi iso kone ja osaava kuski.

ja vaunuksi pöttinger. klaassit ja kroonet leluja pöttingerin rinnalla.
Muistaakseeni Pöttingerin Jumbon purkuteloilla tyhjennyksessä meni 20 sekunttia enämpi kuin Kronen Titan 54 ilman teloja, kun ajettiin 60m pitkään aumaan. Kuormaa tosin oli puoltoista kertaa enämpi.  ;) Eli ei mun mielestä hidasta. Käännös tekee tosiaan minuutin lisää, mutta arvaas kumman jäljiltä ehtii tiivistämään paremmin.  ::)
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Jumi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
  • Roses are red and Tractors are Blue
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos nyt täytyisi uusi vaunu ostaa, niin yksi on ylitse muiden silpun pituuden suhteen.   
Ilman muuta SCHUITEMAKER.

Oikein ;). Todellinen laatukone

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos on läpiajettavat siilot ja leveyttä vähintään 8m, niin purkakelat on hyvä varuste. Pöttingerin Jumbon kuorma ottaa tosiaan 50m matkaa purkaa se matoksi, mutta esim 30m pitkään siiloon voi ajaa kaksi leveyttä. Helpottaa helkutasti levitys / tiivistys hommaa. Kääntyminen ei oo mikään iso juttu, kun on ohjaava teli. Logistiikan vaan tarttee pelata...  ;) Tuossa mainittu noukkari tekee muuten ylivoimaisesti parhaan silpun ja nousee nätisti kasan päälle.  8) Krone ja Claassi on noukinvaunujen irvikuvia.  :P

kelat hidastaa purkua ja aikaa menee turhaan kääntyilyyn.. mitään keloja tarvi ku ontiivistämiseen vain tarpeeksi iso kone ja osaava kuski.

ja vaunuksi pöttinger. klaassit ja kroonet leluja pöttingerin rinnalla.
Muistaakseeni Pöttingerin Jumbon purkuteloilla tyhjennyksessä meni 20 sekunttia enämpi kuin Kronen Titan 54 ilman teloja, kun ajettiin 60m pitkään aumaan. Kuormaa tosin oli puoltoista kertaa enämpi.  ;) Eli ei mun mielestä hidasta. Käännös tekee tosiaan minuutin lisää, mutta arvaas kumman jäljiltä ehtii tiivistämään paremmin.  ::)

täällä urakoittijat ei halua keloja just sen takia että hidastavat purkua.. jos on oikeanlainen vehe aumalla niin keloja ei tosiaan tarvi.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Noukkarin purkukelat?
Omassa on purkukelat, ja tykkään koska ne hajoittavat ne ruohomytyt, jota terien välistä tulee kuormaan.
Tosin uudessa vaunussa en välttämättä maksaisi n.10 000 euron lisähintaa, mitä kelat maksavat.
Mutta jos käytetyssä on varaa valita, niin keloilla ilman muuta.    Takaportti kannattaa laittaa aukeamaan
ihan ylhäältä asti, koska silloin voi käyttää paljon korkeampia kasoja sinne siiloon.
Vaikka purku olisi hiukan hitaampi kuin ilman keloja, niin sen ajan voittaa moninkertaisesti takaisin rehun
tiivistämisessä, koska se rehun siirtely kauhalla jää murto-osaan.    Ainakin jos kuski ymmärtää vetää niitä
kuormia tasaisesti sinne siiloon.
Jos nyt täytyisi uusi vaunu ostaa, niin yksi on ylitse muiden silpun pituuden suhteen.   
Ilman muuta SCHUITEMAKER.

Siis: Tekeekö tuo ihan ylivoimaisen lyhyttä silppua  ??? Vaiko ylivoimaisen sopivaa mittaa  ???

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos on läpiajettavat siilot ja leveyttä vähintään 8m, niin purkakelat on hyvä varuste. Pöttingerin Jumbon kuorma ottaa tosiaan 50m matkaa purkaa se matoksi, mutta esim 30m pitkään siiloon voi ajaa kaksi leveyttä. Helpottaa helkutasti levitys / tiivistys hommaa. Kääntyminen ei oo mikään iso juttu, kun on ohjaava teli. Logistiikan vaan tarttee pelata...  ;) Tuossa mainittu noukkari tekee muuten ylivoimaisesti parhaan silpun ja nousee nätisti kasan päälle.  8) Krone ja Claassi on noukinvaunujen irvikuvia.  :P

kelat hidastaa purkua ja aikaa menee turhaan kääntyilyyn.. mitään keloja tarvi ku ontiivistämiseen vain tarpeeksi iso kone ja osaava kuski.

ja vaunuksi pöttinger. klaassit ja kroonet leluja pöttingerin rinnalla.
Muistaakseeni Pöttingerin Jumbon purkuteloilla tyhjennyksessä meni 20 sekunttia enämpi kuin Kronen Titan 54 ilman teloja, kun ajettiin 60m pitkään aumaan. Kuormaa tosin oli puoltoista kertaa enämpi.  ;) Eli ei mun mielestä hidasta. Käännös tekee tosiaan minuutin lisää, mutta arvaas kumman jäljiltä ehtii tiivistämään paremmin.  ::)

täällä urakoittijat ei halua keloja just sen takia että hidastavat purkua.. jos on oikeanlainen vehe aumalla niin keloja ei tosiaan tarvi.
Makuasioita sanoisin. Sehän on tietty tosiasia, ettei niillä teloilla tee mitään jossei ole läpiajettavat siilot, eikä niitä kaikilla ole. Ens kesänä voipi olla levitys/tiivistystyö helpompaa - purkutavasta riippumati - kun tehdään säilörehu huomattavasti nuorempana.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Jumi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
  • Roses are red and Tractors are Blue
Vs: Noukkarin purkukelat?
Jos nyt täytyisi uusi vaunu ostaa, niin yksi on ylitse muiden silpun pituuden suhteen.   
Ilman muuta SCHUITEMAKER.

Siis: Tekeekö tuo ihan ylivoimaisen lyhyttä silppua  ??? Vaiko ylivoimaisen sopivaa mittaa  ???

Tekee ylivoimaisen tasaista silppua,verrattuna esim. kroneen tai pöttiseen.
On siinä muitakin hyviä ominaisuuksia,kuten noukin. Ja todella selväpiirteinen, vois sanoa nerokas rakenne,
ilman sitä jumalatoonta putki,letku,rautahässäkkää siinä lavan edes.
Ja se rehukasan päälle nouseminen.Kun etuperin ei enää pääse kasan yli ,niin peruuttamalla menee jyrkempäänkin rintuukseen hienosti.