"Tai oikeesti vain sellaisia kuluttajia kusetetaan joille on aivan sama mitä maksaa" Viisas kauppias toimii juuri näin, jos toimii toisin niin on kohta entinen kauppias jos ei ole omaa kauppaa
Markkinatalouden rautalankamalli toimii äkkinäiselle kuluttajalle juuri noin: halvempaa ostetaan. Todellisuudessa taloustieteen teorioissa käsitellään saatavaa hyötyä, eikä suinkaan suoranuottista rahamääräistä suoritetta. Kauppiaskin siis sahaa pidemmän päälle omaa oksaansa myymällä sontaa "halvalla".
Näin siis ainakin jos kilpailu toimii - meillähän se ei kaupan alalla toistaiseksi toimi.
Sontaa tai ei niin kysymys olikin siitä että sama tuote samalla sisäänostohinnalla eri pakkauksissa eri hintaista Minusta jonkin nimen muodostama mielikuva ei sinänsä nosta minkään tuotteen laatua
Kariniemi merkillä myyty on 20% kalliimpi kuin sama tuote Pirkkana. Pitäiskö eduskunnan kietää kauppojen omat merkit. Suomessahan on pääasia että kaikki on ihanan kallista.
Ellei kauppa itse hyötyisi omien merkkiensä pyörittämisestä, ei se siihen ryhtyisi.
Kaikki ketjun muut toimijat hyötyisivät kaupanmerkkien alasajosta. Pidemmän päälle asiakaskaan ei hyödy laatua ja hintatietoisuutta sumentavista kaupanmerkeistä. Kaupalle olisi toki kätevää nollata kilpailu, ja päästä määritämään tuotteiden laatu ja hinta oman tilinteon kannalta optimiin.
Viljelijän on ketjussa alimpana, ja siten ensimmäinen jonka leipää kaupanmerkeistä aiheutuva vino kilpailutus nakertaa!