Kaivakaapa todella esiin se pykälä, ettei traktoripuolen korjausoppaissa ole copyrightia. Tätä ei ole "hajusta" huolimatta saatu täysin esille ja vedenpitäväksi.
Tässähän tämä, komission asetus ajoneuvoalalta 1400/2002 kohta 26:
Jotta suojeltaisiin tehokasta kilpailua korjaus- ja huolto-
palveluiden markkinoilla ja estettäisiin markkinoiden
sulkeminen riippumattomilta korjaamoilta, moottoriajo-
neuvojen valmistajien on tarjottava asianomaisille riippu-
mattomille toimijoille ilman rajoituksia kaikki tekniset
tiedot, vianmääritys- ja muut laitteet, työkalut, mukaan
lukien tarvittavat tietokoneohjelmistot, sekä moottoriajo-
neuvojen korjauksen ja huollon edellyttämä koulutus.
Edellä tarkoitettuja riippumattomia toimijoita ovat erityi-
sesti riippumattomat korjaamot, korjauslaitteiden ja
-työkalujen valmistajat, teknisten tietojen julkaisijat, auto-
kerhot, tiepalveluiden tarjoajat, tarkastus- ja testauspalve-
luiden tarjoajat sekä koulutuspalveluita korjaamoille
tarjoavat yritykset. Tietojen saatavuutta koskevissa edelly-
tyksissä ei etenkään saa tehdä eroa valtuutettujen ja riip-
pumattomien toimijoiden välillä, tiedot on annettava
pyynnöstä ja kohtuullisen ajan kuluessa ja tietojen hinta
ei saa vaikeuttaa niiden saatavuutta vaan hinnassa on
otettava huomioon se, missä laajuudessa riippumaton
toimija käyttää tietoja. Moottoriajoneuvojen toimittajaa
olisi vaadittava antamaan riippumattomille toimijoille
uusia moottoriajoneuvoja koskevat tekniset tiedot
samaan aikaan kuin ne annetaan valtuutetuille korjaa-
moille, eikä se saa velvoittaa riippumattomia toimijoita
ostamaan enempää tietoja kuin kyseisen työn suoritta
minen edellyttää. Toimittajat olisi velvoitettava antamaan
tekniset tiedot, joita tarvitaan moottoriajoneuvon
sähköisten laitteiden uudelleenohjelmoinnissa. Ne voivat
kuitenkin oikeutetusti evätä pääsyn sellaisiin teknisiin
tietoihin, jotka voivat antaa kolmansille mahdollisuuden
ohittaa tai purkaa ajoneuvoihin asennetut murtohälyt-
timet, kalibroida uudelleen sähköisiä laitteita tai tehdä
muutoksia esimerkiksi moottoriajoneuvojen nopeutta
rajoittaviin laitteisiin, paitsi jos varkaudet, uudelleenka-
librointi tai muutosten tekeminen voidaan estää muulla,
vähemmän rajoittavalla tavalla.
Immateriaalioikeuksia ja
taitotietoon liittyviä oikeuksia sekä edellä tarkoitettuihin
laitteisiin liittyviä oikeuksia on käytettävä tavalla, johon
ei sisälly väärinkäyttöä.