Joo ja noissa ohitushommissa kannattaa aina vähän pysähtyä, varsinkin jos on omia ratiovirityksiä tai muitakin. Oli se päävirtakytkin missä tahansa.
Pääkatkaisija plus-puolella on selvin ja turvallisin, jos niitä muistiohituksia tarvitsee tehdä. Jos nyt otetaan se radio esimerkkinä, niin sillä saadaan helposti savua aikaiseksi, jos miinuspuoli pitää ohittaa.
Joskus ainakin noissa ceedee-soittimissa maapuoli meni sen ihme pistokkeen kautta johonkin kokoelma maahan johtosarjan mukana. Sen lisäksi soittimessa oli ruuvikytkettävä maa siinä soittimen rungossa. Sille harvoin oli mitään piuhaa valmiina koslissa. Ja kun se maa oli siinä soittimen rungossa, niin radion sijoittamisesta riippuen, soitin saattoi maadoittaa suoraan myös ajoneuvon maarunkoon.
Ja vaikka sen yrittäisi laittaa "kellumaan", niin antennin asennus viimeistään löisi sen maihin. Niin jos se antennin maataso otetaan koneen rungosta, usein siitä hytin kulmasta. Voi sille antennille luoda irrallisen maatasonkin, mutta yleensä helpommalla pääsee kytkemällä se antenni koneen hytin runkoon.
Vielä antennista se, että aika paljon näkee koneissa ihan tehtaalta lähtien antenneja, jotka ovat laitettu johonkin muovilippaan kiinni, ilman mitään antennin maatasoa. Tai oikeastaan ilman antennin juureen sijoitettua maatasoa. No se siitä.
Mutta se ongelma miinuskaapelissa olevassa pääkatkaisijassa tulee siinä, jos katkaisija on auki kun starttia pyöritetään. Jos se ohikytketty ratio on kosketuksissa maihin ration rungon kautta tai antennin kautta, startin ottama virta kulkee tämän kautta. Silloin jossakin nousee savu. Siksi siinä ohitusmaassa pitää olla sulake. Ja tietenkin kaikissa laitteissa näin, jotka ohitetaan pääkytkimestä.
Kun laittaa sen pääkatkaisijan pluskaapeliin, niin pääsee vähemmällä pähkäilyllä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.