Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 09.10.13 - klo:13:18
-
Tarvis autoa varten hankkia ns. älylaturi. Olen katsellut tuota ctek mxs 5.0 mallia. Onko kokemuksia vai pitääkö suosista ottaa isompi?
Laturilla pitäisi auton lisäksi ylläpitää esim. puimurin akkua talvella ja traktoreitakin voisi aina välillä latailla. Riittääkö tuo malli tähän tarkoitukseen?
-
Ctek MXS 5.0 näyttäisi olevan 1,2–110 Ah akuille ja MXS 7.0 14–150 Ah akuille. Eli riippuu lähinnä työkoneakkujesi kapasiteetista.
Edit: Omat positiiviset käyttökokemukset rajoittuvat yhteensä kolmeen Ctekin vanhempaan 7 A yksilöön (yksi jouduttiin vaihtamaan takuuaikana uuteen täydellisen pimenemisen takia). Lisäksi moottoripyörien akkuja varten MXS 3.6, joka on toiminut moitteetta.
-
Mulla on ihan tuollaiset ctekin ja IKH:n 4-5 ampeeriset älylaturit traktoreissa kiinteästi asennettuna. Riittää ihan hyvin... Eihän kyse ole muuta kuin siitä kuinka paljon laturi pystyy lataamaan tietyssä ajassa, eli isoa akkua pitää ladata vähän pidempään.
Renki hinkkas traktorin akun tyhjäksi, mutta laturin laitoin puoleksi tunniksi lataamaan niin johan lähti. Normaalisti käytän laturia talvisin aina samalla kun laitan traktorin roikan päähän lämpiämään.
Lisäksi löytyy yksi bilteman laturi jossa ei ole kunnollisia IP-luokituksia joten sillä lataillaan sitten muita akkuja. Hyvin toimii sekin.
-
Kunhan on sellainen laturi, että se lähtee itsekseen uudelleen päälle sähkökatkon jälkeen. Esim. ajastimen taakse ei kannata laittaa laturia, jonka joutuu käynnistämään erikseen
-
Kunhan on sellainen laturi, että se lähtee itsekseen uudelleen päälle sähkökatkon jälkeen. Esim. ajastimen taakse ei kannata laittaa laturia, jonka joutuu käynnistämään erikseen
Hyvin sanottu sieltä takaa! Sinänsä ihan hyvä joku tronic taijokuvastaava, mutta ei toimi sähkökatkon jälkeen!
-
Pikkunen Bentoni piti jättää satunnaiseen käyttöön tuon käynnistys-kuittauksen vuoksi. Isompi Bentoni lähtee käyntiin samoilla asetuksilla mihin edellisen kerran jäätiin. IKH halpa älylaturi lähtee sähkökatkon jälkeen samoilla asetuksilla kunhan sitä ei irrota välillä akusta.
Lataus traktorissa ja autossa myös 3-napaisesta virtapistorasiasta töpseli tökkäämällä, akkuun liittämiseksi pitäs muutoin aukoa konepeltiä.
-
Onx jollain kokemuksia, voisko ctek hajota osittain? IP65 pitäis olla ja kaikenmaailman suojaukset kytkennöille...ledejä palaa vähän miten sattuu, punavalokin välillä, lataussekvenssi kyllä näyttäis lähtevän käyntiin normaalisti? Useammalla akulla sama ilmiö :(
Meillä kun noita käyttäjiä on useampi, niin ihan tarkkaan ei oo tietoa, mitä on tapahtunu. Mukuloilta kun kysyy, niin kaikilta saa vastauksen "enmääoositäkäyttäny" >:(
-
Kyllä kaikkien insinöörien suunnittelemien ja ihmisten rakentamien koneiden on tapana hajota jossain vaiheessa ja elektronisilla laitteilla tapana mennä rikki joskus mystisestikin.
Sun pitää muuten opettaa mukulat sanomaan "En se minä ollu ja sitä paitsi se oli vahinko".
Muuten siinä ikh:n laturissa on sellainen ärsyttävä piirre että siinä pitää joka kerta painaa start-nappulaa vaikka asetukset jääkin muistiin. Defan laturi voisi olla hyvä kun siinä ei tarvitse erikseen ohjelmoida akkutyyppiä tms. asetuksia. Varmaan se älyää lähteä lataamaankin kunhan vaan on virta kytketty.
-
Kunhan on sellainen laturi, että se lähtee itsekseen uudelleen päälle sähkökatkon jälkeen. Esim. ajastimen taakse ei kannata laittaa laturia, jonka joutuu käynnistämään erikseen
::) ::) ::) ::) ::) ::)
-
Onkohan noiden akkujen latailuissa oikeasti mitään järkeä. Äkkiseltään en keksi ihan montaa syytä miksi latailisin tuntitolkulla.
Sensijaan voisin harkita että olisi pari akkua jossain kärryssä mistä saisi otettua apuvirran jos akut on koneessa tyhjät jotta koneen saisi käyntiin ja omalla laturilla lataamaan. Toki näitä apuakkuja joutuu sitten latailemaan. Mun mielestä noihin akkuihin pätee äkkiä sama homma kuin monessa muussakin asiassa. Jos haluat jonkun toimivan niin vältä siihen koskemasta.
-
Ctek 3.6 käytössä. Transporterissa alkaa olla Eberissä ja akussa ikää sen verran, ettei aina jaksa omineen lähteä lämmittämään. Ongelman ratkaisu on tuo mainittu laturi kiinni aina yöksi niin puol neljä on sitten lämmin volkkari.
-
Nyt vemssi1 ei taida ymmärtää älylaturin ideaa. Se voi olla akussa kiinni ihan miten pitkään tahansa eikä koskaan ylilataa. Lisäksi näillä voi ladata agm-akkuja mitkä voi olla normaaleilla latureilla "haasteellisia". Nykyaikainen elektroniikka on todella herkkää ja alijännite voi aiheuttaa kaikenlaisia hassuja ongelmia ::) Nimen omaan päivittäin vähän käytössä oleviin koneisiin talvella (esim. navettaan rehua traktorilla ja käynnissä 10 min) älylaturi on pirun hyvä kun laittaa lataamaan aina samalla kun laittaa lohkolämppärin lämmittämään. Toisaalta hyvä kun voi esimerkiksi laittaa lataamaan harvemmin tarvittavien koneiden akkuja (puimuri) ja unohtaa vaikka viikoksi. Lisäksi ht:n mainitsema polttoainekäyttöinen lämmitin on akun kannalta todella kuluttava monesti näiden asennusten yhteydessä laitetaan kiinteitä akkulatureita moottoritilaan.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=969#.VDkVidIcSM8
-
...
Sun pitää muuten opettaa mukulat sanomaan "En se minä ollu ja sitä paitsi se oli vahinko".
...
No toi oliskin kauniisti sanottu, kun emännän mukulat yleensä toteaa, että "sulta ei kysytä mitään joten haistapa sinä kuule vaan v1ttu". Varsinkin näin kun emäntä ei oo kotona. Tosin peltoautoonkin äsken tarvittiin jäähdytinnestettä, se lokaatiota osattiin sentään kysyä nätisti, kun oli pakko ... ::)
Nelivuotias osaa vielä sanoakin, että vahinko oli. Ei pääse unohtumaan, kun niitä vahinkoja sattuu aika usein.
Toi akku on pienkuormaajassa, jossa ei ole varsinaisesti "oikeaa" laturia. Tai siis onhan siinä vauhtipyörägeneraattori tjsp., mutta sen kyvystä varata tuota akkua en olisi niinkään varma. No johan akkukin taitaa olla parivuotias joulun aikoihin.
Äkkiä se aika vaan menee. Just tuli muistutus kaasupullovuokrasta. Joko siitäkin saatana on viis vuotta?
-
Nyt vemssi1 ei taida ymmärtää älylaturin ideaa. Se voi olla akussa kiinni ihan miten pitkään tahansa eikä koskaan ylilataa. Lisäksi näillä voi ladata agm-akkuja mitkä voi olla normaaleilla latureilla "haasteellisia". Nykyaikainen elektroniikka on todella herkkää ja alijännite voi aiheuttaa kaikenlaisia hassuja ongelmia ::) Nimen omaan päivittäin vähän käytössä oleviin koneisiin talvella (esim. navettaan rehua traktorilla ja käynnissä 10 min) älylaturi on pirun hyvä kun laittaa lataamaan aina samalla kun laittaa lohkolämppärin lämmittämään. Toisaalta hyvä kun voi esimerkiksi laittaa lataamaan harvemmin tarvittavien koneiden akkuja (puimuri) ja unohtaa vaikka viikoksi. Lisäksi ht:n mainitsema polttoainekäyttöinen lämmitin on akun kannalta todella kuluttava monesti näiden asennusten yhteydessä laitetaan kiinteitä akkulatureita moottoritilaan.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=969#.VDkVidIcSM8
Kyllä mulla jonkinnäköinen käsitys on mistä on kyse. Kuitenkin pointti on se että tollasella laturilla ei anneta kuin tekohengitystä oikeaan ongelmaan. Olisi hyvä ajaa koneilla sillätavalla että akut pysyisi ladattuina eli jos paljon pätkäajoa niin kerran viikossa puolentoista tunnin ajo niin että kaikki öljyt lämpiää ja se lämmin öljy käy jokapuolella. Silloin ei anneta tekohengitystä akulle vaan pidetään koko kone kunnossa. Pidemmissä seisokeissa sitten kaapeleilla käyntiin jos tarve. Yleensä ei ole ja sitten kunnon käyttö.
Mullakin noita polttoainelämmittimiä on ja kunnon akuilla ne ei tuota ongelmia.
Mutta kyllä joka tilalle laturi kuuluu mutta sen käyttö on vähän niin ja näin.
-
Nyt vemssi1 ei taida ymmärtää älylaturin ideaa. Se voi olla akussa kiinni ihan miten pitkään tahansa eikä koskaan ylilataa. Lisäksi näillä voi ladata agm-akkuja mitkä voi olla normaaleilla latureilla "haasteellisia". Nykyaikainen elektroniikka on todella herkkää ja alijännite voi aiheuttaa kaikenlaisia hassuja ongelmia ::) Nimen omaan päivittäin vähän käytössä oleviin koneisiin talvella (esim. navettaan rehua traktorilla ja käynnissä 10 min) älylaturi on pirun hyvä kun laittaa lataamaan aina samalla kun laittaa lohkolämppärin lämmittämään. Toisaalta hyvä kun voi esimerkiksi laittaa lataamaan harvemmin tarvittavien koneiden akkuja (puimuri) ja unohtaa vaikka viikoksi. Lisäksi ht:n mainitsema polttoainekäyttöinen lämmitin on akun kannalta todella kuluttava monesti näiden asennusten yhteydessä laitetaan kiinteitä akkulatureita moottoritilaan.
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=969#.VDkVidIcSM8
Kyllä mulla jonkinnäköinen käsitys on mistä on kyse. Kuitenkin pointti on se että tollasella laturilla ei anneta kuin tekohengitystä oikeaan ongelmaan. Olisi hyvä ajaa koneilla sillätavalla että akut pysyisi ladattuina eli jos paljon pätkäajoa niin kerran viikossa puolentoista tunnin ajo niin että kaikki öljyt lämpiää ja se lämmin öljy käy jokapuolella. Silloin ei anneta tekohengitystä akulle vaan pidetään koko kone kunnossa. Pidemmissä seisokeissa sitten kaapeleilla käyntiin jos tarve. Yleensä ei ole ja sitten kunnon käyttö.
Mullakin noita polttoainelämmittimiä on ja kunnon akuilla ne ei tuota ongelmia.
Mutta kyllä joka tilalle laturi kuuluu mutta sen käyttö on vähän niin ja näin.
sei se 1,5h ajo palio auta jos muuten kone käy 10min työvalot päällä kevyillä kierroksilla pakkaasilla ja ku homma bueno niin valot pois ja sammuksihin.. sei vain kerkiä elpyhyn niin palio ku tarttis.. siihen tuo laturi auttaa oikeasti niinkuin arstipoilla..
öljyihinkää ei auta viä se kevyt ajo, termarin tarttis olla auki tunnin yhtäsoittua ja peräöljyjen 50c vähintään kolome ja kiertääkki viä..
ei oo turhia se maininta öljynvaihroos että xxx tuntia tai vähintään kerran vuores.. kah kun kaikki ei lisäksi urakootte, vain keskittyy siihen olennaiseen ja tuottavaan..
-
Eipä sitä välttämättä talvisydämellä tule ajoja aivan kamalasti jos ei luntakaan satu satamaan, eikä turhaan viitsi traktorilla lähteä pöristelemään sen vuoksi että lämpiää kunnolla. Onneksi apetta saa veivata sen verran ettei ihan kohmetu kone :) No mulla on kyllä navetassa palo-osastoitu varasto missä pidän traktoreita kylmimmillä keleillä.
Edit: Tosi tehokkaasti tuommoinen älylaturi lataa kun nimellisesti sen pitäisi lykätä 4A tunnissa mutta tyhjäksi veivattu akku starttasi aivan hyvin puolen tunnin latauksen jälkeen. Kylmällä akku ei edes ota virtaa vastaan vaikka sinne kuinka yrittäisi lykätä normaalilla laturilla tai koneiden omilla latureilla. Älylatureissa on erikseen kylmälataustila. Ei vemssin kannata ostaa älylaturia kun ei tarvetta ole :) Minä kyllä oon tykänny noista... 4255 fergussa on vaan yhdellä hihnalla laturin pyöritys ja sitä pitäis muistaa kiristellä aika usein. Sitten kun on jäänyt kiristämättä ja ei enää starttaa niin on helppo ladata akku kun on laturi valmiiksi kiinni.
Nykyään hyvä akku on aika vaikea löytää. Korjaamoa pitävä sukulainen tuumasi että ongelmat alkoi siitä kun kierrätettyä lyijyä alettiin käyttää akkujen levyissä. Mulla on valitettavan paljon kokemusta heikkolaatuisista akuista kun olin maatalouskaupassa töissä. Eräs akkumerkki joka alkoi v-kirjaimella oli tietyissä malleissa yksi murheenkryyni.
Ps. Maraani... Mun vanhin poika on 7v ja on koulussa oppinu iskälle uhittelun. Ei muuta kun korvasta kiinni ja jäähylle vaikka se onkin nykyään lastensuojelurikos :o
-
Itse hommasin tuon ikh:n crx jota ei ainakaan tarvitse kuittailla mitenkään. Lähinnä tuon mp-geeliakun latailuun. Kyllä tuolla pystyy 180 A akun lataamaan. Kestäisköhän tuo jos sen asentais kiinteesti autoon tai traktoriin ,vai polttaisko se koko koneen?
-
Mulla on ikh:n ja cteckin laturit traktorissa koko ajan kiinni. Etumaskin taakse laitettu ja muutaman vuoden ne siellä on ehjänä pysyneet... Kato suojausluokat. Ainakin jossain crx malleissa oli alempi suojausluokka mikä näkyi hinnassakin.
-
Mulla on ikh:n ja cteckin laturit traktorissa koko ajan kiinni. Etumaskin taakse laitettu ja muutaman vuoden ne siellä on ehjänä pysyneet... Kato suojausluokat. Ainakin jossain crx malleissa oli alempi suojausluokka mikä näkyi hinnassakin.
ip65 näkyy olevan siihen präntätty ???
-
Itte pyrin siihen että hommat on niin suunniteltu että pätkäajoa tulisi mahdollisimman vähän vaan aina kun koneen käynnistää niin Se saisi ainakin tunnin sitten tehdä töitä. Aina Se ei kuitenkaan tahdo onnistua. Siksi esim navettaa palvelee isohko avantti eikä raktori.
-
Onkohan noiden akkujen latailuissa oikeasti mitään järkeä. Äkkiseltään en keksi ihan montaa syytä miksi latailisin tuntitolkulla.
Sensijaan voisin harkita että olisi pari akkua jossain kärryssä mistä saisi otettua apuvirran jos akut on koneessa tyhjät jotta koneen saisi käyntiin ja omalla laturilla lataamaan. Toki näitä apuakkuja joutuu sitten latailemaan. Mun mielestä noihin akkuihin pätee äkkiä sama homma kuin monessa muussakin asiassa. Jos haluat jonkun toimivan niin vältä siihen koskemasta.
Ainakin mulla varavoimakäytössä ctek jatkuvasti päällä. Lisää akun ikää reippaasti. Meillä agrekaatti ja akku lämpimässä tilassa. Ennen akku silloin tällöin ladatessa loppui vuodessa.
-
H.T. lataa parhaillaan älyä päähänsä Vodka-pullon jenkapäästä ;D
-
H.T. lataa parhaillaan älyä päähänsä Vodka-pullon jenkapäästä ;D
Emmää tollasta... Jack Danielsia jos olis... ::)
-
Mix akku tulis olla jatkuvasti roikassa. Itsellä riittää kun akut lataa muutaman kerran vuodessa ja älylaturissa parasta on se että sillä voi ladata kaikki ruohonleikkurin akuista työkoneiden AGM akkuihin.....
Itsellä CTEK 3,5 ja 7 A laturit....
-
Ei saanut älylaturillakaan virtaa ihan tyhjään optima-akkuun, joka meni tyhjäksi traktorin valojen jäätyä päälle. Eikä iki-vanhalla älyttömälläkään laturilla, ylijännitesuoja pompsahti aina saman tien. Kännykänlaturin näköisellä moottoripyörän akun ylläpitolaturlla, sai optimaan senverran virransiementä, että sen sai uudelleen latinkiin. ???
-
Aikamoinen hajonta hinnoissa, muutamasta kympistä 1600 euroon... eikös nykyaikaiset sähköhimmelit vaatisi jo tuollaisen tuhannen euron laadukkailla toiminnoilla olevan laturin, ei mene elektroniikka sekaisin?
http://www.ikh.fi/tuotehaku/akkulaturi
-
Noita tehokkaampia pystyy käyttää yleensä myös virtalähteenä. Mulla on yksi "sisäkäyttöön" tarkoitettu bilteman älylaturi missä on virtalähdetoiminto. Joskus voi olla aivan hyvä toiminto jos haluaa testata jotain 12V järjestelmässä.
-
Ctekkejä on pimentynyt pari kpl... ei nekään ihmevehkeitä ole. 20 v. vanha karvalakkilaturi pelaa aina, varalla.
Nykyautoissa ym. pitää olla tarkkana akunvaihdossa ja muussa ettei kottero sekoa ja joudu tekemään hommaa pitkän kaavan kautta, tuollainen virtalähdelaturi voi haukkua hintansa?
-
Ctekkejä on pimentynyt pari kpl... ei nekään ihmevehkeitä ole. 20 v. vanha karvalakkilaturi pelaa aina, varalla.
Nykyautoissa ym. pitää olla tarkkana akunvaihdossa ja muussa ettei kottero sekoa ja joudu tekemään hommaa pitkän kaavan kautta, tuollainen virtalähdelaturi voi haukkua hintansa?
Monissa autoissa riittää kun laittaa virrat pariksi minuutiksi päälle ennen starttia. Niin ehtii tietokoneet kännistyä ennen moottorin käynnistymistä. Hitaampi tapa on toisissa autoissa se "mikälie" sulake (oikeata nimeä en tiedä, mutta sulakkeessa 2 nastaa, mutta rasiassa kolme reikää) laitetaan vain toisin päin ja kun virrat laittaa päälle niin vain yksi ohjelman osa, vaikka valojärjestelmän tarkastaa ja ajaa sen ohjelman sinne auton tietokoneeseen. Auton näyttötalusta saa seurata miten ohjelma asettuu ja virrat pois ja uudestaan päälle... Sitten vaan se pirun sulake oikein päin ja menoksi.
Ainakin aika kuluu hitaasti kun sen tekee keskellä yötä jossain korvessa, pelkän puhelinnevonnan varassa.
Opinpahan sen, että apuvirtaa veneenakkuun ei kannata antaa autonakusta. :)
-
Paljon tuntuu ihmiset puljaavan noiden akkujen kanssa. Ittellä kun on menttaliteetti että akkuihin ei kosketa niin hyvin koneet pelaa. Sitten kun joku jättää jotain sähköä kuluttavaa päälle niin kone käyntiin kaapeleilla ja menoksi. Ongelmatapaukset tulee jos kone on niin parkissa että ei mahdu toisella viereen jos tosiaan on joku virrankäyttö ollu päällä. Akut on järjestäen kestänyt 5 v tai pitemppään ja sitten kun ne on loppu niin sitten uudet tilalle. Agregaattissa taitaa olla ylläpitolaturia mutta muualla ei tietääkseni.)
-
Sitä menee akku kuin akku äkkiä sököksi, kun laturista menee jännitteensäädin paskaksi >:(
-
Exide on laadukas akkumerkki.
-
Exide on laadukas akkumerkki.
Latausta sekin vaatii ;D
-
Exide on laadukas akkumerkki.
On merkki joo, muttei akku :-\
-
Exide on laadukas akkumerkki.
On merkki joo, muttei akku :-\
Tuliko exodus :o
-
Kuka on kingi? - TRANE on kingi...?
http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
-
Toipuuko forvatoitunut akku ctek huomassa?
-
Toipuuko forvatoitunut akku ctek huomassa?
Millanen se on :o
-
Toipuuko forvatoitunut akku ctek huomassa?
Millanen se on :o
Olisko sulfatoituneen vatsakohta?
-
Nazi Siwas on tälläviikolla ollu kampanja älylaturista 20 sis alv, toimiva kampe...
http://www.lidl-service.com/static/2844174/52513_DK.pdf
-
Nazi Siwas on tälläviikolla ollu kampanja älylaturista 20 sis alv, toimiva kampe...
http://www.lidl-service.com/static/2844174/52513_DK.pdf
Täysin samaa mieltä, kesällä oli samanlainen laturi jatkuvassa käytössä kun paimenpoikien akkuja latailtiin. Hinta/laatusuhde on kohdillaan.
-
Nazi Siwas on tälläviikolla ollu kampanja älylaturista 20 sis alv, toimiva kampe...
http://www.lidl-service.com/static/2844174/52513_DK.pdf
Ostin kanssa silloin joskus, jostakin syystä jää standby moodiin, sähkökatkon jälkeen. Ei jatka siitä mihin jäi.
Uusi malli voi olla erilainen. Ulkoisesti juuri tuon linkin näköinen.
Bentonit ja Ctekit jatkavat sähkökatkon jälkeen, muistavat, missä mentiin.
-SS-