Kaupan omat merkit ovat kotimaisen tuotannon syöpä. Moni tavan tossunkuluttaja kuvittelee edelleen Pirkankin olevan kotimaista. Kieroushan näissä on se, että mikä viime viikolla oli jonkin kotimaisen toimijan tekemää, saattaa seuraavalla kerralla tulla jostain merentakaiselta bulkkipajalta. Ja siinä kohtaa on selvää, että kaakun raaka-aineeksi otetaan halvinta ja heikointa koossa pysyvää.
Samalla nämä halpisbrändit vievät markkinaa tunnetuilta kotimaisilta tuoteilta, joiden peruslähtökohtana on kotimainen raaka-aine. Tämän seurauksena kotimaisen raaka-aineen kysyntä laskee ja jalostajan maksukyky vedetään äärimmilleen.
Tämä on muuten osattu suuntaa-antavasti pistää paperille jo varsin aikaisessa vaiheessa:
"Kaupan omat merkkituotteet lisäävät kotimaisen elintarviketeollisuuden paineita, koska niiden valmistus on mahdollista viedä ulkomaille. Yksittäiselle tuotteelle määritellään resepti ja elintarviketeollisuuden yrityksiä kilpailutetaan keskenään siitä, kuka tuotteen saa valmistettavaksi. Tyypillistä kaupan omille tuotemerkeille on, että niiden hinnat asettuvat yleensä alhaisemmalle tasolle kuin niin sanottujen merkkituotteiden."
-SUOMEN MAA- JA ELINTARVIKETALOUDEN KEHITYS VUOSINA 1995-2005, Maatalouspoliittisen työryhmän väliraportti,
->ilmeisesti vuodelta 1996
JK. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen paperi näin jälkeenpäin katsoa.
http://wwwb.mmm.fi/julkaisut/tyoryhmamuistiot/muistiot/vl5_main.htm