Mihin perustuu myytti , että pyöröpaalaus on kallista ja työllistävää. Ittellä on täysin päinvastaiset käsitykset ko tavasta. Entä miksi sitä rehua täytyy silputa ja vatkata useampaan kertaan joko sähköllä tai polttomoottorilla ennen kun sen saa laittaa lehmälle kun samalla joutuu lisäämään kortta jotta vatsa ei mene sekaisin. (nyt ei puhuta ulkomaalaisista 1000 lehmän navetoista vaan suomalaisista alle 100 lehmän karjoista.
Jaa-a. Tuliskohan se ihan siitä mitä se maksaa... Tehtiin tuossa pari viikkoa sitten 350 000kg rehua (keskimäärin 45% ka) aumaan navetan viereen. Ajosilppuri porukka oli tekemässä, rahaa meni 4100€ alv 0%, aikaa meni 8h, kun käytiin syömässä välillä. Sisälsi karhoitus + hakkurointi + ajo siiloon. Siihen kaks traktoria päälle tiivistykseen 12h/traktori, eli 24h yht, eli 35€/h kustannuksella 840€ + peitteet ja painot 500€, eli kaikki navetan vieres 5500€ alv 0%. Sama määrä paalattuna maksaisi 7000€ ja paalit pitäisi vielä teloa pellolta pihaan... Puhumattakkaan siitä kuinka hankalaa on sen jäätyneen paalin kans pelata. Viime talvena meni kolme fiskarssin talikkoa rikki kun niitä hajotti.
Kyllä vms1 tässä jäljillä on. Myytti perustuu pieniin paaleihin ja pienille hevostiloille suunnattuun hinnoitteluun. Urakoitsijoiden hintahaitari on todella leveä.
Noista Somebodyn heinistä tulee n. 300 kpl kunnollista pyöröpaalia. Paalattuna ja tuubiin käärittynä, verkkoineen ja muoveineen, 300 kpl x 10€/kpl = 3000€. Ne aumantallojat voivat kuljettaa paalit pellolta tuubikäärimelle.
Toinen asia on mitä paaleille sitten tapahtuu; jos ne siirretään naudan syötäväksi sellaisenaan, kuten vms1 kirjoittaa, on menetelmä varmasti kustannustehokas. Jos paalit laitetaan apevaunuun, kuten meillä tehdään, muuttuu homman järkevyys vähintäänkin kyseenalaiseksi