Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rypsistä rapsiin  (Luettu 317294 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Kuvien perusteella sanoisin 7130 olevan jo lähellä puintia mutta Proximo ehdottomasti ei. Täällä jossain yhteydessä jo mainittiin siementen murskaaminen valkoisen paperin välissä. Jos murskatun siemenen öljyläikkä keltainen on kaikki OK mutta jos vihertää pysy pois pellolta.
"Melkein koko varren korkeudelta mustia" ei oikein kuulosta puintivalmiilta.

OK  juu seurataan tilannetta siellä clearfield pellolla. Paljonko sietää olla varissutta
mullassa siinä. Tulin tahallaan töihin notkumaan, jotta ei repeisi hermo puimaan.

Kanadan kameliinanviljelijät neuvoivat ottamaan koko varren korkeudelta
siemeniä, ja alimmat saivat olla hiukan raaempia.
Mutta ne niittävät karheelle. Puimurikorjuu on kummajainen siellä. Luultavasti
niiden lajikkeet varisevat myös helposti, jos odottelee loppuja lituja valmiiksi.

-SS-

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2013
Vs: Rypsistä rapsiin
Kylmiksen kans sama huomio että kuukausi puintiin ja muutamia valmiita palkoja jo. Vaikee kuvitella että ne kiinni pysyvät ja säiliöö aikanaan täyttävät. Muuten vois kuvitella että rapseja voi jopa tullakin. Ihmeesti laissa ovat. Viime syksynäkin satoi mut oli paremmin pystyssä. Multasella maalla 4.5 kilostakin olisi voinut pudottaa.

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Rypsistä rapsiin
Rapsin 1000siemenen paino on n.4g. 1000 siementä/m2 on aika paljon silmämääräisesti (n.10siementä/kämmenen ala), kuitenkin vain 40kg/ha. Lehtivihreä paljon suurempi rahallisen tappion aiheuttaja kuin muutaman siemenen variseminen.
Lehtivihreä 50ppm 2tn sadolla n.100€/ha tappio. 40kg rapsia n.15€.

Viimeksi muokattu: 07.09.16 - klo:09:38 kirjoittanut Tiimo

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Rypsistä rapsiin
  Lieneekö rapsi erillainen ,kun rypsissä en ole saanut lehtivihreää nousemaan milloinkaan lähellekkän
sakkorajaa.
  On jotenkin sellainen tuntuma tullut ,jos puintikosteus alle 20% niin ei lehtivihreä ongelma ,tosin kuivaan
pääsääntöisesti kylmäilmakuivurilla ,joten voihan sekin vaikuttaa asiaan.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Lienee tosiaan rapsin ongelma lehtivihreä, monilla on ollut sitä kiusaa. Rapsi on epätasaisempi valmistuja, rypsillä on varsikin nyt  jo ihan rapsakkaa, rapsilla kosteanvihreää pajunvartta puinninkin aikana. Rypsipellot ovat tummia puinnin jälkeen, rapsipellot heleänvihreitä.

Clearfield rypsi saattaa olla seuraava kevätkylvöinen, vaikka tulisi vain 500 kg. Koska hermo ei tahdo kestää odotella syyskuun loppuun. Toisaalta, monet ovat saaneet rapsista satoa ja öljypitoisuutta enemmän. Jotkut taas paljon vähemmän. Katsotaan sitten, mihin kastiin joudun. Uskoisin, että ainakin 1000 kg voisi saada satoa, mieluummin toivoisi enemmän, jos vaan puimurin sisällä pysyy. 90-luvun vaihteessa oli kolmen vuoden koesarja täällä Lounais-Suomessa, lopputyö, jossa tutkittiin varisemista, rapsi varisi enemmän kuin rypsi. Satotasot olivat rypsillä tasaiset 1,7 tonnia, rapsilla 1,0  - 2,2 tonnia, keskisato rapsilla ehkäpä rypsiä alhaisempi, mikä kertoo rapsin riskialttiudesta, vaikka satopotentiaalia olisikin.

Syysrapsista pitäisi kaiken järjen mukaan saada suuruusluokkaa 2 - 3 tonnia, jos vaan talvehtii. Rockn'roll sadot ovat vähän semmoisia näytösjuttuja. Toivottavasti ei ole ihan samanlainen vesitalvi kuin viime talvi. Hyvä olisi saada hiukan lunta. Ei ole mitään havaintoa syysrapsin kevään kasvinsuojelusta, kai sinne rapsikuoriaistorjunta tehdään ja Amistaari/proline täyskukkaan.

Lueskelin muuten Kanadan Camelina Schoolia, oli hyvää tietoa. Pitkä ja harvalta näyttävä kukinta ei olekaan välttämättä pahasta, sillä kasvin pitäisi saada kukkimisen aikaan lehdilleen yhteyttämistä ja ravinnon keruuta varten paljon auringonvaloa, paksu kukkameri vähensi lehtien hyvinvointia ja yhteyttämistä, mikä johti siemenaiheiden ylimääräiseen abortoitumiseen. Joka tapuksessa kuulemma puolet kukista jää tekemättä siementä. Mutta siis ei valtavan iso ja nopea kukinta välttämättä ole satotuoton tae. Kanadan miesten tutkimusten mukaan.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsistä rapsiin
Puinnin aloitusajankohdan ohjeistaminen on aika vaikeeta antaa täältä käsin. Itse olen yleensä lykännyt puintia niin pitkälle kuin mahdollista. Sitten kun kylältä on jo muiden rypsirapsit hävinneet, niin olen lähtenyt kokeilemaan. Viime vuosi oli poikkeus, mutta yleensä kosteudet on olleet 12-15 välissä. Lehtivihreä ei ollut koskaan ongelma rypsillä, yleensä jotain 5mg tms. Ei tullut laatuvähennyksiä. Katotaan nyt tämä rapsi loppuun asti.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Puinnin aloitusajankohdan ohjeistaminen on aika vaikeeta antaa täältä käsin. Itse olen yleensä lykännyt puintia niin pitkälle kuin mahdollista. Sitten kun kylältä on jo muiden rypsirapsit hävinneet, niin olen lähtenyt kokeilemaan. Viime vuosi oli poikkeus, mutta yleensä kosteudet on olleet 12-15 välissä. Lehtivihreä ei ollut koskaan ongelma rypsillä, yleensä jotain 5mg tms. Ei tullut laatuvähennyksiä. Katotaan nyt tämä rapsi loppuun asti.

Ootko katsonut sitä yhtä 900 kg satoasi maasta käsin, katsoin yhtä
rapsitutkimusta ulkomailla, kypsymisen jälkeen variseminen tapahtuu
300 - 600 jyvän neliötahdilla. Eli jotain Roksimoa  20-30 kg päivä.

Mulla ei nyt kyllä hermo kestä odottaa, kun on tottunut,
että elokuun 1. viikolla pitäisi alkaa olla pellot kyntökunnossa. Ei
jaksa enää täällä töissäkään notkua, kun on loppuviikon hommat jo tehtynä....

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsistä rapsiin
Se oli tosi outo vuosi, kasvusto oli hyvännäköinen, mutta mitään ei kertynyt. Sen käsityksen sain, ettei saaneet muutkaan kovin hyvin. Rapsista en tiedä, mutta rypsin varisemisesta minulla ei ole oikein konkreettisia havaintoja. Semmostahan se on, että varovasti pitää puida, koska lituja varistaa jo pöydälle. Joskus koitin puintitappioita määritellä, ei siitä oikein tullut mitään, kun koko pelto oli rypsiä täynnä. Mun mielestäni sama juttu kuin viljoissa, että merkittävää puintitappiota on aika vaikea saada aikaiseksi. Vaikka pellosta löytyy tavaraa, niin ei niistä silti kerry mitään.

Köntys

  • Vieras
Vs: Rypsistä rapsiin
Puinnin aloitusajankohdan ohjeistaminen on aika vaikeeta antaa täältä käsin. Itse olen yleensä lykännyt puintia niin pitkälle kuin mahdollista. Sitten kun kylältä on jo muiden rypsirapsit hävinneet, niin olen lähtenyt kokeilemaan. Viime vuosi oli poikkeus, mutta yleensä kosteudet on olleet 12-15 välissä. Lehtivihreä ei ollut koskaan ongelma rypsillä, yleensä jotain 5mg tms. Ei tullut laatuvähennyksiä. Katotaan nyt tämä rapsi loppuun asti.

Ootko katsonut sitä yhtä 900 kg satoasi maasta käsin, katsoin yhtä
rapsitutkimusta ulkomailla, kypsymisen jälkeen variseminen tapahtuu
300 - 600 jyvän neliötahdilla. Eli jotain Roksimoa  20-30 kg päivä.

Mulla ei nyt kyllä hermo kestä odottaa, kun on tottunut,
että elokuun 1. viikolla pitäisi alkaa olla pellot kyntökunnossa. Ei
jaksa enää täällä töissäkään notkua, kun on loppuviikon hommat jo tehtynä....

-SS-

No onko siellä edes variseminen vielä alkanut? Itse odottaisin edes siihen muutaman sadan siemenen varisemiseen asti, jos keliä piisaa, ja piisaahan tätä kesäistä syksyä  :D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsistä rapsiin
Pännii toi luvattu helle, siellä voi nyt jälkimmäinen ruiskylvö joutua kuorettuman valtaan. Sitten ollaankin ihmeissään.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Pännii toi luvattu helle, siellä voi nyt jälkimmäinen ruiskylvö joutua kuorettuman valtaan. Sitten ollaankin ihmeissään.

10mm S-piikillä pinnassa ajaen, se piikki on niin löysä, että alkaa paukuttaa kokkareissa, ja kuorettumat murtuvat..  Vanhassa äkeessä on jalakset, kulkee tasaisestii ja ketjuilla lohkot kiinni, mukautuu pinnanmuotoihin kuin gillette. Aika monena vuonna 70- luvulla tehtiin syysviljalle.  Omasta mielestä kannattaa mennä ennen kuin epäröidä, kuivaa voi kestää viikkoja.

Sittemmin myöhäisemmät kylvöajat ovat vähentäneet sitä ongelmaa,  kastekin pitää maan märkänä iltapäivään.

-SS-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsistä rapsiin
Ei tule kuorettuman kanssa ongelmia. Kahden ekan päivän kylvökset ovat jo niin hyvin pinnalla, että ajourat näkyvät. Loput jo piikillä. Kyllä tämä ruis on tässä vaiheessa kautta hyvin kenttäkelpoinen, tosin tämä ominaisuus voi olla hyvin haitallinen vuoden päästä, kun lähdetään puinneille.

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1077
Vs: Rypsistä rapsiin
Itsellä nyt ensimmäistä kertaa rapsia ja puintiajankohdan arvioimisesta ei hajuakaan.
Kasvustossa on aivan valmiita lituja, ja vihertäviä, ja kaikkea siltä väliltä.
Kylvöajankohta oli 7 - 9. toukokuuta ja kasvusto nousi aika nopeasti sirkkalehtiasteelle.
Kukintaa kesti monta viikkoa ja sitä riitti heinäkuun loppupuolelle asti.
Oma arvaus on että syys/lokakuun vaihteessa voisi olla puitavissa.
Kokeneemmilta rapsin kasvattajilta kysyisin, mikä on tyypillinen puintiajankohta jos kasvukausi on ollut suht normaali kuten tänä vuonna?

Tiimo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 603
Vs: Rypsistä rapsiin
Varmaan aika lähellä oikeassa olet pice.
Pitkä kukinta on sadon kannalta hyväksi mutta kysyy hermoja syksyllä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20005
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsistä rapsiin
Lähden koepuimaan varovasti pussukkaan ne varvut ja sitten murskailen niitä siemeniä. Itsellä on niin huono värisilmä harmaan eri sävyjen tunnistamisessa.

-SS-