Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 11.12.16 - klo:18:00
-
Onko jollain kokemusta/ näkemystä voisiko toimia ja tulisiko edukkaammaksi ja riittävän toimivaksi jos pöllikärryn päälle asentaisi noi lietekipot ja kuivalantavehkeet. Nosturi saisi olla paikalla niin sillä saisi lannat kyytiin ja toimisi lietteellä pumppukuormaimen virassa.
Eli saavutetaanko niin paljon hintaetua että kannattaa tehdä.
-
Onko jollain kokemusta/ näkemystä voisiko toimia ja tulisiko edukkaammaksi ja riittävän toimivaksi jos pöllikärryn päälle asentaisi noi lietekipot ja kuivalantavehkeet. Nosturi saisi olla paikalla niin sillä saisi lannat kyytiin ja toimisi lietteellä pumppukuormaimen virassa.
Eli saavutetaanko niin paljon hintaetua että kannattaa tehdä.
MJ-ryhmäläiset uunottaa sua ja käskee tänne kyselemään tyhmiä?
-
Kuivalanta lastataan kaivurilla.
Lietettä ajetaan lietevaunulla.
Kuivalanta ajetaan kuivalantavaunulla.
Myy se pöllikärry pois ja osta ne.
-
ongelma on että miten saat siihen metsäkärryyn riittävän isot renkaat? Mutta sitten kysymys vähänaiheesta pois mahtaisiko kuorma-auton peräkärryn telirakenne toimia lietepöntön alla? onko huonoja puolia/kokemuksia. siis renkaat tulisi riittävän isot maatalousrenkaat mutta lähinna mietin miten jousitus toimii. normaalistihan lietepöntöisä on keinuteli.
-
Onko jollain kokemusta/ näkemystä voisiko toimia ja tulisiko edukkaammaksi ja riittävän toimivaksi jos pöllikärryn päälle asentaisi noi lietekipot ja kuivalantavehkeet. Nosturi saisi olla paikalla niin sillä saisi lannat kyytiin ja toimisi lietteellä pumppukuormaimen virassa.
Eli saavutetaanko niin paljon hintaetua että kannattaa tehdä.
Osta vaihtolava kärri. Siihen liete, kuivalanta ja metsä varustus.
-
Rakensin itse 18 tn telin päälle metsäkärryn ja ajattelin juuri kuin vms :ssi Renkaat olisivat 600mm, mutta mutta katsokaa vähäm käytettyjen perusvaunujen hintoja ei kustanna maltaita.
ainoa mikä metsäkärryssä eua on aisaohjaus jolla lietteen levitys menis kylkimyyryä jaeri raiteilla. Nyt ajelen puut lannat eri vehkeillä.
-
Onko jollain kokemusta/ näkemystä voisiko toimia ja tulisiko edukkaammaksi ja riittävän toimivaksi jos pöllikärryn päälle asentaisi noi lietekipot ja kuivalantavehkeet. Nosturi saisi olla paikalla niin sillä saisi lannat kyytiin ja toimisi lietteellä pumppukuormaimen virassa.
Eli saavutetaanko niin paljon hintaetua että kannattaa tehdä.
Lopputuloksena painava kärry, joka ei ole optimaalinen oikein mihinkään hommaan? Vaihtolavasysteemit tuo aina lisää rautaa ja painoa, mikä kiusaa peltoa ja vaatii isomman veturin.
-
Onko jollain kokemusta/ näkemystä voisiko toimia ja tulisiko edukkaammaksi ja riittävän toimivaksi jos pöllikärryn päälle asentaisi noi lietekipot ja kuivalantavehkeet. Nosturi saisi olla paikalla niin sillä saisi lannat kyytiin ja toimisi lietteellä pumppukuormaimen virassa.
Eli saavutetaanko niin paljon hintaetua että kannattaa tehdä.
MJ-ryhmäläiset uunottaa sua ja käskee tänne kyselemään tyhmiä?
ovat kovia poikia mä en ole moistesta edes huomannu keskustelua.
-
Mä itseasiassa olen hoksannu sen ongelman noissa vaihdoissa että ne on kuitenkin tietyllätapaa työläät mutta köyhyys laittaa kikkailemaan.
Sitä en allekirjoita että missään suhteessa kaivuri olisi näin pienillä määrillä tehokkaampi. Nosturilla lappaa todella paljon lantaa kyytiin ja siirroissa ylimääräinen kikkailu jää pois.
-
Mä itseasiassa olen hoksannu sen ongelman noissa vaihdoissa että ne on kuitenkin tietyllätapaa työläät mutta köyhyys laittaa kikkailemaan.
Sitä en allekirjoita että missään suhteessa kaivuri olisi näin pienillä määrillä tehokkaampi. Nosturilla lappaa todella paljon lantaa kyytiin ja siirroissa ylimääräinen kikkailu jää pois.
Köyhyys?
"Jos meinaat maataloustouhuja tehdä niin kyllähän uudella raktorilla pitää voida ajaa"
-
Mä itseasiassa olen hoksannu sen ongelman noissa vaihdoissa että ne on kuitenkin tietyllätapaa työläät mutta köyhyys laittaa kikkailemaan.
Sitä en allekirjoita että missään suhteessa kaivuri olisi näin pienillä määrillä tehokkaampi. Nosturilla lappaa todella paljon lantaa kyytiin ja siirroissa ylimääräinen kikkailu jää pois.
Köyhyys?
"Jos meinaat maataloustouhuja tehdä niin kyllähän uudella raktorilla pitää voida ajaa"
Niin on vaan vähän eri asia pitää uudehkoa veturia jolla ajaa lähes joka päivä kun ostaa noita 30- 50 tonnin leluja joita vetää perässä sen pari päivää- viikon.
En määkään miettisi tällaisia kikkoja jos rupeiaisin urakoimaan liettenajoa mutta omiin harrasteisiin menisi vähän pienempikin.
-
En määkään miettisi tällaisia kikkoja jos rupeiaisin urakoimaan liettenajoa mutta omiin harrasteisiin menisi vähän pienempikin.
Mikset ajattaisi niitä omia lietteitä urakoitsijalla?
Kunnon vaunu maksaa ihan v*tusti, urakoitsijalla ajattaminen ei niinkään.
-
En määkään miettisi tällaisia kikkoja jos rupeiaisin urakoimaan liettenajoa mutta omiin harrasteisiin menisi vähän pienempikin.
Mikset ajattaisi niitä omia lietteitä urakoitsijalla?
Kunnon vaunu maksaa ihan v*tusti, urakoitsijalla ajattaminen ei niinkään.
Niinhän mä varmaan teenkin. Kuitenkin se mäellä katseleminen kun urakoitsija ajelee on vähän kiikunkaakun kun veturi on jo olemassa.
-
En määkään miettisi tällaisia kikkoja jos rupeiaisin urakoimaan liettenajoa mutta omiin harrasteisiin menisi vähän pienempikin.
Mikset ajattaisi niitä omia lietteitä urakoitsijalla?
Kunnon vaunu maksaa ihan v*tusti, urakoitsijalla ajattaminen ei niinkään.
Niinhän mä varmaan teenkin. Kuitenkin se mäellä katseleminen kun urakoitsija ajelee on vähän kiikunkaakun kun veturi on jo olemassa.
varmasti keksit jotaki tekemistä sillekki aikaa, vaikka navetas.. ja voithan sä ruveta ajahan sille siirtoa puskukonttihin yms? yhteistyö on pop..
-
En määkään miettisi tällaisia kikkoja jos rupeiaisin urakoimaan liettenajoa mutta omiin harrasteisiin menisi vähän pienempikin.
Mikset ajattaisi niitä omia lietteitä urakoitsijalla?
Kunnon vaunu maksaa ihan v*tusti, urakoitsijalla ajattaminen ei niinkään.
Niinhän mä varmaan teenkin. Kuitenkin se mäellä katseleminen kun urakoitsija ajelee on vähän kiikunkaakun kun veturi on jo olemassa.
Kehäpäätelmä?
Vaihda veturi vanhempaan.
-
Eli kun ostaa uuden traktorin niin on pakko keksiä sille jotain ajoa, ihan vaan ettei se seisois?
Mahtava loogikka kertakaikkiaan.
-
Mua kiinnostais tietää miten toteutat sen kaiken mekaniikan jos itsepurkavan kuivalantakärryn teet? Lietekärry tyhjyy varmaan hydrauliikalla. Mut kontti minkä voi nosta metsäkärryn päälle pitää sisältää voimansiirron takapurkajalle, pohjakuljettimet jne. Saattaa tulla äkkiä aika korkea rakenne. Sit se tukkikuormain on siinä nivelakselin edessä jne. Ei mahdoton mutta onko järkevä. Paskoja mutta kuitenkin tuota parempia kuivalanta vaunuja saa aika edullisesti. Luultavasti halvemmalla kuin tuon rakentaminen.
-
eiks tuo karko tee melkein tuollasia vaunuja? saa laittaa vaikka mitä hydellä saa aikaan... se kuormain vaan ei passais enää olla ihan pilkki jotta toimiva... mutta mitä aisapainosta!!!
-
Mua kiinnostais tietää miten toteutat sen kaiken mekaniikan jos itsepurkavan kuivalantakärryn teet? Lietekärry tyhjyy varmaan hydrauliikalla. Mut kontti minkä voi nosta metsäkärryn päälle pitää sisältää voimansiirron takapurkajalle, pohjakuljettimet jne. Saattaa tulla äkkiä aika korkea rakenne. Sit se tukkikuormain on siinä nivelakselin edessä jne. Ei mahdoton mutta onko järkevä. Paskoja mutta kuitenkin tuota parempia kuivalanta vaunuja saa aika edullisesti. Luultavasti halvemmalla kuin tuon rakentaminen.
Toi nykyinen kärry yhdistelmä on sikäli fiksu että nosturin jalassa on selkeä aukko mistä saisi uloaottoakselin vietyä. Sikäli ehkä toi lietekippo menisi helpommin. Tää kuivalanta voi äkkiä olla tuhoon tuomittu. Toki puskulaatikko ja sen perään levitin voisi olla mahdollisuus. Toki joutuu levittimen voimalinjan viemään kulmavaihteilla laatikon vierestä levittimelle. Toki olisihan sillä kiva ajella soraa ja kalkkia sitten kanssa.
-
ongelma on että miten saat siihen metsäkärryyn riittävän isot renkaat? Mutta sitten kysymys vähänaiheesta pois mahtaisiko kuorma-auton peräkärryn telirakenne toimia lietepöntön alla? onko huonoja puolia/kokemuksia. siis renkaat tulisi riittävän isot maatalousrenkaat mutta lähinna mietin miten jousitus toimii. normaalistihan lietepöntöisä on keinuteli.
Noukinvaunuissa ainakin on samat alustat kuin kuormaautojen perävaunuissa. Ilmajousitus nyt ainakin kannattaa laittaa ja etummaiseen ja takimmaiseen akseliin automaattinen ohjaus. Toisaalta mitä järkeä on ajella maantiekalustolla pellolla tai peltokalustolla tiellä.
-
Jos laittas nosturin alle/perään v.o:lla pylrivän hydepumpun ja sopiva moottori/laatikko(välitys) kärrin persiisiin joka pyörittäis sopivalla toisioveto periaatteella (ketju/kardaani) levitylautasia (keloja) ja koneen hydestä pohjakuljettimen käytön... joku n.10 tonnin kakkakärryn lava siihen ja lisää laitaa sem mitä nosturilla ylettää laittamaan? Kaikkihan kai mahdollista on mutta mikä järkevää? Ehkä JOS ite tollasta suunnittelisin tai tarttisin tai haluaisin leikkiä, tekisin tuppisovitteisen siitä nosturista ja ostasin siihen perään kärryt/käyttötarkotus..
-
Ei varmaan se voa ole ongelma tuoda taakse, jalkalava ehkä olis järkevin. Mutta mistä löydät semmonen levitin, ehkä noi vanhat ryssä levitimet, siinä voa keskellä. Pytty varmaan helpompi sovittaa
Mutta rengastus,sehän on ihan eri metässä ku pellolla?
-
kuin niin? eiks noi mettärenkaat sovellu pellollekin ihan hyvin? monessa kärrissä ihan oikeet renkaat ..
-
ei tuo ny aiva tuhoontuomittu irea oo monikäyttökärryksi, mutta kyllä se mettäkärry alustana on väärä.. mieluummin just jalakalava systeemillä, mutta ylimääräästä painoa tulee aivan varmasti.. säästöä tulee lähinnä napa ja rengaskulussa, toisaalta kuluuhan ne enemmän ku enemmän ajoa.. mutta miksi kaikki pitää olla niin suurta, ajaa/ajattaa siirtoajot isommalla ja kevyehköllä peltotyöstö, työteho on kuitenki siinä vaihees eri luokkaa kun tieajo jää pois..
-
Olisikohan jotkut sopivat telat kärryyn mahdolliset. Niissähän on rengasväli niin lyhyt että ihan hirmuisia pyöriä sinne ei saa. Tämä siis ihan kunhan heitin.
-
Olisikohan jotkut sopivat telat kärryyn mahdolliset. Niissähän on rengasväli niin lyhyt että ihan hirmuisia pyöriä sinne ei saa. Tämä siis ihan kunhan heitin.
onhan se maharollista täysin, mutta, ne kerää sitten sänkiä ja heinää aikalailla mukaansa.. ja sitten kun uppoaa niin on sitte lujas..
oikiasti..
jos ei peruspyörillä pääse, niin väärä aika olla siä pellolla, levikkeet on vain sitä varten että lisätään kantopintaa painolle, ei pinnalla pysymiseen..
-
Iltalääkkeet jääny joltain ottamatta ja isoremmi rupeaa luistamaan. ::)
-
Olisikohan jotkut sopivat telat kärryyn mahdolliset. Niissähän on rengasväli niin lyhyt että ihan hirmuisia pyöriä sinne ei saa. Tämä siis ihan kunhan heitin.
onhan se maharollista täysin, mutta, ne kerää sitten sänkiä ja heinää aikalailla mukaansa.. ja sitten kun uppoaa niin on sitte lujas..
oikiasti..
jos ei peruspyörillä pääse, niin väärä aika olla siä pellolla, levikkeet on vain sitä varten että lisätään kantopintaa painolle, ei pinnalla pysymiseen..
Ei sillä pinnalla pysymistä haeta vaan nimenomaan kantopintaa tiivistystä vastaan.
-
Olisikohan jotkut sopivat telat kärryyn mahdolliset. Niissähän on rengasväli niin lyhyt että ihan hirmuisia pyöriä sinne ei saa. Tämä siis ihan kunhan heitin.
onhan se maharollista täysin, mutta, ne kerää sitten sänkiä ja heinää aikalailla mukaansa.. ja sitten kun uppoaa niin on sitte lujas..
oikiasti..
jos ei peruspyörillä pääse, niin väärä aika olla siä pellolla, levikkeet on vain sitä varten että lisätään kantopintaa painolle, ei pinnalla pysymiseen..
Ei sillä pinnalla pysymistä haeta vaan nimenomaan kantopintaa tiivistystä vastaan.
tela kantaa pääosin siitä pyörän kohdalta joset suksia laita.. hyöty ei oo kovin suuri..