Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MIKSEI ELÄINAINEKSEN LAATU KIINNOSTA KAIKKIA MAIDONTUOTTAJIA?  (Luettu 32853 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
mä olen edelleenkin sitä mieltä että suomessa on aniharva tila joilla on muut asiat siinä kunnossa että on varaa keskittyä jalostukseen. Useiten ongelmat ovat enemmän ympäristössä, ruokinnassa, hoitovirheissä, jne joten ottakaa ihan suosiolla halpaa nuorsonnia ja keskittykää muihin asioihin.

Jos puhutaan pelkästään sonnivalinnoista, niin en oikein löydä perustetta tuolle. Käyttää vaikka vähän vähemmän valiota ja loput lihikselle, jos on niin euron päälle. Ainakin punaisen rodun kanssa on kyllä kaulaansa myöten kusessa jos pelkästään nykyisiä nuoria käyttää.

Jalostustavoitteet kannattaa olla, vaika ei niihin voimakkaasti pyrkisikään.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
mä olen edelleenkin sitä mieltä että suomessa on aniharva tila joilla on muut asiat siinä kunnossa että on varaa keskittyä jalostukseen. Useiten ongelmat ovat enemmän ympäristössä, ruokinnassa, hoitovirheissä, jne joten ottakaa ihan suosiolla halpaa nuorsonnia ja keskittykää muihin asioihin.

Hoidolla ja ruokinnalla on todellakin mielestäni paaaaaaljon suurempi merkitys kokonaisuuden kannalta. Tosta NTM:stä sitten. Meillä on paljon hyviä ammuja korkealla NTM:llä mutta myös huonolla NTM:llä. Myös toisinkin päin. Mitä olen ymmärtänyt, niin NTM:hän vain kertoo minkälainen eläin on JALOSTUKSELLISTI, ei juuri sen yksittäisen eläimen ominaisuuksista välttämättä juuri mitään. Joskus mansikkahillosta tulee paskaa, joskus paskasta mansikkahilloa, yksittäisen eläimen kohdalla siis. Tietyt ominaisuudethan voi periytyä myös vasta sukupolvien yli, omasta karjasta löytyy monta esimerkkiä tästäkin. Eli vähän heikompaakin elukkaa korkealla NTM:llä kannattaa mielestäni siementää valiolla.

Uskaltaiskohan ostaa käytettyä mersua kun siihen voi tulla joku vika, tai sen voi vaikka vahingossa ajaa puuhun? Autoa kyllä kiperästi tarvitsisin..  ::)
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

jeep

  • Vieras
mä olen edelleenkin sitä mieltä että suomessa on aniharva tila joilla on muut asiat siinä kunnossa että on varaa keskittyä jalostukseen. Useiten ongelmat ovat enemmän ympäristössä, ruokinnassa, hoitovirheissä, jne joten ottakaa ihan suosiolla halpaa nuorsonnia ja keskittykää muihin asioihin.

Hoidolla ja ruokinnalla on todellakin mielestäni paaaaaaljon suurempi merkitys kokonaisuuden kannalta. Tosta NTM:stä sitten. Meillä on paljon hyviä ammuja korkealla NTM:llä mutta myös huonolla NTM:llä. Myös toisinkin päin. Mitä olen ymmärtänyt, niin NTM:hän vain kertoo minkälainen eläin on JALOSTUKSELLISTI, ei juuri sen yksittäisen eläimen ominaisuuksista välttämättä juuri mitään. Joskus mansikkahillosta tulee paskaa, joskus paskasta mansikkahilloa, yksittäisen eläimen kohdalla siis. Tietyt ominaisuudethan voi periytyä myös vasta sukupolvien yli, omasta karjasta löytyy monta esimerkkiä tästäkin. Eli vähän heikompaakin elukkaa korkealla NTM:llä kannattaa mielestäni siementää valiolla.

Uskaltaiskohan ostaa käytettyä mersua kun siihen voi tulla joku vika, tai sen voi vaikka vahingossa ajaa puuhun? Autoa kyllä kiperästi tarvitsisin..  ::)
"JALOSTUS ON LAADUN PARANTAMISTA

Jalostuksella tarkoitetaan määrätietoisella valinnalla ja suunniteluilla parituksilla aikaansaatua eläinkannan laadun parantamista. Tämän laadun nousu johtuu siis pelkästään perinnöllisistä tekijöistä. Eläinten saama ravinto ja hoito voivat kyllä nostaa niiden tasoa, mutta kyse ei ole jalostuksesta. Tällä tavoin aikaansaatu parannus ei periydy. Hankinnaisominaisuudet siis eivät periydy. Jalostuksen kannalta ei saavuteta edistystä, vaikka paritettavat yksilöt olisivat kuinka hyvin ruokittuja ja hoidettuja tahansa. Jalostus edistyy ainoastaan mikäli paritettavat yksilöt ovat perintötekijöiltään sellaisia, että ne pystyvät tuottamaan rodun keskimääräistä tasoa paremman jälkeläisjoukon."

Eläinlääketieteellisen kirurgian proffesori Saki Paatsama (1918-1998)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Jotain tämmöistä mä hain.  :)
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270

Taitaa Eläinlääketieteellisen kirurgian proffa olla vähän väärä henkilö puhumaan jalostuksesta? Varmaan ihan pätevä mies muuten.

Esimerkiksi epigeneettisestä periytymisestä ei puhu mitään, tai itseasiassa kieltäessään hankintaominaisuuksien merkityksen, puhuu tietämättään jopa niitä vastaan.

NTM on ennuste. Indeksit ovat ennusteita. Ennusteita siitä, mitä eläin periyttää. Suoraa korrelaatiota siihen, mitä eläin itse on, ei ole.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Lemmuli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Onko ymmärrettävä niin, että NTM kertoo millaisia jälkeläiset on, vaikka emä olis millanen rupsu ulkoiselta olemukseltaan?
Mut eiks meitin ihmistenki pennut aika paljo muistut kuitenki vanhempiaan, noin niinku ulkonäoltäänkin??? Miks se lehmillä olis toisin?
Eli kyllä minä ainakni kattosin vähä sitäki miltä se lehmä näyttää.

jeep

  • Vieras

Taitaa Eläinlääketieteellisen kirurgian proffa olla vähän väärä henkilö puhumaan jalostuksesta? Varmaan ihan pätevä mies muuten.

http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/8181/

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Onko ymmärrettävä niin, että NTM kertoo millaisia jälkeläiset on, vaikka emä olis millanen rupsu ulkoiselta olemukseltaan?
Mut eiks meitin ihmistenki pennut aika paljo muistut kuitenki vanhempiaan, noin niinku ulkonäoltäänkin??? Miks se lehmillä olis toisin?
Eli kyllä minä ainakni kattosin vähä sitäki miltä se lehmä näyttää.

Ei jalostusarvo kerro mitään mikä on, se kertoo ennusteen. Karkeasti: Eläin voi olla ja näyttää miltä vain, mutta periyttää ihan muuta. Tai sitten periyttää täysin sitä mitä esim. NTM ennustaa.

Yksilöt ovat vain sattumia geenipoolissa, ikäänkuin klimppejä sopassa. Mitä heterogeenisempi geenipooli on, sitä todennäköisempää on että klimpin vieressä on erilainen klimppi. Endeemisillä saarilla ja muissa luonnon homotsygotiaa suosivissa järjestelmissä (luonnonvalintahan suosii heterotsygotiaa) nuo klimpit olisivat melkoisen samanlaisia. Kun kaksi samanlaista klimppiä paritetaan, on melko todennäköistä että jälkeläinen on samanlainen. Periaatteessa kun perinnöllisyysasioista ymmärtää perusteet, avautuu tämäkin asia - mikä ei siis sinänsä ole aivan yksinkertainen juttu.

NTM voi olla jalostuksen työkalu, mutta isäntää siitä ei pidä tehdä. Mutta nämä on tietysti niitä mielipiteitä. Eri mieltäkin saa olla.

Ja eihän ihmislapsetkaan todella aina ole vanhempiensa näköisiä. Periaatteessa tuolloin voidaan puhua, että vanhemmat eivät ole vahvoja periyttäjiä, aivan samoin kuin lehmillä..  ;D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Mitä on NTM? En ole kuullutkaan. Olen kuullut vain sanat indeksi ja jalostusarvo. Varmaan jotenkin liittyvät yhteen mutta miten?

Lemmuli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Minä olen sitte varmaan niin vanhanaikanen tai jotain, mutta jalostan edelleen vaan lehmiä enkä indeksejä, NTM:ä tai jalostusarvoja  :)
Sonnit sentään valitsen indeksien perusteella - osaindeksien - en kokokaisindeksien. 

Ja mää olisin varmaan sit aika hyvä periyttäjä, ku mun lapset kyllä on aikalailla ku yhdestä puusta veistetty  ;) Tosin isäki niillä on kaikilla sama, että seki voi vaikuttaa.

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Hyvä Lemmuli kun olet periyttänyt kivoja lapsia. Ja samanlaisia ja kiva kun isäkin sama ja äiti. Siihen pitää pyrkiä. Aina vaan ei onnistu.

Meillä nuo lapset ovat kyllä suht saman näköisiä mutta luonne kaikilla on niiiin erilainen. On muutama tosi rauhallinen ja pari tempperamenttista tapausta. Yksi osaa piirtää, toinen laulaa, yksi järjestellä asioita, yksi osaa kirjoittaa ja... Kaikilla myös sama äiti ja isä.

jeep

  • Vieras
"Etologia, eläinten käyttäytymistä tutkiva tieteenhaara, on viime vuosikymmeninä saavuttanut suuria voittoja. Se on opettanut näkemään eläimet sellaisena kuin ne ovat - ei "viisaina" ja inhimillistettyinä, mutta ei myöskään mekaanisina robotteina. Etologia on lisäksi osoittanut, miten omankin käyttäytymisemme peruspiirteet ovat usein hyvin samanlaisia kuin eläinten."

Animal Behaviour
J. D. Carthy

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Mitä sä Jeep tahdot sanoa?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

jeep

  • Vieras
Mitä sä Jeep tahdot sanoa?
http://materiaalit.internetix.fi/fi/opintojaksot/5luonnontieteet/biologia/geenitekniikka/elainjalostus

"Älykkyys, luovuus, lahjakkuus ja nerous limittyvät toisiinsa, mutta ovat kuitenkin eri asioita.-Ihminen voi olla erittäin älykäs ilman että hänessä on merkkiäkään säkenöivästä kekseliäisyydestä. Ihminen voi olla todella luova olematta huippuälykäs tai nero. Lahjakkuus näyttää olevan eräs nerouden ilmenemisen ehto, mutta perusteeltaan ne ovat erilaisia ilmiöitä."

Viimeksi muokattu: 26.03.11 - klo:20:52 kirjoittanut jeep

Aleksis Kivi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 108
mä olen edelleenkin sitä mieltä että suomessa on aniharva tila joilla on muut asiat siinä kunnossa että on varaa keskittyä jalostukseen. Useiten ongelmat ovat enemmän ympäristössä, ruokinnassa, hoitovirheissä, jne joten ottakaa ihan suosiolla halpaa nuorsonnia ja keskittykää muihin asioihin.


Jes, ihan kuten Faba neuvookin, kun eivät saa kestävyyttä jalosteisiinsa surkean rakenteen takia..niin kelpaakin puhua että ympäristö vaikuttaa kestävyyteen niin paljon että ei sitä kannata jalostaa.
Kai niissä huonoissa oloissa etenkin vaaditaan eläimeltä paljon?