Mikähän tuota lehden markkinointiostastoa vaivaa? Tuli lasku tänään, 140€ sis 15 numeroa. Lehdessä lukee irtonumerohinnaksi 9€. 140/15€ = 9,33€ per lehti, kestotilauksena. Eli kestotilattuna kalliimpi kuin irto-ostettuna.
Kaupan päälle laitetaan krääsää 464 euron edestä jolloin jokaista tilaajaa vasten tehdään 464€ - 140€ = 324€ "tappiota". Taitaa lehden teko olla jopa huonompaa bisnestä kuin maatalous itse.
Taidanpa soittaa tuonne huomenna, jos kestotilaajan hinta ei alene niin lehti ei enää tule meille.
Katselin tuossa vanhoja kirjanpitoja: vuonna 2003 Käytännön Maamiehen kestotilaushinta oli 92 €, Koneviesti samana vuonna 67,30.
Vuonna 2004 KM 100 €, 2005 KM 109 € ja 2008 KM 129 €. Nyt näyttäisi nousevan vuodelle 2009 jo 139,70 €.
Johtopäätös: 2009 KM 0 €.KM oli edelläkävijä lehti 1990-luvulla. Paransi kuin sika juoksuaa. Tuolloin jatkui toki vahva muutos EU-jäsenyyteen liittyen. Uutta asiaa, ja ajatuksia, tuli ovista ja ikkunoista Suomen kansallisella tukipolitiikalla takalukittuun tilakenttään. Paradoksi on vain siinä, että on juostava jatkuvasti ollakseen ykkönen. Jo muutama vuosi takaperin muut pääsivät rinnalle, ja nyt joku on jo ohikin. Asetelma synkistyy edelleen jos suhteuttaa sisällön kehityksen hintakehitykseen: Jo useampana vuonna on hyöty/satsattu € laskenut. Ja kuten todettu minun kipurajani tuli nyt vastaan!
Vuosi vuodelta on jurppinut entistä enemmän mm. traktori-numero jossa esiteteksteistä ja taulukoista on pykäisty toimituksellista materiaalia. Jos KM olisi edes konelehti, mutta kun sellaiseksi on tarjolla paljon parempiakin vaihtoehtoja. Vastaavasti näyttelyjutut täyttävät kovin kepeästi neljänneksen numeroista kauniilla kuvilla, mutta missä on pohdinta ja analyysi?