Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt  (Luettu 16775 kertaa)

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Kuten realistin viesteistäkin huomaa, niin raivaaminen ainoastaan vie rahaa kassasta, niistä kun ei mitään tuloja tule. Tämä siis omakin kokemus..  :-X

No tuo on ihan totta ainakin lyhyellä juoksulla, toivossa on hyvä elää sanoi lapamato tulevaisuudesta. Sen vuoksi raivaamista kannattaakin tehdä pikkuhiljaa jatkuvasti, eikä kovin suuria rykäsyitä. Vanhimmat 6v ikäiset raivaukset työntää jo sellaisen 15 paalia heinää, ja ostettu tilatuki maksoi ittensä jo toisena vuotena takaisin joten kyllä nuo sentään jo jotain tuottaakin.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Se on tuo lööperi näköjään vielä imaista kun kannattaa pitkin ympäri kyliä haalia peltoa!

Meillä eräs isäntä laskeskeli että "hänen mielestään tuo 20 hehtaarin raivio kannattaa tuossa navetan nurkalla kun paalit(toivottavasti meni oikein tuokin sana vääräleuka pohjalaisten mielestä)on vieressä, paskan saa ajaa viereen ja traktorin kuskeineen ei tarvitse olla niin paljon tien päällä!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
22km päässä 32ha sopimustuotantoa. (lannoitusta ja rehunkorjuuta, ei uudistuksia)
Kyllä mä haaveilen lähemmäksi raivattavan peltoa 8)
Tosin kivistä hietamoreenia, 2km säteelle haaveissa saada tuplattua tuo sopimus ala. Ja ostaa ne sopimus alat myöhemmin ;)
Tavoitteita pitää olla :o

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
22km päässä 32ha sopimustuotantoa. (lannoitusta ja rehunkorjuuta, ei uudistuksia)
Kyllä mä haaveilen lähemmäksi raivattavan peltoa 8)
Tosin kivistä hietamoreenia, 2km säteelle haaveissa saada tuplattua tuo sopimus ala. Ja ostaa ne sopimus alat myöhemmin ;)
Tavoitteita pitää olla :o
Mulla on 23 km päässä 40 ha vuokralla 8. Vuosi ja nyt alkaa tuntua että on ne aika kaukana tehoviljellä. Katotaan nyt. Paalikuorman kun käy hakemassa se on noin 2,5 tuntia reissu kun kunnolla sitoo kuorman 17 paalia ja löpöä menee noin 50 litraa. Omalle työlle en oo laskenut mitään kun oon niin halpa jätkä.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Joo tuntuu pitkältä matkalta... kantoautolla mä kyllä paalit ajatan.   

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Kuten realistin viesteistäkin huomaa, niin raivaaminen ainoastaan vie rahaa kassasta, niistä kun ei mitään tuloja tule. Tämä siis omakin kokemus..  :-X

No tuo on ihan totta ainakin lyhyellä juoksulla, toivossa on hyvä elää sanoi lapamato tulevaisuudesta. Sen vuoksi raivaamista kannattaakin tehdä pikkuhiljaa jatkuvasti, eikä kovin suuria rykäsyitä. Vanhimmat 6v ikäiset raivaukset työntää jo sellaisen 15 paalia heinää, ja ostettu tilatuki maksoi ittensä jo toisena vuotena takaisin joten kyllä nuo sentään jo jotain tuottaakin.

 Ja se vastaraivatun pellon tuoksu.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Viimeisin 12ha raivaus suopohjalle josta hakattiin mäntykuitua + karsittua rankaa 17000 euron edestä. Kulut noin 3500e/ha muodostui seuraavista. 

-Jysintä ja ruuvaus 30m sarkoihin 1600e
-kaivurityöt 5000e
-rumpuputket 4000e
-Kalkit kahtena vuonna 10000e
-Kallion louhintaa kanavasta 2000e
-omaa työtä paljon

Alle 1km etäisyydeltä jos saan lisää metsää niin teen lisää. Siihen asti tilus vaihtoja naapurin kans ja ojien putkituksia/lohkojen yhdistämisiä. 

Realisti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 713
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Ihan uuteen paikkaan en itse alkaisi raivaamaan, olisi kallista ja työlästä teiden ynnä muun infran kanssa. Oma projekti onneksi rajoittuu vanhaan peltoon ja tiehen, siten ihan kohtuullisella sijainnilla.
Lähitulevaisuudessa täytyy keskittyä tilusrakenteeseen ja kasvukuntoon kun ensi vuonna viljellään viimeistä vuotta vanhoja lohkoja ennen uusjakoa. Ensi vuonna jätän myös pois 8ha vuokratilkkuja ~10km päässä, tuolla matkalla ja lohko-koolla noiden viljely ei tunnu mielekkäältä.

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Omat suunnitellut alat rajoittuu asfaltti ja hiekkatiehen 8)

Red Bull

  • Vieras
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
22km päässä 32ha sopimustuotantoa. (lannoitusta ja rehunkorjuuta, ei uudistuksia)
Kyllä mä haaveilen lähemmäksi raivattavan peltoa 8)
Tosin kivistä hietamoreenia, 2km säteelle haaveissa saada tuplattua tuo sopimus ala. Ja ostaa ne sopimus alat myöhemmin ;)
Tavoitteita pitää olla :o
Mulla on 23 km päässä 40 ha vuokralla 8. Vuosi ja nyt alkaa tuntua että on ne aika kaukana tehoviljellä. Katotaan nyt. Paalikuorman kun käy hakemassa se on noin 2,5 tuntia reissu kun kunnolla sitoo kuorman 17 paalia ja löpöä menee noin 50 litraa. Omalle työlle en oo laskenut mitään kun oon niin halpa jätkä.

Mikäs sontarekikö sulla oli traktorina? Tielle tuolla reissulla menee tunti. Kuorman mättöön ja purkuun menee kokemuksen mukaan minuutti per paali eli yhteensä 34 minuuttia. Jos sitä kuormaa sidot tunnin  niin ei traktori mahda silloin viedä mitään löpöä. Väittäisin kyllä että teen kotimaisella saman reissun 30 litralla.

Ite suunnittelen että jättäis nuo raiviot tilapäisesti viljelemättömäksi pelloksi, mutta harmittaa vaan panostukset kalkitukseen, pinnanmuotoiluun ja kiven sekä kannonkeruuseen. Kuitenkin sieltä 20 kilometrin päässä olevalta vuokramaalta saa vuoden lopussa palkan mitä noilta omilta paskaraivioilta ei saa. On se kyllä jännä mitenkä parempia net ennen vuotta 2004, 50 sentin löpöllä raivatut pellot on meikäläisiin verrattuna.  :o Tee mitä teet niin aina menee vituix, oikeen savolainen supermies, vituixmen..  :P

Viimeksi muokattu: 10.07.14 - klo:01:46 kirjoittanut Red Bull

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1545
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt


Ite suunnittelen että jättäis nuo raiviot tilapäisesti viljelemättömäksi pelloksi, mutta harmittaa vaan panostukset kalkitukseen, pinnanmuotoiluun ja kiven sekä kannonkeruuseen. Kuitenkin sieltä 20 kilometrin päässä olevalta vuokramaalta saa vuoden lopussa palkan mitä noilta omilta paskaraivioilta ei saa. On se kyllä jännä mitenkä parempia net ennen vuotta 2004, 50 sentin löpöllä raivatut pellot on meikäläisiin verrattuna.  :o Tee mitä teet niin aina menee vituix, oikeen savolainen supermies, vituixmen..  :P
[/quote]

Itse raivasin -80 luvun lopulla vajaat 40 ha. Nyt oikein hyvin kasvavaa peltoa, johon saa kaikki tuet. Pitkään tilapäisesti viljelemättömänä ollut ala menettää tukioikeudet jossain vaiheessa. Tästä voisi päätellä, että kannattaisi viljellä noilla tukikelvottomilla aloilla jotain helppoa kuten heinää tai luonnonhoitopeltoa tai jotain vastaavaa. Silloin voisi näyttää, että nuo alat ovat olleet viljeltyinä tiettynä ajankohtana. Järjestelmät muuttuvat koko ajan, eikä milloinkaan tiedä, missä uudistuksessa määrätään minkäkin vuoden perusteella pellon tukikelpoisuus.
Don Essex

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt


Ite suunnittelen että jättäis nuo raiviot tilapäisesti viljelemättömäksi pelloksi, mutta harmittaa vaan panostukset kalkitukseen, pinnanmuotoiluun ja kiven sekä kannonkeruuseen. Kuitenkin sieltä 20 kilometrin päässä olevalta vuokramaalta saa vuoden lopussa palkan mitä noilta omilta paskaraivioilta ei saa. On se kyllä jännä mitenkä parempia net ennen vuotta 2004, 50 sentin löpöllä raivatut pellot on meikäläisiin verrattuna.  :o Tee mitä teet niin aina menee vituix, oikeen savolainen supermies, vituixmen..  :P

Itse raivasin -80 luvun lopulla vajaat 40 ha. Nyt oikein hyvin kasvavaa peltoa, johon saa kaikki tuet. Pitkään tilapäisesti viljelemättömänä ollut ala menettää tukioikeudet jossain vaiheessa. Tästä voisi päätellä, että kannattaisi viljellä noilla tukikelvottomilla aloilla jotain helppoa kuten heinää tai luonnonhoitopeltoa tai jotain vastaavaa. Silloin voisi näyttää, että nuo alat ovat olleet viljeltyinä tiettynä ajankohtana. Järjestelmät muuttuvat koko ajan, eikä milloinkaan tiedä, missä uudistuksessa määrätään minkäkin vuoden perusteella pellon tukikelpoisuus.
[/quote]

Raivioilla kannattaa viljellä heinää, pitää laitumena. Tukikelpoisella alalla kannattaa taas viljellä kasveja mistä saa parhaan mahdolisen tuen.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Tuo 2,5 tuntia on aika lähellä keskiarvoo. Kesäkelissä ilman lumessa rypemistä oon käyny kahteen tuntiin. 

Mulla on keski vuokra reipas kolmesataa. Niin kyllä siitä vielä jää mukava potti reilusta sadasta vuokrahehtaarista, ainakin tähän asti on jäänyt ja omatkin on kaikki tukikelposia. Raivio pitää mun näkemyksen mukaan olla juuri kiinni navetassa, niin silloin siitä saadaan se hyöty ja se kompensoi tuettomuutta, kauas sitä ei kannata tehdä, jos ei ole varmaa että saa tukien piiriin.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
  • Savo savolaisille!
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt

Ite suunnittelen että jättäis nuo raiviot tilapäisesti viljelemättömäksi pelloksi, mutta harmittaa vaan panostukset kalkitukseen, pinnanmuotoiluun ja kiven sekä kannonkeruuseen. Kuitenkin sieltä 20 kilometrin päässä olevalta vuokramaalta saa vuoden lopussa palkan mitä noilta omilta paskaraivioilta ei saa. On se kyllä jännä mitenkä parempia net ennen vuotta 2004, 50 sentin löpöllä raivatut pellot on meikäläisiin verrattuna.  :o Tee mitä teet niin aina menee vituix, oikeen savolainen supermies, vituixmen..  :P

Joskus miettinyt, että jospa laittaisi uudismaan aluksi viherlannoitusnurmelle. Muutama vuosi apilanurmella tekisi varmaan hyvää maan rakenteelle. Ensimmäisten vuosien polkeminen raskailla koneilla jäisi pois, ja peltoon kertyisi orgaanista ainesta.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Raivaus+salaojitus+kalkitus+muut työt
Tuo 2,5 tuntia on aika lähellä keskiarvoo. Kesäkelissä ilman lumessa rypemistä oon käyny kahteen tuntiin. 

Mulla on keski vuokra reipas kolmesataa. Niin kyllä siitä vielä jää mukava potti reilusta sadasta vuokrahehtaarista, ainakin tähän asti on jäänyt ja omatkin on kaikki tukikelposia. Raivio pitää mun näkemyksen mukaan olla juuri kiinni navetassa, niin silloin siitä saadaan se hyöty ja se kompensoi tuettomuutta, kauas sitä ei kannata tehdä, jos ei ole varmaa että saa tukien piiriin.

Jos trakvaattori kulkee yli 50km/h ja asfalttitie menee pihasta pellon reunaan niin tuon lenkin käy tuntiin kesäkelissä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!