Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Uuno74 - 22.01.15 - klo:15:38
-
Fiat 80 90 olis "perintötraktorina" tarjolla. Kokemusta näistä ei ole. Halvalla saisin ja pihatöiden lisäksi olis vähän kyntöhommia, kolmisiipinen kääntö Fiskarssi olis vedettävä savessa. Onnistuuko miten hyvin? EK: ta tässä ei ole mutta sellaiselle olis tarvetta joten sitä ehkä hankitaan
-
Sellainen 4 tonnia ois hyvä hinta tuollaisesta madonlitistäjästä
-
Mikä vuosimalli, ja onko neliveto? Nuitaha o 30 ja 40km/h versiona, ja leviälä tai kapiala hytilä. Meilä oli vm. 85 kapiahyttine 30 versio nelivetona.
En oekkee tykänny, mut menettelihä tuo. Palio oli remppaa nuin yksinkertaseksi vehkeeksi.
-
ja mihin tuo lohkasu mahtoi olla peräisin? ei kyllä, tuollasella fiudella teke vielä paaljon töitä kun pitää sähköt kunnossa ja muistaa silloin tällöin tankata. kyllä se monissa toiminnoissa pesee monta muuta merkkiä mennen tullen ja oiva työkone raskaampaankin työhön. kierroskone, mutta sitten toimiikin pitkään. ei siedä pintakaasulla jurnuutusta.
-
Eiks ton voimat ny pitäs riittää kääntöfiskarssie kans, ko jotku kiskoo 4siipisii sarkoi ton tehosil normaaleil pelloil ;) ;) mut epänormaaleille savikoil saat varmaa ettii ryömintävaihtee ;D ;D
Ei kynnä niin syväätti :)
-
Käypä peruspeli. Pakkipyörän rattaat heikkokohta.
Pakin kanssa ei kannata hullunlailla vedättää, tulee halvemmaksi. ::)
-
ja mihin tuo lohkasu mahtoi olla peräisin? ei kyllä, tuollasella fiudella teke vielä paaljon töitä kun pitää sähköt kunnossa ja muistaa silloin tällöin tankata. kyllä se monissa toiminnoissa pesee monta muuta merkkiä mennen tullen ja oiva työkone raskaampaankin työhön. kierroskone, mutta sitten toimiikin pitkään. ei siedä pintakaasulla jurnuutusta.
Jo vain... 8)
-
ite tykkään kurmuuttaa tolla omalla 65-90 fiudella, se kun mänee sinne minne käskee ja tulee poiskin ja kirnuaa ihan iloisesti noita rinteitä mennen tullen. miä ainaskii tykkään italiaanolla ajaa. ai niin, oha se tuo nyykin näitä pohjiltaan. en jaksannu käläkkättää 604 valtulla kuin vain 11 kuuta kun pakko päästä kauas!
-
no onhan tuollanen fiat yksi lujimpia traktoreita!paljon niillä on töitä tehty ja edelleen tehdään.en oikeen osaa moittiakkaan.
-
Neliveto on, ajettu 6000h ja vm 85.
Yksinkertaisia nämähän ovat joten eiköhän se pysyy kasassa. Kunhan vaan saa sen 10ha vuodessa kynnetty ja pihahommat tehty ja ehkä ruiskun eteen jos oikein innostuu tästä italiattaresta
-
no nuo hommat on lasten leikkiä tuolle koneelle. ;D
-
Yks naapuri uitti saksasta tuollaisen itselleen tukkikärryn eteen.
-
Mulla on tuollainen -85 mallinen (nykyään lähes varakoneena), saman verran ajettunakin. Ihan varmasti tekisin silläkin vieläkin noita samoja hommia, kuin nuoremmillakin. Hyvä peruskone , tyydyttävä ihan joka hommassa. Remontteihin on tainnut mennä lähes saman verran kuin nyky traktoreiden yhteen 500h:n huoltoon. Etu pyörätkin nätisti kurvaa (ei käänny) mutta vetävät toisin kuin monen muun :P Hytin ergonomiahan sitten on ihan omaa luokkaa ja risteyskolarien mahdollisuus on tosi suuri ::)
-
Vetoakselit ei takana kestä metsäajoa kertoi kaveri ja vaihtoi pikasesti pois.
Pakettiauton moottori paljon pörinää ,mutta vähän vääntöä. ;D
-
Vetoakselit ei takana kestä metsäajoa kertoi kaveri ja vaihtoi pikasesti pois.
Pakettiauton moottori paljon pörinää ,mutta vähän vääntöä. ;D
Olikos tämä niitä kuuluisia ennustuksia ?
kyllä varmaan kestää jos on kuormain kärryssä – takasillasakin jos ei kuormain ole ihan mahdottoman suuri.
-
Neliveto on, ajettu 6000h ja vm 85.
Yksinkertaisia nämähän ovat joten eiköhän se pysyy kasassa. Kunhan vaan saa sen 10ha vuodessa kynnetty ja pihahommat tehty ja ehkä ruiskun eteen jos oikein innostuu tästä italiattaresta
No niin... eli just sen 4 tonnia tuosta voisi noihin töihin maksaa :)
-
Neliveto on, ajettu 6000h ja vm 85.
Yksinkertaisia nämähän ovat joten eiköhän se pysyy kasassa. Kunhan vaan saa sen 10ha vuodessa kynnetty ja pihahommat tehty ja ehkä ruiskun eteen jos oikein innostuu tästä italiattaresta
No niin... eli just sen 4 tonnia tuosta voisi noihin töihin maksaa :)
Nyt on Bäkkäri tipahtanut kärryiltä. Ei taida tuollaista hyvää peruskonetta saada tuolla hintaa. Joku taitaa maksaa jopa tuon ikäisistä Jontikoistakin tuon 4 tonnia. Ja niissä nyt ei edes tuulilasi ole yhtenä kappaleena.
-
http://www.nettikone.com/fiat/80-90/1366244 kyllä ne vetoakselit kestää :) ei ole heikkopaikka.
-
Mulla on tuollainen -85 mallinen (nykyään lähes varakoneena), saman verran ajettunakin. Ihan varmasti tekisin silläkin vieläkin noita samoja hommia, kuin nuoremmillakin. Hyvä peruskone , tyydyttävä ihan joka hommassa. Remontteihin on tainnut mennä lähes saman verran kuin nyky traktoreiden yhteen 500h:n huoltoon. Etu pyörätkin nätisti kurvaa (ei käänny) mutta vetävät toisin kuin monen muun :P Hytin ergonomiahan sitten on ihan omaa luokkaa ja risteyskolarien mahdollisuus on tosi suuri ::)
Kulkeeko nämä ei jänismallit 32km/h kuin konedata ilmoittaa :o Mulla vaan semmonen muistikuva että naapurikylän ukolla kulki vastaava 40 ilman mitään virityksiä.....
Jotain 6k joutuu tästä pulittamaan joten varmaan hintaansa väärtti
-
Muistaakseni takavetareissa oli joku sokka/heikennysura josta katkesi kun kolmannet pyörät päällä ajoivat raskailla taka-akseli painoilla. Osa porukkaa vaihto 780 akselit joissa ei ollu sitä uraa. Pakkipyörä ongelmia oli näissä alkusarjan koneissa, mutta taisivat parantaa sitä osaa sitten niihin 40 laatikolla oleviin. Toisaalta oli sitä muillakin 80-luvun pikku nelikoilla samaa ongelmaa natikka/jd esim. Tais kummiskin olla yksi lujimmista tuotteista aikanaan.
-
Neliveto on, ajettu 6000h ja vm 85.
Yksinkertaisia nämähän ovat joten eiköhän se pysyy kasassa. Kunhan vaan saa sen 10ha vuodessa kynnetty ja pihahommat tehty ja ehkä ruiskun eteen jos oikein innostuu tästä italiattaresta
No niin... eli just sen 4 tonnia tuosta voisi noihin töihin maksaa :)
Nyt on Bäkkäri tipahtanut kärryiltä. Ei taida tuollaista hyvää peruskonetta saada tuolla hintaa. Joku taitaa maksaa jopa tuon ikäisistä Jontikoistakin tuon 4 tonnia. Ja niissä nyt ei edes tuulilasi ole yhtenä kappaleena.
No kyl mä tiedän mitä noista maksetaan, mutta tuo 4 tonnia on se mitä KANNATTAISI maksaa jostain PERIKUNNAN traktorista ;D
Sekin pitää huomioida, että tässä nykyisessä kehityksessä tuollaisen kaluston hinta puolittuu lähivuosina :D
-
http://www.nettikone.com/fiat/80-90/1366244 kyllä ne vetoakselit kestää :) ei ole heikkopaikka.
Kuka tuolla jaksaa polvillaan olla ei kukaan,kun kääntyvät istuimet on keksitty.Kaverilla tosiaan meni noita vetoakseleita ja edestäkin taisi yksi mennä,kyllästy metsässä remontin tekoon ja pisti vaihtoon.
Valtavan meluisa traktori ja sähköt huh, huh.
-
Mulla on tuollainen -85 mallinen (nykyään lähes varakoneena), saman verran ajettunakin. Ihan varmasti tekisin silläkin vieläkin noita samoja hommia, kuin nuoremmillakin. Hyvä peruskone , tyydyttävä ihan joka hommassa. Remontteihin on tainnut mennä lähes saman verran kuin nyky traktoreiden yhteen 500h:n huoltoon. Etu pyörätkin nätisti kurvaa (ei käänny) mutta vetävät toisin kuin monen muun :P Hytin ergonomiahan sitten on ihan omaa luokkaa ja risteyskolarien mahdollisuus on tosi suuri ::)
Kulkeeko nämä ei jänismallit 32km/h kuin konedata ilmoittaa :o Mulla vaan semmonen muistikuva että naapurikylän ukolla kulki vastaava 40 ilman mitään virityksiä.....
Jotain 6k joutuu tästä pulittamaan joten varmaan hintaansa väärtti
Kulkee varmaan niillä nimellis kierroksilla (2500 r/min) tuon 32. Mutta jos paskat on pois lattialta niin taitaa 2800 r/min olla aika normi. Itte en edes muista paljonko kierroksia ottaa ... 36 km/h pallukka silloin meillä jää just kierroslukumittarin viisarin alle. Sitä en ole katsonut onko joskus huollossa sinetti rikottu jotta ottaa rinkiä. Itte niitä ei ainakaan ole lisätty (luulisin ) ;) Jos ohjauksessa ei ole klappia, niin maantiellä menee melko nätisti. riittävä akseliväli jne ... toki hitauskin vakauttaa ::)
Ja SaS kirjoitteli meluisuudesta ... huutaahan se lättä pohjassa ulospäin, mutta mielestäni hytti on tivis ja monta nuorempaakin päästää metelit pahemmin hyttiin. Tosin tuo on vaan mun mutu tuntumaa - eikä ennustus. Ei mulla kyllä mitään melu mittaus tuloksia ole ;D
Pellithän näissä ehkä se murheen kryyni on , ainakin jos ajeltu suolatuilla teillä. Takalikasuojat katoaa ja takavalojen johdotukset sitten siinä samassa. Oven alareunat kukkii ja kynnykset katoaa ... Jos yksilö näiltä osin hyvä tai edes OK ... Luulisin olevan hyväkin kampe tuolla hintaa. Kytkinhän on kulutustavaraa ... tosin eka kesti meillä 1200h ja toisella mennään vieläkin ja se 6000 mittarissa ::)
-
Onko miten vmainen toi kytkimen vaihto ? Mulla semmonen muistikuva tästä koneesta
että vastus alkaa hyvin alhaalla kyn kytkintä painaa pohjaan ???
-
Itsellä tuollainen 5000 tuntia ajettu, melkoinen yökastelija se on ollut uudesta lähtien, perä vuotaa milloin mistäkin, illalla kun ajaa talliin, on aamulla öljylätäkkö alla lattialla.
-
Itsellä tuollainen 5000 tuntia ajettu, melkoinen yökastelija se on ollut uudesta lähtien, perä vuotaa milloin mistäkin, illalla kun ajaa talliin, on aamulla öljylätäkkö alla lattialla.
No vuotaako se myös päivällä, oletko kokeillut ???
-
Itsellä tuollainen 5000 tuntia ajettu, melkoinen yökastelija se on ollut uudesta lähtien, perä vuotaa milloin mistäkin, illalla kun ajaa talliin, on aamulla öljylätäkkö alla lattialla.
No vuotaako se myös päivällä, oletko kokeillut ???
Joo, tip tip tipe tape tip tip...
-
Itsellä tuollainen 5000 tuntia ajettu, melkoinen yökastelija se on ollut uudesta lähtien, perä vuotaa milloin mistäkin, illalla kun ajaa talliin, on aamulla öljylätäkkö alla lattialla.
Uutuudesta en enää muista , mutta on se reviiriään merkinnyt koko sen ajan kun mä olen isäntänä niin sanotusti ollut. Viime kesänä merkitsi jo ajo jäljetkin perä öljyllä. Hyde käyttölohkon jostain koneistus reijästä katkes o-rengas. Itte mä en ole tehnyt oikein muuta kuin ajanut. Ne remontit mitä on ollut on tehty merkki huollossa. Ja huollot taas on laiminlyöty jo monen vuoden ajan vähäisen käytön vuoksi ::)
-
80 90 varmaan hyvä traktori, mutta jos joutuu asumaan kyseistä konetta käyttävän naapurin pellon läheisyydessä, niin varsinkin vähän liian ison äkeen edessä rasittavaa kuunnella. Kuulettaa koko ajan että kone vetää äärirajoilla ja välillä tukehtumaisillaan, ja sitte taasen kierrokisia vaikka muille jakaa.
-
mulla on 84vm 80-90 tunteja 6000,ei ole aukastu perää,vaihteistoa,kytkintä,eikä konetta.alkuperäiset on pakkirattaista lähtien,ei vuoda mistään öljyä,eikä nestettä,eikä ole ruosteessa mistään!kaikki pelaa niin kuin pitääkin.käyttäjiä on vaan niin monenlaisia...
-
mulla on 84vm 80-90 tunteja 6000,ei ole aukastu perää,vaihteistoa,kytkintä,eikä konetta.alkuperäiset on pakkirattaista lähtien,ei vuoda mistään öljyä,eikä nestettä,eikä ole ruosteessa mistään!kaikki pelaa niin kuin pitääkin.käyttäjiä on vaan niin monenlaisia...
Eihän se oo sitten Leylandia kummempi traktori ;D Sama homma täälläkin, ei ole ruostetta, ei vuotele, ei oo kun ajjaa 8) Toisilla menee rikki fiiatti, toisilla leylantti ja toisilla molemmat vaan pelaa, ja pelaa ja pelaa 8) 8) Ja ennenkaikkea niihin luotetaan ja omaa puolustellaan kun on niin hyvät kokemukset ja tykätään. Eiks je 8)
-
Kova peli.ite ajelin 8000h turbotetulla 80-90 ja kytkimiä meni kaksi,vaikkakin oli ek.
se perän öljyvuotohan useimmiten johtui kun nostovarren akselin reikä peräkotelossa oli kulunut ajanpatinassa eikä stefa enää pitänyt.kerran piti kotelo täyttö hitsata.
talvivarusteeksi hommaat jostain orkkis hupun nokalle niin pysyy kone ja kuski lämpösenä.
jos noin halvalla saat perikunnalta niin osta heti pois.siinä on sijoitus jossa arvo nousee.
karkeasti sanottuna eräs aikansa parhaita traktoreita.
-
Kova peli.ite ajelin 8000h turbotetulla 80-90 ja kytkimiä meni kaksi,vaikkakin oli ek.
se perän öljyvuotohan useimmiten johtui kun nostovarren akselin reikä peräkotelossa oli kulunut ajanpatinassa eikä stefa enää pitänyt.kerran piti kotelo täyttö hitsata.
talvivarusteeksi hommaat jostain orkkis hupun nokalle niin pysyy kone ja kuski lämpösenä.
jos noin halvalla saat perikunnalta niin osta heti pois.siinä on sijoitus jossa arvo nousee.
karkeasti sanottuna eräs aikansa parhaita traktoreita.
JD.... sama ikä....sama teho.... etukuormaaja uudesta asti.... tunteja 14500... eikä kytkimessä edellenkään mitään vikaa..
"Minulle käy Deere" ;D
Säästöä tulee myös siitä, että ei tarvitse pestä käsiään rasvanpoistosaippuoilla viidesti päivässä :D
-
Kova peli.ite ajelin 8000h turbotetulla 80-90 ja kytkimiä meni kaksi,vaikkakin oli ek.
se perän öljyvuotohan useimmiten johtui kun nostovarren akselin reikä peräkotelossa oli kulunut ajanpatinassa eikä stefa enää pitänyt.kerran piti kotelo täyttö hitsata.
talvivarusteeksi hommaat jostain orkkis hupun nokalle niin pysyy kone ja kuski lämpösenä.
jos noin halvalla saat perikunnalta niin osta heti pois.siinä on sijoitus jossa arvo nousee.
karkeasti sanottuna eräs aikansa parhaita traktoreita.
JD.... sama ikä....sama teho.... etukuormaaja uudesta asti.... tunteja 14500... eikä kytkimessä edellenkään mitään vikaa..
"Minulle käy Deere" ;D
Säästöä tulee myös siitä, että ei tarvitse pestä käsiään rasvanpoistosaippuoilla viidesti päivässä :D
Juu varmaan hyvä laite sekin. Tässä ny tullut asiallista tietoa järkimiehiltä joten Backspace voi keskittyä johonkin muuhun aiheeseen.....Kiitos nyt asiallista kommenteista :)
-
Keskustelu fiatin 90 sarjasta käy nuhvi.netin puolellakin kiivaana. Linkkasin tämän keskustelun sinne, ja jo raati tuomitsi teidän fiat tietämyksenne huuhaaksi ja palstan paskaksi. Näin ei varmaan olisi käynyt, jos kommentit olisivat olleet pelkästään positiivisia? Vai pitäisikö asia tulkita, että täällä esitetyt positiivisetkin kokemukset ovat paskapuhetta?
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=6585
-
Isommissa etuperä oli heikoin lenkki,vapollakin joka ikinen talvi se ruikkas peräöölit etuperään ja sitten mäelle,surkee tapaus. :o :o
-
Kyllä fiatti kova on! Mulla on niitä 2kpl, 1983 ja 1984, nelivetoja. 780 joka tullut uutena taloon, 18 000h ajettu. Voimansiirto ja moottori alkup. Myös suuttimet ja jopa laturi alkuperäsiä! Kytkimiä siitä on mennyt ja hydraulipumppuja. Tosi luja kone se on kaiken kaikkiaan ollu. Mädät on hitsattu, koppi verhoiltu ja nyt odottaa maalausta. Suuttimet, puhaltimenmoottori, kartaaninholkit, ym pientä pitää laittaa myös. Ikinä ei olis leylantilla saanu tuon työsuorituksia tehtyä...
toinen fiatti on 680. Siinä on 1600h, ajelen sillä vain kauniina kesäpäivinä. Harrastekone.
110-90 tuli 1995 uutena taloon, siitä en niin tykänny, 7000h sillä urakoitiin, vaihtui ajat sitte 8400 valmettiin.
Noi 1984-1985 malliset 80-90 on heikompia kuin 80 sarjalaiset tai uudemmat 90 sarjalaiset.
Ps. Uskomaton juttu tuolla nuhvifoorumila se turpeenajuri... 80km matkaa tehtaalle ja 3 kuormaa vie päivässä! 180-90 fiatilla! Me ei saada ku 2 kuormaa haketta tehtaalle päivässä per rekka, eikä matkaakaan ole kuin puolet....pitää vissiin ostaa 180-90 remmiin, se on kova tiekone ;)
Mutta onhan se aika ajanut fiatin ohi. Pikkuhommissa menee täysin ja suollakin niille on omat tehtävänsä. Toisaalta uudempia ihan yhtähyvin toimivia suokoneita saa samaan hintaan..
-
retkulta kysyisin,että mikä nois 84-85vm on heikompaa,pakkirattaatko vai mikä?naapurilla on tuommonen 85vm ajettu 5000päälle jonkunverran ja tuo mun on 84vm 6000tuntia,eikä niissä ainakaan mitään tuollasta ole ollut,avaamattomia molemmat.toki ei sitä kärsi kauan naruutella kun pakkia laittaa,se on ihan selvä juttu.
-
Kyllä fiatti kova on! Mulla on niitä 2kpl, 1983 ja 1984, nelivetoja. 780 joka tullut uutena taloon, 18 000h ajettu. Voimansiirto ja moottori alkup. Myös suuttimet ja jopa laturi alkuperäsiä! Kytkimiä siitä on mennyt ja hydraulipumppuja. Tosi luja kone se on kaiken kaikkiaan ollu. Mädät on hitsattu, koppi verhoiltu ja nyt odottaa maalausta. Suuttimet, puhaltimenmoottori, kartaaninholkit, ym pientä pitää laittaa myös. Ikinä ei olis leylantilla saanu tuon työsuorituksia tehtyä...
toinen fiatti on 680. Siinä on 1600h, ajelen sillä vain kauniina kesäpäivinä. Harrastekone.
110-90 tuli 1995 uutena taloon, siitä en niin tykänny, 7000h sillä urakoitiin, vaihtui ajat sitte 8400 valmettiin.
Noi 1984-1985 malliset 80-90 on heikompia kuin 80 sarjalaiset tai uudemmat 90 sarjalaiset.
Ps. Uskomaton juttu tuolla nuhvifoorumila se turpeenajuri... 80km matkaa tehtaalle ja 3 kuormaa vie päivässä! 180-90 fiatilla! Me ei saada ku 2 kuormaa haketta tehtaalle päivässä per rekka, eikä matkaakaan ole kuin puolet....pitää vissiin ostaa 180-90 remmiin, se on kova tiekone ;)
Mutta onhan se aika ajanut fiatin ohi. Pikkuhommissa menee täysin ja suollakin niille on omat tehtävänsä. Toisaalta uudempia ihan yhtähyvin toimivia suokoneita saa samaan hintaan..
Nyt kyllä pitää kysyä mikä noissa nyt huonompaa on kuin 80 sarjassa ? Nuoremmat toki ainakin käyttäjä ystävällisempiä ( kääntyvät etupyörät, tonnin ulosotto, leveämpi hytti , "jänis" ... mitäs muuta ?
-
Ei paskempaa kalua ole kuin 90-sarjan viiatit, ainoa hyvä juttu on todella taidokkaasti ja järjellä rakennetut sähköt, toimivat vuosikaudet ilman ongelmia.
-
Ei paskempaa kalua ole kuin 90-sarjan viiatit, ainoa hyvä juttu on todella taidokkaasti ja järjellä rakennetut sähköt, toimivat vuosikaudet ilman ongelmia.
Elikkä jos ton kääntäs toisipäi, ni jäljel jää pomminvarmapeli muute, mut mihi pitää sulakkeit vaihella syyspimeel pellopääs sytkäri valos? 8) 8) 8)
-
Onko noita 80-90 fiatteja erikokoisia, niinkuin SAS väittää isommissa olevan heikko etuperä. Mulla on kai sitten tuo pienempi, kun on kestänyt etukuormaajakäytön.
-
Onko noita 80-90 fiatteja erikokoisia, niinkuin SAS väittää isommissa olevan heikko etuperä. Mulla on kai sitten tuo pienempi, kun on kestänyt etukuormaajakäytön.
Se meinaa sitä CL-mallia?
-
30 vuotta vanha traktori se on, ei se kumminkaan sen kummee ;) Nehän on jo yksilöjä, voi olla täys susi tai helmi ::)
-
Onko noita 80-90 fiatteja erikokoisia, niinkuin SAS väittää isommissa olevan heikko etuperä. Mulla on kai sitten tuo pienempi, kun on kestänyt etukuormaajakäytön.
Kirjoitin "isommissa" eli tarkoittaa 80 90 suurempaa sarjaa oliko se nyt 100 sarja. ;)
-
Miksi sitten kommentoit 80-90 fiat keskusteluun? >:( Pysy asiassa.
-
Joo, naapurissa 680 dt ja 80-90 dt. Huoltoon ja käyttöön nähden voisi kehua kestävämmäksi mitä aikalaisensa Valametit....,.
-
retkulta kysyisin,että mikä nois 84-85vm on heikompaa,pakkirattaatko vai mikä?naapurilla on tuommonen 85vm ajettu 5000päälle jonkunverran ja tuo mun on 84vm 6000tuntia,eikä niissä ainakaan mitään tuollasta ole ollut,avaamattomia molemmat.toki ei sitä kärsi kauan naruutella kun pakkia laittaa,se on ihan selvä juttu.
***se on semmonen 20v vanha nyrkkisääntö mikä on kuultu fiat huoltomieheltä. ne ekat 70-90 ja 80-90 on heikompia kuin viimiset 680 ja 780, toisaalta viimiset 6/780 mallit tosi lujia, eli vaikea parantaa.
ekojen 80-90 ongelmat on juuri laatikossa, moottorihan on luja kun mikä...
88 eteenpäin ne on lujia, mutta niissäkin on omat jujunsa, esim.suunnanvaihtajamallin vaihteiston laakerointi. 88 tuli notkeus ja "nopeus" leveekoppi 86. leveekoppihan on ollut muualla maailmassa jo oransseissa 80 sarjalaisissa, mutta ei niitä oo tänne perämettään kukaan tajunnu tuoda... http://www.truck-expo.com/en/d/agricultural-machinery/tractors/other/fiat-780-131760220
-
Mites muuten toi varaosapuoli näihin vanhoihin X80 XX-90 malleihin? löytyykö ja mistä parhaiten?
Toi 80-90 seisoo nyt pihalla ja ihan käypä rattorilta toi vaikuttaa
-
Mites muuten toi varaosapuoli näihin vanhoihin X80 XX-90 malleihin? löytyykö ja mistä parhaiten?
Toi 80-90 seisoo nyt pihalla ja ihan käypä rattorilta toi vaikuttaa
Onneksi olkoon ! Eiköhän noihin saa osia hyvin lähes mistä vaan. Jos kinkkisempää niin Konekorjaamo A.Nukarinen, Alavus ettii osan kuin osan vintiltä ja vie sen klo 14 mennessä matkahuoltoon ;D
-
Mites muuten toi varaosapuoli näihin vanhoihin X80 XX-90 malleihin? löytyykö ja mistä parhaiten?
Toi 80-90 seisoo nyt pihalla ja ihan käypä rattorilta toi vaikuttaa
No paljonko jouduit vapaaehtoisesti maksamaan ;D
Onhan nuo hyviä, kytkin korjataan 1000 tunnin välein ja käyvät joskus ihan hyvinkin :) Mää voisin ostaa tuollaisen kans.
-
mitä sitä kytkintä nuin usein? ja osia saa vv-koneelta ihan hyvin ja halvempia kuin ikhlta ja tuloo varmasti oikeat kun tilaa. kuin moneen traktoriin saa mukaan toimivan varaosakirjan numeroineen?
-
mulla tuo 6000 tuntia ajettu alkuperäinen kytkin paikallaan,vaijerin kerran vaihtanu n10 vuotta sitten.ei ehkä kannata jalkaa lepuuttaa siinä kytkinpolkimen päällä kokoajan ja säätääkin kytkimen tarvittaessa,auttaa pitkälle ;)
-
mulla tuo 6000 tuntia ajettu alkuperäinen kytkin paikallaan,vaijerin kerran vaihtanu n10 vuotta sitten.ei ehkä kannata jalkaa lepuuttaa siinä kytkinpolkimen päällä kokoajan ja säätääkin kytkimen tarvittaessa,auttaa pitkälle ;)
Mun reilu 4000tuntia kurmuutettu 100-90 taitaa antautua painelaakerista, taitaa olla kolmas vuosi menossa kun laakeri viheltää katupoikien laulua. ;D
-
mulla on tuo 110-90 turbo noin 3400 tuntia ajettu ja siitäkin tapaan syys ja kevätkynnöille kytkinpolkimen säätää noin 14cm lattia pinnasta,ei hinkkaa painelaakeria ja hyvä käyttää.tästäkään ei vielä kytkintä avattu,etukuormaajakin siinä on..
-
pyöröpaalaus vei noita kytkimiä meillä. kesässä tuli 1000h fiatin mittariin paalausurakoinnissa 90 luvulla. etenkin 780 oli kovilla. paalin täyttyessä putkenpäässä oli 10cm liekki ja paali vedettiin niin täyteen kun fiiatti jaksoi, kytkin pohjaan. verkot paaliin/paali pois ja kytkin ylös, kaasu oli pohjassa kokoajan.
110-90 pääsi hiukka helpommalla, mutta siitä meni eka kytkin jo 900h kohdalla ihan uutena. painelaakeri petti kerrasta.
-
kyllä tuommosessa hommassa onkin lujilla,mitä retku kirjoitti.en ihmettele kytkimen kulumista siinä :)
-
pyöröpaalaus vei noita kytkimiä meillä. kesässä tuli 1000h fiatin mittariin paalausurakoinnissa 90 luvulla. etenkin 780 oli kovilla. paalin täyttyessä putkenpäässä oli 10cm liekki ja paali vedettiin niin täyteen kun fiiatti jaksoi, kytkin pohjaan. verkot paaliin/paali pois ja kytkin ylös, kaasu oli pohjassa kokoajan.
110-90 pääsi hiukka helpommalla, mutta siitä meni eka kytkin jo 900h kohdalla ihan uutena. painelaakeri petti kerrasta.
Taisi osa mennä ylikypsänä ja osa märkänä myttyyn tolla tuntimäärällä. :D
-
https://www.youtube.com/watch?v=fPyoCtw1Y9I
-
Kerran olen ajanut L95 NH:lla. Tempo-vaunut täynnä vehnää perässä. 200 metriä pääsin niin piti pysäyttää ja kiertää yhdistelmä. Katsoin laahaako jarrut, onko kumityhjänä vai mikä on vikana. Hetken tuumimisen jälkeen rohkaistuin jatkamaan. Huomasin,että kierroslukumittari yltää 3000 kierrokseen saakka; siispä sinne! Olo oli kuin rallikuljettajalla, joka vaihteella 3000 lasiin ja sitten vasta vaihto. Näin toimien pääsin säällisessä ajassa tilakeskukselle. En ole ennen, enkä jälkeen, ajanut tällaisella kierroskoneella.
-
Kerran olen ajanut L95 NH:lla. Tempo-vaunut täynnä vehnää perässä. 200 metriä pääsin niin piti pysäyttää ja kiertää yhdistelmä. Katsoin laahaako jarrut, onko kumityhjänä vai mikä on vikana. Hetken tuumimisen jälkeen rohkaistuin jatkamaan. Huomasin,että kierroslukumittari yltää 3000 kierrokseen saakka; siispä sinne! Olo oli kuin rallikuljettajalla, joka vaihteella 3000 lasiin ja sitten vasta vaihto. Näin toimien pääsin säällisessä ajassa tilakeskukselle. En ole ennen, enkä jälkeen, ajanut tällaisella kierroskoneella.
Ivecossa pitää pääasiassa olla suonenveto nilkassa ympäri vuorokauden. ;D
-
pyöröpaalaus vei noita kytkimiä meillä. kesässä tuli 1000h fiatin mittariin paalausurakoinnissa 90 luvulla. etenkin 780 oli kovilla. paalin täyttyessä putkenpäässä oli 10cm liekki ja paali vedettiin niin täyteen kun fiiatti jaksoi, kytkin pohjaan. verkot paaliin/paali pois ja kytkin ylös, kaasu oli pohjassa kokoajan.
110-90 pääsi hiukka helpommalla, mutta siitä meni eka kytkin jo 900h kohdalla ihan uutena. painelaakeri petti kerrasta.
Taisi osa mennä ylikypsänä ja osa märkänä myttyyn tolla tuntimäärällä. :D
***joo ei kaikki ihan optimiaikaan onnistunut. siihen aikaan oli paljon asiakkaita jotka lopettelivat lehmien pitoa. kukaan ei tiennyt D arvoista sun muista. 800ha ja 14000paalia tuli parhaana vuonna. 2 claas 46rc toista veti 780 toista 110-90. paalamista koitettiin myös valmet 805:lla mutta kyllä fiatti paremmin siinä hommasa toimi ja kesti. 805 oli sitte niitto traktorina ja muissa hommissa. käärijän edessä oli oranssi 680 fiat bertta 1800 kuormaajalla. se oli raju traktori. vaihtui 1995 110:iin. 680:llä oli ajettu todella paljon, arviolta 15000-20000 väliin, mutta kunnossa sekin oli kun meiltä lähti.
-
Ps. Uskomaton juttu tuolla nuhvifoorumila se turpeenajuri... 80km matkaa tehtaalle ja 3 kuormaa vie päivässä! 180-90 fiatilla! Me ei saada ku 2 kuormaa haketta tehtaalle päivässä per rekka, eikä matkaakaan ole kuin puolet....pitää vissiin ostaa 180-90 remmiin, se on kova tiekone ;)
"Täällä ajaa toinen urakoitsija lämpövoimalaan palaturvetta kuorma-autosta tehtyllä kärryllä,matkaa voimalasta riippuen 75-80 km mutkin ja kolmea reissua tuo päivässä,veturina 180-90,sehän mennä öyhää noin 30 km/h täyskaasulla,n.40 litraa polttoainetta reissua kohden eli 120 litraa päivässä ja lastauksineen se on pitkän päivän homma,tuossahan yli 8 litran moottori että mielestäni kohtuullinen kulutus tuommoselle."
Rosvosin tuon pätkän nuhvifoorumilta, muistin keskustelun kun tuli ko. kone vastaan perjantaina 30. Tammikuuta. Paikka oli Oulu-Kuusamo välillä, pudasjärven ja ylikiimingin välillä, kai. Kahen aikaan iltapäivällä, Kuusamoon mennessä samoilla nurkilla oli tien oikealla puolella pari harvestoren tms. sinistä siiloa maatilan pihassa.
Hymyilytti kun ko. kone suorastaan lensi vastaan ;D, kuorma taisi olla haketta turvekärryssä. Jonkin matkan päässä tuli pari viiattia lisää, oisko ollu satakymppejä, lumikalustoa tms. Kuka tunnistaa itsensä, sattuiko olemaan juurikin em. hurja maantiekiitäjä? :)
Noilla nurkilla jo uskoo miksi jotkut puhuu niin kovasti lingon puolesta lumitöistä, kun sitä lunta on niin prkleesti. Lingon jäljiltäkin penkat ettei autoa nää sivutielle :)
Niin asiaan, on ollu noita 80-90 fiiatteja aika monta tässä talossa, viimeisin uutena ostettu -91 vuosimallin. Hi-lo ja suunnanvaihtaja, ketterä ja pysyi hyvin läjässä. Voimaakin kun turbo kyljessä, 114hv mitattiin turbotuksen yhteydessä. Keveään koneeseen sopiva määrä :) 160 heppaa satakympissä tuntui suunnilleen yhtä pirteältä. Em. koneiden jälkeen oli vielä yksi käytettynä ostettu 80-90, myin sen pois muutama vuosi sitten. Siinä ei ollut turboa ja kyllähän se latisti muistoja pahasti :-X Ilman turboa noita ei olisi saanut myydäkään, luonne muuttuu sellaiseksi kuin halutaan 8)
-
Kierroskoneen seurausta kytkimen kuluminen enneaikojaan. Yks turveurakoitsija sanoi, että viimesiä kunnon suokoneita Fiiatilla oli 80 luvun "raskaat" Fiiatit. Suraavat 100-90 110-90 himpuloita sanoi olevan, esim, etuakseli.
-
Mulla semmonen mielikuva että turbo settejä olis jossain vaiheessa myyty näihin. Saako enää mistään ns valmis ratkaisu ???
-
Konekorjaamo Marjakangas. Sieltä aikoinaan omaan fiudeen hommasin. Oli täydellinen sarja sisältäen myös ilmanputsarin ja ahtopainemittarin. Ilmanputsari pitää vaihtaa öljykylpyisestä paperiversioon.
-
Meillä uudesta asti ollut käytössä tuo 65-90 fiude. Hyvä peli pikkutraktoriksi. Meillä oli ennen tukkikärryn edessäkin mutta milemmat taka-akselit ja toinen etuakseli jouduttiin vaihtamaan kun meni poikki. Itse asiassa taisi taka-akseleita mennä yhteensä kolme. Tuo 65-90 on välimallin kone. 60-90 runkoon laitettu 70-90 kesytetty kone. Paljon parempi ajaa kuin muut aikalaisensa esim. vallut.
-
Jonkin matkan päässä tuli pari viiattia lisää, oisko ollu satakymppejä, lumikalustoa tms. Kuka tunnistaa itsensä, sattuiko olemaan juurikin em. hurja maantiekiitäjä? :)
Tuolta suunnalta tunnen yhen lumiurakoitsijan, ajelee 110-90 tms viiateilla. Piin kova viiattimies, tai oikiastaan veljekset. Mutta siitä en oo ihan varma kirjottelevatko agroon...?
-
Meillä uudesta asti ollut käytössä tuo 65-90 fiude. Hyvä peli pikkutraktoriksi. Meillä oli ennen tukkikärryn edessäkin mutta milemmat taka-akselit ja toinen etuakseli jouduttiin vaihtamaan kun meni poikki. Itse asiassa taisi taka-akseleita mennä yhteensä kolme. Tuo 65-90 on välimallin kone. 60-90 runkoon laitettu 70-90 kesytetty kone. Paljon parempi ajaa kuin muut aikalaisensa esim. vallut.
Tässäpä tuli vahvistus kun edellä kerroin että metsäajoa ei nuo akselit kestäneet kovin hyvin. ;D
-
Meillä uudesta asti ollut käytössä tuo 65-90 fiude. Hyvä peli pikkutraktoriksi. Meillä oli ennen tukkikärryn edessäkin mutta milemmat taka-akselit ja toinen etuakseli jouduttiin vaihtamaan kun meni poikki. Itse asiassa taisi taka-akseleita mennä yhteensä kolme. Tuo 65-90 on välimallin kone. 60-90 runkoon laitettu 70-90 kesytetty kone. Paljon parempi ajaa kuin muut aikalaisensa esim. vallut.
Tässäpä tuli vahvistus kun edellä kerroin että metsäajoa ei nuo akselit kestäneet kovin hyvin. ;D
Niin, tunnetusti heikko taka-akselisen 65-90 viiatin, väitit alun alkaen että 80-90 heikko taka-akseliltaan.
Tässä kylillä oli tuollainen nostolaitesovitteisen paalisilppurin edessä, ja tietäähän sen miten siinä kävi. Oli tietoinen heikoista vetareista mutta kokeili silti.
-
itellä ei vetareita ole männy yhtään poikki, paitti se yks jarruakseli! mutta sitä ei lasketa. sulake mikä lie.
-
55-90, 60-90 ja 65-90 on niitä malleja mistä ne vetarit menee. perä on todella siron näköinen verrattuna 70-90 tai 80-90. näiden pikkumallien etuakselit ovat myös heikkoja.
----------
edeltävä 580 on lujempi. 580 mallia on myös vahvemmalla 4 pyttysen perällä. 580 on yksi maailmankaikkeuden laiskimmista traktoreista, etenkin jos sattuu olemaan oranssi cav pumpullinen malli.
---------
yleisesti ottaen fiatissa on todella vahvat vetoakselit ja voimansiirto.
-
Meilä oli L85. Kyllä se hyvin veti, ku pisti pikkuse syöttyä. 80-90 oli moottoriltaa laeska laiska turboton ku oli ja ajomäärään nähe heikompi ku L Iliman turpua ei tosiaan ois saanu myyä.
Niin palio parrein turpollisena.
-
rupesi tänään vuotamaan vanteelle etunavasta öljyä, ja neliveto ei mene päälle, liittyykö jotenkin toisiinsa, joskus meni toiselta puolelta vetoakseli
mutta muistaakseni neliveto meni silloin kuitenkin päälle, osaako joku kertoa missä vikaa?
-
yleisesti ottaen fiatissa on todella vahvat vetoakselit ja voimansiirto.
[/quote]
Alamäki muuttuu tasaiseksi alkaa kepittäminen sehän se Fiiattimiesten sanonta on.
1000 sammui tyhjäkäynnillä nostolaitteen tehdessään korjausliikkeen. aikas moni tonnisen omistaja tuntee ominaisuuden. ei vääntöä ei voimansiirto ongelmia. Hyvä kone palakoneen eteen mutta onko maatalouteen?
Naapurilla 110-90 patu 655 perseessä. nyt ssanut tehdä vetari remontit molemmin puolin. Pulttikehä irtoaa vetoakselinpäästä. Sori me Vammas/Ford miehet ei ymmärretä. Katkeaa se vetari voortistakin kun telan ja renkaan välissä kanto. Fiat Ford kombinaatiosta mukavia puolia saatiin jarru ja ulosotto "katselmukset"
mikä voortin omistajille uutta. myös perän ristitapin seurantaan kannattaa ajotyylillään vaikuttaa.
Kyllä ne Grandi Fiatit kestäviä pelejä on. Varmasti ei oo Suolahdesta niin kestävää voimansiirtoa tullut mitä Grandeissa, mutta Grandien voimansiirron kestävyyttä ja mainetta turha yrittää vyöryttää pienempiin malleihin.
-
55-90, 60-90 ja 65-90 on niitä malleja mistä ne vetarit menee. perä on todella siron näköinen verrattuna 70-90 tai 80-90. näiden pikkumallien etuakselit ovat myös heikkoja.
----------
edeltävä 580 on lujempi. 580 mallia on myös vahvemmalla 4 pyttysen perällä. 580 on yksi maailmankaikkeuden laiskimmista traktoreista, etenkin jos sattuu olemaan oranssi cav pumpullinen malli.
---------
yleisesti ottaen fiatissa on todella vahvat vetoakselit ja voimansiirto.
esim 880 etukuormaajan kanssa.Hammaslukko ja sormen paksuiset vetoaksilat eressä.NAPS JA NAPS.
-
rupesi tänään vuotamaan vanteelle etunavasta öljyä, ja neliveto ei mene päälle, liittyykö jotenkin toisiinsa, joskus meni toiselta puolelta vetoakseli
mutta muistaakseni neliveto meni silloin kuitenkin päälle, osaako joku kertoa missä vikaa?
Mun belaruksen etunavat rupiaa tihrustaa kovimmilla pakkasilla, muutoin pysyy kuivana.
Onks sun se keppi jumissa vai etupyörät ei muuten vedä? Sellanen keissi kävi itelle et jortaanissa on seekeri joka mennä napsahti poikki ja aiheutti sen et jortaanin boorit ei enää ottanna kiinne. Uusi sieger ja vasaralla naputtelua niin johan alko etusetkin taas belaruksesta vetämään.
-
Joo ei ollut pakkasta ku rupes napa vuotaan, tuli vaan mieleen et ei oo noin pitkää matkaa ajanu pitkään aikaan fiiulla, oisko öljyt lämmenny kunnolla ja ruvennu sen takia vuotaan. Tuota nelivedon kytkentä ongelmaa itsekin mietin, neliveto kun on kytkettynä ja pakilla vähän lisää nopeutta
niin yrittää kyllä kytkeytyä. etuperin kun koittaa niin ei edes yritä kytkeytyä, ohjekirjassa lukee että neliveto kuuluisi kytkeä ajamalla hiljaa eteenpäin. Mistä muuten kantsii varaosia kysellä ?
-
Joo ei ollut pakkasta ku rupes napa vuotaan, tuli vaan mieleen et ei oo noin pitkää matkaa ajanu pitkään aikaan fiiulla, oisko öljyt lämmenny kunnolla ja ruvennu sen takia vuotaan. Tuota nelivedon kytkentä ongelmaa itsekin mietin, neliveto kun on kytkettynä ja pakilla vähän lisää nopeutta
niin yrittää kyllä kytkeytyä. etuperin kun koittaa niin ei edes yritä kytkeytyä, ohjekirjassa lukee että neliveto kuuluisi kytkeä ajamalla hiljaa eteenpäin. Mistä muuten kantsii varaosia kysellä ?
Muistaakseni nelivedon päältä poissaanti esim asfaltilla voi olla vaikeaa, mutta talvikelillä lumikolla tai jäällä ei pitäisi olla ongelmia. Päälle ja pois olen kyllä paikallaankin saanut, ehkä jopa paremmin kuin liikkeessä juuri kovan kitkan aikana. Osiahan saa mistä vaan , mutta Nukarinen taitaa tietää mitä tarvittet, vaikka ítte et tietäisi ::)
-
Joo ei ollut pakkasta ku rupes napa vuotaan, tuli vaan mieleen et ei oo noin pitkää matkaa ajanu pitkään aikaan fiiulla, oisko öljyt lämmenny kunnolla ja ruvennu sen takia vuotaan. Tuota nelivedon kytkentä ongelmaa itsekin mietin, neliveto kun on kytkettynä ja pakilla vähän lisää nopeutta
niin yrittää kyllä kytkeytyä. etuperin kun koittaa niin ei edes yritä kytkeytyä, ohjekirjassa lukee että neliveto kuuluisi kytkeä ajamalla hiljaa eteenpäin. Mistä muuten kantsii varaosia kysellä ?
Karjamankaalta.
-
Joo ei ollut pakkasta ku rupes napa vuotaan, tuli vaan mieleen et ei oo noin pitkää matkaa ajanu pitkään aikaan fiiulla, oisko öljyt lämmenny kunnolla ja ruvennu sen takia vuotaan. Tuota nelivedon kytkentä ongelmaa itsekin mietin, neliveto kun on kytkettynä ja pakilla vähän lisää nopeutta
niin yrittää kyllä kytkeytyä. etuperin kun koittaa niin ei edes yritä kytkeytyä, ohjekirjassa lukee että neliveto kuuluisi kytkeä ajamalla hiljaa eteenpäin. Mistä muuten kantsii varaosia kysellä ?
Muistaakseni nelivedon päältä poissaanti esim asfaltilla voi olla vaikeaa, mutta talvikelillä lumikolla tai jäällä ei pitäisi olla ongelmia. Päälle ja pois olen kyllä paikallaankin saanut, ehkä jopa paremmin kuin liikkeessä juuri kovan kitkan aikana. Osiahan saa mistä vaan , mutta Nukarinen taitaa tietää mitä tarvittet, vaikka ítte et tietäisi ::)
Joo itsekin laittanut päälle / pois paikallaan, ja ei ikinä vaikeuksia ollut, nyt vain satuin ohjekirjaa lukemaan. Juu en tiedä tarkalleen mitä tarvitsen
, niin parempi että vien korjaamolle ja maksan suolaisesti.
-
Terve vaan
Fiat 80-90 mummolassa ns. perintökaluna, ollut viime vuodet tosi vähällä käytöllä. Perälevyllä intouduin vähän lunta siirtelemään paikasta toiseen, neliveto päällä tottakai. Kesken urakoinnin alkoi kuulua etupäästä outoa pauketta, eturenkaat kuitenkin veti, niin ei muuta kuin lisää hanaa. Noh hetken päästä loppui etusista veto kokonaan, molemmista. Armoton rutina vaan kuuluu..
Mikähän osa meni sileäksi ja ennenkaikkea monenko tonnin remppa tiedossa jos vien korjaamolle?
-
nelivedon holkki silee??? Ainakin 880dt:ssä niitä meni jonkin verran ...
-
Juu, katoppas sieltä kardaaniakselilla olevat holkit, onko paikoillaan, ja jos on niin niiden holkkien booritus.
-
Etuperä tai vetarin ristikko, käännä renkaat linkkuun niin näät ne.
Jos tuo booriholkki on kunnossa.