Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat  (Luettu 14713 kertaa)

W124

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Mitä mieltä em. koneista, varsinkin L-75-mallista, jota kaveri ostamassa? http://konedata.net/traktorit/new-holland/new-holland-l60-95-4635-7635/

Moottori on täysin erilainen kuin muissa traktoreissa. Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜) ja vasta sitten vaihto isommalle. Muuten ei jaksanut vetää seuraavalla pykälällä. Tämä on oma kokemukseni yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

J.K. Honda Civic type-r -kuljettajille luonteva käyttöpeli

Räkkyjooseppi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Mitä mieltä em. koneista, varsinkin L-75-mallista, jota kaveri ostamassa? http://konedata.net/traktorit/new-holland/new-holland-l60-95-4635-7635/

Moottori on täysin erilainen kuin muissa traktoreissa. Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜) ja vasta sitten vaihto isommalle. Muuten ei jaksanut vetää seuraavalla pykälällä. Tämä on oma kokemukseni yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

J.K. Honda Civic type-r -kuljettajille luonteva käyttöpeli
kaikki fiiut ovat olleet samanlaisia ei vääntöä moottorissa

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.


Jarruttaessasi laatikkoa jarrutat myös vähintään toista takapyörää, minkä pitävämmät olosuhteet sen kovemmalla synkrot on. Onhan se loota aina voimansiirrossa kiinni.

Onhan se ehkä näinkin vaikka laatikkoahan siinä sovitellaan..Valmetilla aikoinaan 02 sarjassa laatikko pyöri vielä jopa väärinpäin että on siinä synkroilla töitä.
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Enää oikein ei muistu mitään, mutta kone oli ryömintä vaihteistolla. Jolla tosin ei mulle ollut mitään käyttöä. Sen lisäksi ne muut normit 12 ? Pikavaihteita ei ollut, joten ihan sitä parasta vaihdetta peltoalueelle ei tainnut olla olemassakaan. Onko noissa muuten koskaan pikavaihdetta. Vaihteethan muuten fiiatti maisen automaiset. Siis Opin paikka monelle muulle merkille.

Eikai ne pikavaihdetta oo hukanneet, olihan se jo fiiateissa? Riippuu toki varusteista. 

Aika hiton huonolla pidolla on pitänyt olla kone noille vioille, mitä yllä lueteltu. Korjattavaa lähes kaikessa. Synkroja ei ainakaan 5000h ek. käytöllä saanut vanhemmista rikki, vaikka suunnanvaihtajalla jarrutus usein tapahtuikin... Kytkin kyllä kului :) Toki turbotus ja voimakin vaikutti kytkimen kestävyyteen.
Mun käsityksen mukaan synkrolaitteisto jarruttaa vain vaihdelaatikon pyörimisnopeuksia eli synkronoi kytkettävien kytkentärenkaiden nopeudet. Vaikka suuntaa vaihdettaisiin liikkeessä, synkro jarruttaa vain laatikon sisältöä, ei koko traktoria. Kytkimellä sitten voi jarruttaa koko konetta, kun vastakkainen suunta on kytkettynä liikkeessä. Toki lyhentää kytkimen ikää. Voin tosin olla tässäkin asiassa väärässä. Omassa 40-sarjan Fordissa tuli just 20 000 h täyteen ja alkuperäinen suunnanvaihtosynkrokin on ehjä, vaikka suunnanvaihtoa on ollut ihan riittävästi. Tosin koneessa on helvetin arvokas levysynkro, josta kotimaisen traktorimerkin edustajat joskus muinoin näkivät vain unia.


Jarruttaessasi laatikkoa jarrutat myös vähintään toista takapyörää, minkä pitävämmät olosuhteet sen kovemmalla synkrot on. Onhan se loota aina voimansiirrossa kiinni.
Mutta eikös voimansiirto ole "poikki", koska kytkin on poljettu pohjaan, joten pitävä takapyörä vaan pyörittää laatikkoa. En ainakaan itse ole huomannut, että suunnanvaihto jarruttaisi traktorin vaan joko jarruilla jarruttaminen tai sitten kun alan nostamaan kytkintä. Toki normaalit vierimis- ja pyörimisvastukset hidastavat nopeutta.

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Olen työskennellyt turbotetulla, kovissa töissä olleella, paljon ajetulla 82-94:lla, ja kyllä oli mieleinen kone,, ennen en paljo viiattia noteerannut, mutta takki kääntyi; kalkkiurakoinissa lastailin kalkkikärryjä, eikä kyllä ollut isommin moittimista, se ulospäin pimeä hyttikään ei haitannut, oli hiljainen LP-hytälliseen voortiin verrattuna. Sähköpuolihan noissa ei ole mitään huippua.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
>Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜)

>yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

Ei ihme ollutkaan että ainoaksi jäikin

 :o

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
Missä mallissa ne portaalit oli siellä panjon päissä se oli ainakin täällä päin surkuhupasa painos ne yleensä ei kauaa talossa viihtyneet kun tuli lähtö vaihtokone rivistöön.

W124

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
>Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜)

>yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

Ei ihme ollutkaan että ainoaksi jäikin

 :o

Kyllähän sen kerran pysäytinkin ja kiersin koneen, katsoin jarrut ja renkaat. Sitten se oli vaan uskottava- ja muutettava sitä ajotyyliä. Ei se ihan 3500 r/min tainnut kiertää, mutta paljon sille piti kierroksia antaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9785
Vs: New Holland L- ja TL-sarjan heikot kohdat
>Ajotyyli L95:llä oli, että kiihdyttäessä joka vaihteella kierrokset aivan tappiin (3500 r/min😜)

>yhdeltä viljakuorman ajokeikalta.

Ei ihme ollutkaan että ainoaksi jäikin

 :o

Kyllähän sen kerran pysäytinkin ja kiersin koneen, katsoin jarrut ja renkaat. Sitten se oli vaan uskottava- ja muutettava sitä ajotyyliä. Ei se ihan 3500 r/min tainnut kiertää, mutta paljon sille piti kierroksia antaa.

Oma 80/90 kiertää 2800 r/min ( jos ei oo paskaa polkimen alla), mutta toi 85 taisi kiertää 3000r/min. Maantieajossa tuli reilusti toista tuntia kello tunnissa. Onhan se Fiiatti ihan omanlaisensa , mutta oikeastaan helppohan sillä on ajaa kun vaan muistaa pitää sen pedaalin tukevasti lattiassa kiinni. Toista se on vaikka Valtralla, menee kuin kenguru kun kaasujalka pompottaa. Lastutettuna läheti savumerkki kirjoitusta.