Siis tässä on se, että puhutaan kahdesta eri asiasta. Useimmat "ylisuurten eläkkeiden" leikkaamisesta möyhäävät populistit antavat ymmärtää, että se eläkeleikkuri olisi vain tämänhetkisen tilanteeseen helposti ja ongelmattomasti liitettävä erillinen tulonsiirto pieneläkeläisille. Kuitenkin, nykyisessä työeläkejärjestelmässä, jossa kaikista palkkatuloista pidätetään prosenttien mukainen eläkepakkosäästö, niin se raha tulee työnantajan ja työntekijän välisessä sopimuksessa, se ei ole verorahaa, se on palkkasummasta erotettu eläkesäästö. Eläke määräytyy saman periaatteen mukaan suhteessa säästömaksuun.
Nykyehdotusten mukainen eläkekatto voidaankin nähdä hyväksyttävää suuremman säästön varastamisena. Sama vaikutus olisi, kun ylisuuret säästötilit päätettäisiin leikata, kellään esimerkiksi ei olisi tarvetta yli 2000 euron tilisaldolle, ylimenevä jaettaisiin pankkien sisäisinä siirtoina pienille tileille.
Eli kun vedotaan muihin maihin, joissa on eläkekatto niin suurimmalta osin kyse on eläkesäästön määräytymisperusteen maksimista, se siis ei tarkoita, että suurituloisilta otetaan heidän säästöistään köyhille, vaan suurituloinenkaan ei voi säästää enempää kuin muutkaan. Jää kuitenkin enemmän rahaa sitten ostaa vaikka kultaa ja arvometalleja. Ja todellisuudessa Ruotsin malli saattaisi suurentaa rikkaiden perintöjä, joita voidaan välittää jälkipolville. Pakkosäästettyä eläkevakuutusyhtiön lakisääteisen työeläkkeen kertymää kun ei lapsille voi perinnöksi testamentata. Eli kateellisille voisi tulla vieläkin mustempi ja synkempi mieli, näin.
Ja jos tänä päivänä tulisi eläkemaksukatto eli tämän johdosta eläkekatto, vaikuttaisi se välittömästi eläkevakuutusmaksuja korottavasti ja mahdollisesti eläkkeitäkin pienentävästi. Tehkää laskuharjoitus itse, miksi.
-SS-
hyvät perustelut.... silti olisin jonkunlaisen eläkekaton kannalla, nyt taitaa olla vaan myöhäistä tehdä äkkinäisiä muutoksia. Palkan jatkeena maksettava eläke-etuus menee verotuksen ohi eli maksettavalle verolle tulee maksuaikaa parhaimmillaan vuosikymmeniä ja eläkkeestä maksettava vero on vielä progression takia alhaisempi. Vastineena on henkilökohtainen riski eli kupsahtaa ennen eläkettä. Verovähennysoikeuteen puuttumalla saisi juuri tuota tulonsiirtoa pienituloisille, sekä rikkaitten ja eläkeyhtiöiden vihat niskaansa. Vapaaehtoispuolella eläkkeen vähennysoikeus on jo laskettu pääomatulon prosenttiin.
Samalla eläkemaksulla pitäisi olla sitten myös alaraja, jota suurempaa eläkettä ei olisi pakko maksaa, nythän eläkeyhtiö hakee yrittäjän vaikka konkurssiin maksamattomista eläkemaksuista eli on pakko säästää isompaa eläkettä kuin haluaa. Esimerkiksi MYEListä ei enää saa vapautusta, vaikka eläke muuten nousisi kuinka korkeaksi.
Eläkejärjestelmä on kokonaisuus ja myös niiden eläkkeet on jonkun maksettava, jotka eivät itse maksa omaa eläkettään ollenkaan. Kansalaispalkka jos tulee käyttöön, niin eläkejärjestelmääkin ilmeisesti on uusittava.
Takuueläke, esimerkiksi työvoiman ulkopuolella olleen eläke, ei ole osa työeläkejärjestelmää, eikä tulosidonnainen, vaikkakin suurempituloiset rahoittavat sitä enemmän kuin pienempituloiset. Eli kansaneläke on suoraan tulonsiirtoperiaatteella rahoitettu, siis se maksetaankin Kelan järjestelmästä. On harhaanjohtavaa pitää takuueläkettä ja työeläkettä samana kokonaisuutena, koska sen työeläkkeen säästön ja maksatuksen kullekin maksavat palkkatyöntekijät työllään, työnantajan tilittämänä, eivätkä kaikki tulonsaajat veroistaan. Se, että yksityisessä työeläkkeessä maksaja ja saaja saattavat olla eri sukupolvia, ei kuulu myöskään tähän asiaan.
MYEL ei ole verrannollinen järjestelmä, koska käytännössä on osa maataloustukijärjestelmää, valtion rahoittamana. Vähän niin kuin ylimääräinen takuueläke siitä hyvästä, että on ollut maanviljelijä. Samoin YEL on hieman vaikea järjestelmä ottaa tässä yhteydessä käsittelyn alle, koska ei ole kiinteässä yhteydessä yrittäjän tuloihin vaan valitsemaansa eläketasoon. Lisäksi YEL - järjestelmä on aloitettu täydellisenä jakojärjestelmänä, ilman rahastointia, ja näin ollen alijäämä joka mahdollisesti on jäänyt, on rahoitettu valtion budjetista. Tämä valtion osuus eläkemaksatuksista on ollut 10% luokkaa. MYEL eläkkeissä taitaa olla 80 - 90% luokkaa. Nyttemmin YEL järjestelmä on vähentänyt valtion maksuosuutta, koska etuuksia on heikennetty.
-SS-