Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 29.08.13 - klo:23:28

Otsikko: Pitkät rekat
Kirjoitti: vms1 - 29.08.13 - klo:23:28
Oli jossainvälissä puhe näistä megalomaanisista rekoista ja siellä tuli puheeksi tämän kahden kärryn systeemi. Täällä sitä pidettiin pääasiassa hulluna mutta koneviestin mukaan joku sitäkin meinaa kokeilla. Kyseessä taitaa kumminkin olla 3+5+4 akselinen yhdistelmä.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: serge - 29.08.13 - klo:23:43
Siihen on eri variaatioita 3+5+3, 4+5+2 ym. Kokeilu yhdistelmät on puun ajossa ja tarkoitus saada yksi nippu lisää kulkemaan samalla kerralla.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: bouli - 30.08.13 - klo:09:07
Siihen on eri variaatioita 3+5+3, 4+5+2 ym. Kokeilu yhdistelmät on puun ajossa ja tarkoitus saada yksi nippu lisää kulkemaan samalla kerralla.
Noista tulee vaan 11 akselia. Kokeilu lupaa on haettu 12 akseliselle yhdistelmälle jonka kokonaispaino nousisi 100 tonniin
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: bonneville - 30.08.13 - klo:09:42
rekoista puheen ollen, minkälaasen pommin mahtanee jepet mahtaa kirjoittaa kohrattaessa kun kuskaa rekisteröimättömällä kuorma-autolla  jyviä kyläraitilla? mahtaako helpottaa kukkaroa paljonkin jos hakee siirtokilvet?
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: piki1 - 30.08.13 - klo:11:03
rekoista puheen ollen, minkälaasen pommin mahtanee jepet mahtaa kirjoittaa kohrattaessa kun kuskaa rekisteröimättömällä kuorma-autolla  jyviä kyläraitilla? mahtaako helpottaa kukkaroa paljonkin jos hakee siirtokilvet?
ei auta siirtokilvet kuorman kanssa,dieselvero.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: icefarmer - 30.08.13 - klo:11:11
rekoista puheen ollen, minkälaasen pommin mahtanee jepet mahtaa kirjoittaa kohrattaessa kun kuskaa rekisteröimättömällä kuorma-autolla  jyviä kyläraitilla? mahtaako helpottaa kukkaroa paljonkin jos hakee siirtokilvet?
jeppejen sakko on pieni siihen verrattuna jos eturengas poksahtaa ja kolari tulee tai renkaat lähtee karkuteille yms ;)
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: vms1 - 30.08.13 - klo:12:33
Siihen on eri variaatioita 3+5+3, 4+5+2 ym. Kokeilu yhdistelmät on puun ajossa ja tarkoitus saada yksi nippu lisää kulkemaan samalla kerralla.
Noista tulee vaan 11 akselia. Kokeilu lupaa on haettu 12 akseliselle yhdistelmälle jonka kokonaispaino nousisi 100 tonniin

Minäkin sain käsityksen että kyseessä ei ollu nämä rutsista tutut puoliperä jonot vaan oikeasti täysperiä olisi kaksi peräkkäin Voin toki olla hyvinkin väärässä. Kuitenkin taaimmaisella kärryllä oltiin kovasti menossa metsäänkin hakemaan kuormaa. Noin yleisesti tämä on mielestäni paljon parempi yhtälö kun että tehdään näitä isoja ja korkeita kuormatiloja missä kuskataan sitä 70 tonnia. Jo ihan yksinkertaisesti senkin takia että maalaisjärkikin sanoo etttä kukaan ei vapaaehtoisesti tule sivuteille ton kaaksinkertaisen kärryn kanssa mutta tällä nykysellä isolla yhdistelmällä ollaan aivan varmasti siellä rehusiilolla ja mettäautotiellä kohta.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: serge - 30.08.13 - klo:17:05
Tässä on nyt kaksi eri painon korotusta. 1.10.2013 voimaan tuleva 9aks 76tn 8aks 68tn ja 7aks väliaikainen 64tn pituuden säilyessä 25,25m korkeuden noustessa 4,20metristä 4,40metriin

Ja nämä 100tonniset joihin on haettu lupaa lappiin puun siirtokuljetuksiin. Pituutta on tarkoitus muuttaa 30metriin niin että saadaan yksi nippu lisää. Akselimääristä en tiedä muuta kuin mitä uutisissa näin kun siinä näytettiin tilaisuudesta missä ne harjoitteli lentokentällä kääntyvyyttä ym. 3aks ppv vetoauto+3aks ppv + 4aks tpv ja muistaakseni 4aks vetoauto + 4aks tpv + 3 keskiakselipv mutta siinä muistaakseni sanottiin että koe käyttö yhdistelmissä käytettiin kalustoa mitä oli jo tarjolla.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: TDK - 30.08.13 - klo:23:06
Mikäs näissä ongelmana, kunttajullit vetelee 5-akselisilla yhdistelmillä tälläki hetkellä 40t painoilla pitkin kylänraitteja. Parastaan jarruttomilla...
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: serge - 31.08.13 - klo:07:46
Ei näissä mitään ongelmia pitäis kai tullakkaan, varsinkin kun kaikki menee hyvin. Ei näitä 100 ja 76 tonnisia oo tarkoitettukaan kun siirto ajoon, keräily nupilla ja eri autoilla. Mutta näihin kun laitetaan edullisia hyviä miehiä rajojen takaa tai ammattitaidottomia suomalaisia niin kyllä niitä ongelmiakin saa..
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: vms1 - 31.08.13 - klo:09:32
Kun aina haluaa visioida niin miltä kuulostais erillinen 5 akselinen kärry missä olisi vaikka 300 heppanen moottori joka auttaisi etenemisessä. Tämän kun jättäisi johonkin laanille ja hakisi normaalilla autolla puut mettästä ja sitten purkais laanilla kuorman tähän kärryyn eli käytännössä menisi kolme nippua puuta yhteen kuormaan. Sitten kun seuraava kuorma on haettu niin nämä systeemit kytkettäisi jonoon ja hinattaisi koko komeus tehtaalle. Voisiko homma toimia. Eli yksi auto ja kuski saisi tuotua kaksinkertaisen kuorman perille. Näyttää ainakin paperilla aika tehokkaalta. Miten tien rasitus suhteessa kahteen erilliseen yhdistelmään.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: wtf - 31.08.13 - klo:10:13
Ajoradat ja kaistat leveemmäksi, niin ehkä silloin.

Perä vispaa näin: http://www.youtube.com/watch?v=vKRMwONElno
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: icefarmer - 31.08.13 - klo:11:00
Ajoradat ja kaistat leveemmäksi, niin ehkä silloin.

Perä vispaa näin: http://www.youtube.com/watch?v=vKRMwONElno
siellä ei kuski kahtaa kertaa mieti liukkailla ylämäessä kiilataanko traktorimies penkalle vai hiljennetäänkö kiltisti perään kolmenkympin vauhtiin ;) ;D 8) ::)

Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: vms1 - 31.08.13 - klo:11:45
Ajoradat ja kaistat leveemmäksi, niin ehkä silloin.

Perä vispaa näin: http://www.youtube.com/watch?v=vKRMwONElno
siellä ei kuski kahtaa kertaa mieti liukkailla ylämäessä kiilataanko traktorimies penkalle vai hiljennetäänkö kiltisti perään kolmenkympin vauhtiin ;) ;D 8) ::)

Teoriassa mun mielestä ei tollasen omalla moottorilla toimivan vetävän kärryn toteutus pitäisi olla mikään ongelma. Tiedän kokemuksesta että 100 hepan agregaatti maksaa sen 10000 ja vetävät akselit päälle. Tekniikkaa se vaatii jonkinverran että kärry osaa itse auttaa vetämiseen mutta ei pitäisi olla mikään mahdoton. Kuitenkin kasvanut kuljetuskapasiteetti on huima ja ennalta määritellyillä reiteillä voisi olla hyvinkin toimiva.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: SamiT - 31.08.13 - klo:20:31
Ajoradat ja kaistat leveemmäksi, niin ehkä silloin.

Perä vispaa näin: http://www.youtube.com/watch?v=vKRMwONElno
siellä ei kuski kahtaa kertaa mieti liukkailla ylämäessä kiilataanko traktorimies penkalle vai hiljennetäänkö kiltisti perään kolmenkympin vauhtiin ;) ;D 8) ::)

Teoriassa mun mielestä ei tollasen omalla moottorilla toimivan vetävän kärryn toteutus pitäisi olla mikään ongelma. Tiedän kokemuksesta että 100 hepan agregaatti maksaa sen 10000 ja vetävät akselit päälle. Tekniikkaa se vaatii jonkinverran että kärry osaa itse auttaa vetämiseen mutta ei pitäisi olla mikään mahdoton. Kuitenkin kasvanut kuljetuskapasiteetti on huima ja ennalta määritellyillä reiteillä voisi olla hyvinkin toimiva.

Pitää kaivaa historian arkistoista uudelleen käyttöön Sisun Nemo-puutavarakärryn vetosysteemit tähän päivään päivitettyinä.
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 01.09.13 - klo:14:45
Miten tien rasitus suhteessa kahteen erilliseen yhdistelmään.

Varsinainen tien rasitus ei taida olla ongelma, mutta sillat ei kestä kun tulee tuplapaino yhdellä kertaa.

Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: lahtivaja - 01.09.13 - klo:15:24
kuinkahan tommoisessa 100 tonnin yhdistelmässä riittää veturin renkaille pitoa, kun akseleita on mahanalus täynnä ja pintapaine pieni, voi tulla talviliukkailla yllättäviä tilanteita  :-\
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 01.09.13 - klo:15:59
kuinkahan tommoisessa 100 tonnin yhdistelmässä riittää veturin renkaille pitoa, kun akseleita on mahanalus täynnä ja pintapaine pieni, voi tulla talviliukkailla yllättäviä tilanteita  :-\

Netissä on videoita indonesiasta jossa ajavat hiiltä kahden puoliperän yhdistelmällä, 3 metriä leveyttä ja 160 tonnia painoa. Märällä kelillä jää mäkeen sutimaan asfaltilla vaikka vetävillä pyörillä on painoa 30 tonnia.

Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: junttieinari - 01.09.13 - klo:18:09
kuinkahan tommoisessa 100 tonnin yhdistelmässä riittää veturin renkaille pitoa, kun akseleita on mahanalus täynnä ja pintapaine pieni, voi tulla talviliukkailla yllättäviä tilanteita  :-\

Netissä on videoita indonesiasta jossa ajavat hiiltä kahden puoliperän yhdistelmällä, 3 metriä leveyttä ja 160 tonnia painoa. Märällä kelillä jää mäkeen sutimaan asfaltilla vaikka vetävillä pyörillä on painoa 30 tonnia.

http://www.youtube.com/watch?v=sFNB31Z_ipo (http://www.youtube.com/watch?v=sFNB31Z_ipo)

Raakaa peliä Ranualla, vetävien renkaiden keskimääräinen elinikä 14 vuorokautta. :o
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: icefarmer - 01.09.13 - klo:20:27
kuinkahan tommoisessa 100 tonnin yhdistelmässä riittää veturin renkaille pitoa, kun akseleita on mahanalus täynnä ja pintapaine pieni, voi tulla talviliukkailla yllättäviä tilanteita  :-\

Netissä on videoita indonesiasta jossa ajavat hiiltä kahden puoliperän yhdistelmällä, 3 metriä leveyttä ja 160 tonnia painoa. Märällä kelillä jää mäkeen sutimaan asfaltilla vaikka vetävillä pyörillä on painoa 30 tonnia.

http://www.youtube.com/watch?v=sFNB31Z_ipo (http://www.youtube.com/watch?v=sFNB31Z_ipo)

Raakaa peliä Ranualla, vetävien renkaiden keskimääräinen elinikä 14 vuorokautta. :o
v8 kaanialla muutako antas tulla ja vilkuttelis karhumiehelle ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Pitkät rekat
Kirjoitti: ht - 02.09.13 - klo:07:38
v8 kaanialla muutako antas tulla ja vilkuttelis karhumiehelle ;D ;D ;D ;D

Just joo. :-\ Ote kahden Vabis-miehen keskustelusta:

-Tulitko sen mäen täyrellä kuormalla ylös?

-Vetäjä tuli, kärri jäi mäkeen.

-Mitä hajos?

-Eei mitään, kuin ni?

-Sähän äijä olet, multa meni vaihrelaatikko...