Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Indeksi sidottu peltovuokra  (Luettu 11177 kertaa)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Mä en tekis alle 10v sopimusta enkä tosiaan sitois sitäkään mihinkään indeksiin.
Mulla on max 5 v sopparit, erttä pääsen tarvittaessa eroon. Indeksi ei pelasta jos perustaso on jo pielessä.
Nothing is Something Worth Doing

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Mä en tekis alle 10v sopimusta enkä tosiaan sitois sitäkään mihinkään indeksiin.
Mulla on max 5 v sopparit, erttä pääsen tarvittaessa eroon. Indeksi ei pelasta jos perustaso on jo pielessä.
Toi on ihan ymmärrettävää jos vuokrat on 350€--> koska ei voi tietää mitä esim. 2020 tapahtuu ja kate on valmiiksi nollan pinnassa.

Mut noi 5v sopparit ei loppujen lopuksi palvele ketään. Noin lyhyen sopimuksen peltoon ei kannata panostaa kalkitukseen ja ojitukseen.

Köntys

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Ei tos vuokrahinnoittelussa paljoa indeksit auta. Menee maailmalla hyvin, taikka sitten huonosti, viljelymaasta käteen jäävä osuus on aina suunnilleen sama. Ei viljelijää päästetä rikastumaan minkään suhdanteen aikana. Ehkä peltotukiin sidottu indeksi voisi jotenkin toimia, niitä kun koko ajan leikataan.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Ei tos vuokrahinnoittelussa paljoa indeksit auta. Menee maailmalla hyvin, taikka sitten huonosti, viljelymaasta käteen jäävä osuus on aina suunnilleen sama. Ei viljelijää päästetä rikastumaan minkään suhdanteen aikana. Ehkä peltotukiin sidottu indeksi voisi jotenkin toimia, niitä kun koko ajan leikataan.
Tuet vuokraajalle?

Keskimääräinen satotaso on 4 tn => puolet vuokraajalle 2 tn vehniä = vuokra.

alpo10

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Mä en tekis alle 10v sopimusta enkä tosiaan sitois sitäkään mihinkään indeksiin.
Mulla on max 5 v sopparit, erttä pääsen tarvittaessa eroon. Indeksi ei pelasta jos perustaso on jo pielessä.
Toi on ihan ymmärrettävää jos vuokrat on 350€--> koska ei voi tietää mitä esim. 2020 tapahtuu ja kate on valmiiksi nollan pinnassa.

Mut noi 5v sopparit ei loppujen lopuksi palvele ketään. Noin lyhyen sopimuksen peltoon ei kannata panostaa kalkitukseen ja ojitukseen.
entäs jos menee naapurille pellot, joka suostuu sitomaan vuokran indeksiin?

Indeksejä on monenlaisia, jossain seurataan juuri viljelyn kannattavuutta ja kustannuksia. Vuokran korottamisen vaihtoehtona voidaan myös sopia, että vuokra laskee näiden indeksien mukaan, eikö sellainenkaan käy? Näissä pellon perusparannusten piilottamisessa vuokraan piilee joku juttu alvin suhteen...

Tulevana mahdollisena vuokranantajana en pistäisi kyllä 10 v sopimukseen nimeä kiinteästä summasta ja koittaisin pysyä erossa vuokralaisesta, jonka lyhyillä sopimuksilla varmistelee vaan omaa persettään :)

Köntys

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Ei tos vuokrahinnoittelussa paljoa indeksit auta. Menee maailmalla hyvin, taikka sitten huonosti, viljelymaasta käteen jäävä osuus on aina suunnilleen sama. Ei viljelijää päästetä rikastumaan minkään suhdanteen aikana. Ehkä peltotukiin sidottu indeksi voisi jotenkin toimia, niitä kun koko ajan leikataan.
Tuet vuokraajalle?

Keskimääräinen satotaso on 4 tn => puolet vuokraajalle 2 tn vehniä = vuokra.

En mä ainakaan mihinkään vehnän- tai muunkaan viljelykasvin hintaan vuokria sitoisi. Vehnän hinta kun nouseee puolella, nousee myös kustannukset (lannoitteet ja polttoaineet) tuplaten. Siitä itse viljelystä ei jää koskaan enempää käteen, vaikka kuinka viljan hinta nousee. 

taapero

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Ollut jo vuosia vuokra sidottuna maataloustuottajahintaindeksiin ilman turkiksia, +/- 5% muuttuu niin tarkastetaan sen mukaan
http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__hin__mthi/017_mthi_tau_106.px/?rxid=9c6ff7dc-dec4-45f5-ac82-35884c60c36d
menty alkuun ylöspäin , nyt tultu alespäin

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Tee viiden vuoden sopimus ilman mitään klausuuleja, sitten katso mitä teet.
Tuommoiset tulkinnanvaraiset ehdot ovat yhtä tyhjän kanssa.
Jos on salaojissa max 200e /ha, jos ei max 100e/ha.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra

Jos on salaojissa max 200e /ha, jos ei max 100e/ha.

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra

Jos on salaojissa max 200e /ha, jos ei max 100e/ha.


Mikä naurattaa???
Se, että olet muuten ihan oikeassa, mutta tuo vuokrataso on lähinnä märkä päiväuni johon olisi kiva herätä pöksyt tahmassa...

Viimeksi muokattu: 28.11.16 - klo:19:19 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra

Jos on salaojissa max 200e /ha, jos ei max 100e/ha.


Mikä naurattaa???
Se, että olet muuten ihan oikeassa, mutta tuo vuokrataso on lähinnä märkä päiväuni johon olisi kiva herätä pöksyt tahmassa...
Onhan se kyllä niinkin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9828
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Siis täällä saa kuvan , että vuokrataso on jotain n. 500/ha. Kuitenkin omien empiiristen tutkimusten mukaan se pyörii siinä 200 tuntumassa :) Monelle viljelijälle maakunnan eri kulmille olen esittänyt kysymyksen vuokratasosta. sen perusteella 200 on passeli vuokra, mutta oikeastaan kaikki pelkää, että se nousee tulevaisuudessa. Toisaalta samaan hengen vetoon sanovat , että eivät pysty nostamaan "tarjoustaan" , on siis tultava toimeen omillaan . Nyt joku varmaan nauraa, mutta tuo ei ole läppää, vaan muutaman sadan hehtaarin vuokratasosta vedetty karrikoitu yhteenveto.  Sitten oma kategoriansa on ne omistajat, jotka ovat vuokranneet sillä parilla sadalla ja vuokramies ei muuta kuin mussuta vuokran kalleudesta ja siirtävät vuokran eräpäivää yksipuolisella sovittelun tuloksella paremmin sopivaan aikaan.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
juu meillon tapana ollu perustella vuokratarjous sillä että tuon varmasti saat aijallansa ja sovitut työt teherähän, saakko enemmän maksavalta samoon?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

alpo10

  • Vieras
Vs: Indeksi sidottu peltovuokra
Siis täällä saa kuvan , että vuokrataso on jotain n. 500/ha. Kuitenkin omien empiiristen tutkimusten mukaan se pyörii siinä 200 tuntumassa :) Monelle viljelijälle maakunnan eri kulmille olen esittänyt kysymyksen vuokratasosta. sen perusteella 200 on passeli vuokra, mutta oikeastaan kaikki pelkää, että se nousee tulevaisuudessa. Toisaalta samaan hengen vetoon sanovat , että eivät pysty nostamaan "tarjoustaan" , on siis tultava toimeen omillaan . Nyt joku varmaan nauraa, mutta tuo ei ole läppää, vaan muutaman sadan hehtaarin vuokratasosta vedetty karrikoitu yhteenveto.  Sitten oma kategoriansa on ne omistajat, jotka ovat vuokranneet sillä parilla sadalla ja vuokramies ei muuta kuin mussuta vuokran kalleudesta ja siirtävät vuokran eräpäivää yksipuolisella sovittelun tuloksella paremmin sopivaan aikaan.
totuus selviää vain näistä julkisista vuokratarjouksista... muutenhan kaverit jussittaa ja puhuu vuokrat alas, niin että saavat halvalla :)

alla SS:n julkaisemat faktat jostain isommasta julkisesta tarjouskisasta ja uskottava se vaan on:
On se vuokrataso ehkä kohtuullistunut. Painotettu keskiarvo vuokrilla oli on 494,5 €/ha
Suurin vuokrataso oli 652 €/ha
Pienin vuokrataso oli 208 €/ha
Mediaanihehtaarin vuokra oli 510 €/ha