Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Saunankiukaat  (Luettu 8994 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Saunankiukaat
 Olisi tarkoitus ostaa Iki-tyyppinen kiuas jossa on korkeassa verkkotornissa kivet. Muillakin valmistajilla löytyy vastaavia malleja käsittääkseni, vaikka niistä käytiinkin patenttirosiksia. Olen muutaman kerran kylpenyt ko. kiukaalla varustetussa saunassa ja haluaisinkin tietää onko muiden valmistajien mallit yhtä hyviä. Iki-löylyt ainakin olivat todella hyvät, johtuen alhaalta saakka tulevasta lämmöstä ja suurehkosta kivimäärästä. Onko muilla millaisia kokemuksia?  http://www.ikikiuas.com/maxi_iki_plus.htm
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5906
Vs: Saunankiukaat
Olisi tarkoitus ostaa Iki-tyyppinen kiuas jossa on korkeassa verkkotornissa kivet. Muillakin valmistajilla löytyy vastaavia malleja käsittääkseni, vaikka niistä käytiinkin patenttirosiksia. Olen muutaman kerran kylpenyt ko. kiukaalla varustetussa saunassa ja haluaisinkin tietää onko muiden valmistajien mallit yhtä hyviä. Iki-löylyt ainakin olivat todella hyvät, johtuen alhaalta saakka tulevasta lämmöstä ja suurehkosta kivimäärästä. Onko muilla millaisia kokemuksia?  http://www.ikikiuas.com/maxi_iki_plus.htm

En muustä tiedä mutta on se niin kamalan näköinen että löylyjen pitää olla kyllä kerta luokkaa paremmat kuin perinteisillä..   :D

HL-Zetor

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 165
Vs: Saunankiukaat
Komeita ne on.
Mutta tuo lämmitys,
kuinka pitkään täytyy klapeja polttaa? ::)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Saunankiukaat
Komeita ne on.
Mutta tuo lämmitys,
kuinka pitkään täytyy klapeja polttaa? ::)

 Ei kait paljoakaan kauempaa kuin perinteisellä mallilla. Kaverin kanssa olimme viime kesänä pyörälenkillä ja hän laittoi tekstiviestillä tuletkin pesään(soitti muijallensa.) Ei siitä soitosta mennyt tuntia kauempaa kun sauna oli lämmin ja löylyt olivat mahtavat. Lämpöhän siirtyy laajalta alalta kiviin, myös piipusta.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

kimmo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Saunankiukaat
Viidettä vuotta saunassa IKI-kiuas. Ja olen edelleen tyytyväinen. Löyly pehmeä ja lempeä. Itse olen mieltynyt noin 80 asteen löylyihin (mittarin tarkkuusesta ei tietoa  ;) ). Puolentusinaa kaveria on samanlaisen kiukaan itseleen hankkinut, kun ovat löylyihin mieltyneet. Mielenkiintoinen yksityiskohta palopesä, jossa ei ole arinaa ja palaa silti hyvin.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Saunankiukaat
Narvin stony 18 löytyy omasta saunasta. Kohtuullisen iso sauna (20m3) meillä ja ei haluttu tavallista kiuasta. Lämmityksessä menee aikaa tunti ja pari pesällistä puuta. Saunaan kun menee niin lämpömittari näyttää silloin 50 astetta joka on oikein hyvä. Eli hieman saman tyylinen kuin savusauna. Löylyt saa sitten mieleisekseen veden avulla. Tarpeeksi vaan vettä kiukaalle niin alkaa tulla löylyä. Kuumaa ruoskaa ei tuolla kiukaalla saa, mutta ite en ole sellaisten löylyjen ystävä ollenkaan. Tuohon kiukaaseen menee noin 45 cm pitkä puu, mikä on mukava asia. Kiukaan rakenne ei poikkea tavallisesta narvin puukiukaasta ilmeisesti mitenkään, mutta kivet on vaan verkon sisällä. Kiukaan kestävyydestä ei osaa vielä sanoa kovin paljoa kun vasta vajaa pari vuotta ollu käytössä. Muutama kerta viikossa saunotaan yleensä, paitsi kesällä saunotaan pihasaunassa.

Kuulin jostain että iki-kiukaassa on ollut ongelmia verkon vääntyilemisen kanssa, mutta nämä on niitä htt juttuja.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Saunankiukaat
Mitenhän kun vanhuuttaan heperoituu, ja tuo kivikasa kolisee lattialle?  :D  Kiukauden laatu on paikoin melkosta sontaa, kun halvalla tehdään liukuhihnalla ohkasesta tavarasta. Tekee kanaverkosta itse, saa samanlaisen.  ;D

Pete

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Saunankiukaat
Aito-kiukaalle ääni täältä.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 209
Vs: Saunankiukaat
Kiukaista puheen ollen: http://www.youtube.com/watch?v=TLTqojfYjGM
Sanoissa ajan henki.

rookie

  • Vieras
Vs: Saunankiukaat
Tais uusimmassa tekniikan maailman rakennusliitteessä olla vertailussa noita kivikasa kiukaita..ei se iki ainakaan voittanu.muistaakseni jotain viimeistelyä moittivat.Tosin se tais olla edullisinkin

agri_cola

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 187
Vs: Saunankiukaat
Tee ite. Mä tein iki-kiukaan kopion. Ei maksana ku murto-osan siitä mitä aito. Kiviä meni 300 kiloa.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Saunankiukaat
Tee ite. Mä tein iki-kiukaan kopion. Ei maksana ku murto-osan siitä mitä aito. Kiviä meni 300 kiloa.

 Onko kuvia mahdollisuus saada? 300kg tuntuis ainakin riittävältä määrältä!
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65723
Vs: Saunankiukaat
hei, mites kopioinnin laillisuus?        ja kuvia 300 kilon kivikasasta!       varioikaa hieman niitä verkon tukirakenteita, vaikutta hieman köykäsiltä...

realisti

  • Vieras
Vs: Saunankiukaat
hei, mites kopioinnin laillisuus?        ja kuvia 300 kilon kivikasasta!       varioikaa hieman niitä verkon tukirakenteita, vaikutta hieman köykäsiltä...

omaan käyttöön saa kopioida ihan mitä haluaa, mutta kaupalliseen tarkoitukseen ei mitään Mallisuojattua, patentoitua tms.

agri_cola

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 187
Vs: Saunankiukaat