Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hamppua  (Luettu 6699 kertaa)

Mikkola

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Hamppua
Katsoin nuita vanhoja keskusteluja ja jonkin verran löytyi tietoa hampusta. Onko Suomessa markkinoita öljyhampulle? Siementä saa kyllä pellolle hankittua, mutta onko markkinoita kuka ostaa tilan sadon?

Pelto-Jussi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 398
Vs: Hamppua
Murtolan puolella on ketjua kuituhampun viljelystä  :)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hamppua
Hampunsiemenet ovat hyviä vaikkapa lintujen talviruokintaan, ehkä ostaja löytyisi jostain "talipallotehtaalta".
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Hamppua
Mitään öljy hamppua kannata viljellä huumeeksi soveltuvaa kylläkin myyt sitten agrossa sadon ostajia kyllä löytyy.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8709
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Hamppua
ehkä ostaja löytyisi jostain "talipallotehtaalta".

Tukiaisilta?  ??? ::)
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Hamppua
Pakkaat pikkupusseihin ja myyt hipeille kappaleittain, mallia voit ottaa tuolta: http://sensiseeds.com/en

Kantsii sitten tehdä homma anonyymisti ettet jää kiinni...  ::) :P

Mutta ihan vakavissaan, minäkin olen kiinnostunut hampun viljelystä, mutta näytti siltä että ei oikein markkinat ja tuotot kohdanneet. Elixillä olivat hieman nihkeitä...
Nothing is Something Worth Doing

mikko_n

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Hamppua
Mutta ihan vakavissaan, minäkin olen kiinnostunut hampun viljelystä, mutta näytti siltä että ei oikein markkinat ja tuotot kohdanneet. Elixillä olivat hieman nihkeitä...

Täältä löytyy kuituhampun kasvatuksesta tietoa ja sadolle löytyy myös ostaja Länsi-Suomen ja Pohjois-Karjalan alueilta: www.hemprefine.fi

Mikkola

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Hamppua
Pakkaat pikkupusseihin ja myyt hipeille kappaleittain, mallia voit ottaa tuolta: http://sensiseeds.com/en

Kantsii sitten tehdä homma anonyymisti ettet jää kiinni...  ::) :P

Mutta ihan vakavissaan, minäkin olen kiinnostunut hampun viljelystä, mutta näytti siltä että ei oikein markkinat ja tuotot kohdanneet. Elixillä olivat hieman nihkeitä...

Kyllähän tuon cannabis sativan viljeleminen taitaa olla ainoa, jossa katteet on oikeasti kohdallaan ;D

Murtolan sivuilta löytyi paljon juttua kuituhampun viljelystä ja tila kun sattuu sopivasti olemaan Pohjois-Karjalassa, niin jopa alkoi kiinnostamaan. Kyllähän tuota kuituhampun viljelyä on ilmeisesti yritetty Suomessa isommassa mittakaavassa aikaisemminkin, mutta  jatkojalostusta ei saatu toimimaan kunnolla. Sokkona en viitsisi hommaan ryhtyä, vaan haluaisin kuulla miten homma on muilla toiminut.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Hamppua
Pakkaat pikkupusseihin ja myyt hipeille kappaleittain, mallia voit ottaa tuolta: http://sensiseeds.com/en

Kantsii sitten tehdä homma anonyymisti ettet jää kiinni...  ::) :P

Mutta ihan vakavissaan, minäkin olen kiinnostunut hampun viljelystä, mutta näytti siltä että ei oikein markkinat ja tuotot kohdanneet. Elixillä olivat hieman nihkeitä...

Kyllähän tuon cannabis sativan viljeleminen taitaa olla ainoa, jossa katteet on oikeasti kohdallaan ;D

Murtolan sivuilta löytyi paljon juttua kuituhampun viljelystä ja tila kun sattuu sopivasti olemaan Pohjois-Karjalassa, niin jopa alkoi kiinnostamaan. Kyllähän tuota kuituhampun viljelyä on ilmeisesti yritetty Suomessa isommassa mittakaavassa aikaisemminkin, mutta  jatkojalostusta ei saatu toimimaan kunnolla. Sokkona en viitsisi hommaan ryhtyä, vaan haluaisin kuulla miten homma on muilla toiminut.

Kasvaa Suomessa komeasti.. Minulla on jossain valokuva kun olin mittailemassa kuituhamppuja 20 vuotta takaperin. Parhaiden pituudet olivat 340 senttiä.. Korjuu on tietysti pieni ongelma, sormipalkkikoneella poikki ja sitten vissiin käsin kärryille  ::)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Mikkola

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Hamppua
Pakkaat pikkupusseihin ja myyt hipeille kappaleittain, mallia voit ottaa tuolta: http://sensiseeds.com/en

Kantsii sitten tehdä homma anonyymisti ettet jää kiinni...  ::) :P

Mutta ihan vakavissaan, minäkin olen kiinnostunut hampun viljelystä, mutta näytti siltä että ei oikein markkinat ja tuotot kohdanneet. Elixillä olivat hieman nihkeitä...

Kyllähän tuon cannabis sativan viljeleminen taitaa olla ainoa, jossa katteet on oikeasti kohdallaan ;D

Murtolan sivuilta löytyi paljon juttua kuituhampun viljelystä ja tila kun sattuu sopivasti olemaan Pohjois-Karjalassa, niin jopa alkoi kiinnostamaan. Kyllähän tuota kuituhampun viljelyä on ilmeisesti yritetty Suomessa isommassa mittakaavassa aikaisemminkin, mutta  jatkojalostusta ei saatu toimimaan kunnolla. Sokkona en viitsisi hommaan ryhtyä, vaan haluaisin kuulla miten homma on muilla toiminut.

Kasvaa Suomessa komeasti.. Minulla on jossain valokuva kun olin mittailemassa kuituhamppuja 20 vuotta takaperin. Parhaiden pituudet olivat 340 senttiä.. Korjuu on tietysti pieni ongelma, sormipalkkikoneella poikki ja sitten vissiin käsin kärryille  ::)

Helppoa siis kuin heinänteko :D Korjuu lienee se ongelmallinen. Vanhempi suurkanttipaalain ilmeisesti ainoa, jolla asettuu oikeaan muotoon. Voihan sen antaa urakoitsijalle tehtäväksi, mutta mitkä on sitten kustannukset. Kannattavuuslaskelma olisi mukava nähdä. Ukin vanha hevosvetonen sormipalkkikone löytyy konehallin takaa ;D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Hamppua
Mun osaltani kuituhamppu taitaa olla poissuljettu vaihtoehto, luomu ei siinä tuota mitään lisäarvoa, sato on vain pienempi?
Nothing is Something Worth Doing

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Hamppua
Mun osaltani kuituhamppu taitaa olla poissuljettu vaihtoehto, luomu ei siinä tuota mitään lisäarvoa, sato on vain pienempi?

Olisi ainakin helppoa viljellä luomussa - tiheä kasvusto peittää rikat alleen tehokkaasti. Lannoituskaan ei taitaisi olla suurempi haaste?

Mikkola

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Hamppua
Lannoituksen suhteen ilmeisen helppo, typpeä vaatii. Öljyhamppu luomussa toisi lisäarvoa hintaan, mutta ei niitä kaikkia talipalloja jaksa mitkään linnut syödä ::)

mikko_n

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Hamppua
HempRefine Oy:n sopimusviljelmillä tietyt kuituhamppulajikkeet ovat kasvaneet parhaimmillaan lähes 4,5-metrisiksi.

Sadonkorjuu tehdään vasta keväällä. Kasvusto jyrätään nurin (niitto on hankalaa) ja ajetaan pienelle karholle, josta se paalataan. Vanhemmat suurkanttipaalaimet ovat tosiaan parhaita, mutta kyllä homma onnistuu uudemmillakin laitteilla ja myös pyöröpaalaimella.

Paalatusta hampusta maksetaan 100-150€ tonnilta ja maanviljelijät ovat ilmoittaneet keskisadoksi 7-8 tonnia hehtaarilta. Lisäksi kannattaa laskea maanparannusvaikutukset ja hampun esikasviarvo: yksi vuosi kuituhamppua parantaa seuraavan vuoden vehnäsatoa tutkimusten mukaan 10-30%.

Alla kuva koeviljelmän reunalta vuonna 2011 Eurassa, jossa liian harva kylvö johti turhan kookkaisiin kasveihin. Ja sen alapuolella kuva Forssasta kesältä 2012, jolloin kylvömäärät olivat jo kohdallaan.



supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Hamppua
Mun osaltani kuituhamppu taitaa olla poissuljettu vaihtoehto, luomu ei siinä tuota mitään lisäarvoa, sato on vain pienempi?

Olisi ainakin helppoa viljellä luomussa - tiheä kasvusto peittää rikat alleen tehokkaasti. Lannoituskaan ei taitaisi olla suurempi haaste?
Totta, sadon lisäarvo jää saamatta, mutta sillä ei ole merkitystä jos tuotto on muuten riittävä. Jos sadonkorjuu tapahtuu vasta keväällä, tulisi hampun olla viljelykierron viimeinen kasvi ja sillä ei olisi esikasviarvoa.
Nothing is Something Worth Doing