Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - henttoman

Itellä FMG:n 320:n sitä vanhempaa mallia, ok ajettavuudeltaan pienemmille teille. Uudemmat mallit heittää jo alhaisemmissa nopeuksissa. Tällä ajettava vähintään 20 km/h, jotta kunnolla heittää.. Hinta-laatusuhteeltaan asiallinen aura on ollut..
Jos ostaa uudet palapinnat eteen ja taakse+ laittaa niihin nastat, niin halvemmaksi kyllä tulee, kun ostaa sen sijaan taakse ne kevytketjut ja auraa niillä,eteen sitten nastoja, jos tarve vaatii.. Ei ainakaan 10 h/krt auruulenkin takia kannata eteen+taakse tri2 ostaa... Kevytketjut menee ainakin 3-4 talvea ja jos tri2 pääsis vaikka 12 talvea, niin kolmet ketjut sais ostaa siihen, mutta silti ne ketjut jäis halvemmaksi...
On jo ollu heti kun nää pakkaset alkoi. Täällä Itä-Suomessa ainakin on syytä olla jo kun yöllä -10 ja päivälläkin on pakkasen puolella, niin eipä tarvitse murehtia millon kone hyytyy.Nimim. Yhden kerran kone hyytynyt, kun piti auraamaan lähteä ja kesälaatua vielä osin oli tankissa...
Kyllähän tuo lopulta ratas irtosi tänä aamuna. Ruostetta oli niin paljon akselin ja rattaan välissä että  teki urat ja vaikka mitä jälkiä akselin pintaan. Eikun kunnon hionta molempiin ja laakeri paikalleen ja silti hionnan jälkeen sai lekalla takoa sen rattaan takasinkin vielä akselille, että ei voi sanoa olevan väljä sovitus! Eikö tuosta lie jo yks milli akselista tullu hiottua, mutta silti tiukka! Sillä tässä ihan mielenkiinnosta kyselen muiden merkkien huoltoa, että jos merkki vaihtuu ni ois tiedossa miten helppo/ vaikee niihin on remontteja tehdä. Onhan claassisakin se mps:ssä olevan rattaan lukitus yhdellä pultilla eikä kiilalla ja on niin helppo ottaa se vaan auki ja ratas lähtee ihan käsillä vetäsemällä.. Mutta ei nää muut rattaat ainakaan mun mallissa oo ihan niin helposti irtoavia.. Ei vaan hirveesti mieltä nosta tehä puoltoista päivää töitä kiireen keskellä että saa aina yhden laakerin vaihdettua, kyllä vois käyttää sen ajan ihan siihen paalaamiseen.. Welger on siis onnistunut ainakin tekemään asian yksinkertaisemmin.?
Kiinnostaisi tietää, kuinka laakerinvaihto suoritetaan esim. mäkkärissä tai agronikkissä? Alkaa nimittäin claasille vaihtokonerivi kutsumaan pian..Vastaukseksi ei käy, että ei niihin ikinä tarvi vaihtaa.. :D
Itel voogelin 4-siipiset käännettävät ja n. reilun 120 ha:n jälkeen ei muuta moitittavaa kun se, että kiekkoleikkureiden asento muuttuu turhan herkkään liian vinoksi, kun ne lukitaan pultilla ja jos ajat kiveen tms. ni se antaa periksi ja joudut taas avaamaan pultin ja laittamaan leikkurin kulkemaan suoraan ja pultti takas kireelle.Kulutusosia ei oo viel vaihettu. Jotkut on moittinu että 100 ha jälkeen pittää kverneihin jo kärkiä olla vaihtamassa, tiiä sit pitääkö paikkaansa..
Joo, tuo mps:ään laakerinvaihto oli kyllä helpompi sikäli,että ratas irtos ihan helposti,mutta nyt tuo ylemmän telan ratas on niin umpiruostunut kiinni kun olla vaan voi.. Vm. -07 ja paaleja on n. 8- 9 tuhatta. Tarkkaa paalimäärää ei ole kun tuli vuoden ajettuna, jolloin oli varmaan n. 1500 paalia mittarissa ja nyt tänä kesänä meni se boxi rikki, eikä keskon huoltomieskään saanu luettua sitä paalimäärää siitä boxista kun se on tiltissä.. boxi makso vain 1150 e!
Siinä vaiheessa talvilaatua ku alkaa tulee yöpakkasia,esim. lokakuun alussa. Ajaa kerran tankin vallusta tosi tyhjäks ja ei muuta ku talvi pööt sisään ja ajamaan. Ei tarvi suodattimia vaihdella.
Noniin,aiheena siis jo minulla kohta kirosanaksi  muodostuva laakeriremontti claasin 255 paalaimeen. Tuossa 200 paalia sitten vaihettiin mps:ään vetävän puolen sisempi laakeri, jota vaihtaessa voi todeta, että pitää rikkoa toiselta puolelta ulompi ehjä laakeri, jotta saa segmentin pois sieltä hahlosta! Miten tää paalain on voitu suunnitella noin vaikeaksi?  :'( Noh, nyt sitten tänään meni siitä segmentin yläpuolelta olevasta telasta laakeri ja ai että on muuten tiukassa se ratas!! Ensinnäkin se kiilan saanti on jo hirmu työn ja tuskan takana ku joutuu hitsaamaan kunnon massavasaran siihen jolla saa hakattua sen irti. Sen rattaan irrottaminen on vielä vaiheessa ku ei ulosvetäjällä ja lämmittämällä tapahu muuta ku se että ratas alkaa antaa periks. No ei muuta kun ulosvetäjä siihen rattaan ulkopuolelle hitsillä kiinni ja siitä sitten vääntämään.Milli kerrallaan se sieltä tulee pois päin, mutta nyt jo hitsi pettää niin pahasti, että piti lähtee yöpuulle ja hitsata aamulla se siihen kunnolla uudestaan kiinni.. Onko muilla ollu yhtä ''helposti'' lähteviä rattaita paalaimissa? taitaa olla viimenen laassi tässä talossa.. Tänä kesänä vaihettu melkein kaikki ketjut, nyt noi laakerit, yks voiteluöljyputki, verkonkatkaisusysteemin jousi... Tuo voiteluöljyputken vaihto on kans niin helppo, kun et saa site uutta putkee mahtumaan edes ilman sitä sisäholkkia sinne pumpun reikään mihin se pitäs saaha..siitä vaan vuole puukolla putken ulkopintaa hieman ohuemmaks, jotta sais sen mahtumaan.Noh sainhan sen lopulta sinne, mutta ei tuo kauaa kestäny paikoillaan ku ampu sen letkun sieltä pumpun päästä irti.. Nyt ei sit saa sitä lukitusmutteria auki, kun se pyörii tyhyjää siinä ni ei saa uudestaan sitä letkua sinne...
Sivuja: [1]