Joo, itella on hanurista. Itselläni on saman suuntaisia kokemuksia kuin weijjolla. Lisäksi tuo asiamiesverkoston alasajo on tuonut kyseenalaisia ilmiöitä. Itella esim. lupaa toimittaa paketit kotiin tai noutaa ne jos matka postiin on yli 5 km, homman ongelmahan on se että työssäkäyvä ei ole ikinä paikalla antamassa tai vastaanottamassa pakettia ja yrittäjiä tuo ei koske. Lisäksi paketti pitää antaa ja vastaanottaa henkilökohtaisesti, eli sitä ei voi jättää minnekkään terassille odottamaan. Päivystä siinä nyt sitten koko päivä postia, no itella on laskenut niin, että lupaus on hyvä, mutta käytännössä kukaan ei sitä voi käyttää... Perseestä.
Kaikin puolin Itella vetää palveluitaan siilipuolustukseen. Ei ole kovin kauan kun kirjepostin sai lähtemään naapurikaupungin puolelta klo 18.00. Siitä tultiin alas 17.15 ja nyt pitää olla koijaamassa klo 16.30 mennessä. Käytännössä siis kesken päivän on lähdettävä kirjettä viemään, jos tarpeen saada perille seuraavana päivänä. Samalla siirsivät postin sisäkäytävälle "tynkäkeskukseen", niin että postilaatikkokin on sisätiloissa vaikeasti tämän ostohelvetin perällä. Etsin ensin koneelle parkin, köpötät sitten paskaisissa kuteissasi saappaat lompsien kiilotetulla kivilattialla..
..Entiset toimivat ja helposti saavutettavat tilat Kapiteeli myi pari vuotta sitten kiinteistösijoittajalle, jota mahtaa nyt vvvvvtaa.
Samaan aikaan ympäri kaupunkia olevat laatikot ovat muuttuneet klo 14.00 tyhjennettäviksi. Jakajat kuulemma tyhjentävät "tehokkaasti". Käytännössä asiakkaana muun kulun yhteydessä laitettamani kirje harvoin ehtii näistä päivässä vastaanottajalle, 2. luokkainen vasta päivien kuluttua.
Olen jo vuosia käyttänyt laskunpostitukseen "Helpostikuoria", joissa postimaksu kuuluu hintaan. Helppoja, nopeita ja edullisia olivat käyttää. Loppuvuodesta muuttivat nämäkin 2. luokkaisiksi: lopputulos lasku hukkaa matkalla helposti neljä päivää...
Eli kaiken kaikkiaan pienyrittäjän näkökulmasta palvelun taso heikkenee alati, muuttuen on-line:sta, manjana-line:ksi. Itellan näkökulmasta, vajaan parin sadan kuoren ja parinkymmenen paketin lähettäjä on vain peruskuormaa tuova pakollinen paha. Volyymiä pitäisi olla niin että kuriirit ryhtyisivät kilpasille, jotta itetteensä kääntynyt posti pitäisi kiinnostavana asiakassegmenttinä.
Konttorit ja asiamiehet toki palvelevat napakasti iltaan asti. Vaan hitonko hyötyä tuosta, kun se päätoimiala eli postin kuljetus tapahtuu "ajastaan" tai päivien päästä periaatteella!
JK. Yrittäkääpä muuten saada joku dirikka tuosta virmasta puhelimen päähän; ei onnistu ei, numeroja kun ei ole missään saatavilla/näkyvillä...